Noen som vil øvekjøre?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

TomB skrev:Trur dette går til h........... jeg, får ikke lov til å prate heller nå :eh

Da får jeg riste på hue, peke, slå finger`n mot tinningen osv

Det årnær sæ nok se
I frykt av å bli missforstått nok en gang, så avstår jeg fra videre deltagelse i denne tråden, hehe.

Vi tar det på PM vi TomB :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:Trur dette går til h........... jeg, får ikke lov til å prate heller nå :eh

Da får jeg riste på hue, peke, slå finger`n mot tinningen osv

Det årnær sæ nok se
I frykt av å bli missforstått nok en gang, så avstår jeg fra videre deltagelse i denne tråden, hehe.

Vi tar det på PM vi TomB :)
Du kan ikke trekke deg nå! Nå som vi endelig har noen å mobbe :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:
TomB skrev:Trur dette går til h........... jeg, får ikke lov til å prate heller nå :eh

Da får jeg riste på hue, peke, slå finger`n mot tinningen osv

Det årnær sæ nok se
I frykt av å bli missforstått nok en gang, så avstår jeg fra videre deltagelse i denne tråden, hehe.

Vi tar det på PM vi TomB :)
Du kan ikke trekke deg nå! Nå som vi endelig har noen å mobbe :D
Å jasså ja... så du er en mobber du?? :)
Da vil ikke jeg kjøre på tur med deg....SÅ!!! :mc6

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av evike »

Skal bare prøve å forklare bedre hva jeg mente for en stund siden, når jeg sa at min datter måtte høre på mye. Jeg mente ikke lange samtaler, men "lengre utredninger" om ting som KAN være farlig og ting jeg SYNES hun bør øve på,
som f.eks. å være kronisk nysgjerrig. Påpeke fartsgrenser. Plassering i veibanen. Nedgiring før bakker og svinger. Osv. osv.

Jeg ser at du har kjøpt deg Walkie Talkie og skjønner personlig ikke helt dette. Noe av hensikten med komm.systemer á la Scala Rider, Sena, Interphone osv. er jo nettopp det at man kan snakke i munnen på hverandre FORT, uten å finne hverken knapper eller vente på at den andre skal snakke ferdig. I vår verden skjer ting nokså fort og hvis beskjeder skal gis, så skal de enten gis NÅ, mens det er aktuelt, ellers så kan det jo vente til neste gang en tar pause.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av TomB »

evike skrev:Skal bare prøve å forklare bedre hva jeg mente for en stund siden, når jeg sa at min datter måtte høre på mye. Jeg mente ikke lange samtaler, men "lengre utredninger" om ting som KAN være farlig og ting jeg SYNES hun bør øve på,
som f.eks. å være kronisk nysgjerrig. Påpeke fartsgrenser. Plassering i veibanen. Nedgiring før bakker og svinger. Osv. osv.

Jeg ser at du har kjøpt deg Walkie Talkie og skjønner personlig ikke helt dette. Noe av hensikten med komm.systemer á la Scala Rider, Sena, Interphone osv. er jo nettopp det at man kan snakke i munnen på hverandre FORT, uten å finne hverken knapper eller vente på at den andre skal snakke ferdig. I vår verden skjer ting nokså fort og hvis beskjeder skal gis, så skal de enten gis NÅ, mens det er aktuelt, ellers så kan det jo vente til neste gang en tar pause.

Blir ingen lange utredninger under kjøring, det tar bare vekk oppmerksomheten. Jeg vil ha muligheten til å advare osv.
Det holder lenge for meg, han får bare holde skjeft :lol
Lange utredninger tar vi ved pauser, da for`n høre ett :prop:
Skjønner ikke at dette kan være så vanskelig :scratch
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:Skal bare prøve å forklare bedre hva jeg mente for en stund siden, når jeg sa at min datter måtte høre på mye. Jeg mente ikke lange samtaler, men "lengre utredninger" om ting som KAN være farlig og ting jeg SYNES hun bør øve på,
som f.eks. å være kronisk nysgjerrig. Påpeke fartsgrenser. Plassering i veibanen. Nedgiring før bakker og svinger. Osv. osv.

Jeg ser at du har kjøpt deg Walkie Talkie og skjønner personlig ikke helt dette. Noe av hensikten med komm.systemer á la Scala Rider, Sena, Interphone osv. er jo nettopp det at man kan snakke i munnen på hverandre FORT, uten å finne hverken knapper eller vente på at den andre skal snakke ferdig. I vår verden skjer ting nokså fort og hvis beskjeder skal gis, så skal de enten gis NÅ, mens det er aktuelt, ellers så kan det jo vente til neste gang en tar pause.
Uten at jeg skal virke alt for frekk og selvgod her så skal jeg forsøke og forklare.

I utgangspunktet er det du sier politisk riktig og det er jo hovedoppgaven til en som skal være "kjørelærer" altså at man skal veilede "eleven".
Det med nedgiring, plassering etc. er jeg allerede fullt klar over og trenger på en måte ikke å bli forklart dette. Jeg vet selv mine svakheter og hva jeg bør øve på og det er nettopp riktig plassering, og det krever kjøring i byer og tettbebygde strøk med tanke på rundkjøringer/lyskryss etc. Jeg forstår det med plassering, men det hender jeg glemmer meg bort, og da kreves det at jeg får litt erfaring slik at dette blir like naturlig som å vaske seg på hendene etter dobesøk :)

Nedgiring er også ganske logisk og selv om det kreves litt annen type planlegging med sykkel enn med bil, så funker dette i praksis på samme måte. Planlegge kjøringen frem til veikryss, slik at man kan konsentrere seg om de rette tingene når man faktisk befinner seg i krysset.

Jeg sier ikke at dette går som på skinner hver gang, men selv erfarne MC'ere har jeg sett slurve veldig her, uten at det er noen unskyldning sån sett. Poenget er å faktisk få litt erfaring selv, slik at jeg får øvd på litt kjøring. jeg vet hva som er rett og hva som skal gjøres, men det skal også utføres i praksis og da mener jeg det hjelper lite at det er noen i de nandre enden som påpeker noe jeg mener jeg selv allerede vet.

Nå kommer jeg sikkert til å få mye pepper, så i frykt for å bli missforstått nok en gang, så sier jeg følgende:

Jeg mener IKKE at den som øvekjører med meg skal "holde kjeft" til enhver tid og jeg mener heller ikke at jeg er utlært, for det er jeg overhodet ikke. Utlært blir man vel i praksis aldri. Jeg mener heller ikke at jeg er noe flinkere enn andre i samme situasjon, og jeg mener heller ikke å "trampe" på de som faktisk tilbyr seg oppgaven å øvekjøre med meg. Det er helt og holdent "læreren" som setter premissene her og det er jeg klar over, men hovedoppgaven til "læreren" er vel at komunikasjonen fungerer og at læringen blir mest mulig effektiv og da er det også viktig at læreren hører litt på eleven en gang i blandt mener jeg.

Jeg har kjørt ca. 20-30.000km. hvert år med bil siden jeg var 18 år. og jeg har (bank i bordet) aldri vert ute for et uhell hvor jeg har hatt skylden eller den har vert delt. Jeg har aldri fått fartsbot heller. Parkeringsbøter har jeg fått, men det er en annen sak :) Når det gjelder den nåværende sykkel lappen så har jeg gjennomført til sammen 8stk. kjøretimer. jeg har kjørt en del i bytrafikk og byer, samt at store deler av tiden også har foregått på bane. Balansetesten gikk som en lek og det samme gjør unnamanøver og brems etc. I følge trafikkskolelæreren er jeg klar for oppkjøring og hun hadde ikke noe nevneverdig og utsette på kjøringen min i byen, selv om det var noe småplukk, men det er det jo alltid tror jeg. Teoriprøven er også tatt og bestått (2 feil).

Så det jeg føler jeg trenger er erfaring og kjøring i praksis. Ja, jeg vil bli rettet på hvis jeg gjør åpenbare feil gjentatte ganger slik at jeg ikke danner meg uvaner. Jeg vil også ha vink og råd, men dette kan også gis over en kaffekopp og ikke intercom :)

Så den som øvekjører med meg må gjerne proppe meg full av informasjon under kjøring, men det tror jeg ikke hjelper noe særlig. Da mister jeg bare konsentrasjonen og går lei, og det er vel ikke akkurat noen vinn vinn situasjon i mine øyne.

Så til dere som ser dette innleget som arrogant/provoserende/frekt etc. så ber jeg om unskyldning med det samme, for det er ikke meningen å fremstå som noen bedreviter, for det er jeg ikke. Jeg er som de fleste andre en meget hyggelig og sosial gutt/mann som ønsker seg kjørevenner og et hyggelig felleskap. Ja, jeg har noen sterke meninger i blandt som kan stille meg i noen kinkige situasjoner og mange sier også at jeg er svært sta. men nye venner vil ikke merke dette før det er for sent :knegg :P :p :-#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av jongsanim »

evike skrev: Jeg ser at du har kjøpt deg Walkie Talkie og skjønner personlig ikke helt dette. Noe av hensikten med komm.systemer á la Scala Rider, Sena, Interphone osv. er jo nettopp det at man kan snakke i munnen på hverandre FORT, uten å finne hverken knapper eller vente på at den andre skal snakke ferdig. I vår verden skjer ting nokså fort og hvis beskjeder skal gis, så skal de enten gis NÅ, mens det er aktuelt, ellers så kan det jo vente til neste gang en tar pause.
Jeg forstod det slik at de han har kjøpt har stemme aktivering? Vil de ikke da ha en åpen linje? Og det er vel lite vesentlig å snakke i munnen opp hverandre, men heller vesentlig at "læreren" får kommunisert det nødvendige?

Edit: ser i en annen tråd nå at det ikke er åpen linje.

Et tips, bjerknez, om du ikke har tenkt på det enda: sørg for at din w/t er på lnapp-aktivering og lærerens på stemmestyrt, så du ikke okkuperer linjen med vind eller motorstøy :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:
evike skrev: Jeg ser at du har kjøpt deg Walkie Talkie og skjønner personlig ikke helt dette. Noe av hensikten med komm.systemer á la Scala Rider, Sena, Interphone osv. er jo nettopp det at man kan snakke i munnen på hverandre FORT, uten å finne hverken knapper eller vente på at den andre skal snakke ferdig. I vår verden skjer ting nokså fort og hvis beskjeder skal gis, så skal de enten gis NÅ, mens det er aktuelt, ellers så kan det jo vente til neste gang en tar pause.
Jeg forstod det slik at de han har kjøpt har stemme aktivering? Vil de ikke da ha en åpen linje? Og det er vel lite vesentlig å snakke i munnen opp hverandre, men heller vesentlig at "læreren" får kommunisert det nødvendige?

Edit: ser i en annen tråd nå at det ikke er åpen linje.

Et tips, bjerknez, om du ikke har tenkt på det enda: sørg for at din w/t er på lnapp-aktivering og lærerens på stemmestyrt, så du ikke okkuperer linjen med vind eller motorstøy :)
Det var nok ingen dum ide :)
Det finner vi nok ut av tenker jeg. Men det var jo ganske logisk at "kjørelærer" har denne på stemmeaktivert og jeg har min på knappaktivert. Jeg trenger jo ikke akkurat gi svar tilbake på alt. men som sagt, det finner vi sikkert ut av :)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av evike »

Bjerknez skrev: Så til dere som ser dette innleget som arrogant/provoserende/frekt etc. så ber jeg om unskyldning med det samme, for det er ikke meningen å fremstå som noen bedreviter, for det er jeg ikke. Jeg er som de fleste andre en meget hyggelig og sosial gutt/mann som ønsker seg kjørevenner og et hyggelig felleskap. Ja, jeg har noen sterke meninger i blandt som kan stille meg i noen kinkige situasjoner og mange sier også at jeg er svært sta. men nye venner vil ikke merke dette før det er for sent :knegg :P :p :-#
Ydmykhet smaker alltid bra :thumleft

Har fått massevis av venner her fra forumet og har kost oss i felles samvær i RL også.
Ser frem til å møtes når situasjonen/arrangementer tilsier det!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

evike skrev:
Bjerknez skrev: Så til dere som ser dette innleget som arrogant/provoserende/frekt etc. så ber jeg om unskyldning med det samme, for det er ikke meningen å fremstå som noen bedreviter, for det er jeg ikke. Jeg er som de fleste andre en meget hyggelig og sosial gutt/mann som ønsker seg kjørevenner og et hyggelig felleskap. Ja, jeg har noen sterke meninger i blandt som kan stille meg i noen kinkige situasjoner og mange sier også at jeg er svært sta. men nye venner vil ikke merke dette før det er for sent :knegg :P :p :-#
Ydmykhet smaker alltid bra :thumleft

Har fått massevis av venner her fra forumet og har kost oss i felles samvær i RL også.
Ser frem til å møtes når situasjonen/arrangementer tilsier det!
Jeg er nok ganske sikker på at dette går bra og at vi kommer til å få til noen flotte treff fremover, men ikke før til neste år for min del :)

Skal muligens ut på heisatur med TomB i kveld og til lørdagen (øvekjøring) :)
Takk til TomB som gidder å drasse rundt på meg langs veien! :)

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Svein2 »

Regner med at du monterer kamera på TomB slik at du kan se kjøreturen selv
når du kommer hjem. Alltid nyttig å se seg sjøl selv om du kjører riktig,
eller for å plukke ut feil du gjør underveis. :thumleft

Lager du ett sammendrag av noen saftige tabber på turen og legger ut her,
slik at vi som har lappen og gjør ting riktig ( :eh ) kan hakke litt på deg blir det ekstra moro. :erte

Lykke til med kjøringa, dette går bra. :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Svein2 skrev:Regner med at du monterer kamera på TomB slik at du kan se kjøreturen selv
når du kommer hjem. Alltid nyttig å se seg sjøl selv om du kjører riktig,
eller for å plukke ut feil du gjør underveis. :thumleft

Lager du ett sammendrag av noen saftige tabber på turen og legger ut her,
slik at vi som har lappen og gjør ting riktig ( :eh ) kan hakke litt på deg blir det ekstra moro. :erte

Lykke til med kjøringa, dette går bra. :prf
Hadde ikke med noe kamera på turen i dag, så ingen film desverre :)

Jeg gjorde vel ingen brølere i dag så vidt jeg kan huske og jeg sytes det gikk veldig fint hele veien. Jeg var litt "pysete" i følge TomB angående en forbikjøring hvos jeg ventet unødvendig lenge, men bortsett fra det så tror jeg at jeg var ganske flink i følge det han sa selv til meg etter turen før vi skilte lag for dagen :)

Han få gjerne utdype litt selv hvis han ønsker det, men det var vertfall det inntrykket jeg satt igjen med :)
Hyggelige mennesker traff vi på Høk også, så denne kvelden har vert en suksess i mine øyne :)

Her er vertfall et bilde av sykkelen som jeg tok like før TomB møtte opp...

Litt "plundring" ble det på vei bort da jeg var litt sløv med blinklys etc. men dette gikk mye bedre på vei hjem og det viser bare at man mestrer slikt langt bedre når man får kjørt litt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
Svein2 skrev:Regner med at du monterer kamera på TomB slik at du kan se kjøreturen selv
når du kommer hjem. Alltid nyttig å se seg sjøl selv om du kjører riktig,
eller for å plukke ut feil du gjør underveis. :thumleft

Lager du ett sammendrag av noen saftige tabber på turen og legger ut her,
slik at vi som har lappen og gjør ting riktig ( :eh ) kan hakke litt på deg blir det ekstra moro. :erte

Lykke til med kjøringa, dette går bra. :prf
Hadde ikke med noe kamera på turen i dag, så ingen film desverre :)

Jeg gjorde vel ingen brølere i dag så vidt jeg kan huske og jeg sytes det gikk veldig fint hele veien. Jeg var litt "pysete" i følge TomB angående en forbikjøring hvos jeg ventet unødvendig lenge, men bortsett fra det så tror jeg at jeg var ganske flink i følge det han sa selv til meg etter turen før vi skilte lag for dagen :)

Han få gjerne utdype litt selv hvis han ønsker det, men det var vertfall det inntrykket jeg satt igjen med :)
Hyggelige mennesker traff vi på Høk også, så denne kvelden har vert en suksess i mine øyne :)

Her er vertfall et bilde av sykkelen som jeg tok like før TomB møtte opp...

Litt "plundring" ble det på vei bort da jeg var litt sløv med blinklys etc. men dette gikk mye bedre på vei hjem og det viser bare at man mestrer slikt langt bedre når man får kjørt litt.
Ble mye bedre på "hjemturen" enn til Høk:

Du "fant" gassen. Akselerte mye raskere :thumleft
Blinklysa ble brukt :thumleft
Bedre plassering før sving. :thumleft
Bedre plassering i veibanen :thumleft
Bra oppmerksomhet på noen faremomenter :thumleft :thumleft

No mer "plukk" var det egentlig ikke, nå trenger du bare å kjøre kjøre kjøre

Om det blir kjøring på lørdag, så blir det litt bykjøring også :-)å
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg husker da jeg var fersk, så var ting som blinklys noe jeg måtte nærmest konsentrere meg om å gjøre. Dvs jeg kjente ikke sykkelen så godt, at jeg måtte se etter hva jeg gjorde, og dermed stjal det oppmersomhet fra resten av kjøringen. I dag kommer selvsagt blinklys og de aller fleste andre gjøremål på sykkelen av seg selv. Man tenker tanken, og så går det av seg selv uten at man trenger å se etter. Men med en gang man låner en fremmed sykkel (som meg på prehøstturen) så kommer det igjen. Spesielt siden jeg kjører halvgammel BMW som ikke har samme blinklys som alle andre..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23222
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen som vil øvekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Det stememr bra det du sier der ja. Det handler ikke om at man ikke forstår at blinklys skal brukes, men det handler om å "huske" å bruke det. Dette kommer automatisk når man får kjørt litt, slik at dette ikek blir noen "last" men heller en naturlig del av kjøringen :)

Svar