Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

Duville skrev:
ejs skrev:
Duville skrev:Hm - er det ENDA noen som ikke har fått vår enda. Dette var da vinterkrangel som kan tas opp til vinteren igjen. Da skal teoriene vi har praktisert i sommerhalvåret diskuteres.

En sak vi har til gode å diskutere er dette med svingteknikk og kontrastyring - er det noen som har noen erfaringer å dele med oss andre???? - og olje - hva bruker dere andre - jeg sverger til Biltrol 50 - 50 - er det andre som har testet denne?


50 olje,, er det en skikkelig veteran Honda du har.? :prf

Det er en spesialmix av Biltema og Castrol jeg har kommet frem til etter lange tester og som passer utmerket på MCer av god standrd når de fyker gjennom Nodeland
du må være veeeeldig foorsiktig med den blandinga di.Costrol olja blir jo veldig forurensa dersom du tynner den ut med biltema olje. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av fs650e »

Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Du skal ikke presse rattet 90 grader :P Gentle pushes =P

Eller gjør det på en stor åpen plass :D

Jeg forstår ikke hvordan du svinger om du ikke allerede gjør dette o.O :scratch :scratch
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av fs650e »

Duville skrev:
Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.
Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Rottenikken skrev:Takker!
Det betyr altså at når man vrir styret til høyre så svinger sykkelen til venstre :-k
Mystisk :-)å
Lurer litt på om du tuller nå. Har ikke du kjørt sykkel i mange år?

Om du vrir styret inn i svingen i 50 km og bare sitter rett opp og ned på sykkelen så kan du nok risikere å få deg en ubehagelig overraskelse

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

fs650e skrev:
Duville skrev:
Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.
Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.
Har sett mcer falle uten kontra jeg - i gå så jeg en som falt når den stod på støtta - heldigvis stod eieren og redda den - på stille skogsveier skjer ofte det samme du bare legger ned mcen mens du kjører rett frem så svinger du den veien du vil og hvis du ikke har forberedt dette så går du ut. Du må ut og prøve....

Carpa, ikke vri styret, da. Alt annet bare ikke vri. styr sving push, dra alt anna bare ikke vri, det kan du gjøre med klærne når det er blaute....

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Herregud folkens, kom dere ut og kjør!

Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

ZZR-Erling skrev:Herregud folkens, kom dere ut og kjør!

Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!


Sier du det - er det trening som skal til - nei teori først deretter prksis er det som gjelder - eller tror jeg vi bare har det litt moro og så er det enkelte som er veldig alvorlige, da.....

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:
fs650e skrev:
Duville skrev:
Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.
Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.
Har sett mcer falle uten kontra jeg - i gå så jeg en som falt når den stod på støtta - heldigvis stod eieren og redda den - på stille skogsveier skjer ofte det samme du bare legger ned mcen mens du kjører rett frem så svinger du den veien du vil og hvis du ikke har forberedt dette så går du ut. Du må ut og prøve....

Carpa, ikke vri styret, da. Alt annet bare ikke vri. styr sving push, dra alt anna bare ikke vri, det kan du gjøre med klærne når det er blaute....
Du får lese det jeg skriver en gang til

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Duville skrev:
ZZR-Erling skrev:Herregud folkens, kom dere ut og kjør!

Dess mer man kjører, (med vett), dess bedre blir man!


Sier du det - er det trening som skal til - nei teori først deretter prksis er det som gjelder - eller tror jeg vi bare har det litt moro og så er det enkelte som er veldig alvorlige, da.....
Har kjørt masse GSX750 med bare 100ccm-lappen da jeg var 17. Var ikke noe vanskelig i det hele tatt...spant sågar laaaange striper på grusen :knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
Duville skrev:
fs650e skrev:
Duville skrev:
Rottenikken skrev:
fs650e skrev:bare ligg på en helt rett vei, og press litt på høyresiden, og så litt på venstresiden, skal du se at sykkelen svinger fram og tilbake i veien.
Liker meg best på svingete veier jeg, kan jo risikere å havne i grøfta om jeg gjør sånne mystiske press her og der :scratch
Da legger du bare ned sykkelen og deretter svinger du til den siden du skal - husk å ta en vektforskyvning i det du svinger så går alt så greit.... jeg mener hvis du er ute i skogen så fungerer jo ikke teori. Teori er kun for innendørs bruk.
Og hvordan får man sykkelen lagt ned? Jo, man kontrastyrer. Jeg vet ikke om noen annen måte å få sykkelen ned på.
Har sett mcer falle uten kontra jeg - i gå så jeg en som falt når den stod på støtta - heldigvis stod eieren og redda den - på stille skogsveier skjer ofte det samme du bare legger ned mcen mens du kjører rett frem så svinger du den veien du vil og hvis du ikke har forberedt dette så går du ut. Du må ut og prøve....

Carpa, ikke vri styret, da. Alt annet bare ikke vri. styr sving push, dra alt anna bare ikke vri, det kan du gjøre med klærne når det er blaute....
Du får lese det jeg skriver en gang til

Carpas Crap a talk
Det andre er jo rett svinger du 90 grader så får du en overaskelse :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikendeugle »

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Moby »

poulet_cavalier skrev:
Rottenikken skrev:Sliter litt med dette kontrastyring-greiene jeg, blir liksom litt forvirra etter å ha lest deler av tråden.
Hvordan fungerer det egentlig?
Kan man ikke bare ta en vektforskyvning i den retningen man vil svinge?
Fasit: [video]https://www.youtube.com/watch?v=bVWNinsmkAw[/video]

Jeg så hele filmen nå. Virkelig mye å lære her så den kan anbefales til alle :thumleft
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Thimian »

Hei har vært ute å kjørt en lang tur i dag, ca 35 mil. Hokksund-nesbyen-tunhovd-veggli-kongsberg-hokksund.. Jeg så hele den overnevnte filmen i går jeg også. Øvd meg masse på "trottlekontroll" som de kaller det med å få sykkelen i perfekt balanse gjennom svingen osv. Men da jeg legger ned sykkelen til beina mine tar i bakken (på fothvilerne) har jeg fortsatt "kyllingstriper" når jeg kom hjem? Er det noen som ikke har de stripene i det hele tatt? Veit liksom ikke om jeg er på grensa eller ei?
Kjører fz6. Møtte forresten kun 5-6 motorsykler i dag på hele turen? Hvor er dere, på jobb når det er finvær? :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av RuneMC »

Thimian skrev:Møtte forresten kun 5-6 motorsykler i dag på hele turen? Hvor er dere, på jobb når det er finvær? :scratch
JA, "rub it in", vi er på jobb og ser ut på finværet! ](*,)

Ad spm om kyllingstriper så var jeg mye mer opptatt av det til å begynne med, nå kjører jeg bare tur. Er jeg nede med fothvilerne en gang i blant så gjør det ikke så mye med "kyllingstripene" fordi mengden er såpass liten i forhold til all rett-fram kjøringa og mer moderate svinger. Touring dekk er også ganske slitesterke.

Hvis du virkelig ønsker å få sett effekt, så bør du a) ha sportsdekk (myk "klister" gummi som blir varm og slites fort) b)helst kjøre ruter med myyyye svinger (eller på bane) og c) sjekke at fothvilerne ikke er senket (vanlig mod på mange sykler for å få mindre spiss benvinkel). Fortsatt kan enkelte sykler sette begrensninger i forhold til hvor langt du kommer ned i svingen og altså hvor mye du får slitt helt på kanten av dekket.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar