Ang fotobokser og motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Dexter skrev:
fs650e skrev:
RuneMC skrev:Ellers er "onkel" blitt veldig glade i Laser da... når du ser den er det for sent...

De hadde jo drøssevis med nye lasere liggende i flere år pga godkjenning manglet, men i 2011 ble de godkjent og er nå det nye favorittverktøyet - spesielt stille seg på plasser der det er fristende for MC å kjøre forbi biler og så måle farten akkurat idet du kjører forbi.

Jeg synes jo heller de kunne stilt seg opp i en sving og gitt bot til alle bilistene som kutter svingen/kjører over i motgående - men det er visst mye mer kult med elektroniske leketøy...
Funker sånn laser-greie man har til bil på MC? :yeyeye
Det du kan være klar over er at så snart en laservarsler piper så er du allerede tatt/"skutt på"... hva er da vitsen...
Nei den ligger å "jammer" signalet... så politiet får ikke korrekt måling når de skyter på deg.

Ikke før du deaktiverer, da kommer det måling, men da har du rukket å bremse ned :thumleft

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Dexter »

Har mine tvil. Leste om det greiene der, som jeg naturligvis ikke finner igjen i farten. I tillegg var jeg på lasersikkerhets-kurs og fikk litt mer info om dette fenomenet og det skal vel være mest flaks å ikke bli tatt med slikt utstyr, men for all del - det er ikke jeg som skal ha det :-#
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Sprint »

Har egen fartvarsler som følger med på fartsgrense ved bilkjøring.Har vært gift med a i 25 år :redface
For livets glade gutter går solen aldri ned.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av TBI81 »

LordShaft skrev:
Dexter skrev:
fs650e skrev:
RuneMC skrev:Ellers er "onkel" blitt veldig glade i Laser da... når du ser den er det for sent...

De hadde jo drøssevis med nye lasere liggende i flere år pga godkjenning manglet, men i 2011 ble de godkjent og er nå det nye favorittverktøyet - spesielt stille seg på plasser der det er fristende for MC å kjøre forbi biler og så måle farten akkurat idet du kjører forbi.

Jeg synes jo heller de kunne stilt seg opp i en sving og gitt bot til alle bilistene som kutter svingen/kjører over i motgående - men det er visst mye mer kult med elektroniske leketøy...
Funker sånn laser-greie man har til bil på MC? :yeyeye
Det du kan være klar over er at så snart en laservarsler piper så er du allerede tatt/"skutt på"... hva er da vitsen...
Nei den ligger å "jammer" signalet... så politiet får ikke korrekt måling når de skyter på deg.

Ikke før du deaktiverer, da kommer det måling, men da har du rukket å bremse ned :thumleft
De gangene jeg har blitt stoppet har de skutt meg i ryggen .. Bør ha en hver vei da kanskje? :knegg

Men - en ting lurer jeg på - Utlandet. Noen som noen gang har fått faktura derfra? Har selv gjentatte ganger blitt knipset (typ frankrike/italia ish), men aldri mottatt noe regning fra fotografen .. ?

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av ega16 »

hvordan klarer den å detekte at man blir skutt på med laser? Selve strålen er jo bitteliten?

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Vagabond60 »

Epoxy skrev:Så da er konklusjonen, at de ikke kan ta meg i det heletatt "nesten" men bruk alikevell hue?:)
1. De kan ikke ta deg i fotobokser ! I Norge er det et krav at ansiktet til fører og skilt være synlig på samme bilde. Hvis du skulle bli tatt bilde av fra en slik boks, så vil de som sitter på ATK sentralen (for f.eks Sørlandet, så er/var den i Arendal), så sletter de bildet umidelbart når de ikke kan se ansiktet og skilte. Slik er loven og de kan ikke illegge et forelegg uten disse opplysningene.

De som har fått forelegg uten at de selv har kjørt bilen (MC kan de ikke ta uansett) og godtatt det er fordi de selv har kjørt for fort. Er det andre som har kjørt er det bare å nekte for at du kjenner vedkommende.

Politiet kan ta deg på laser (da er du veldig uheldig), for vedkommende som "skyter" må være utrolig stø på hånden. Det du ryker på er en sivil politibil/mc.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

Vagabond60 skrev:Politiet kan ta deg på laser (da er du veldig uheldig), for vedkommende som "skyter" må være utrolig stø på hånden. Det du ryker på er en sivil politibil/mc.
De nye er ganske presise og fine. Sikkerhetsmargin (forsvinnende liten forøvrig siden de er så presise) trekkes fra automatisk - så tallet som vises er det som gjelder.

Tror heller ikke Globe er enig med deg at man skal være så veldig uheldig - lysreflektorene på MC'en er fine blinker/reflektorer for laseren og laseren kan både håndholdes og være på stativ. (Se hans blogg s. 125)

Har også sett Dagsrevyen-program rett etter at de nye laserne kom, og da var det et innslag der de nettopp siktet seg inn på MC'er som kjørte forbi biler - borte på Vestlandet en plass. Den ene etter den andre ble hanket inn...

Ellers så er det en annen betraktning - den om at lokalbefolkningen er en mektig lobby-gruppe. Så ja, man kan grisekjøre der det er 50 og 60 og sannsynligvis ikke bli tatt hverken på bil eller MC (kontroller er jo tross alt ganske sjeldne). Men da er det også lett at det blir 40-sone og fartsdumper etterhvert...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Når KTM hadde roadshow her i bergen, hadde politiet øvelse med nye lasere rett ved siden av. Da gikk de etter sykler, men så ingen som ble tatt for lovbrudd. Men de jobbet fælt for å "lære" seg å skyte på sykler. Både med håndholdt og stativ!

Så hvor god de er tørr jeg ikke uttale meg om :redface

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av 45316 »

LordShaft skrev:Jeg har en bekjent som monterte dette på sykkelen sin. Den ligger å forstyrrer hele tiden. Blir han skutt på med laser eller målt av sivilbil bak, hyler det i et instrumentpanel og det blinker i lys.
Også har han koblet det slik at han skrur den av med å presse inn langlys knappen. Funker som fjell og ikke blitt oppdaget :thumleft
Kan ikke forstå at han blir varslet hvis det ligger en sivilbil bak, da sivilbilene benytter seg av gjennomsnittfartmåling. Utstyret som er i bruk i dag er den eldre PolicePiloten eller det litt nyere TripTrack systemet. Begge disse systemene sender ikke noe signal ut, da det i all enkelthet er ei stoppeklokke og en strekningsmåler. Dog kan det tenkes at det virket på de gamle radarbilene, disse bilene er så vidt jeg vet utfaset.
RuneMC skrev:De nye er ganske presise og fine. Sikkerhetsmargin (forsvinnende liten forøvrig siden de er så presise) trekkes fra automatisk - så tallet som vises er det som gjelder. Tror heller ikke Globe er enig med deg at man skal være så veldig uheldig - lysreflektorene på MC'en er fine blinker/reflektorer for laseren og laseren kan både håndholdes og være på stativ.
Sikkerhetsfradrag på den nye laseren TraffiPatrol XR er 3 km/t under 100 km/t og 3 % over 100 km/t. I Norge er ikke en håndholdt måling godkjent da instruksen sier at laseren skal være fastmontert på stativ. I en god del andre land er håndholdte målinger godkjent.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Hjernen »

45316 skrev: Kan ikke forstå at han blir varslet hvis det ligger en sivilbil bak, da sivilbilene benytter seg av gjennomsnittfartmåling.
Utstyret som er i bruk i dag er den eldre PolicePiloten eller det litt nyere TripTrack systemet. Begge disse systemene
sender ikke noe signal ut, da det i all enkelthet er ei stoppeklokke og en strekningsmåler. Dog kan det tenkes at det
virket på de gamle radarbilene, disse bilene er så vidt jeg vet utfaset.
FEIL!!
Jeg har en Wistler 2000 (ca 8 år gammel) i bilen og den reagerer på systemet som er montert i to sivile biler i Grenland, den ene er en ca 2012/13 MB og den andre er en 2011 S80.
Får jeg en av de bak så SKRIKER varsler om to forskjellige band og har funnet ut at det IKKE er avstands og parkradar'n den reagerer på!! Har berga meg fra et par forbikjøringer da den sier i fra på ca 150m avstand!

Grunnen til at jeg fant ut det var at begge fikk utrykkning, S80'n for ca 1 år siden og MB'n bare for en snau mnd siden!!

MB'n er MASSE på E18 mellom Porsgrunn og Kragerø!! (dette til obs!! )

( har bilde hvis det er noe å se på... :twisted )
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Jeg har ikke kunnskap nok til å forklare hvordan det fungerer. Men at det fungerer er veldig liten tvil om! Trass i om folk forstår det eller ikke :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

@45316: Aha, OK, var forsåvidt på stativ den ene laserkontrollen jeg har vært ute for (i 50 sonen ved Tofte, og nei det ble ikke bot :-) ).

Men ser at de også fortsatt har den eldre modellene som jeg leser mellom linjene kan være håndholdte? Forsåvidt akademisk interesse, hvis de har satt opp stativ/siktepunkt med tanke på der potensielle forbikjørere vil komme... ( http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5008015.ece )

Det er jo ikke vanskeligere enn at laseren klarer å lese av farten til hvert kjøretøy som laserpulsene treffer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av 45316 »

Hjernen skrev:
45316 skrev: Kan ikke forstå at han blir varslet hvis det ligger en sivilbil bak, da sivilbilene benytter seg av gjennomsnittfartmåling.
Utstyret som er i bruk i dag er den eldre PolicePiloten eller det litt nyere TripTrack systemet. Begge disse systemene
sender ikke noe signal ut, da det i all enkelthet er ei stoppeklokke og en strekningsmåler. Dog kan det tenkes at det
virket på de gamle radarbilene, disse bilene er så vidt jeg vet utfaset.
FEIL!!
Jeg har en Wistler 2000 (ca 8 år gammel) i bilen og den reagerer på systemet som er montert i to sivile biler i Grenland, den ene er en ca 2012/13 MB og den andre er en 2011 S80.
Får jeg en av de bak så SKRIKER varsler om to forskjellige band og har funnet ut at det IKKE er avstands og parkradar'n den reagerer på!! Har berga meg fra et par forbikjøringer da den sier i fra på ca 150m avstand!

Grunnen til at jeg fant ut det var at begge fikk utrykkning, S80'n for ca 1 år siden og MB'n bare for en snau mnd siden!!

MB'n er MASSE på E18 mellom Porsgrunn og Kragerø!! (dette til obs!! )

( har bilde hvis det er noe å se på... :twisted )
Det er interessant, varsler den om uniformerte også ligger bak? Eller er i nærheten? Kanskje den reagerer på frekvensen i politisambandet, hmm dette blir bare synsing fra min side :scratch Det er såvidt jeg vet ingen biler som har fartsmålingsutstyr som sender ut signaler for å måle farten, dog har det vært snakk om å gjeninnføre radar.

I tillegg kan det nevnes at hvis man monterer jammer/varsler på motorsykkel skal man ikke se bort i fra at man blir stoppet likevel da den nye laseren får feilmelding ved jamming. Er vel ikke alt for mange motorsykler som har adaptiv cruisekontroll enda. :-k

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av Hjernen »

45316 skrev:
Det er interessant, varsler den om uniformerte også ligger bak? Eller er i nærheten? Kanskje den reagerer på frekvensen i politisambandet, hmm dette blir bare synsing fra min side :scratch Det er såvidt jeg vet ingen biler som har fartsmålingsutstyr som sender ut signaler for å måle farten, dog har det vært snakk om å gjeninnføre radar.

I tillegg kan det nevnes at hvis man monterer jammer/varsler på motorsykkel skal man ikke se bort i fra at man blir stoppet likevel da den nye laseren får feilmelding ved jamming. Er vel ikke alt for mange motorsykler som har adaptiv cruisekontroll enda. :-k
Ja, tre av uniformsbilene til Skien Politistasjon har aktiv radar, MB 270 CDI 4Motion, XC70, Ford Exurcion ( ? ) Innsatslederbilen )

Sambandet til div etater i norge ligger på FM/UHF mellom ca 155 -175.000 MHZ med stigning på 0.025 MHZ.

En park/avstandsradar ligger vel på ca 950 MHZ mens en radar er oppe i 10.000 - 40.000 GHZ..

Strålen fra en laserpistol har str på ca 5 cm på 200m avstand, litt bevegelse på kjøretøyet så vandrer den prikken ca 0.5m i alle retninger, treffer varsler som dermed sier i fra ca 1 sek før du burde bremse kraftig!
Har blitt skutt på med laser og den sa i fra på ca 500m men måling godkjennes visst ikke på avstander lengre enn 300m, har visst med vinkel, bevegelse o.l. å gjøre... :knegg
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3460
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ang fotobokser og motorsykkel

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjenner en som jobber i politiet og han sa det var svært vanskelig å "skyte" sykkler. Men mulig det er det i aller høyeste grad. Jeg har noen papirer som beviser det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar