Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / type?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev:I vinter kjøpte jeg en Tiger 1050 på impuls.
Hadde helt klart ikke kjøpt samme halvfabrikatet en gang til.
Hm... :-k
Hørtes ikke helt bra ut...
Kunne vært interessant å høre om dine erfaringer med den "uferdige" 1050'en.
Har jo hatt en slik selv og gjorde noen modifiseringer før jeg byttet din inn etter vel 40K i løpet av to år.
Er derfor jeg er spesielt nysgjerrig... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 256
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av lazyboy »

AJ skrev:
lazyboy skrev:I vinter kjøpte jeg en Tiger 1050 på impuls.
Hadde helt klart ikke kjøpt samme halvfabrikatet en gang til.
Hm... :-k
Hørtes ikke helt bra ut...
Kunne vært interessant å høre om dine erfaringer med den "uferdige" 1050'en.
Har jo hatt en slik selv og gjorde noen modifiseringer før jeg byttet din inn etter vel 40K i løpet av to år.
Er derfor jeg er spesielt nysgjerrig... ;-)
Tja du har vel noen timer inne på 1050 forumet, så du har nok lest det før.
But here we go.

Motoren er iflg meg helt topp ,gir den lett 10 /10, samme går for det orginale gel sete.

Demper oppsettet er så dårlig at det klapper fullstendig sammen med 2 og bagasje. (vet du kjørte ca 20000km før du byttet, men for meg ville det vært fullstendig uaktuellt)

Orginal batteriet er underdimensjonert. (starter innslag slår stadig igjen ut v starting)

Vindskjærming dårlig. (les elendig ) Har noen sykkler på samvittigheten og dette er helt klart den som har gitt meg dårligst beskyttelse selv med bytte av ettermarked vindskjærmer (3stk)

Veskesett så latterlig lite at det passer egentlig best for kun en. I tillegg gir vinklingen av sideveskene en fin tømme effekt ved åpning.

Instumentpanel som lekker ved brytere

Speil som gir dårlig sikt enten man er høy eller lav.(sitter for smalt)
Forskjærm som slutter 10 cm før den burde, samme for kjedekasse bak.(spruter sole og kjedeolje all over)

For all del en fin sykkel når man for fixet dette. men dette koster en hel del penger og er i mine øyne
helt nødvendig. Dette er ikke modifikasjoner gjort pga pynte faktor.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev:
AJ skrev:
lazyboy skrev:I vinter kjøpte jeg en Tiger 1050 på impuls.
Hadde helt klart ikke kjøpt samme halvfabrikatet en gang til.
Hm... :-k
Hørtes ikke helt bra ut...
Kunne vært interessant å høre om dine erfaringer med den "uferdige" 1050'en.
Har jo hatt en slik selv og gjorde noen modifiseringer før jeg byttet din inn etter vel 40K i løpet av to år.
Er derfor jeg er spesielt nysgjerrig... ;-)
Tja du har vel noen timer inne på 1050 forumet, så du har nok lest det før.
But here we go.

Motoren er iflg meg helt topp ,gir den lett 10 /10, samme går for det orginale gel sete.
Skal ikke gjøre dette til en Tiger 1050-tråd, men må si meg enig i svakhetene du påpeker.
Kort forskjerm og oljekjøler plassert såpass langt nede gjør den spesielt utsatt. Selv monterte jeg Evotech radiator og oljekjøler beskyttelsesgrill. Beskyttet bra og hevet - etter mitt syn - utseendet på sykkelen. Samme med carbon fender extender. Kombinasjonen ga rimelig god søle steinsprutbeskyttelse.
Byttet også kjedekassa fordi, som du påpeker, den originale er en vits.
Så satte jeg også på originalt gelsete. Utrolig bra! Men originalsalen er likevel av de bedre den også sammenlignet med mange andre sykler, synes jeg.
Byttet også til Öhlins fjærer foran og Nitron demper bak, som gjorde Tiger langt mer retningsstabil og 'plantet', særlig ved heftig pådrag. Funket meget bra på Lofoten-turen vi hadde i 2012. Originale sidevesker og toppboks er jeg enig i er begredelige greier...

Mens jeg skriver om modifikasjonene jeg selv gjorde ser jeg at at ord som "halvfabrikat" kan forsvares... Dessverre, må jeg legge til. Fordi 1050'en har jo en strålende motor og er sprek som bare det. Etter min mening. Og veldig pålitelig. Aldri noe teknisk eller mekanisk tull de to årene jeg hadde min.

Nå ser det ut til nye Tiger Sport har rettet på mange av svakhetene og at sykkelen nå er blitt det den egentlig burde vært i utgangspunktet.
Skal bli interessant å se hvordan denne ny-Tiger'n vil gjøre det i det norske markedet. Burde appelere til folk som er opptatt av enkle og velprøvde løsninger (ingen ride-by-wire gass og dermed heller ikke ulike motorprgrammer, ikke todelt sal med høydejustering, ingen elektronisk demperjustering osv.)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 256
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av lazyboy »

Bra vi er enige. :D

Som du sier synd med alle "feilene" for sykkelen er fin når disse er luket ut.

Og alle tingene kan fixes, men det koster en del fjelldollar før man er i mål.

Brukeravatar
elgringobananas
Innlegg: 41
Registrert: 25 jan 2013, 09:26
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F 1993

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av elgringobananas »

Kunne tenkt meg en vfr fi kanskje, antageligvis den knall gule :o Og gjerne en gammel cb 70ish modell i tillegg for å dulle med.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av SuperMorten »

Jeg er egentlig veldig godt fornøyd med V-Stromen :thumleft og dersom jeg skulle kjøpt ny i dag, vet jeg jammen ikke. Det er så mye fint, men jeg tror at det hadde blitt enten Tiger Explorer, Multistrada eller 1200GS..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av Robin79 »

Hadde byttet til en Kawa ZZR1400 -12 modell trenger komfort og HP :)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av TheHaughom »

tommen30 skrev:
TheHaughom skrev:Hadde nok byttet til en Kawa Z1000 om jeg skulle byttet i dag.
KTM forhandleren har lagt ned i regionen, så hadde nok ikke valgt KTM igjen. Hadde de fortsatt hadde det muligens vært en KTM 1290 SuperDuke.
Kawa Z1000 black edition er feeeet
Ikke feil den, nei! Så en bli klargjort hos Kawa-forhandleren - nesten litt misunnelig...!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

ducati750
Innlegg: 82
Registrert: 16 mai 2010, 20:21
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 620
Sted: Notodden

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av ducati750 »

:prf Etter mange år m ducati gikk jeg ifjor over til aprilia og idag ble det tilbake til ducati etter en tur hos løvaas:-):-):-)
2004 800ss hentes forhåpentligvis i morra, gleder meg:-)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av Bringisen »

Er nok ganske sikker på at det ville blitt en BMW selv om Ktm har fått et par spennende modeller. Er usikker på om jeg ville hatt den nye BMW F800GSA eller den nye R1200GS. Det viser vel egentlig at jeg er greit fornøyd med den jeg har foreløpig.
Om jeg skulle gått vekk fra ADV segmentet så hadde det kanskje fristet med en ny R1200RT med den nye motoren som kommer. Men ville nok savnet allsidigheten til ADV sykkelen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av Kmann »

Jeg skjønner spørsmålet, men ser ikke problemet... Skulle jeg bytte måtte det bli til en gul 1150GS :)

Sent fra min HTC Sensation Z710e via Tapatalk
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dersom dere skulle bytte sykkel I DAG... samme merke / t

Legg inn av gsx750_80 »

DrGreve skrev:
Elolz skrev:Å bytte til noe annet enn plastrakett er utelukket :P :p
Er veldig fornøyd med Kawasaki, og er rimelig sikker på at neste sykkel blir en Ninja ZX6R (636) 2006-2007. Årsaken til akkurat denne årsmodellen er at de hadde mye rundere og finere former på denne tiden, og eksosen opp under baksetet :yeyeye Er ikke så glad i de nyere plastrakettmodellene, syns det blir for kantete og futuristisk. Eneste nyere sykkel jeg virkelig liker er ZX10R 2011+.
Av samme grunn ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe en nyere VFR enn 2001 siden jeg ikke liker frontstuket med kantede utseende i fronten.
Men jeg liker pottene under salen, men ikke nok til å overse fronten.
Nyere sykler ligner på spinoff-produkter etter transformers-leketøy :)
Enig i at det lages mange stygge sykler i dag. Delvis skyldes det antakelig at min kronologiske alder har passert skonummeret..
En John Glidewell skrev nylig i Cycle World følgende, som muligens deler oppfatnin om en del av dagens sykler med noen av oss:

"When I saw the Suzuki V-Strom on the cover of the May issue, thought it was the ugliest excuse for mtorcycle styling I had ever seen.
However, after seeing the MV Agusta Brutale Dragster in IGNITION, I decided to give the ugly award to the MV. What in the hell has happened
to eye-appealing styling? Who wants to buy and ugly motorcycle - ugly people?"

Personlig synes jeg det er mange dritstygge frontlykter av diverse fordreid og asymetrisk karakter. Mange nye sykler er direkte "usexy", synes jeg.
Jeg så noen svære beist av noen nyere Honda i Sundsvall for non dager siden. Tror det var bokser-sekser i minst en av de. Så ut som en blanding
mellom tannbørste og varmepumpe på hjul. Fysj!
mvh

-gsx750_80

Svar