Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av ega16 »

Hva synes folket om bilister som kjører forbi syklister og legger seg ut i motgeående når vi på MC kommer i mot?

Godt mulig jeg blir litt fort hissig, men jeg mener at de faen ikke har noen rett å "låne" feltet våres og forlange at vi skal vike ut til siden av veien bare fordi de skal kjøre forbi noen syklister og at de har et større kjøretøy enn det vi har.

Klarer de å time det slik at de har lagt seg inn igjen når jeg kommer forbi så har jeg ikke noen problemer.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:Hva synes folket om bilister som kjører forbi syklister og legger seg ut i motgeående når vi på MC kommer i mot?

Godt mulig jeg blir litt fort hissig, men jeg mener at de faen ikke har noen rett å "låne" feltet våres og forlange at vi skal vike ut til siden av veien bare fordi de skal kjøre forbi noen syklister og at de har et større kjøretøy enn det vi har.

Klarer de å time det slik at de har lagt seg inn igjen når jeg kommer forbi så har jeg ikke noen problemer.
Tja, jeg pleier å legge meg litt inn mot kanten når jeg ser en slik situasjon, men det har vært et tilfelle hvor jeg ikke så situasjonen og da skvatt jeg når bilen plutselig lå halvveis over i min kjørefile :-)å

De regner vel med at det er plass nok og at vi flytter oss. Ikke en situasjon jeg hisser meg opp over.
Edit: Men de bør se at vi har sett dem og at vi viker så det blir plass nok
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av Epylypzon »

Kan ikke si jeg hadde reagert på det. Hadde antagelig gjort det samme selv om jeg hadde vært bilfører. Ihvertfall om ikke mc en lå på gulstripa.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av Snikendeugle »

Om jeg er klar over at det er syklister foran meg som kommer mot meg, så pleier jeg somregel å signalisere til bilene at de kan kjøre forbi og låne feltet uten at jeg blir grinete : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av RuneMC »

Greit nok å dele veien - men synes de minimum bør gi tegn - det er det dessverre bare en og annen som gjør.
Dermed lemper de alt ansvaret for å være ekstra våken over på MC-førere imot - dvs ikke bare skal vi gi plass, men også gjette oss til at de skal kjøre forbi syklistene.
Det er ikke alltid de er smarte heller hvis vi på vår side har en syklist samtidig, så tenker de ikke så langt som at vi trenger hele kjørefeltet.

Har begynt å blinke med fjernlyset på de som ikke blinker, men ser ikke ut til at det har noen effekt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av Intruder »

Må vel tåle såpass,et samarbeid trafikanter imellom gjør bare godt for alle inviterte... :mc2 :love
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av ega16 »

Sånn i utgangspunktet er det jo greit og ikke noe problem å flytte seg litt inn til siden. Men ja det er sjeldent de gir tegn, bare kaster seg ut og det er litt skummelt hvis man ikke følger med eller hvis det dukker opp noe eller ligger noe i veibanen hvor man da ikke har mulighet svinge unna.

Sannsynligvis små sjanser for at noe slikt skulle skje men man vet aldri, man gir jo også litt ekstra tillitt til bilisten.

Får begynne å blinke med fjernlyset jeg også i håp :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av RuneMC »

Hvis ikke fjernlys-blinking misforstås som klarsignal da... :-k lyshornet kan alltid mistolkes... men jeg blinker forsåvidt ikke før de er midt i forbikjøringen, så kanskje de oppfatter at de bør blinke .
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av Intruder »

ega16 skrev:Sånn i utgangspunktet er det jo greit og ikke noe problem å flytte seg litt inn til siden. Men ja det er sjeldent de gir tegn, bare kaster seg ut og det er litt skummelt hvis man ikke følger med eller hvis det dukker opp noe eller ligger noe i veibanen hvor man da ikke har mulighet svinge unna.

Sannsynligvis små sjanser for at noe slikt skulle skje men man vet aldri, man gir jo også litt ekstra tillitt til bilisten.

Får begynne å blinke med fjernlyset jeg også i håp :)
Er enig med deg i at en aldri kan stole på hva møtende trafikanter kan finne på,om de har hjul eller ei blir ofte hipp som happ... :prf
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av ega16 »

neven funker jo også :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av JohnnyTh »

Her hadde billisten fått all skyld ved en ulykke og motorsykklisten hele sykehusoppholdet.
Mc'en har krav på hele feltet sitt. Når dette skjer meg passer jeg på å ikke gi bilen mer en akkuratt den plassen han trenger. De fleste er så redde for lakken sin at de har ikke lyst til å komme borti. Så lrnge det ikke går ut over sykklisten. Ikke så smart av meg men jeg blir så forbanna.

Jeg kan ikke fordra slike billistet som tror de eier veien. En gang i Danmark ble jeg utskjelt av rn tulling for jeg kjørte forbi stillestående kø. Fingeren fikk jeg og. Jeg gikk til og med sv sykkelen og snudde meg mot ham og spurte hva problemet var. Da fikk jeg en masse danske gloser.

Jeg ristet på hodet og kjørte videre når køen fikk grønt lys. Så tok bilen meg igjen i en oppoverbakke og presset seg inn mellom meg og mittdeleren. Tydlig han skulle skremme meg. Men jeg har kjørt i Istanbul og da klarer ikke en bil å skremme meg med å ligge nærme. Så jeg vinglet litt mot ham slik at det sikkert ikke var mer en to cm mellom oss. Da feiget han ut pg bråbremset slik at han nesten ble påkjørt bakfra. Jeg hørte det skrek i bremser bak der et sted.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av PCP »

Ingen situasjoner er helt like, så det finnes både unntak og dårlige måter fra bilister å gjøre dette. Men generelt syns jeg egentlig det blir temmelig hyklersk av motorsyklister å ikke være litt smidige med dette, all den tid vi blir sure når biler ikke flytter seg når vi lane-splitter på firefelt, eller kjører på midten i kø på tofeltsvei.

Selv prøver jeg å være veldig bevisst på sporvalg som tydelig viser mine intensjoner. Dvs trekke langt ut mot høyre om jeg vil gi fra meg vei, eller enda nærmere midten i motsatt fall. Stort sett syns jeg dette fungerer godt.

Ellers blir jeg stadig litt overrasket over hva folk bruker fjernlys til, og har liten tro på at noen oppfatter blinking med fulltlys som en advarsel om å vennligst benytte blinklys neste gang. Tanken er forsåvidt god, men tror det skaper mer forvirring, enn noe annet. Leste forøvrig et annet sted her om noen som blinket med fjernlys for å signaliserer at "her kommer jeg" inn mot kryss og ventende biler. (Altså for å være sikker på å bli sett)

For meg er begge disse eksemplene egentlig noe til ettertanke. Vi har åpenbart ikke nødvendigvis noe spesielt god felles forståelse for hva slike ting egentlig betyr, og hvis jeg blinker med fjernlys inn mot kryss med ventende biler, er det fordi jeg mener de kan kjøre... Om noen hadde blinket idet jeg kjørte forbi en sykkel uten blinklys (selvsagt helt hypotetisk!) tror jeg at jeg ville tenkt at han var sur fordi jeg kjørte forbi, eller tatt en sjekk av nærlys ved neste stopp... :scratch :P :p

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av SuperMorten »

PCP skrev:Ingen situasjoner er helt like, så det finnes både unntak og dårlige måter fra bilister å gjøre dette. Men generelt syns jeg egentlig det blir temmelig hyklersk av motorsyklister å ikke være litt smidige med dette, all den tid vi blir sure når biler ikke flytter seg når vi lane-splitter på firefelt, eller kjører på midten i kø på tofeltsvei.

Selv prøver jeg å være veldig bevisst på sporvalg som tydelig viser mine intensjoner. Dvs trekke langt ut mot høyre om jeg vil gi fra meg vei, eller enda nærmere midten i motsatt fall. Stort sett syns jeg dette fungerer godt.
Deler din erfaring og oppfatning. Og så tror jeg det at så lenge jeg er blid og fornøyd er verden et bedre sted.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av GSF »

Jeg vet bare at hvis en bilist kjører meg ihjel så kommer jeg til å banke ham når vi møtes i det hinsidige :[-X :roll

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilister som kjører forbi syklister med MC imot

Legg inn av JohnnyTh »

Er jo veldig annerledes hvis bilen blinker og gir signal om at den ønsker å kjøre forbi. Da skal jeg gjerne flytte meg ut til siden. Jeg tenkte mer på slike situasjoner der bilfører bare tar seg til rette.

Lyshorn bruker jeg kun til en ting og det er for oppmerksomhet. Så får jeg heller bruke andre ting for å fortelle hva jeg vil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar