Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Jarle »

Jeg er godt fornøyd med kragen og høyttalerne i min C3 hjelm.
Brukte Koss plugger tidligere og synes disse ga bra lyd og dempet annet støy meget bra.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av RuneMC »

Dette SMH-settet er vel for kommunikasjon. Kommunikasjon - det være seg for å snakke over intercom eller snakke i telefon kan stjele oppmerksomhet. (Engasjert diskusjon eller fikle med kontroller (hvis det ikke er talestyrt)).

God lyd forbinder ikke jeg med sånne kommunikasjons-sett, men mange synes jo det er OK så lenge tale er klar og forståelig og musikken er i reiseradio-kvalitet. Jeg kjører kun musikk i mine propper som ellers demper lyd utenfra like mye som ørepropper. Dvs motor og andre lyder dempes ca tilsvarende at MC'n står rett på utsiden av husveggen. Hører fortsatt litt motor, hornet når det brukes og utrykningskjøretøy når de nærmer seg - samtidig som lydisolasjonen er så god at musikken blir god kvalitet (forutsetter god kvalitet musikk-propper - jfr de jeg har omtalt). Dvs jeg kjører da med middels til lavt volum, og får allikevel "hifi"-kvalitet på lyden. For meg blir det tamt å kjøre bare med motorlyd, spesielt på lengre turer, men der er det absolutt forskjell på hva folk liker.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av knutk »

Bruker Autocom, dvs kabler.
GPS har MP3 spiller og telefon (via BT). I tillegg har jeg DAB radio.
I hjelmen har jeg byttet ut Autocoms høytalere med Koss. Bruker også en fastmontert PMR radio for BikeToBike.

Bruker bestandig engangs-ørepropper. For å få nok volum har jeg øket forsterkningsgraden i Autocom, samt skiftet regulator så systemet går på 12V i stedet for 9V (internt, det gir mulighet for høyere volum uten forvrenging, og var dyd av nødvendighet siden forsterkningsgraden ble supet opp).

Fordelen med fastmontert annlegg er at man aldri trenger å lade batteri, så systemet er bestandig klart til bruk.
Det tar ikke lenger tid å plugge inn ledningen enn å skru på en BT-enhet.
Ulempen er at når alle kildene tar strøm fra sykkel introduseres en del støyproblem som må løses.

Synes at musikk/radio er best å bruke i "lav konsentrasjon" kjøring. Dvs kjøring på landevei i moderat tempo.
Opplever telefon som mer forstyrrende enn ved bruk av handsfree i bil. Men veldig greit å ha muligheten i blandt, og for korte beskjeder synes jeg det går greit. Blir det mere krevende samtaler (hvor man må tenke seg om før man snakker) finner jeg det greiest å stoppe sykkel eller avslutte og si at jeg ringer til bake etter å ha stoppet.

Kombinasjonen propper/høyt volum gjør at opplevd lydkvalitet blir som i en bil.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av RuneMC »

Forresten apropos lyd, så er i hvert fall lyddemping av en eller annen sort mot motorlyd og vindblaff sterkt å anbefale - da det er de lave frekvensene (f.eks. vindblaff) som tar hørselen (og evt gir tinnitus)

Og når det gjelder hørselen så er det de høye frekvensene man slutter å høre først, enten pga alder eller nedsatt hørsel.
Her kan du sjekke selv og se hvordan du ligger an :knegg
[video]http://www.youtube.com/watch?v=h5l4Rt4Ol7M[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Snikendeugle »

Hadde en liten periode et AKG 518LE's headset elementer inne i hjelmen. Fungerte veldig greit. Byttet de ut igår med Schuberth SRC nakkekragen, som fungerte vel så bra mot mine forventninger (veldig mange som har sagt lydkvaliteten i SRC systemet ikke duger så bra til musikk). Det som var ekstra kjekt med nakkekragen var at hjelmen ble enda stillere, siden nakkekragen ble tettere og tykkere, slik at den blokkerte mer lyd utenfor + vind beskyttelse.

SRC har mulighet til både trådløst over bluetooth, eller kabel for lyd.


Men om du vil ha den beste lyden du får, da må du nok til øreplugger, siden de sperrer lyden utenfra helt totalt omtrent, til sammenligning mot headset elementer, som blir liggende litt unna øret, gjerne ikke i sin optimale posisjon når det gjelder polstring rundt etc for bass. Men desto mer "hassle" for å få de på plass.

Jeg brukte disse en liten periode: http://www.mytrendyphone.no/shop/nokia- ... 0524p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig bra lyd, og de er lavprofilerte og passer fint i hjelmen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Menalux »

Kjøpte Scala rider g9 for noen uker siden, tok den i bruk under en tur på Vestlandet. tok oss noen timer, så kuttet den venstre høytaleren på begge intercomene. Nå og da bestemmer den seg for å fungere på begge høytalerne, men det varer bare noen minutter før den venstre kuttes og man hører kun på den høyre høytaleren. Veldig kjipt når den er bare noen uker gammel. :sorry
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Snikendeugle »

Prøvd å dytte litt i kabelen som går til venstre høyttaler? Kan være dårlig kobling
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Menalux »

Snikendeugle skrev:Prøvd å dytte litt i kabelen som går til venstre høyttaler? Kan være dårlig kobling
ja, vi har prøvd men ingenting skjer.
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av Kjellrf »

God lyd i hjelmen: 2 x Dunstall Decibel replicas på min V-twin...

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Erfaringer / tips ang god lyd på musikk i hjelmen..

Legg inn av JohnnyTh »

Kjellrf skrev:God lyd i hjelmen: 2 x Dunstall Decibel replicas på min V-twin...

:thumleft
Hører vel ikke så mye til drm i 160km/t?

Jeg kan faktisk fint høre musikk over autocom anlegget mitt i langt over 160km/t
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar