Bytte topp på Rmz 450.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Rønningen
Innlegg: 5
Registrert: 16 jul 2013, 16:47
Motorsykkelen din: Rmz450

Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Rønningen »

Toppen røk nettopp på sykkelen. Får tak i en nyoverhalt en til uka.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Hvis du aldri har gjort det før så er første bud å registrere plasseringene til kammene mot merkene, både på svinghjulet og på kamdrevene og ta bilder slik at du har noe å gå etter under montering. Jeg vil sterkt anta at det er merker på kamdrevene som skal flukte med sylindertoppen når svinghjulet står plassert på tenningsmerket.
Når du har fått deg oversikten og stoler på at du skjønner systemet er det bare å rive av :)
Men husk å bruke kameraet flittig under demontering.
Eksempel på tenningsmerke.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 6b3680.jpg[/img]
Sist redigert av DrGreve den 16 jul 2013, 17:48, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Rønningen
Innlegg: 5
Registrert: 16 jul 2013, 16:47
Motorsykkelen din: Rmz450

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Rønningen »

Rive av? Der jeg er lost. Er det kjedelås eller må jeg gå laus med kjedekutter?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av SuperMorten »

Hadde det vært min motor og topp hadde enten alliert meg med en kompis som kan, eller rett og slett betalt for å få jobben gjort.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Rønningen skrev:Rive av? Der jeg er lost. Er det kjedelås eller må jeg gå laus med kjedekutter?
Siden du har overliggende kammer, dohc?, så må alt fjernes og da vil registerkjeden henge fast i veivakselen så når du drar av toppen må du tre den igjennom tunellen til topppen når du monterer igjen..
Her ser du kjeden henge ute i nedkanten av bildet.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 6ce885.jpg[/img]

Altså ingen kutting..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Rønningen
Innlegg: 5
Registrert: 16 jul 2013, 16:47
Motorsykkelen din: Rmz450

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Rønningen »

Skal nok alltids få det til, har overliggende kammer ja.
Bare justere de inn til punktene. Løsne de å vri de ut så kjedet blir slakt?
Betale er uaktuelt. Betaler 7000 for deler å maskinering. Betaltr 14 for sykkelen for en uke siden..

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Rønningen skrev:Skal nok alltids få det til, har overliggende kammer ja.
Bare justere de inn til punktene. Løsne de å vri de ut så kjedet blir slakt?
Betale er uaktuelt. Betaler 7000 for deler å maskinering. Betaltr 14 for sykkelen for en uke siden..
Hvis jeg ikke tar helt feil så har du to plugger på venstre siden hvor det store er for å tørne motoren MOT klokken til du finner tenningsmerket (TDC) som ligger gjemt under den lille pluggen?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Hvis du gir meg en epostadresse så sender jeg den manualen jeg har. Den gjelder for 2005-2007, tror jeg, men det kan vel ikke være den store forskjellen til din?
Du må ha acrobat reader installert for å lese den.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Rønningen
Innlegg: 5
Registrert: 16 jul 2013, 16:47
Motorsykkelen din: Rmz450

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Rønningen »

DrGreve skrev:Hvis du gir meg en epostadresse så sender jeg den manualen jeg har. Den gjelder for 2005-2007, tror jeg, men det kan vel ikke være den store forskjellen til din?
Du må ha acrobat reader installert for å lese den.
Passer nok veldig greit. Har 2006:)
Roenningen93@live.no

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Juleniss1 »

Rønningen skrev:Toppen røk nettopp på sykkelen. Får tak i en nyoverhalt en til uka.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.
Det sitter en kamkjedestrammer,enten foran eller bak sylinderen,på samme side som kjedet går.Den må du løsne for å få nok slakke til å løfte kjeden til sides for å få ut kammene. Ikke noe hokuspokus,men som greven sier,det er viktig å vite at veiv og kammer er riktig plassert når du skal ha det isammen igjen.

Kan også være at du må unngå å gi slakke på kjeden,sånn at den får sjans å hoppe av drevet på veivakslingen.Vet ikke hvordan moppen din er konstruert,men på noen motorer kan det by på et problem hvis det skjer.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Juleniss1 skrev:
Rønningen skrev:Toppen røk nettopp på sykkelen. Får tak i en nyoverhalt en til uka.
Men å bytte dette, hva gjør jeg med registerkjedet, er det en strammer eller må det kappes å byttes?
Aldri skrudd på no lignende så sitter egentlig noe grønn her.
Det sitter en kamkjedestrammer,enten foran eller bak sylinderen,på samme side som kjedet går.Den må du løsne for å få nok slakke til å løfte kjeden til sides for å få ut kammene. Ikke noe hokuspokus,men som greven sier,det er viktig å vite at veiv og kammer er riktig plassert når du skal ha det isammen igjen.

Kan også være at du må unngå å gi slakke på kjeden,sånn at den får sjans å hoppe av drevet på veivakslingen.Vet ikke hvordan moppen din er konstruert,men på noen motorer kan det by på et problem hvis det skjer.
Han må fjerne strammeren før han fjerner kammen. Tror det bare er ei fjærstang med glider i enden og med den borte så er det slakke nok....?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Juleniss1 »

Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Juleniss1 skrev:Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
He, he, ja av Suzukitypen, som forøvrig har vært ganske solid sammenlignet med tidligere løsninger Honda har brukt :)
Han fjerner den enkelt med å fjerne ett par bolter og ei pakning.
Har sendt han en manual og han spør sikkert hvis det er noe som er uklart.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Rønningen
Innlegg: 5
Registrert: 16 jul 2013, 16:47
Motorsykkelen din: Rmz450

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av Rønningen »

DrGreve skrev:
Juleniss1 skrev:Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
He, he, ja av Suzukitypen, som forøvrig har vært ganske solid sammenlignet med tidligere løsninger Honda har brukt :)
Han fjerner den enkelt med å fjerne ett par bolter og ei pakning.
Har sendt han en manual og han spør sikkert hvis det er noe som er uklart.

Fikk ikke manualen, får du sendt den på noe annet vis?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytte topp på Rmz 450.

Legg inn av DrGreve »

Rønningen skrev:
DrGreve skrev:
Juleniss1 skrev:Tror det sitter en god gammeldags strammer på utsiden..
He, he, ja av Suzukitypen, som forøvrig har vært ganske solid sammenlignet med tidligere løsninger Honda har brukt :)
Han fjerner den enkelt med å fjerne ett par bolter og ei pakning.
Har sendt han en manual og han spør sikkert hvis det er noe som er uklart.
Fikk ikke manualen, får du sendt den på noe annet vis?
Jeg fikk feilmelding på at filen er for stor. Enkelte epostklienter har begrensninger på filstørrelse som kan sendes/mottas.
Jeg prøvde å komprimere den med winrar, men det gikk heller ikke.. Den er på ca. 30 mb...
Er det andre datakyndige som har andre løsninger?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar