Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Vet ikke om jeg tør prøve denne gaffelolja,vet ikke hvem som har laget den.
Den er iallefall dyr. 353.-
:knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
knutk skrev:
ejs skrev::-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:
Blir vel samme argumentasjonsrekka som frem til nå.

Enkelte mener at billig olje er like bra som dyr olje. Olje er olje.
Andre er skeptisk, fordi de mener at mye av det som kommer fra BT er av tvilsom karakter.

Mange har benyttet både olje og annet fra BT og er såre fornøyd. Andre hevder at samme produkt er under pari.

Dersom en generelt er fornøyd med produktene fra BT blir man nok fornøyd med olja og.
Skeptikerne derimot vil ikke sove godt om doningen skulle leve på BT-olje.

MAO gjør som du vil. Du krasjer nok ikke pga olja.

Personlig ville jeg skygge unna, siden jeg tilhører gruppen som er misfornøyd med mye av det jeg har kjøpt på BT og synes at de selger mye dritt.
En liten men viktig korrigering:

1. De som er fornøyd har brukt og bruker olja og snakker av egen erfaring.

2. De som er skeptiske har ikke selv brukt eller bruker olja, de bare "vet" den har dårlig kvalitet fordi den selges av Biltema.

Blir omtrent som debatter om Harley Davidson. De fleste som "vet" hvor dårlig HD er har aldri hverken eid eller kjørt en.
Igjen kommer du med fasiten uten å egentlig vite hva du prater om.
1. Ja regner med at de som bruker olja er rimelig fornøyd, hvis ikke er det jo noe galt.

2. Her synser du som vanlig. Kan det tenkes at noen har brukt olja og gått vekk fra den?
Eller kan de ha lært av andres erfaring uten å måtte prøve selv?
Hvorfor sier du at de "vet" at den er dårlig pga at det fra Biltema?
Dette er bare dine antagelser og ikke noe annet.
Hva gjør at du er fornøyd med olja fra Biltema? At motoren ikke har skjært seg?
Har du tatt oljeanalyse av ny og brukt olje og sammenlignet? Eller kjørt to helt like motorer og lengre perioder, kanskje 200.000 km og sammenlgnet toleranser, slitasje, oljeforbruk osv?
Nei det tviler jeg på. Men da hadde du sett om det er noen kvalitetsforskjeller.
Ellers blir det bare sysnsing om at Biltema er like god som andre oljer akkurat på lik linje som at du mener andre synser at den ikke er like god.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

Olje er ikke en depotstøtte.
Enhver olje er laget for å tilfredstille tekniske krav.
Det er ikke en depotstøtte.

Du behøver ikke ha noen mening om oljen du kjøper.
Du skal kontrollere nøye at de tekniske krav som oljen møter er de samme som, eller bedre, enn de designet av motoren forutsetter.

Det er helt greit å si "Jeg vil kjøpe en dyrere olje for da sover jeg bedre".
Det er ikke helt greit å si at "Jeg kjøper ikke olje X for jeg stoler ikke på at den møter de tekniske krav som flasken sier den møter".

Hvor vanskelig kan det være?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

tagesk skrev:Olje er ikke en depotstøtte.
Enhver olje er laget for å tilfredstille tekniske krav.
Det er ikke en depotstøtte.

Du behøver ikke ha noen mening om oljen du kjøper.
Du skal kontrollere nøye at de tekniske krav som oljen møter er de samme som, eller bedre, enn de designet av motoren forutsetter.

Det er helt greit å si "Jeg vil kjøpe en dyrere olje for da sover jeg bedre".
Det er ikke helt greit å si at "Jeg kjøper ikke olje X for jeg stoler ikke på at den møter de tekniske krav som flasken sier den møter".

Hvor vanskelig kan det være?

[TaSK]
Takk, tagesk!
Jeg vurderte å skrive svar her selv, men det du skriver bør være forståelig for alle. Da slipper jeg. ;-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:
Det er helt greit å si "Jeg vil kjøpe en dyrere olje for da sover jeg bedre".
Det er ikke helt greit å si at "Jeg kjøper ikke olje X for jeg stoler ikke på at den møter de tekniske krav som flasken sier den møter".

Hvor vanskelig kan det være?

[TaSK]
Hvor har du dette fra?
Har ikke sett ett eneste innlegg hvor folk ikke vil kjøpe Biltemaolje fordi de ikke stoler på at flasken inneholder det som står på.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
knutk skrev:
ejs skrev::-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:
Blir vel samme argumentasjonsrekka som frem til nå.

Enkelte mener at billig olje er like bra som dyr olje. Olje er olje.
Andre er skeptisk, fordi de mener at mye av det som kommer fra BT er av tvilsom karakter.

Mange har benyttet både olje og annet fra BT og er såre fornøyd. Andre hevder at samme produkt er under pari.

Dersom en generelt er fornøyd med produktene fra BT blir man nok fornøyd med olja og.
Skeptikerne derimot vil ikke sove godt om doningen skulle leve på BT-olje.

MAO gjør som du vil. Du krasjer nok ikke pga olja.

Personlig ville jeg skygge unna, siden jeg tilhører gruppen som er misfornøyd med mye av det jeg har kjøpt på BT og synes at de selger mye dritt.
En liten men viktig korrigering:

1. De som er fornøyd har brukt og bruker olja og snakker av egen erfaring.

2. De som er skeptiske har ikke selv brukt eller bruker olja, de bare "vet" den har dårlig kvalitet fordi den selges av Biltema.

Blir omtrent som debatter om Harley Davidson. De fleste som "vet" hvor dårlig HD er har aldri hverken eid eller kjørt en.
Igjen kommer du med fasiten uten å egentlig vite hva du prater om.
1. Ja regner med at de som bruker olja er rimelig fornøyd, hvis ikke er det jo noe galt.

2. Her synser du som vanlig. Kan det tenkes at noen har brukt olja og gått vekk fra den?
Eller kan de ha lært av andres erfaring uten å måtte prøve selv?
Hvorfor sier du at de "vet" at den er dårlig pga at det fra Biltema?
Dette er bare dine antagelser og ikke noe annet.
Hva gjør at du er fornøyd med olja fra Biltema? At motoren ikke har skjært seg?
Har du tatt oljeanalyse av ny og brukt olje og sammenlignet? Eller kjørt to helt like motorer og lengre perioder, kanskje 200.000 km og sammenlgnet toleranser, slitasje, oljeforbruk osv?
Nei det tviler jeg på. Men da hadde du sett om det er noen kvalitetsforskjeller.
Ellers blir det bare sysnsing om at Biltema er like god som andre oljer akkurat på lik linje som at du mener andre synser at den ikke er like god.
Jeg vet ikke åssen det er med deg, men jeg forholder meg til de som skriver her og hva de skriver her. Jeg sitter ikke her å spekulerer om "hva som tenkes kan" være hvisomatte ditt eller datt når folk her FAKTISK ikke viser til slike erfaringer i innleggene her. DA, er vi i hvertfall over på synsing, troing og spekulasjoner.

Så jeg forholder meg altså til hva folk skriver og basert på det så kan jeg rolig konkludere med at de som er skeptiske her ikke har brukt denne oljen selv. Da jeg heller ikke er tankeleser så kan jeg umulig vite om de har "lært av andres erfaring" da de i denne debatten faktisk IKKE viser TIL noe sånt. Da har jeg heller ingen grunn til å mene/synse noe om det.

Din logikk er noe merkelig når du spekulerer i om de har "lært av andres erfaring". For, jeg har da visseligen gjentatte ganger skrevet at jeg i flere år har brukt den olja uten problemer og bruker den på AT,n nå. Jeg forteller om kompiser med samme erfaring. Andre her har gjort seg samme erfaringer, hvorfor ikke høre på oss?

Man kan Google og stå i og likevel finner man ingen dokumentasjon som forteller at Biltemaoljen har dårlig kvalitet. Hvordan kan det ha seg? Og hvorfor ikke ta hensyn til det også?

Er det fordi du ikke VIL at Biltemaoljen skal ha god kvalitet? Eller mener du at alle som er fornøyd med oljen sitter å juger?

Poenget er at det ikke finnes noen dokumenterte eksempler på at motorer har skjært seg grunnet Biltemas oljer. Og Biltema har holdt på noen år nå i hele Norden. Men likevel, ikke ett eneste eksempel på at Biltemaoljen har tatt knekken på noen. Merkelig spør du meg.

Du spør: "Har du tatt oljeanalyse av ny og brukt olje og sammenlignet? Eller kjørt to helt like motorer og lengre perioder, kanskje 200.000 km og sammenlgnet toleranser, slitasje, oljeforbruk osv?
Nei det tviler jeg på. Men da hadde du sett om det er noen kvalitetsforskjeller".

Og da snur jeg spørsmålet: Har DU?

Og du skriver "OM" det hadde vært noen kvalitetsforskjeller. Ja selvfølgelig, da HADDE du sett "om" det er noen kvalitetsforskjeller. Alle skjønner vel det. Hva ER egentlig poenget ditt med å fortelle oss noe så åpenbart selvfølgelig?

At HADDE man gjort det så hadde man sett "OM" det er noen kvalitetsforskjeller?

Men, det er da ingen her så langt jeg kan se som påstår at Biltema selger verdens beste olje. Men DET er da ikke noe bevis på at olja er dårlig? Og "om" det er kvalitetsforskjeller på Biltemas olje og andre som er 3 til 4 ganger dyrere så skulle det jaggu meg bare mangle.

Men det betyr i såfall ikke at Biltemas olje er dårlig, kun at det er kvalitetsforskjeller på oljer. Men når ble det en bombe? At det er kvalitetsforskjeller på oljer der ute? :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
tagesk skrev:
Det er helt greit å si "Jeg vil kjøpe en dyrere olje for da sover jeg bedre".
Det er ikke helt greit å si at "Jeg kjøper ikke olje X for jeg stoler ikke på at den møter de tekniske krav som flasken sier den møter".

Hvor vanskelig kan det være?

[TaSK]
Hvor har du dette fra?
Har ikke sett ett eneste innlegg hvor folk ikke vil kjøpe Biltemaolje fordi de ikke stoler på at flasken inneholder det som står på.
Tja, det er vel egentlig det når folk selv om det som står på flaska dekker motoren og kløtsjens krav fra motorprodusenten, ikke stoler på olja og kvaliteten FORDI den selges på Biltema.

Da sier de indirekte at de ikke stoler på det som står på flaska.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Har ikke sett ett eneste innlegg hvor folk ikke vil kjøpe Biltemaolje fordi de ikke stoler på at flasken inneholder det som står på.
Øh - OK.

Men hvorfor kjøper de den ikke da?
Jeg trodde alt grunnet i at man ikke stolte på produktene fra Biltema.

Problemet er slik: Man kan ikke mene at produktene er mindreverdig, samtidig som man mener de fullt ut er på høyden.
Enten tror man at oljen ikke møter kravene, eller så tror man at den møter kravene.
Noen mellomting, det er det ikke rom for.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

jonnykr skrev: Da sier de indirekte at de ikke stoler på det som står på flaska.
Nemlig, og da bør man ringe forbrujkerrådet (eller noe slikt).

Men essensen er slik, tror jeg: Man har god råd og et par hundrelapper fra eller til spiller ingen rolle.
Det smaker ikke godt å si "jeg vet jeg lures, men hva er vel et par hundrelapper".
Isteden sier man "Vel, du vet, Biltema...jeg kjøper Shell (or whatever)".

Greit nok, synes jeg.
Men det hadde vært bedre om man var ærlig med seg selv.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Alas »

Så tagesk, du mener folk som kjøper dyr olje lures?

Det er nå en gang sant at man kan møte en spesifikasjon, eller man overgå en spesifikasjon. Det er nok også forskjell på hvor lenge en olje holder på egenskapene noe som har med additiver og tilsetninger i oljen å gjøre. Det er nok en av tingene som gir utslag i pris, i tillegg til både markedsføringsbudsjetter og R&D budsjetter som skal dekkes inn.

Jeg vil tro at de fleste oljer, uavhengig av merke starter på et eller annet raffineri, som den samme oljen, før den går innom de respektive merkers egne prosesser før den tappes på flaske/dunk/fat. Poenget er at disse prosessene mest sannsynlig er hemmeligholdt og således ikke noe alle vil nyte godt av, deriblant de som kjøper olje på et tidlig punkt i prosessene for å holde kostnadene nede.

Er det dermed sagt at oljen ikke holder mål, nei på ingen måte, betyr det at andre oljer er bedre, utvilsomt.

For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

Det som koster å lage motorolje er ikke selve olja, men alle de ulike tilsetningsstoffene som gir olja den kvaliteten og egenskaper den har.
Disse stoffene reduserer friksjon, løser opp forurensing og transporter dette til filter og frigjør dette der, leder bort varme pluss en hel andre ting.
Mye av disse egenskapene kan du lese på flasken når den er ny.
Men det står ingenting om hvor lenge den beholder disse egenskapene.
Billige oljer tåler veldig ofte lite varme og begynner å produsere avfallsstoffer som bla harpiks, karbonstoffer o.l. når den blir varm. Dette gir selvfølgelig mekaninsk slitasje på motorer.
Dette kan du ikke lese deg til på spec eller lignede.
Og jonnykr, du sier denne olja er god nok etter det du har lest her inne, vel mange sier også at de bytter oftere siden de kjører Biltemaolje, forresten ikke bare her men på mange andre forum også.
Det er litt rart, stoler de ikke på det de kjøper?
Uansett hva du påstår, er det akkurat like mye synsing om at denne olja er like god som dyrere olja, som det motsatte.
Du er veldig kjapp til å konkludere med hva andre mener og gjør og kategoriserer folk etter oppfatning uten å i det hele tatt har møtt folk.
Og ja, Biltema olje holder mål når den er ny, men hvor lenge holder den samme kvalitet kontra dyrere olje?
Og når en kommer med en analyse der Biltema har mer forurensing og partikler på ny olje enn en dyrere olje som har gått flere tusen kilometer, så blir han møtt med vanntro og folk drar analysen i tvil.
Og om eks Statoil har produsert olja for de er den uansett laget etter Biltemas spec. og oppskrift og da er det vel ikke Statoilolje lenger eller hva?
Jeg velger å tro at en hel motorsportverden må være helt på bærtur siden de ikke kjører på Biltemaolje, for den jo så billig og med det forbuket de har er det jo opplagt penger å hente.
Og for ikke å snakke om forhandlere....men har tilgode å se ett verksted med reklamen "vi bruker olje fra Biltema"
Når jeg bruker samme argument mot Biltemaolje som du bruker for, går du forsvarpossisjon med en gang og kommer med en hel masse svada. Men det har jeg sett fra andre tråder du skriver i også når folk ikke er ening med deg eller dine valg.
Jeg mener det er naivt å tro at Biltemaoljer er like gode som dyrere olje, men dere må jo selvfølgelig kjøre på det dere vil. For det gjør vi som ikke bruker Biltema også.
Men det er ingen som er mer opptatt om å overbevise at Biltema er like godt som annet og forsvarer sine valg med nebb og klør enn de som bruker dette selv.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

Alas skrev: Er det dermed sagt at oljen ikke holder mål, nei på ingen måte, betyr det at andre oljer er bedre, utvilsomt.

For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh
Utvilsomt?

Det er et sterkt ord å bruke.
Å ikke tvile, å ikke ha rom for å ta feil, å være sikker, å vite i motsetning til å tro, det er sterke greier.

Du som altså klager over at du føler at andre ikke tar deg alvorlig, kan du demonstrere at du har dekning for bruken av ordet utvilsomt?
Vi venter i spenning!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

kjellv skrev:
Banditmannen skrev:
kjellv skrev:I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.
Liste over produsenter du finner hos Jula:
Abu Garcia
Abus
AEG
Altrad
Bahco
Bic
Big Red
Black & Decker
Blåkläder
Bosch
Braun
CAS
CRC
Defa
Denver
DeWalt
Ebeco
Eka
Electrolux
Esab
Ferm
Fiskars
Fixboard
Frida
Gardena
GreenWorks
Habo
Heco
Hella ...osv...

Jepp, her var det bare dritt... ;-)
Jeg beklager, og trekker tilbake Jula fra mine eksempel på billigvarekjeder.
De har tydeligvis også leverandører av varer av anerkjent kvalitet i sitt vareutvalg. Personlig har jeg aldri vært innom en Julabutikk, kun bladd litt i reklameavisene deres som så tydelig har gitt inntrykk av en overflod av superbillige jallavarer jeg var helt sikker på at jeg klarte meg like bra uten.
Skal vi ta et av de andre på lista også? ;-) Her er noen av merkevarene du finner på Clas Ohlson:

Bosch
Wera
Leatherman
Black & Decker
Mora
Bahco
Stanley
Victorinox
Fiskars
Dremel
Elko
Hultafors
DeWalt
Sonax
Sony
Hewlett Packard
Apple
Olympus
...
Du har kanskje aldri vært på Clas Ohlson heller? :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Alas »

tagesk skrev:
Alas skrev: Er det dermed sagt at oljen ikke holder mål, nei på ingen måte, betyr det at andre oljer er bedre, utvilsomt.

For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh
Utvilsomt?

Det er et sterkt ord å bruke.
Å ikke tvile, å ikke ha rom for å ta feil, å være sikker, å vite i motsetning til å tro, det er sterke greier.

Du som altså klager over at du føler at andre ikke tar deg alvorlig, kan du demonstrere at du har dekning for bruken av ordet utvilsomt?
Vi venter i spenning!

[TaSK]
Hei.

Pkt.1 Når en henter ut en olje før en prosess som innebærer å tilføre tilsetninger som øker kvaliteten og levetiden på en olje så mener jeg utvilsomt at den er dårligere enn en olje som har disse tilsetningene. Det er ikke dårlig olje, men den andre er bedre. Jeg finner ingen grunn til å tvile på dette utsagnet.

Pkt. 2 Jeg klager heller ikke over at jeg ikke blir tatt alvorlig, jeg synes endel av innleggene bærer preg av billige hersketeknikker som går ut på å latterliggjøre andre, ikke nødvendigvis meg. Dette var ikke ment på deg personlig heller, men en generell observasjon. Jeg kan vise til eksempler, men jeg tror ikke det fører noe godt med seg.

For øvrig så svarer du ikke på mitt spørsmål om du mener folk som kjøper dyr olje blir lurt?

Mvh

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

ole m. skrev:
Du har kanskje aldri vært på Clas Ohlson heller? :-)
Joda, jeg har gjentatte ganger vært innom Clas Ohlson.
Den er et godt eksempel på en billigkjede, og det er ikke mange kronene jeg har lagt igjen der.
De har ett og annet som kan være bra nok, men jammen er det mye ræl der også.

Nei takk, jeg velger andre steder å handle det jeg trenger.

Hvis jeg skal kjøpe en røykvarsler da velger jeg ikke en butikk der jeg vet at de selger billige røykvarslere. Da er kvalitet og pålitelighet aller viktigst. Sorry, men det ville ikke engang falt meg inn å lete etter slike hos Biltema eller Clas Ohlson.
Når jeg skal kjøpe meg ny bil, så leter ikke jeg etter den bilforhandleren som har den billigste bilen.
Når jeg skal bytte olje på bil eller mc, så velger jeg heller ikke den butikken jeg vet jeg finner oljen billigst. Mine kjøretøy fortjener ypperste kvalitet. Jeg er ganske overbevist om at både turbo og katalysator på bilen min holder lenger med høyest mulig oljekvalitet. At en MC har gått 50000 km uten problemer på Biltemaolje er da jammen ikke noe kvalitetsstempel. Det skulle bare mangle! 100 000 km også, eller 200 000 kan noen motorer tåle med riktig bruk og vedlikehold. Jeg sier ikke at det ikke går an på Biltemaolje, men jeg tror sjansen for dette tror jeg er bedre med høyere kvalitetskrav til oljen.
Når jeg skal handle inn til middag til meg og min familie så kjøper jeg rene råvarer fra trygge produsenter og leverandører. Det holder ikke for meg at alle E-stoffene er godkjente i hele Europa og at vi gjennom EØS-avtalen også er forpliktet til å synes at dette er helt greit å proppe i oss. Jeg kjøper ikke mat fra Euroshopper, Landlord, Firstprice osv, rett og slett fordi at jeg aner ikke hva jeg får.

Slik tenker jeg, og for meg er ikke dette galt. Om alle andre i hele verden velger å kjøpe alt de har bruk for hos billigkjeder, så gjør da for all del det. Jeg skal ikke stå i veien for dere i kassekøen. Ikke skal jeg kjøpe bruktsykkelen din heller når den har gått de første 80 000 på billigolje.

Svar