Traktorer en stor fare på veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av hakhap »

Ønsker ikke tenke på hva som kunde skje hvis jeg kommet i denne situasjon http://touch.ostlendingen.no/nyheter/so ... -1.7920670" onclick="window.open(this.href);return false; med sykkelen min.

Personlig synes jeg traktorer ikke har på veien å gjøre.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Desmo »

Nå er det engang slik at disse bøndene ikke har all jorda si liggende rundt gården. Og da blir det kjøring på offentlig vei med mye rart hengende etter traktoren. Noen er flinke og bruker gule varsellamper hvis dem har noe digert hengende etter,men det blir jo ikke trygt i alle situasjoner for det. Det er ikke urimelig å forlange at bøndene utviser større aktsomhet når dem flytter traktor med stor redskap fra jorde til jorde. Men all erfaring tilsier at noen vil gi blanke og kjøre som de alltid har gjort.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Relax »

Traktorer som sådan er en ting ..men her høres det ut som traktoren hadde en harv hengende bak han overhode ikke hadde kontroll på i svingen. DET er i mot reglene åpenbart!.
Så, "bikers" , hold god avstand også sideveis på slike monster!!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av RuneMC »

Traktorkjøring Norge på langs (drit i om en lager kø for de som skal rekke ferge, fly, etc) er jo blitt en pop greie - kommer sikkert "copy cat" på dette. :lol
http://www.f-b.no/nyheter/skal-kjore-li ... -1.6269986
http://www.youtube.com/watch?v=Ov43x5KQEOw

Synes traktorer er greie å kjøre forbi, men det er alltid nervepirrende å kjøre forbi, for ikke alle bruker blinklys og de trenger jo ikke vei for å svinge til venstre ut på et jorde eller lignende. Har lært meg at de svinger plutselig, så pleier å drøye litt med forbikjøring til jeg er sikker på at sjåføren har sett meg (det skjer dog ikke alltid om det er en som bare ser framover og har på øreklokkene...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Carpa »

Å forby traktor å kjøre rundt på norske veier kommer neppe til å skje med det aller første....

Norge er et jordbruksland og har vært det i tusenvis av år. Dramatisk redusert de siste årene men fortsatt så har vi mange forskjellige og vakre åkere rundt i Norges land som traktorene må pendle mellom for å få gjort jobben sin.

Det må jo ha vært noe galt med den hengeren, det er vel ikke meningen at den skal svinge ut i veien slik??

Ulykker med traktor på norske veier er vel noe vi sjelden leser om. Tror det er mer ulykker på gården eller på privat grunn.
Jeg bor i en landbrukskommune og kan ikke si jeg føler meg spesielt plaget av at det ferdes landbruksmaskiner rundt på veiene her.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Å forby traktor å kjøre rundt på norske veier kommer neppe til å skje med det aller første....

Norge er et jordbruksland og har vært det i tusenvis av år. Dramatisk redusert de siste årene men fortsatt så har vi mange forskjellige og vakre åkere rundt i Norges land som traktorene må pendle mellom for å få gjort jobben sin.

Det må jo ha vært noe galt med den hengeren, det er vel ikke meningen at den skal svinge ut i veien slik?
Jeg bor i en landbrukskommune og kan ikke si jeg føler meg spesielt plaget av at det ferdes landbruksmaskiner rundt på veiene her.
Byjente på landet? :knegg :knegg
En harv henger oftest fast på trekkstenga bak på traktoren så den vil derfor være en del av traktoren og vil derfor svinge ut motsatt vei av traktoren svinger.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Carpa »

simpson skrev:
Carpa skrev:Å forby traktor å kjøre rundt på norske veier kommer neppe til å skje med det aller første....

Norge er et jordbruksland og har vært det i tusenvis av år. Dramatisk redusert de siste årene men fortsatt så har vi mange forskjellige og vakre åkere rundt i Norges land som traktorene må pendle mellom for å få gjort jobben sin.

Det må jo ha vært noe galt med den hengeren, det er vel ikke meningen at den skal svinge ut i veien slik?
Jeg bor i en landbrukskommune og kan ikke si jeg føler meg spesielt plaget av at det ferdes landbruksmaskiner rundt på veiene her.
Byjente på landet? :knegg :knegg
En harv henger oftest fast på trekkstenga bak på traktoren så den vil derfor være en del av traktoren og vil derfor svinge ut motsatt vei av traktoren svinger.
Født og oppvokst på bygda men jeg har aldri kjørt traktor da..... :redface
Høres ut som om traktorførere har kjørt litt over evne da, og ikke klart å gjennomføre svingen på en forsvarlig måte....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:Født og oppvokst på bygda men jeg har aldri kjørt traktor da..... :redface
Høres ut som om traktorførere har kjørt litt over evne da, og ikke klart å gjennomføre svingen på en forsvarlig måte....

Hvordan kan du anta det som ikke har kjørt traktor??

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Carpa »

jodlevann skrev:
Carpa skrev:Født og oppvokst på bygda men jeg har aldri kjørt traktor da..... :redface
Høres ut som om traktorførere har kjørt litt over evne da, og ikke klart å gjennomføre svingen på en forsvarlig måte....

Hvordan kan du anta det som ikke har kjørt traktor??
Jeg antar ingenting, bare sier at det høres ut som om...

Hva vet vel jeg, ei enkel ikke-bondejente fra landet :dontknow
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av jodlevann »

Å høres ut som er ikke en antagelse??

Til og med politiet holdt kjeft om skyld og skyldsspørsmålet.

Tale er sølv, taushet er gull :prf

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av MLeikarnes »

Ei skålhorv som den på bildet har utskytbare skåler, og de går i lås ved hjelp av en hake som går ned i et spor. For å få disse til å gå inn i lås må man rygge med horva nede, da vil utskytningene dras innover og i lås. Dersom man ikke gjør dette vil horva stikke ca. 50cm utenfor hver side på traktoren. Når man svinger med traktor og stort redskap er det viktig å gjøre det forsiktig, man må også passe på at slirestagene er i låst posisjon. En skålhorv av denne typen kan veie rundt 2 tonn og beveger seg deretter. Har selv kjørt utallige timer med skålhorv, ploger, og mye annet stort jordbruksredskap. Å kjøre traktor etter veien er helt nødvendig i visse tilfeller. Men om muligheten er der til å kjøre alternative veier gjør jeg det. Reglene for å kjøre med varsellampe er at hvis man er bredere enn 2,5 meter og er til hindring for andre traffikanter skal varsellampe på. Dersom man er til langvarig hindring for andre traffikatner og ikke har mulighet til å stoppe/kjøre av veien burde kanskje følgebil vurderes.
Men etter mye kjøring med traktor, legger man også merke til at trafikanter ikke respekterer og undervurderer traktorer, man skal absolutt hive seg forbi selv om man kjører i 50 km/t i 50 sona. Biler som hiver seg utpå før en traktor når et kryss og tenker at traktorer kjører veeldig sakte og at de ikke kommer til å komme nær krysset før om leenge...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Carpa »

jodlevann skrev:Å høres ut som er ikke en antagelse??

Til og med politiet holdt kjeft om skyld og skyldsspørsmålet.

Tale er sølv, taushet er gull :prf
Så når politiet holder kjeft så må vi gjøre det også? Ikke lov til å diskutere saken altså :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av jodlevann »

:[-X Ja, det er jo unektelig et poeng her; holde avstand til andre kjøretøyer og lese trafikkbildet. Ikke'no problem å feie inn i en sidesvans hvis du ikke prøver å lese situasjonen., Ref ulykken der en mc kjærte inn i en henger. VI er ikke ufeilbarlige selv om vi kjører mc. Det skal ikke være en fordummende egenskap.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:
jodlevann skrev:Å høres ut som er ikke en antagelse??

Til og med politiet holdt kjeft om skyld og skyldsspørsmålet.

Tale er sølv, taushet er gull :prf
Så når politiet holder kjeft så må vi gjøre det også? Ikke lov til å diskutere saken altså :scratch
Tull, det er et spørsmål om å uttale seg på basis av viten og kunnskap. Synsing er synsing.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Traktorer en stor fare på veien

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
jodlevann skrev:Å høres ut som er ikke en antagelse??

Til og med politiet holdt kjeft om skyld og skyldsspørsmålet.

Tale er sølv, taushet er gull :prf
Så når politiet holder kjeft så må vi gjøre det også? Ikke lov til å diskutere saken altså :scratch


Selvfølgelig kan vi diskutere så mye vi ønsker----. Kanskje noen får en vekker og andre lærer ikke noe av diskusjonen, men fokus på farer er aldri feil!

Svar