Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:Hvor godt kan et dekk bli egentlig? Jeg kjørte bare på Z6 på den forrige sykkelen, og om jeg husker rett så toppet Z6 alle tester ... det var spesielt egenskapene på vått føre som ble trukket fram.
Så, så veeldig stor forskjell kan det vel ikke være ... eller kan det det?
Jeg kjørte som en gris (eller et hvilket som helst annet dyr) og det gikk forholdsvis bra ..bob-bob
Er vel ikke så veldig store forskjeller, men bedre er bedre..derfor leser jeg dekktester.
Joda, det har du rett i ... bedre er alltid bedre.
Jeg tenkte bare .... et landeveisdekk som er kjent for gode egenskaper, spesiellt på vått, blir dyrere ... og bedre? "Er det værdt prisforskjellen" var spørsmålet. "Ja" var svaret.
Er det noen som har opplevd noe "skummelt" pga litt for dårlige egenskaper på Z6? Eller kanskje det var pga egen adferd ... tilfeldigvis med Z6 på sykkelen?
LordShaft mener det er værdt prisforskjellen, og at det er et mye bedre mønster på Z8 ... er dette egne erfaringer, eller noe som Metzler påstår?
Det kan være både artig og interessant å vite bakgrunnen for folks meninger/påstander. . [/quote]

Nei, har ikke hatt slipp på hverken Z6 eller Z6 Interact. Har kjørt mye med de på K1200S og ZZR1400. Lages det Z6I ennå? Et annet bra dekk er Angel ST.
Dette blir etterhvert avløst av Angel GT.
Etter endel episoder, en alvorlig, ligger jeg langt unna frisk kjøring i kjøligere vær
med sportsdekk, feks Metzelers M serie. Dette er dekk som blir senere varm/myk.

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Sted: Leines. Steigen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TFJ »

Nå nærmer jeg meg 5000km på Tiger 800'en og dekkene (pirelli scorpion trail) ser fortsatt ut som de skal holde et stykke til. Dekkene føles trygge og jeg har ikke hatt noe dårlig erfaring med dem. Men jeg har allerede begynt å tenke på nye dekk, jeg kjører mer enn 99% på asfalt og toucher så vidt grus, så jeg lurer kanskje på om det ville være mer hensiktsmessig å skifte til asfaltorienterte dekk? Tiger 800 har nå blitt solgt i et par år, så jeg regner med at noen har skiftet dekk, og kanskje prøvd andre typer dekk på denne sykkelen også, det fins jo en del eiere med både den nevnte mc og eiere av mc'er i samme segment her på siden. Noen erfaringer og/eller gode råd når det gjelder PST dekk eventuelt skifte til andre dekk. :scratch

God helg og godt veigrep.
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Nå kjører jeg en litt tyngre sykkel en deg, men jeg fikk en sjikkelig Aha-opplevelse
etter at jeg byttet til Metzeler Tourance NEXT for ei drøy uke siden.
De føltes litt underlige de første milene, litt vinglete liksom :-k :scratch
Og veldig glatte den første betan på våt veg :[-X
Men så, etter at jeg hadde "kjørt inn" dekkene noen mil på tørr asfalt kom
smilet fram. De var 100% stabile uansett nedlegg, de gamle Touranse-dekkene,
og forsåvidt også Michellin Anakee-II har en sånn litt ustø følelse når de blir presset.
Grepet er og kjennes veldig sikkert, det er ingen dekkstøy. Dessuten er det
grovt dypt mønster som drenerer mye vann. Bakdekket har to typer
gummi/silica som skal sikre godt svinggrep og lang levetid.
Har forøvrig fått veldig bra omtale av våtegenskapene.
De vant forøvrig testen over de vanligste allroaddekkene
Disse dekkene er veldig asfaltorienterte, men har fortsatt
et godt grovt mønster :prf
Så mitt råd.................
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av knutk »

Angående Metzeler Z6 vs Z8, så avløser vel Z8 Z6, slik at når de har tømt lageret for Z6 er det vel Z8 som gjelder.

Har kjørt i flere år på Z6 og Z8. Generelt gode dekk å kjøre på, men mot slutten forsvant mønsteret uvanlig kjapt.
Sammenlignet med Pirelli, Michelin og Brigdestone hvor slitasjen var mere linjær. På Z6 og Z8 kunne man se på dekket, og se at slitasjemerket nærmet seg. Deretter var det nesten som gummien forsvant på 1-2-3. Opplevde et par ganger at man dro avgårde og mente at der var rikelig gummi for en runde til, for så å oppdage at i løpet av 50 mil kjørte man på korden.
Bortsett fra slitasjen synes jeg at Z6 og Z8 var gode dekk.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Nå har jeg kjørt ca. 1700 km på Pirelli Angel GT, og er meget fornøyd med de. Skal nå nevnes at jeg ikke har noe annet å sammenligne med enn de ganske slitte Pirelli Diablo Rosso 2 som satt på da jeg fikk den. Har vel kanskje heller ikke nok erfaring på sykkel til å kunne bedømme dekk så godt, men jeg føler meg nå komfortabel på sykkelen med de på!

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Rottenikken »

Har også de dekka på mopeden min og er godt fornøyd så langt, to uker, men nå er jo nye dekk er nesten alltid OK, gjenstår å teste de på vått føre noe det heldigvis ikke har vært i det siste.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KydeX »

Pirelli Angel GT kom på førsteplass i test i siste Motorrad, så det bør være et trygt valg. Michelin Pilot Road 3 kom på sisteplass, så det sier vel litt om hvor gode dekkene er blitt de senere år og at det er små nyanser vi snakker om.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Rottenikken »

Har ikke hatt PR3, men PR2 hadde jeg god erfaring med, ihvertfall den sportslige delen av dekket, kjørte på Rudskogen med det dekket uten å gå på snørra.. :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Juleniss1 »

Det er sikkert skrevet noe om ferske/gamle dekk i denne tråden.

Hentet meg en R1150GS i på østlandet for en måneds tid siden,der bakdekket var rimelig nedslitt på midten. Men kom meg da hjem over fjellet med det.

Pleier vanligvis å handle dekk hos motorsykkeldekk.com og legge om selv,men denne gangen hadde jeg ikke tid å vente.Ville jo kjøre litt med nyinvesteringen.
Så kjørte innom nærmeste dekksjappa for å se hva de kunne tilby av noe grovmønstret. Det eneste de hadde som lignet Tourance som stod på,var et Pirelli Scorpion (AT,tror jeg) og det var produsert i begynnelsen av 2009!!,men lagret i en mørk kald kjeller. Det skulle jeg få for 1350 ferdig omlagt hvis jeg kom med hjulet løst. Og fattig som jeg er så slo jeg til.

Egentlig skulle man tro at jeg skulle kjørt ut i første rundkjøringa,men etter 2-3 tusen km så har jeg enda ikke opplevd noe "skummelt" med det. Det skumleste jeg har opplevd var da kjærringa begynte å dunke meg i ryggen da hun hørte en skrapelyd gjennom en sving ned mot Lysebotn. Ingenting som feilte dekket ihvertfall.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ArcticTiger »

Juleniss1 skrev:Det er sikkert skrevet noe om ferske/gamle dekk i denne tråden.

Hentet meg en R1150GS i på østlandet for en måneds tid siden,der bakdekket var rimelig nedslitt på midten. Men kom meg da hjem over fjellet med det.

Pleier vanligvis å handle dekk hos motorsykkeldekk.com og legge om selv,men denne gangen hadde jeg ikke tid å vente.Ville jo kjøre litt med nyinvesteringen.
Så kjørte innom nærmeste dekksjappa for å se hva de kunne tilby av noe grovmønstret. Det eneste de hadde som lignet Tourance som stod på,var et Pirelli Scorpion (AT,tror jeg) og det var produsert i begynnelsen av 2009!!,men lagret i en mørk kald kjeller. Det skulle jeg få for 1350 ferdig omlagt hvis jeg kom med hjulet løst. Og fattig som jeg er så slo jeg til.

Egentlig skulle man tro at jeg skulle kjørt ut i første rundkjøringa,men etter 2-3 tusen km så har jeg enda ikke opplevd noe "skummelt" med det. Det skumleste jeg har opplevd var da kjærringa begynte å dunke meg i ryggen da hun hørte en skrapelyd gjennom en sving ned mot Lysebotn. Ingenting som feilte dekket ihvertfall.
Det er nok ikke mange som trur på julenissen her inne :knegg

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Juleniss1 »

ArcticTiger skrev:
Juleniss1 skrev:Det er sikkert skrevet noe om ferske/gamle dekk i denne tråden.

Hentet meg en R1150GS i på østlandet for en måneds tid siden,der bakdekket var rimelig nedslitt på midten. Men kom meg da hjem over fjellet med det.

Pleier vanligvis å handle dekk hos motorsykkeldekk.com og legge om selv,men denne gangen hadde jeg ikke tid å vente.Ville jo kjøre litt med nyinvesteringen.
Så kjørte innom nærmeste dekksjappa for å se hva de kunne tilby av noe grovmønstret. Det eneste de hadde som lignet Tourance som stod på,var et Pirelli Scorpion (AT,tror jeg) og det var produsert i begynnelsen av 2009!!,men lagret i en mørk kald kjeller. Det skulle jeg få for 1350 ferdig omlagt hvis jeg kom med hjulet løst. Og fattig som jeg er så slo jeg til.

Egentlig skulle man tro at jeg skulle kjørt ut i første rundkjøringa,men etter 2-3 tusen km så har jeg enda ikke opplevd noe "skummelt" med det. Det skumleste jeg har opplevd var da kjærringa begynte å dunke meg i ryggen da hun hørte en skrapelyd gjennom en sving ned mot Lysebotn. Ingenting som feilte dekket ihvertfall.
Det er nok ikke mange som trur på julenissen her inne :knegg

Når man ser på hvor mye rart av andre ting enkelte her inne tror på,så ville det vel ikke vært så rart om noen tror på Julenissen også :knegg

Men jeg ble litt nyssgjerrig; hva er det i innlegget mitt du ikke tror på?

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

KydeX skrev:Pirelli Angel GT kom på førsteplass i test i siste Motorrad, så det bør være et trygt valg. Michelin Pilot Road 3 kom på sisteplass, så det sier vel litt om hvor gode dekkene er blitt de senere år og at det er små nyanser vi snakker om.
PR3 var absolutt ikke sist på vått..De får litt pepper for nervøsitet ved inspirert kjøring på tørt.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KydeX »

ZZR-Erling skrev:
KydeX skrev:Pirelli Angel GT kom på førsteplass i test i siste Motorrad, så det bør være et trygt valg. Michelin Pilot Road 3 kom på sisteplass, så det sier vel litt om hvor gode dekkene er blitt de senere år og at det er små nyanser vi snakker om.
PR3 var absolutt ikke sist på vått..De får litt pepper for nervøsitet ved inspirert kjøring på tørt.
Nei, men sist totalt. De havna likt med Angel GT på vått, altså best. Det var det som var poenget mitt, at det er små nyanser mellom de beste dekka.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ArcticTiger »

Juleniss1 skrev:
ArcticTiger skrev:
Juleniss1 skrev:Det er sikkert skrevet noe om ferske/gamle dekk i denne tråden.

Hentet meg en R1150GS i på østlandet for en måneds tid siden,der bakdekket var rimelig nedslitt på midten. Men kom meg da hjem over fjellet med det.

Pleier vanligvis å handle dekk hos motorsykkeldekk.com og legge om selv,men denne gangen hadde jeg ikke tid å vente.Ville jo kjøre litt med nyinvesteringen.
Så kjørte innom nærmeste dekksjappa for å se hva de kunne tilby av noe grovmønstret. Det eneste de hadde som lignet Tourance som stod på,var et Pirelli Scorpion (AT,tror jeg) og det var produsert i begynnelsen av 2009!!,men lagret i en mørk kald kjeller. Det skulle jeg få for 1350 ferdig omlagt hvis jeg kom med hjulet løst. Og fattig som jeg er så slo jeg til.

Egentlig skulle man tro at jeg skulle kjørt ut i første rundkjøringa,men etter 2-3 tusen km så har jeg enda ikke opplevd noe "skummelt" med det. Det skumleste jeg har opplevd var da kjærringa begynte å dunke meg i ryggen da hun hørte en skrapelyd gjennom en sving ned mot Lysebotn. Ingenting som feilte dekket ihvertfall.
Det er nok ikke mange som trur på julenissen her inne :knegg

Når man ser på hvor mye rart av andre ting enkelte her inne tror på,så ville det vel ikke vært så rart om noen tror på Julenissen også :knegg

Men jeg ble litt nyssgjerrig; hva er det i innlegget mitt du ikke tror på?
Hehe, nei det var nå mest det å ha morro med ordtaket "å tro på Julenissen" :D
Jeg er faktisk enig med deg i at folk er altfor engstelige for dette med at dekka blir "for gamle". "Belegget" de er innsatt med som nye er jo nettopp for å hindre aldring.
Ved vanlig fornuftig kjøring Innefor fartsgrensene her tillands) skal det mye til før det er dekkas alder som er skyld i at det evt går galt. Og er det vått så er det jo bare å ta det litt rolig, og det er jo fornuftig uansett.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av joo »

Når jeg handler nye dekk rett fra forhandler forventer jeg at de skal være nettopp nye. Men folk som har mye mer peiling enn meg sier at ved riktig lagring kan 3 år gamle dekk være bedre enn ett år gamle saker som har ligget lagra på verst tenkelige vis. Og de skal jo tåle å stå på sykkelen et par år i allslags vær uten å slutte å virke.

Vet ikke når dekk er "for gamle", men handla noen felger til diesel-loffen (bilen) for et par år siden. Det stod på 8 år gamle dekk, og de var så glatte og ubrukelige at jeg rett og slett ikke kunne kjøre med dem på vått sommerføre... sladda og spant.

Jeg tror nok ikke på Julenissen jeg heller, men hadde vært OK om han virkelig fantes og kunne legge en ny tysk MC under juletreet hvert år. Siden der fins enkelte som tror at jeg er snill :lol
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar