Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er en sylfersk MC'er, men har kjørt mye bil i snart 20 år og har funnet ut at vi alle er "idioter" i trafikken (overfor andre) og opp til flere ganger daglig. Man klager hele tiden over andres oppførsel og han/hun vi kaller "idiot" her inne kaller sikkert oss akkurat det samme og kanskje skriver han/hun nettopp dette på et annet forum etc.

Ja, man vil alltid komme opp i situasjoner som irriterer en i trafikken, men ofta har vi faktisk feilvurdert eller gjort noen brølere selv som har fått oss opp i en vanskelig situasjon som andre må "rydde opp i" ved å vike. Vi blir litt stresset og blir fort hissige, mens de som hjelper rister oppgitt på hodet. Begge er idioter og begge står på sitt.

Så selv om man følger trafikkreglene til punkt og prikke så tilsier ikke dette at vi kommer oss helskinnet hjem bestandig. For noen ganger MÅ man bryte trafikkregler fordi andre gjør det samme og brått så er rundansen i gang.

Her i Norge synes jeg uansett vi er ganske flinke i trafikken i forhold til andre land. Ta deg ebn tur til Frankrike/Spania etc. så får du se HELT andre tilstander :)

Så hvordan løser man problemer med "idioter" i trafikken på best mulig måte?
jeg tror man rett og slett må roe seg ned selv og være behjelpelig samt tolmodig. Godt humør og hjelpsomhet smitter. Det har jeg erfart flere ganger.

Nå er ikke jeg noen engel i trafikken bestandig heller, men jeg prøver å ta meg sammen innimellom. Jeg er sikkert idiot opp til flere ganger om dagen og jeg tenker nok det samme om andre, men i langt mindre grad enn jeg gjorde før og grunnen er nok at jeg er litt mer rolig i dag :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av DrGreve »

Jeg kommer fra en "drosjefamilie" og har kjørt drosje sånn dann og vann siden 1984 og skulle man irritere seg for alt som skjer i trafikken, så får man hjertefeil rimelig fort.
Og det er jo ett paradoks at vi som bruker enhver anledning til å lanesplitte og som kjører forbi så snart det er en mulighet, skal irritere seg over at en burist bruker tilgjengelig plass til å kjøre forbi noen på 2 hjul. Det kan da vel ikke være det store problemet å flytte seg over til høyre side av din kjørebane for å gjøre samhandlingen mellom alle trafikkanter så smoth som mulig? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av ega16 »

DrGreve skrev:Jeg kommer fra en "drosjefamilie" og har kjørt drosje sånn dann og vann siden 1984 og skulle man irritere seg for alt som skjer i trafikken, så får man hjertefeil rimelig fort.
Og det er jo ett paradoks at vi som bruker enhver anledning til å lanesplitte og som kjører forbi så snart det er en mulighet, skal irritere seg over at en burist bruker tilgjengelig plass til å kjøre forbi noen på 2 hjul. Det kan da vel ikke være det store problemet å flytte seg over til høyre side av din kjørebane for å gjøre samhandlingen mellom alle trafikkanter så smoth som mulig? :)
Så er det ikke alle av oss som lanesplitter på midtstripa i 70-80 ved/i svinger med motgående biler i mot heller. Og når vi først lanesplitter på midtstripa så er vi vel ganske flinke til å bruke blinklys.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av RuneMC »

Det et et par ting som kunne hjulpet.
A) Generelt bredere veier og helst med sykkelfelt ytterst. Syklistene bruker veien uansett om det er sykkel/gangvei, så da er det fint at det er større marginer for alle i vegbanen.

B) "Oppfrisknings" kurs på en time eller to i trafikk med kjørelærer og tilbakemelding på kjøringen etterpå - ca 1 gang hvert 10.ende eller 20.ende år. Evt med krav om teorikurs som "ris bak speilet" hvis en kjører altfor dårlig. Eneste måten en kan få til generell heving av kunnskapen på - men dette savner nok all mulig politisk vilje, så blir ikke gjennomført.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av MysteryShadow »

Kjørelæreren min var veldig klar på dette med syklister, eller andre det var "naturlig å kjøre forbi". Store saktegående kjøretøy, traktor osv.
Men jeg så en slik "i horisonten", så skulle jeg legge meg godt ut til høyre. Ikke for å invitere motgående til forbikjøring, men for å ha god plass i tilfelle motgående trafikk skulle finne på å kjøre forbi.

Jeg praktiserer dette hver gang jeg ser at jeg møter noe stort (Hjelper også på vindkastene hvis man møter et vogntog, at man ligger godt ute) som jeg ville kjørt forbi hvis jeg lå bak, eller en sykkel. Har ennå ikke opplevd noe slikt, men hvis det skjer, så ligger jeg allerede et sted det er greit å være, og trenger kanskje ikke en nød-unnamanøver når situasjonen oppstår.

Blikket langt frem - se en sykkel med pedaler og uten motor - ut til høyre - passere - tilbake til plassen sin
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Svar