https://maps.google.no/maps?saddr=Trond ... 5&t=m&z=12" onclick="window.open(this.href);return false;
Da er årets lengste tur unnagjort. Det ble en fantastisk tur med mange svinger, mange opplevelser, og mye lærdom. Der jeg både lærte sykkelen å kjenne, og ikke minst meg selv :-)
For å oppsummere litt, og da tar jeg sikkert med noe jeg har skrevet før også, så gikk turen slik:
Dag 1:
Avgang fra Trondheim var like etter klokken 14 på Torsdag. Trondheim - Oslo var en ren transportetappe, og ble unnagjort langs riksvei 3. Og bare for å ha det helt klart. K J E D E L I G !!!! Det var grusomt kjedelig. Det var 60-soner, 70-soner, og fantastiske fine veier. Ny asfalt, god sikt.. men 60. Det varte å rakk før man kom frem til Oslo, men det gikk da på et vis.
Første "etappe" ble på 20 mil. Tok en pause på Alvdal, der både kropp og sykkel fikk fyllt på tanken. Jeg trodde sykkelen trengte en del juice etter 20 mil, men den klarte seg med 7 liter gitt. Og det var jo ikke så verst.
Neste etappe ble ikke spesielt lang, den endte på en bussholdeplass for å klø seg i øret, før det bars videre. Denne gangen ble det stopp like utenfor Elverum for en liten matbit igjen.
Derfra var det straka vegen, og full gass inn mot Oslo.
Sykkelen oppfører seg veldig bra i alle hastigheter syns jeg. En fantastisk maskin som drar godt, og ligger godt på veien. Dog er den litt vinglete hvis jeg holder styret med kun en hånd, men det er nok både fordi jeg hadde en relativt stor og tung bag liggende på baksetet, og over begge sideveskene, og fordi jeg har gaffelveska montert oppå lykta. Ble montert der for å ikke ligge å skrape på framskjermen :-)
Det ble etterhvert kveld, og jeg var i Oslo og ferdig pakket i seng rundt 23:30 - Kom jo frem en del tidligere, men middag, prat og alt mulig tok tid..
Dag 2:
Dagen starter fra Oslo i 11-tia, og gikk i retning Tvedestrand. Dette også en ren transportetappe, for å komme seg dit så fort som mulig.
Men jeg kom ikke lengre en til like før Vækerøtoppen like utenfor Oslo sentrum før det var full stopp. Etter å ha hatt godt driv, og hadde ligget i venstrefeltet, ble jeg mer eller mindre fastlåst der. Etter litt lirk og pirk, så kom jeg meg etterhvert ut til høyre, og begynte å tråkle meg forsiktig fremover. Trafikken sto helt stille i alle felt, og i speilet fikk jeg se blålys på blålys komme tråklende gjennom trafikken.
Et par ambulanser og en brannbil passerer sakte mens trafikken ennda saktere sprer seg ut til sidene. En motorsykkel ligger på hjul og jeg slenger meg på. Vips så er både kø og trafikkulykke passert, og jeg og den andre motorsykkelen er de eneste som farer avgårde over toppen og videre vestover.
E18 er et relativt kjedelig strekke vei. Det er på med gassen, blikket frem, og der sitter man og vibrerer lett i 100-110km/t. Mil på mil. Guri malla så kjedelig.
Det ble en flaskehals i veiarbeidsområdet, der gikk det så sakte at jeg satte sykkelen i fri. Beina på bakken. Så gikk jeg bortover. Trilla sakte.. Saaaaakte... trangt og jævlig og brede bobiler gjorde at jeg holdt meg i køen.
Så løsnet det, og endelig var man i Tvedstrand.
Dag 3:
Denne dagen skulle egentlig tilbringes i båt, men et heftig lyn- og tordenshow iløpet av natten, og utover morgenen gjorde at det var tryggest å holde seg innendørs. Radioen sto på NRK og spraket for seg selv, og kunne fortelle om branner, strømløse områder - for de strømløse områdene plutselig ble utvidet til å gjelde huset jeg satt i.
Sofa. Brettspill og levende lys. Kjedelig, men koselig :)
Dag 4:
Dette er dagen jeg skal tilbake til Oslo, men langt ifra E18.
Turen begynne som sagt i Tvedestrand, og går i retning av Risør, langs riksvei 411, som forøvrig var vanvittig spennende med trange smale veier, der man ikke kunne møtes med to biler. 90-graders svinger. 180-graders svinger, der bergveggen ofte sto ute på hvitstripa. Fantastisk morsomt og spennende! Ut ifra de svingete veiene på 411 gikk turen videre på 416 ned til Risør. Det ble ingen stor pause der, men en liten runde i sentrum, som forøvrig var fullt av folk både her og der på grunn av trebåtfestivalen. En is. Så videre mot Kragerø, med en liten sving ut på Styrmannsholmen. Vakkert. Vakkert!
Videre gikk turen gjennom Sandefjord og Tønsberg før Horten fikk besøk av meg, og til slutt ferja over til Moss. Derfra ble det en liten transportetappe på E6 inn til Oslo.
Dag 5:
En slags transportetappe dette også. Skulle fra Oslo til Trondheim, men valgte E6 til Ringebu, og Venabygsfjellet opp til Folldal og derfra ut på E6, og straka vegen hjem.
Midt mellom Folldal og E6 begynte det å regne såvidt, og det så ut til å bli et helvettes vær, så jeg stoppet og fikk på meg regndressen. I det jeg stopper og begynner å kle på meg, merker jeg at det ikke regner så alt for mye, men det kan være greit å ha prøvd dressen en gang, før man virkelig trenger den. Dressen på, og ut på veien med seg.
Dressen var behagelig, varm og satt relativt perfekt. Jeg ble noe stor over skuldrene når den blåste seg opp, så jeg fikk ikke sett rett bak meg via speilene, men ellers var den flott.
Veien over Venabygdsfjellet er en fantastisk vei. Det er lite spennende svinger, men mange fine svinger, og fint landsskap. Det er lenge siden jeg har vært der oppe, og må si jeg ble litt skuffa. Jeg husket den lille butikken der oppe, som hadde alt mulig rart. En slik liten lokal butikk som ikke er med i noen kjede eller lignende, og som den gang forsynte hyttene med det de trengte. Nå hadde de for det første bygd mange små og store hytter der oppe. Men også... et kjøpesenter. Ja, helt riktig. Et KJØPESENTER. Midt på fjellet.
Det ble noen stopp underveis. Jeg måtte jo ta noen bilder mens jeg var på veien også :-)
Ut på E6 og rett hjem.
Sitter igjen med mange nye inntrykk og minner, en litt sår bakende, men ikke vondt. Etter at jeg fikk juster fjæringa bak, kan jeg nå fint kjøre 20-25 mil uten stopp. Det kan også være at bagen jeg hadde med fungerte så perfekt som ryggstøtte at det hjalp på ræva, eller det at jeg passet på å veksle litt på rumpeballene, og sette en fot på fothvilerne til passasjeren for å strekke litt på meg..
Når det begynte å bli litt ubehagelig var det nok med en 5-minutters stopp før jeg var klar igjen. Det var fantatastisk herlig :-)
Her følger noen bilder:
Straks klar for avgang fra Tvedestrand
bilde 1.JPG
I et veikryss i retning Risør. Var egentlig veldig deilig å måtte stoppe litt her og der, for å sjekke kartet på telefonen for hvor jeg skulle kjøre. Her så jeg jo hvor jeg skulle, men på andre små veier, måtte jeg opp med mobilen for å se hvor jeg skulle. Ble litt "gammeldags", istedet for bare å sitte å trykke på en gps som jeg kan gjøre i bilen :)
bilde 2.JPG
Fantastike veier. Litt småskummelt til tider, med 90-graders svinger der man lett kunne dulte borti bergveggen med skuldra. Enkelte svinger var så skarpe at jeg nesten sto stille på sykkelen mens jeg snek meg rundt hjørnet.
bilde 3.JPG
Risør sentrum var avstengt for motortrafikk på grunn av trebåtfestivalen, og bra var det. Folk som maur kravlet og krøp overalt !
bilde 4.JPG
Kragerø
bilde 5.JPG
Tønsberg
foto.JPG
Tønsberg dette også..
bilde 3.JPG
Stille og forlatte gater i Horten. Ikke så rart. Det er jo søndag
bilde 4.JPG
Fjell. Fjell. Fjell. Så langt øyet kan se. Venabygdsfjellet. Bilde tatt like etter man kommer opp fra Ringebu
bilde 3.JPG
Shadow speider utover Venabygdsfjellet. Hun leter sikkert etter nye spennende veier å kjøre på
bilde 4.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.