Første MC kjøp, prisnivå årstider.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
abekatten
Innlegg: 8
Registrert: 07 aug 2013, 17:49
Motorsykkelen din: pocketracer

Første MC kjøp, prisnivå årstider.

Legg inn av abekatten »

Heisann!

jeg skal kjøpe MC for første gang!
iom at jeg er lite erfaren når det kommer til MC ( generelt) ei heller har kjente som kan hjelpe meg, så hadde det vært fint med litt input fra dere mer erfarne.

Jeg kommer til å kjøpe en supermotard av en eller annen form, og har undersøkt en del forskjellige typer sykkel.
Jeg heller sterkt mot å kjøpe en suzuki DRZ 400 SM (brukt selvfølgelig), da dette virker som en god førstesykkel, "bombesikker", passer mine behov bra, og relativt vedlikeholdsfri, ihvertfall kontra KTM 525 og lignende sykler.

Det jeg tenker mest på er:
Jeg er litt usikker på hvor lurt det er å kjøpe sykkel nå på sensommeren? da med tanke på prisnivået.
Er det lurere å vente til snøen forsvinner? (jeg hadde ingen planer om vinterkjøring uansett) men vil jo gjerne kjøre litt nå på sensommer/høst.

Ang DRZ'en, bør jeg holde meg unna 06-08 modeller med 10k-20k km på telleren - selv om sykkelen er blitt tatt godt vare på?
Har lest på på en del utenlandske MC forum at flere har hatt DRZ'er både original og moddet med over 75k km på telleren.

Takk for ett flott forum, med masse bra informasjon.
Sist redigert av abekatten den 09 aug 2013, 00:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av Snikendeugle »

DRZ 400 er nok en fin sykkel, men i min personlige mening er de stygge som juling :)

Om du vil ha en KTM som er "gateklar" og uten mer enn normalt vedlikehold, så er KTM SMC 690 en fin sykkel. Tøfft utseende også. Dog ligger litt høyt i pris.
http://www.ktm.com/no/supermoto/690-smc ... gJ0gz_DukQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Husqvarna SMR 511 ligger også høyt på listen min om jeg skulle hatt en Supermotard
http://www.husqvarna-motorcycles.com/en ... uct/SMR511" onclick="window.open(this.href);return false;


Men uansett hva du velger, sålenge km stand er god, og sykkelen ikke er ihjelkjørt så blir du nok fornøyd :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit

Du spør om prisnivå på sensommeren kontra våren. Min erfaring er at det er billigere på sensommeren/høsten fordi mange selger for å slippe vinterlagring. På våren kan prisene ofte stige litt for da er etterspørselen større.


Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

abekatten
Innlegg: 8
Registrert: 07 aug 2013, 17:49
Motorsykkelen din: pocketracer

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av abekatten »

slik jeg forstår det, så er 690smc en bedre sykkel enn DRZ400?

Lik årsmodell, og med mindre KM på klokka, så ser jeg annonse(r) på 690 til 10-15k ekstra.
Er det kanskje noe å tenke på?
Husk at dette er min første MC, ei heller er jeg spesielt mekanisk av meg. jeg kan ta olje, filter og andre småting. iog muligens få hjelp til litt mer seriøse ting.
Ser ut som KTM'ens motor er bra bygget den også.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av Snikendeugle »

Uten å vite mye om DRZ400, så vil jeg _tippe_ at 690'en er "bedre" i den forstand at den har mer kraft og ser bedre ut ;)
Samme motor som i Duke 690'en min. Veldig fornøyd med hissige LC4 motoren 8)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av TheHaughom »

KTM LC4 er også "skuddsikker". Annet enn en sliten pakning i fremdrevet på opp til 2011 (har ikke sett noen tilfeller fra 2012 ->).

Teardown av et Nederlandsk mc-blad etter 50.000km på en 2012 motor konkluderte med at den så nesten ut som ny.

Anbefales på det varmeste av meg også. Både SMC og Duke (som jeg selv har).

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av pappan »

Hei!
Hadde DRZ som førstesykkel selv, og kan trygt gå god for den. Jeg ble raskt trygg på den, og den gikk mer enn godt nok for meg orginalt. Med lavere kubikk enn f.eks KTM, så er den drevet høyere og man må gire litt mer. Om man vil kan man jo gjøre noen rimelige oppgraderinger på forgasser, luftfilter etc, og vips har man mer pulver. Det finnes ett ganske stort miljø rundt drz'en av forumer o.l. om man trenger tilgang på info eller tips. Sykkelen er enkel å skru på om man skal drive eget vedlikehold, og det er derfor lett å lære litt også.
Ifht KTM, så blir det jo en fysisk lettere og enklere sykkel, men ikke fullt så brutal. Den bør jo også derfor være rimeligere, noe lommeboka kanskje er mer dus med.

DRZ er jo ikke lenger i salg pga utslippskrav, så helt nye sykler er det noen år siden man fikk tak i. Vil ikke tru at en sykkel med 15-20K vil gi deg noen problemer om den ikke er tunet opp veldig mye og har vært dårlig vedlikeholdt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av TheHaughom »

DRZ400 veier vel ca. 135kg? Usikker på om det er tørr eller våt vekt, men til sammenligning veier jo KTM 690 Duke 140kg tørr.
Ellers gjelder jo resten også for KTM-ene. Bra miljø på f.eks. ktmforums.com, og får litt mer sprut ved å fjerne cat og slenge på stage1/2 luftfilter fra DNA (kan dras MYYYE lenger, slik som jeg har gjort). :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

abekatten
Innlegg: 8
Registrert: 07 aug 2013, 17:49
Motorsykkelen din: pocketracer

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av abekatten »

Stemmer det, husker jeg ikke feil var det 134 kg tørr.:)

Har dere noen idé om når bruktmarkedet gunstig? høst kontra vår o.l

Takk for feedback forresten!

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av pappan »

Jeg vil vel anta som noen tidligere har sagt. Våren får folk lyst til å komme seg ut, kjøpe seg ny sykkel. Nå på høsten er det dalende stemning, og færre som vil kjøpe seg sykkel for å sikle etter den en hel vinter. Jeg inbiller meg derfor at høstmarkedet gir bedre priser.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av Snikendeugle »

Ja, folk vil også gjerne bli kvitt evt sykkel før vinter så de slipper å tenke på vinterlagring (som nevnt i en annen tråd her om dagen).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av erlend_cbr »

Min mening er 100% visuelt basert , da jeg ikke har kjørt noen av de. Jeg anerkjenner både Suzuki og KTM som kvalitetsmerker, men jeg tenker; når du ført kjører mellomtung sykkel, hvorfor kjøre noe som ser ut som en moped?
Sist redigert av erlend_cbr den 08 aug 2013, 22:05, redigert 1 gang totalt.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av Snikendeugle »

erlend_cbr skrev:Min mening er 100% visuelt basert , da jeg ike har kjørt noen av de. Jeg anerkjenner både Suzuki og KTM som kvalitetsmerker, men jeg tenker; når du ført kjører mellomtung sykkel, hvorfor kjøre noe som ser ut som en moped?
Smaken er som baken! :)
Det er jo litt ekstra kjøreegenskaper som kommer i en SM også, ikke kun utseendet. Lettstyrt, veier lite, og litt generelt mer skapt for å kunne ta de utenfor asfaltveiene (selv med gatedekk).

Når den tid kommer, og jeg skal bytte ut sykkel (en goood stund til), så kan det godt hende valget havner på en SM :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av TheHaughom »

Snikendeugle skrev:
erlend_cbr skrev:Min mening er 100% visuelt basert , da jeg ike har kjørt noen av de. Jeg anerkjenner både Suzuki og KTM som kvalitetsmerker, men jeg tenker; når du ført kjører mellomtung sykkel, hvorfor kjøre noe som ser ut som en moped?
Smaken er som baken! :)
Det er jo litt ekstra kjøreegenskaper som kommer i en SM også, ikke kun utseendet. Lettstyrt, veier lite, og litt generelt mer skapt for å kunne ta de utenfor asfaltveiene (selv med gatedekk).

Når den tid kommer, og jeg skal bytte ut sykkel (en goood stund til), så kan det godt hende valget havner på en SM :)
Nei, da blir det selvfølgelig en 1290 SuperDuke R :yeyeye
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

abekatten
Innlegg: 8
Registrert: 07 aug 2013, 17:49
Motorsykkelen din: pocketracer

Re: Hjelp til første MC kjøp. SM

Legg inn av abekatten »

Takk for input!
Forhåpentligvis får jeg lappen i midten av september. (A, forresten - kanskje jeg postet i feil forum?)
Hvis jeg får lappen, forhåpentligvis er det litt tid igjen før snøen kommer. Bor ved kysten, sørlandet.

Var hos KTM-forhandler idag, og prøvesatt en Duke 690. Likte virkelig sittestillingen, og sykkelen i seg selv ser jo fantastisk ut!

Svar