Den nettsiden var jaggu ikke dum! Takk for den :)ega16 skrev:Har ikke kjørt noen av delene så kan egentlig ikke uttale meg annet enn synsing, men det er jo 2 helt forskjellige sykler bygd for forskjellige kjørestiler.Bjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
XVS1300 er jo ihvertfall en sinke til å være MC da :)
Er ikke noe cruiser type selv (hvis jeg skulle kjøpt meg cruiser måtte det blitt en HD Sportster av noe slag eller en Ducati Diavel).
Jeg tipper XVSen er mer komfortabel å kjøre over lengre strekninger, men sammenlignet med Z800en går det på bekostning av motoreffekt, bremser, bakkeklaring etc.
BTW- fin side for å sammenligne sitteposisjonen på sykler http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da får jeg en viss indikasjon på hvordan sittestillingen er på de forskjellige syklene :)
Men hvilken stilling som er best for meg må jeg jo da evt. først finne ut av, hehe.