Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:Hvorfor i all verden skal man ikke bruke hansker? Det er jo det utstyret som tar minst tid å ta på seg, og i tillegg kan man putte dem i hjelmen om man skal av sykkelen og vil stue det bort.

Det samme gjelder forsåvidt sko, dersom man har noen lave mc sko (som beskytter ankelen).

Jakke og bukse kan jeg forså at man dropper, men sko og hansker? nei! :)
Man kan jo bli svett på henda også ... men putte skoa i hjelmen :scratch nei, trukke det.
For ordens skyld ... jeg dropper ikke skoa, men kan finne på å kjøre uten mc-sko.
Jakke og bukse bruker jeg for beskyttelsens del ... har ikke bruk for hverken hender eller føtter om de ikke har noe å henge fast i.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:Hvorfor i all verden skal man ikke bruke hansker? Det er jo det utstyret som tar minst tid å ta på seg, og i tillegg kan man putte dem i hjelmen om man skal av sykkelen og vil stue det bort.

Det samme gjelder forsåvidt sko, dersom man har noen lave mc sko (som beskytter ankelen).

Jakke og bukse kan jeg forså at man dropper, men sko og hansker? nei! :)
Man kan jo bli svett på henda også ... men putte skoa i hjelmen :scratch nei, trukke det.
For ordens skyld ... jeg dropper ikke skoa, men kan finne på å kjøre uten mc-sko.
Jakke og bukse bruker jeg for beskyttelsens del ... har ikke bruk for hverken hender eller føtter om de ikke har noe å henge fast i.
Svette er ikke noe tema om man har noen OK hansker med god lufting som er lagd for litt varmere temperaturer.

Ellers regner jeg med at du ikke MÅ gå rundt barbeint eller i sokkelesten når du går av sykkelen, altså man kan fint gå rundt i mc skoa :)

Hender og føtter er vel noe av det som er mest utsatt i ulykker sånn statistisk.

Folk får gjøre som de vil, men skjønner ikke altså at noen dropper hansker og sko som tar såpass kort tid å ta på og enkelt å ha med rundt. Sko må man jo ha på uansett?

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Juleniss1 »

jhn skrev:Her er det jo antydning til temperatur ... artig, det kan vi like :thumleft

Jeg ble headhuntet av Høvdingen for å få litt fart i dere trøttinger,men det er ikke så lett. Nå er imidlertidig rammevilkårene endret drastisk,så jeg finner det best å skygge banen.

Ha en god kveld :vs

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av pelsen »

jhn skrev:Jeg har jo registrert i andre tråder at folk øver på kneskrap, stoppies og bakhjulskjøring osv, kan det tenkes at den ekstra risikoen juleniss1 og andre nakenkjørere utsettes for i rolig tempo ikke er større enn den disse utsetter seg for? Gjerne på sykler med en Hk pr kg sykkel. Det handler ikke bare om utstyr, men også adferd forøvrig.
Ellers så synes jeg folk har altfor sterke meninger om andres klesdrakt, men siden det tydeligvis er helt ok, så synes jeg at å ta på et skinnforkle og samtidig kalle seg ATGAT ... ja, det er noe skikkelig merkelige greier
Mhp risiko som man utsetter seg for er du vel inne på noe, det er jo endel forskjeller der, både eget maskineri og andre trafikanter, og ikke minst hvor man kjører
Er oppvokst i Halden, og det var ikke spesiell fare ved å ta på meg hjelmen og kjøre en tur ned til Torget uten skinndress, 50-sone hele veien og lite trafikk. Vil ikke tro det er farligere der nå enn på 80-tallet.
Nå bor jeg i Oslo, skal jeg ut med sykkel er det Ring 3 og E18 eller E6 osv. jeg kjører på før det dukker opp noe som er verdt å kalle motorsykkelveier. Risikoen med å kjøre her styrer jeg ikke selv så her kjører jeg med hodet, støvler, skinndress, ryggskinne, hansker og hjelm på når jeg skal ut og lufte en sykkel.

Jeg ser stadig mc-førere på ring 3 iført t-skjorte og shorts, og synes at de ser ut som noen duster, mens samme settingen ute på landet er helt greit for meg.
Et lite pluss med skikkelig polstring er jo at man kan strekke strikken enda litt lenger på veien :knegg :knegg

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av TheHaughom »

Til/fra jobb: mc jakke, vanlige jeans, hjelm og hansker. Maks 50km/t og 15km tur/retur. Kjører også i kollektivfelt mesteparten av veien, ganske alene...

Skal jeg lenger enn det er jeg som oftest atgatt. Var dog innom motorveien i shorts her om dagen, dog med mc jakke, hjelm og hansker. Følte meg litt dust samtidig som det var ganske digg i sommervarmen.

Har forresten også kjørt et par hundre meter i shorts, wifebeater og crocs. ^.-

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av ega16 »

TheHaughom skrev:Har forresten også kjørt et par hundre meter i shorts, wifebeater og crocs. ^.-
:thumleft :thumleft skulle dratt noen wheelies også :)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av TheHaughom »

Eller kneskrap ;p

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jhn »

Juleniss1 skrev:
jhn skrev:Her er det jo antydning til temperatur ... artig, det kan vi like :thumleft

Jeg ble headhuntet av Høvdingen for å få litt fart i dere trøttinger,men det er ikke så lett. Nå er imidlertidig rammevilkårene endret drastisk,så jeg finner det best å skygge banen.

Ha en god kveld :vs
:vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

jhn skrev:
Juleniss1 skrev:
jhn skrev:Her er det jo antydning til temperatur ... artig, det kan vi like :thumleft

Jeg ble headhuntet av Høvdingen for å få litt fart i dere trøttinger,men det er ikke så lett. Nå er imidlertidig rammevilkårene endret drastisk,så jeg finner det best å skygge banen.

Ha en god kveld :vs
:vs
Det med headhuntingen samsvarer ikke med virkeligheten, slik jeg kjenner den, men noen vil åpenbart gjerne ha det til å være slik...
Men det blir imidlertid ikke mer sant av den grunn.

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av erik m »

På 60-tallet fikk vi førsteklasses kjøreopplæring (autodidakt - google det!) Gjorde vi noe riktig, skjedde ingenting. Gjorde vi noe feil, lærte vi av skadene vi fikk. Bortsett fra et par kompiser som dessverre aldri blei mer enn 16 år.
Sjøl hadde jeg første sommer to litt større utforkjøringer, i begge hadde jeg nok greid å bremse ned til ca. 60 før det bar ut. I det første tilfellet skeli jeg ned en skråning med store steiner. Jeg var på langtur og hadde full skinndress og fikk noen blåmerker og riper i dressen. I det andre var det en regnskur og tropevarme, så jeg hadde bare regndress og hjelm. Ned en gressbakke, kneet traff en skigardsstaur og sykkelen stoppa i en diger stein som jeg heldigvis fløy over og traff gressbakken med brystet. To knekte ribbein og brist i kneskåla og masse skrubbsår. Og sesongslutt. Samme året fikk kona låne en blodtrimma moped (vi kjente ikke hverandre da!) Hu glemte å spørre hvor bremsen var, og farten ble vurdert til ca. 90 da hu traff murveggen i dongeribukse og t-skjorte uten hjelm. Overlevde pga topptrent idrettsjente etter to uker i koma, knust kjeve og kinnbein og masse sener og muskler i armer og bein kutta av.
Jeg kjører alltid med jakke med CE-godkjente forsterkninger og ryggskinne, hansker med forsterkninger på knokene og bukse med kne- og hoftebeskyttere. Nå i varmen har jeg også sjansa på dongeri med kevlar og beskyttere. Men har juksa litt med joggesko når det blei over 30. Etter å ha sett bildet over kommer jeg ALDRI til å kjøre uten skikkelig fottøy mer, lover! Så blei det litt kjøreopplæring i år også. Aldri for gammal til å lære mer!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av simpson »

Motorsykkelkjøring er en utsatt aktivitet.
Ikke det at selve kjøringen trenger å være så farlig, men du er ofte ikke alene på veien, enten dyr eller mennesker og konsekvensen er stor om noe skulle gå galt.
Siden det er ganske stor risiko forbundet med MC kjøring, handler det for meg om å minimere denne risikoen til ett minimum eller i hvertfall til ett akseptabelt nivå.
Hva som er akseptabelt er det sikkert ulike meninger om, men for meg er det dress, støvler, hansker, ryggskinne hjelm hver gang, uansett vær og temperatur.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av KydeX »

+1 Alt, alltid. Uansett hvor forsiktig man kjører vet man aldri når en tulling kjører på deg, eller om det ligger grus/diesel etc. rundt neste sving.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Kenny_85 »

TheHaughom skrev:Kjører også i kollektivfelt mesteparten av veien, ganske alene...
Gjør jeg også, men litt for ofte hender det at en av sauene i venstrefila finner ut at han skal kjøre i kollektivfeltet han også, og drar bilen over brått og brutalt over i kollektivfeltet, gjerne uten å sjekke speilene først. Er veldig var på dette og speider etter dem mens jeg kjører. Er veldig greit å kunne gi gass og komme seg unna faren. :-)å
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av DrGreve »

En bekjent av meg skulle bare kjøre seg en tur gjennom sentrum i skikkelig sommervær. Shorts, nikesko og t-skjorte pluss hjelm var bekledningen. På omkjøringsveien ble han torpedert av en bil som ikke overholdt vikeplikten. Resultatet ble mange operasjoner på sykehuset og 2 års opptrening før han kom på sykkel igjen.
Jeg personlig kjører aldri uten skikkelige sko, mc-jakke, hjelm og hansker, men kan slurve litt med bukse hvis jeg bare skal på butikken. Derfor skal jeg investere i en kevlarjeans når det er noen penger til overs på kontoen.
Kjører jeg ut av sentrum kommer skikkelig bukse og ryggskinne på.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Juleniss1 skrev: Wow,were to start? :scratch

Du og Supermorten kan bare fortsette å insinuere at jeg trenger hjelp til å forstå mitt eget beste og at verden hadde vært best tjent med at mine gener ble luket vekk.Ikke spesiellt pent av dere,men det er greit. Selvtilliten min står han av.Jeg kunne jo tatt igjen,men velger heller å ta en tilgodelapp. :knegg

Jeg innrømmer at jeg avogtil kjører med redusert utstyr på,sånn er det bare.Kalkulert risiko. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør,enhver får være sin egen lykkes smed.Jeg velger å stole på egne ferdigheter og observasjonsevne,uansett hva slags kjøretøy jeg kusker,og føler meg rimelig sikker i trafikken.Det har gått veldig bra,lenge.
Å kjøre i shorts i 50-60 kmt på tørre fine veier har jeg ingen problemer med.Men like lite som andre skal definere hva som er fornuftig for meg,så skal ikke jeg definere for andre hva som er sikker kjøring med full kontroll for andre. Hver enkelt skal ha lov å kjenne etter og bestemme det selv,det som er sikkert for meg trenger ikke være det for andre.

I min forskrudde verden tar jeg også hensyn til at sansene og observasjonsevnen ikke bør forstyrres av utenforliggende ting,så som f.eks musikk/tlf på øret mens jeg kjører. Full konsentrasjon.
Jeg fomler ikke frem mobilen for å ta bilder av andre trafikanter mens jeg kjører for å dokumentere og hisse meg opp over hvor idiotisk de kan finne på å kjøre.
Det er et uttrykk som heter:Summen av lastene er konstante. På et vis kan vi kanskje bruke det her? Jeg kan kanskje ha lov til å påstå at siden jeg ikke driver med sånne utenom-trafikale gadgets,så kan jeg tillate meg å ta en liten snarvei av og til,uten at summen forandrer seg?
Så får andre polstre seg så godt som dem mener er nødvendig for å trille seg en tur bort til fisketorget og posere,uten at jeg vil heve et øyebryn. Jeg vil jo nødig fremstå som en bedreviter. Akkurat det er jo ikke så lett,all den tid jeg vet best :knegg

Du spør hvorfor jeg bruker bilbelte. Flere grunner-det er påbudt-det koster meg null kalorier å ta det på-og sist men ikke minst;jeg kjører Volvo og der er det en sånn irriterende alarm som går med en gang man kommer over 15kmt hvis beltet ikke er på. På bakruta har jeg et stort klistremerke som sier" NO RUSH". Og hvis jeg ikke tar på beltet,og holder meg under 15kmt for å unngå at alarmen går,så opplever jeg stadig at hissige trafikkfarlige bilister kommer helt opp i røven på meg for å ta bilder.Hadde jeg også vært like hissig,så kunne man risikert katastrofe. Derfor :knegg
Jeg insinuerer ingen ting, jeg bare responderer på dine uttalelser, noen vet ofte ikke sitt eget beste. Jeg har vært der flere ganger selv :thumleft

Du kan bare komme med direkte peronangrep på meg, jeg har mer enn rygg nok til å bære det :prf
For å rulle seg en tur på torget må du nesten uten unntak trille ut på to-felts motorvei, med 80 sone! Så at folk polstrer seg for nettopp dette, syns jeg personlig er veldig fornuftig.

Når det kommer til påbud, får vi vel bare håpe det kommer påbud om å ha på seg mer enn bare hjelm!

Men at nettopp du prøver å framstille meg som en idiot for at jeg har tatt et bilde av en som har kjørt med litt morsom tekst i bakruten med mobilkamera syns jeg er veldig morsomt :knegg

At vi har veldig forskjellig syn på diverse ting er ingen tvil om. Jeg tåler det meste av diskusjoner, både saklig og usaklig. Så bare å fyre fra hoften :thumleft :P :p

Svar