Jompa skrev:LoneRider skrev:Satte på demper som fulgte med sykkelen, og nå hører jeg knapt motoren når jeg kjører. Syns den var litt vel høylytt tidligere, selv om det er ingenting sammenlignet med Harley/Ducati med effektanlegg. Men en bekjent mener at mye lyd er bra, fordi det øker sjansen for at man blir sett (hørt) av andre trafikanter. Hva mener forumet?
Det må isåfall være fotgjengere og syklister som kan oppdage deg tidligere.
Sjøl har jeg flere ganger opplevd å ha brannbil og ambulanser omtrent i ræva uten å høre dem.
Selv uten høyt volum på radioen.
Og når en sykkel brøler opp på venstresida av bilen, glor jeg mot himmelen for å se hvor helikoptret blir av....... jo, mere lyd øker nok sikkerheten............
Får vel synse litt jeg også da, etter 20 år bak rattet både privat og i jobbsammenheng.
At man legger fortere merke til en sykkel som bråker bør være ganske opplagt (altså når den kommer bakfra og man i utgangspunktet ikke ser den), men jeg har også fått hjertet i halsen når en buldrende cruiser kjører forbi meg bakfra sommerstid mens jeg har vinduet åpent og gir full gass rett ved vinduet. Også i tunneler har jeg flere ganger ubevist rykket i rattet når en bråkete sykkel sniker seg opp på siden min og gir jernet rett ved siden av meg. En gang skavtt jeg så ille at jeg måtte stoppe lenger bort for å roe meg ned.
Så at man blir oppmerksom på en bråkete sykkel fortere enn en stillegående sykkel bør være opplagt. Men hvis støyen blir missbrukt så kan det fort slå motsatt vei og faktisk skape livsfarlige situasjoner.
Når dte gjelder brannbil/sykebil/politibil med sirener påslått så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ALLTID har hørt dem, selv med radio/CD-spilleren middels høyt på. Selv med lyden veldig høyt på så hører jeg i noen tillfeller sirenene og i vertfall såpass at jeg kan skru ned lyden for å gjøre meg mer oppmerksom på hvor dem kommer fra slik at jeg får anpasset kjøringen. (Som tatt ut fra trafikkboka, og litt klisje, men det stemmer i mitt tillfelle).
Konklusjonen min er at isolert sett så gir mer lyd økt sikkerhet, men mange motorsyklister tror jeg misbruker dette og "tøffer" seg litt, vel vitende om at noen blir skremt, og da slår det jo motsatt vei. Kom ikke å fortell meg at motorsyklister kjøper støyende potter for å øke sikkerheten i trafikken. Et flott argumentasjon i diskusjoner, men vær så snill og spar meg
Nå er det ikke noe bedre disse plastrakettene som nermer seg 14.000rpm en meter fra bilvinduet ditt. Støyen er er akkurat like ille, men av en annen karrakter. En plastrakatt er ofte mindre enn en såkalt cruiser og kommer den bakfra elle rett forfra så hjelper det også lite om 90% av dem har de mest imponerende neonfargene man kan tenke seg.
Cruisere er vel stort sett mer layd back og uten at jeg har noe statistikk å vise til (har ikke en gang giddet og lete) så vil jeg tippe at førere av plastraketter er høyere opp på statistikken hva ulykker anngår ?