Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av ega16 »


Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av RuneMC »

Liten tvil om at mandatfordelingen i favør av distriktene har vært en katastrofe både for god veibygging og god kollektivsatsing.

Valgsystemet er jo på en måte korrupt når en stemme ikke har lik vekting uavhengig av bosted.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av frodef »

Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC... :-k

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av Geiroe »

Venter med spenning på hva som gjøres med bompengefinansieringen nå. :mk
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av erlend_cbr »

Den biten i videoen fra Høvik pendler jeg daglig. På MC går dette greit, da det er motorvei i nordlig retning. I bil er det et sant helvete.

En nabo og kollega dro samtidig som meg fra jobb, hvor han kjørte bil, og jeg på Hondaen. Dette var en torsdag da trafikken er som verst, og det hele endte med at jeg brukte 37 minutter (12 minutter lengre enn ved normal trafikk) og min uheldige kollega var lykkelig over å ha automatgir. Han brukte 2,5 time, som er 2 timer lengre enn normalt i bil.

Strekningen er fra Billingstad til Skedsmo. Galskap.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av Epylypzon »

Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av hakhap »

Ja noe er feil med norsk vei bygging
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av Geiroe »

Det spørsmålet har jeg stilt meg selv også, men hvis de hadde gjort det hadde de jo ikke fått så effektiv innkreving av bompenger, og true med å kreve rushtidsavgift fra de stakkarne som egentlig ikke har noe i Oslo og gjøre, men som ikke har noe annet alternativ.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av taco »

Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
:evil
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig. :D
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av ega16 »

taco skrev:
Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
:evil
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig. :D
Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av TomB »

frodef skrev:Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC... :-k
Joda, men hvorfor kjøre mc på 4 feltsvei. :scratch

Mere motorvei, mindre biler på dem andre :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av JohnnyTh »

TomB skrev:
frodef skrev:Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC... :-k
Joda, men hvorfor kjøre mc på 4 feltsvei. :scratch

Mere motorvei, mindre biler på dem andre :prop:
Motorveier er helt fantastisk for oss som kjører mc. Da blir det mindre biler det vi liker oss.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av PCP »

frodef skrev:Rette firefeltsveier er da bare pyton på MC... :-k
Det er sant, og det ideelle er om den gamle veien forblir som "lokalvei" så vi har noe å kose oss på. Men nå har det blitt så alt for enkelt å sette opp bomstasjoner eller "betalings-snitt" som de vel liker å kalle det, og for å hindre at en og annen kjører gamle veien for å slippe unna gjør man den så lite attraktiv som overhodet mulig.
Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.
Ja, det er vel forsåvidt dette som var ideen bak Oslofjord-tunnelen. Men hele det prosjektet er en fiasko, og nå utreder og utreder man, hvor vidt man skal lage en dobbel fiasko, eller begynne på en helt ny. Tunnellen i seg selv er jo ikke egnet for større biler, er stengt 300 ganger i året, og tilførsels-veien på Drammen-siden går i 40-soner med lyskryss, og er i det hele tatt helt ubrukelig. Atter et eksempel på vei der man lar enkelte strekninger stå igjen i årevis, og dermed reduserer nytteverdien av det man faktisk har bygget til nær null.

Filmen belyser i grunn vei-problemene godt syns jeg. I bunn og grunn er Norge historisk sett et anti-bil land, og det tar vel sin tid og snu. Vedrørende E18 så har Dekkmester'n på Høvik hengende et avisutklipp på veggen. Det er bilde av samme veistrekning ved Høvik Kirke på E18, fra 70 tallet, og hvor det skrives om at NÅ MÅ veien utvides, kapasiteten er sprengt!! Det vil gå minst 10-15 år til før det i beste fall vil skje noe der.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av taco »

ega16 skrev:
taco skrev:
Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
:evil
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig. :D
Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.
Jeg skjønner problemet, jeg liker heller ikke å sitte på fanget til sidemann. Det er sikkert sånn de fleste som sitter i bilen innover tenker. Og da er det jo ikke noe rart i det blir kø.
Det er ikke veiene inn til Oslo som er problemet. Kan jo ikke bygge 6-8 felters veier inn til byen fra alle kanter. Tenk den mengden av biler som skal inn da, og hvor skal de gjøre av seg når de kommer inn til sentrum?. :scratch
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Norsk veibygging - Hva gikk galt?

Legg inn av hakhap »

taco skrev:
ega16 skrev:
taco skrev:
Epylypzon skrev:Noe som forundrer meg er hvorfor hovedveiene (e6 og 18) er dratt midt igjennom Oslo. Måtte da ha vært mye bedre å dratt disse utenom så man ihvertfall slapp gjennomfartstrafikken.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Jeg tror ikke gjennomgangstrafikk i rushtiden er det største problemet her i byen. De fleste køskaperne bor nok i Oslo og Oslo's nærområder, og som bruker bil til jobb.
Nødvendigheten av den bilbruken kan ha mange forskjellige grunner, og kan sikkert diskuteres frem og tilbake.
- Dårlig kollektivtilbud utenfra
- Trenger bil i jobben
- Og sist men ikke minst - folk er late og syns det er behageligere å sitte i egen bil og høre på radio, lese avis, oppdatere FB osv. (det er jo fullt mulig å gjøre på tog eller buss også.)
:evil
Jeg forstår ikke de som gidder å bruke et par timer i bilen hver dag, hvis det er mulig å benytte kollektivt, spesielt hvis det ikke tar lengre tid.
Jeg bidrar i hvert fall ikke til de køene! Har lang mc-sesong og tar toget resten av året (UT av byen!) Helt herlig. :D
Tog og trikk er OK så lenge man får sitteplass (med litt luft rundt albuene). Det er ikke spesielt morsomt når man må stå trengt oppi andre hver eneste dag. Buss er pyton, spesielt med sjåfører som tror gass og bremse pedalen er binær.
Jeg skjønner problemet, jeg liker heller ikke å sitte på fanget til sidemann. Det er sikkert sånn de fleste som sitter i bilen innover tenker. Og da er det jo ikke noe rart i det blir kø.
Det er ikke veiene inn til Oslo som er problemet. Kan jo ikke bygge 6-8 felters veier inn til byen fra alle kanter. Tenk den mengden av biler som skal inn da, og hvor skal de gjøre av seg når de kommer inn til sentrum?. :scratch
Flere alternative veier vore en løsnign på den problematiken. Når det bare finnes 1 eller 2 ruter for å komme seg in eller ut ur byen i en retning, med veldig dårlig dimensjonerte av / på kjørsel blir det kø.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar