Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jodlevann »

Carpa skrev:Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.
Helt og holdent?
Kjøretøy som skal svinge til høyre plikter å sjekke at det ikke kommer en sykkel her. Den som svinger endrer jo retning, ikke sant?
Enkelte steder finnes det sykkelfelt på din høyre side. Du plikter å kontrollere at det ikke er noen i feltet.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

jodlevann skrev:
Carpa skrev:Helt og holdent syklisten som tar feil når han forventer at man skal vike for han når han vil kjører forbi på høyre side. Det er ikke lov å kjøre forbi på høyre side i denne situasjonen, syklisten må forholde seg til trafikkreglene og passere på venstre side.
Helt og holdent?
Kjøretøy som skal svinge til høyre plikter å sjekke at det ikke kommer en sykkel her. Den som svinger endrer jo retning, ikke sant?
Enkelte steder finnes det sykkelfelt på din høyre side. Du plikter å kontrollere at det ikke er noen i feltet.
Slik jeg forstår det så er det ikke noe sykkelfelt i dette tilfellet men nesten uansett så gjelder dette ja
http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips

Sykling på gang- og sykkelveier
På gang og sykkelveier skal syklister og gående tilstrebe et best mulig samspill. Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen med minimum kantstein.

Når du sykler på en gang- og sykkelvei som krysser annen vei har du som syklist vikeplikt for all annen kjørende trafikk (unntatt i avkjørsler). Dette gjelder også om sykkelveien du bruker går langs forkjørsvei. Som oftest er gang- og sykkelveier beregnet på sykkeltrafikk i begge retninger. Dersom ikke gangtrafikken er veldig stor på disse veiene bør du velge å sykle her fremfor å sykle i veibanen.


Unntak sykkelfelt men det har vi vel ikke særlig mye av her i landet
Sykling i sykkelfelt
Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. Regelen om vikeplikt for trafikk fra høyre gjelder, hvis ikke annet er vist med trafikkskilt.

Når du befinner deg i et sykkelfelt, har kjørende i bil vikeplikt for deg når de skal svinge til høyre, i motsetning til det som gjelder for de som sykler på gang- og sykkelvei eller på fortau.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Jeg er veldig klar på hva jeg mener. Alt som omhandler syklister i lover og regler sier "kan" og "bør", i motsetning til "skal" og "må" som det står i lovverket som omhandler motorisert ferdsel. Så derfor, syklister som ikke viser hensyn, får ikke noe gratis fra meg. For all del, jeg oppfører meg, men goodwill og og det hyggelige smilet sparer jeg til gamlemor som skal krysse veien foran meg.. :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??
Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??
Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil
I det øyeblikket syklisten kommer opp på høyre side så har han vel brutt regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side.
Hadde det blitt en ulykke ut av dette her så er jeg temmelig sikker på at syklisten ville fått skylda.

Det som er så skummelt med disse syklistene er jo at de faktisk tror de ikke trenger å følge trafikkreglene. Leste en artikkel om en syklist som fikk bot for å sykle på rødt lys og ble oppgitt og sint pga det. Tror du finner linken litt lenger foran i denne tråden, der kommer litt av holdningene til syklistene fram...

Heller ikke uvanlig å bli forbikjørt av en syklist i 40 soner.....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??
Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil
I det øyeblikket syklisten kommer opp på høyre side så har han vel brutt regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side.
Hadde det blitt en ulykke ut av dette her så er jeg temmelig sikker på at syklisten ville fått skylda.

Det som er så skummelt med disse syklistene er jo at de faktisk tror de ikke trenger å følge trafikkreglene. Leste en artikkel om en syklist som fikk bot for å sykle på rødt lys og ble oppgitt og sint pga det. Tror du finner linken litt lenger foran i denne tråden, der kommer litt av holdningene til syklistene fram...

Heller ikke uvanlig å bli forbikjørt av en syklist i 40 soner.....
Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:Hadde en opplevelse med syklist i går. Kommer på motorsykkel og passerer en sånn en uten motor, men midt i veien. Det var ingen sak å komme forbi. Problemet oppstod 100 meter lenger ned i veien da jeg skulle svinge av hovedveien og inn til høyre. Syklisten forventet tydeligvis at jeg skulle vike for han nå også.. Jeg mener da at han skal bremse når trafikk foran bremser, og evt kjøre forbi på min venstre side. Eller?

Sent from my GT-I9300
Traff du han? ... Joda, han skulle nok bremset ... forbikjøring til høyre er vel ikke lov ... men samtidig, du har jo vikeplikt til høyre, og vikeplikt ved feltskifte. (at man kjører av veien må kanskje sees på som et feltskifte?)
Mener du at man har vikeplikt for trafikken bak??
Nei, men i det øyeblikket syklisten kommer opp på siden, er han ikke bak lengere, men til høyre ... vi har vikeplikt for alt til høyre for oss ... selv om de er ulovlig- og malplassert .... om det har noen betydning i dette tilfellet vet ikke jeg.
Dette var mest for å se om det var noen gangbare motargumenter ... jeg mener jo at syklisten var på feil sted, ingen tvil
I det øyeblikket syklisten kommer opp på høyre side så har han vel brutt regelen om at det ikke er lov å kjøre forbi på høyre side.
Hadde det blitt en ulykke ut av dette her så er jeg temmelig sikker på at syklisten ville fått skylda.

Det som er så skummelt med disse syklistene er jo at de faktisk tror de ikke trenger å følge trafikkreglene. Leste en artikkel om en syklist som fikk bot for å sykle på rødt lys og ble oppgitt og sint pga det. Tror du finner linken litt lenger foran i denne tråden, der kommer litt av holdningene til syklistene fram...

Heller ikke uvanlig å bli forbikjørt av en syklist i 40 soner.....
Var i Oslo i dag med bil, og kom til å tenke på denne tråden da jeg kjørte nedover Markveien på Grünerløkka. For de som ikke vet det er den enveiskjørt, og relativt trang med parkerte biler på begge sider. Jeg kjører den veien man skal kjøre, og møter nok en 3-4 syklister i motsatt retning.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:
jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.
Men når syklisten ligger på din høyreside ... selv om han ligger feilplassert ... så har du vel "vikeplikt"
Før man skifter felt o.l. må man forsikre seg om at det er plass.

Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

jhn skrev:
Carpa skrev:
jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.
Men når syklisten ligger på din høyreside ... selv om han ligger feilplassert ... så har du vel "vikeplikt"
Før man skifter felt o.l. må man forsikre seg om at det er plass.

Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld
Hm, ja det var jo en kinkig situasjon. Man skulle vel tro at den som kjører feil vei i enveiskjøringa burde få skylda. Hvordan kan man ha vikeplikt der hvor det ikke skal komme biler?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
Carpa skrev:
jhn skrev: Selv om syklisten har brutt noen regler gjelder fortsatt høyreregelen, vil jeg tro ... man har vel ikke vikeplikt bare for de lovlydige?
Motoriserte kjøretøy har vikeplikt om det er et sykkelfelt han sykler i, og da har han jo også lov til å passere på høyre side. Sykler han langs veikanten eller på gang/sykkelsti så har syklisten vikeplikt om motorisert kjøretøy ønsker å svinge til høyre. Om han kommer opp bakfra og legger seg ved siden av bilen eller forsøker å kjøre forbi når bilen viser tegn til å svinge til høyre så overholder syklisten ikke vikepliktreglene.
Men når syklisten ligger på din høyreside ... selv om han ligger feilplassert ... så har du vel "vikeplikt"
Før man skifter felt o.l. må man forsikre seg om at det er plass.

Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld
Dersom han kjører på veien eller på veiskulderen er man vel teknisk sett i samme kjørefelt? :-k
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Bikeridr »

jhn skrev: Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men vi har en litt kinkig enveiskjøring her i området ... usynlig skilt.
Det har skjedd noen sammenstøt i dette krysset. En bil kommer kjørende ... en annen kommer ut av enveiskjøringen, fra høyre ... mot kjøreretningen. Sammenstøt.
Han som kjørte mot enveiskjøringen blir straffet for det, og han som ikke overholdt vikeplikten, blir straffet for det, og blir også tildelt skyld
HÆ..? :oh
Dersom man kjører på en vei og det kommer noen ut ulovlig motsatt av en envegskjøring, så får man skylda?
Aldri i livet. Tror du må ta deg en alvorsprat med han der papirflytteren som deler ut skyld i området.

Nå er det riktignok over 25 år siden jeg kjørte opp, men jeg husker ennå "hat-krysset" min sjåførlærer til stadighet tvingte meg forbi og som jeg fortalte at jeg ikke likte fordi det var totalt uoversiktlig. Da gjorde han meg oppmerksom på "den usynlige" envegspila som indikerte at det var envegskjøring og at jeg ikke trengte å bekymre meg. Det er ikke tillat å komme ut der for noen som helst kjøretøy, ei heller tråsykkel. Evt krasj ville medføre 100% skyld til "forbryteren". Dog har man selvsagt ikke påkjørsplikt, men om man ikke rekker å bremse før man har en kondomdressmafioso inne i hjulbuen, så er det dennes problem og ikke ditt.

Korrekt antatt, jeg hater kondomdressfjomper i veibanen, men jeg "plukker" dem heller ikke. Etter min mening burde det være forbudt å sykle i veibanen sålenge det forefinnes gang/sykkelsti parallelt med veien.
Som skrevet tidligere, de er den eneste (og totalt bortskjemte) gruppen som har lov å leke og trene i trafikken, vi andre siviliserte motorsyklister må leie bane for å leke og trene.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

ZZR-Erling

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av ZZR-Erling »

olepeder skrev:
fs650e skrev:Sykler kan se å pelle seg på gangfelt der det finnes. Kondom-mennesker på "rææsersykkl" gir jeg blanke f i, og har null til overs for dem.

Burde nesten ha en egen "spyle knapp" på bilen i de tilfeller der de absolutt skal presse seg forbi på min høyre side.

Visste dere at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side selv om bilen planlegger venstresving?

Kode: Velg alt

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)	på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
[b]b)	ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,[/b]
c)	når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)	når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Å
Her er jeg hvertfall en synder
Her blir jeg virkelig imponert over oppførsel og holdninger. Racersyklister har LOV til å sykle to i bredden når de trener. Og samtidig, hvor smart er det å sykle på gangfelt i 30-60 km/t?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Det som er farlig er ustødige syklister som plutselig skjener litt hit og dit..hmmmm. Og så vil jeg si at sykling to i bredd er en skikkelig uting, selv om det er lov. Det burde vært en maks grense for antal syklister i lag, feks maks 7!

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av omaas »

Nye bestemmelser for sykkel og vikeplikt:
http://www.dinside.no/917082/nye-bestem ... -vikeplikt
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Bikeridr »

Sånn ja.
Da har den der inkompetente fjottgjengen i samferdselsdepartementet kommet ennå lengere løsningen mot et bilfritt Norge. Når nå den der kondomdressmafiaen får enda fler rettigheter i motsetning til at de burde fått færre, blir det uutholdelig for en stakkars bilist/motorsyklist som da selvfølgelig vil dø ut pga høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Hvordan i helvete skal vi kunne beregne når vi kan svinge høyre når vi hele tiden risikerer å få en fjompenisse i pedalsyrerus som står på sin rett og kommer susende i 60 på innsiden "fordi de kan og har lov". De følger ikke trafikkregler ellers og de driter i fartsgrenser. Det er i mange byer ikke tillatt å kjøre fortere enn 30 km/t mens de her tullingene kommer i dobbel og vel så det fart. Hvor er UP da? Nei, de lader opp for å plukke levra ut av en stakkars motorsyklist som frister seg til å kjøre i 92km/t i 90-sonen kl 03 om natta en tirsdag.

Sannelig glad jeg har flytta.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Svar