Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av olepeder »

Jeg har lest litt om Iron butt 1600km på 24 timer og blitt fasinert av konseptet, litt morsomt å ha gjort.
Leker litt med ideen om å gjøre det førstkommende mandag morgen fra Levanger /Verdal og ta en runde inn i Sverige.
Er det noen som er interessert i å være med?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av MrPitlane »

Lykke til med turen. Ta med drikke og planlegg godt, så går det nok greit. Enklere å få til i Sverige enn i Norge på grunn av fartsgrensene. :prop:

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av SuperMorten »

MrPitlane skrev:Lykke til med turen. Ta med drikke og planlegg godt, så går det nok greit. Enklere å få til i Sverige enn i Norge på grunn av fartsgrensene. :prop:
Har flere ganger kjørt Tromsø - Oslo (drøyt 1600 km) på under 24 timer i bil, men ja, kan nok være lettere med høyere snittfart
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av tagesk »

olepeder skrev:Jeg har lest litt om Iron butt 1600km på 24 timer og blitt fasinert av konseptet, litt morsomt å ha gjort.
Pass på papirarbeidet. Særlig om du kjører i en sløyfe.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av JohnnyTh »

Lykke til. Pass på at du ikke har noe som plager deg. Feks en blaffrende jakke el. Det blir utrolig irriterende etter en stund. Og huk at gjennomsnittshastigheten ikke kan være høyere en høyeste hastighetsbegrensning på ruten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av KydeX »

For mitt tilfelle måtte jeg nok skiftet navn til iron neck, back and wrists.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av JohnnyTh »

Viktig å ha med drikke. Gjerne noe redbull el lignende til de siste timene. Bare ikke start på dem for tidlig. Gjerne noe nøtter eller tilsvarende som kan gi deg litt energi. Hvis du klarer 100km/t i snitt så må du kjøre i 16 timer. Da har du 8 timer til pauser. Kan til og med dove en time eller to hvis du må. Men er vel tvilsomt at du klarer så hør snitt fart i Norge og Svergie, snittfart under 100km/t går ut over pausetiden. Jeg hadde 127km/t i snitt de første 12 timene gjennom Danmark og Tyskland men den datt endrl når det ble mørkt. Totalt brukte jeg 19 timer på 1700km (tok litt tid å finne et vitne i Ungaren) pausene ble tettere og tettere utover natta. Fordelen i Norge er jo at det ikke blir så mørkt.
Jeg hadde en mage som ikke sammarbeidet helt og derfor ble det litt ekstra do pauser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av MrPitlane »

olepeder skrev:Jeg har lest litt om Iron butt 1600km på 24 timer og blitt fasinert av konseptet, litt morsomt å ha gjort.
Leker litt med ideen om å gjøre det førstkommende mandag morgen fra Levanger /Verdal og ta en runde inn i Sverige.
Dersom du velger å kjøre Stjørdal, Østersund, Sundsvall og sørover mot Stockholm får du lettkjørte veier, med 110 soner som gir deg muligheter til å holde rundt 100 i snitt.

Kjørte Eidsvoll - Stockholm - Sundsvall og tilbake i fjor. Det ble 170 mil på 17 timer. Jeg valgte å starte kl 04 om morningen og slapp da å kjøre på natta på slutten av etappen. Mer slit å kjøre om natta, og da faller fort hastigheten. :prop:

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av RuneMC »

"Keep us posted" som det heter :-)

Kjørte selv fra Levanger noe før kl 7 idag tidlig og tilbakela noen rimelig effektive 630km hjem... men kjapp hoderegning sier at det ikke ville vært mulig med noen IBA i Norge på vanlig landevei, som er krydret med 70/60/50/40 soner - og ihvertfall om en beregner nok slakk til et par timers søvn midtveis.... for ikke å snakke om stopp for bensinfylling, mat/drikke, regndress på/av, etc

Sånn sett et tankekors at IBA faktisk forutsetter hovedsaklig høyhastighets motorvei-kjøring, som for meg personlig er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg...
Men OK, smak & behag. :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev: Sånn sett et tankekors at IBA faktisk forutsetter hovedsaklig høyhastighets motorvei-kjøring, som for meg personlig er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg...
Men OK, smak & behag. :mk
Når veiarbeidet på E18 blir ferdig i neste år, blir det 4 felt sammenhengende fra Asker til Larvik. Det er ganske nøyaktig 10 mil. 8 turer til Larvik med start og stopp i Asker i løpet av 24 timer, burde gå greit :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av RuneMC »

SuperMorten skrev:
RuneMC skrev: Sånn sett et tankekors at IBA faktisk forutsetter hovedsaklig høyhastighets motorvei-kjøring, som for meg personlig er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg...
Men OK, smak & behag. :mk
Når veiarbeidet på E18 blir ferdig i neste år, blir det 4 felt sammenhengende fra Asker til Larvik. Det er ganske nøyaktig 10 mil. 8 turer til Larvik med start og stopp i Asker i løpet av 24 timer, burde gå greit :knegg
:sleepy
Eneste som kunne gjort den turen spennende måtte vært om de skiltet 250... og at de bytter ut et hjullager før du starter, der du får beskjed om at du kan ha fått ett som er designet til å feile innen 24 timer... :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev::sleepy
Eneste som kunne gjort den turen spennende måtte vært om de skiltet 250... og at de bytter ut et hjullager før du starter, der du får beskjed om at du kan ha fått ett som er designet til å feile innen 24 timer... :roll
Er ikke noe festlig rute nei, men tenk å kunne skryte av det i ettertid.. :prop:

Men jeg mener det skal være mulig å gjøre det i Norge. For 10 år siden kjørte jeg en del opp og ned mellom Oslo og Tromsø. Kjørte stort sett E6, og pers er 20 timer. Jeg har alltid kjørt innenfor "ikkemistelappengrensen", og har kun pådratt meg 2 mindre forelegg for litt høy hastighet. Oslo - Tromsø var dengang ca 150 mil.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av olepeder »

Er dessverre ikke noe spennenede å melde, jeg fikk ikke nytt bakdekk i tide som forespeilet. Ser for meg at 160 mil med utslitt bakdekk bare er tullete.
Uansett så er jeg takknemlig for råd og inspill her i tråden.

Nå er det slik at jeg har ferie i godt over en uke til og mye fri de neste 2 mnd så prosjektet er ikke avskrevet.
Jeg er enig i at det ikke er verdens mest spennende å kjøre 160 mil på til dels motorvei, men det ene ekskluderer ikke det andre :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
RuneMC skrev: Sånn sett et tankekors at IBA faktisk forutsetter hovedsaklig høyhastighets motorvei-kjøring, som for meg personlig er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg...
Men OK, smak & behag. :mk
Når veiarbeidet på E18 blir ferdig i neste år, blir det 4 felt sammenhengende fra Asker til Larvik. Det er ganske nøyaktig 10 mil. 8 turer til Larvik med start og stopp i Asker i løpet av 24 timer, burde gå greit :knegg
Fra Ironbutt reglene:
We strongly discourage, and in some cases may reject, routes that are repetitive in nature. For example, we would not accept a claim that you rode five round-trips between Daytona Beach, Florida and Jacksonville, a distance of only 95 miles...

Tror du ville fått problemer med å få den turen godkjent.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Iron butt fra Levanger /Verdal mandag 5/8

Legg inn av Carpa »

JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:
RuneMC skrev: Sånn sett et tankekors at IBA faktisk forutsetter hovedsaklig høyhastighets motorvei-kjøring, som for meg personlig er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg...
Men OK, smak & behag. :mk
Når veiarbeidet på E18 blir ferdig i neste år, blir det 4 felt sammenhengende fra Asker til Larvik. Det er ganske nøyaktig 10 mil. 8 turer til Larvik med start og stopp i Asker i løpet av 24 timer, burde gå greit :knegg
Fra Ironbutt reglene:
We strongly discourage, and in some cases may reject, routes that are repetitive in nature. For example, we would not accept a claim that you rode five round-trips between Daytona Beach, Florida and Jacksonville, a distance of only 95 miles...

Tror du ville fått problemer med å få den turen godkjent.
Der ødela du drømmen til SuperMorten :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar