Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Foto ?

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:Har funnet ut jeg trenger ett kamera og handlet Canon EOS 650D SLR, 18-55ISII.
Min erfaring med foto er omtrent like stor som pavens erfaring med sex, hart hørt om men vet ikke helt hva det går ut på.
Noen som har erfaringer med dette kameraet?
Nu har du "skutt først, spør siden".. :knegg

Hva skal du bruke det til?
Jeg har 500D, men bruker det veldig lite på mc-turer pga størrelse og støt.
Du ser det at de fleste mine innkjøp går på impuls.
Det blir vel ikke mest brukt på mcturer pga størrelsen som du sier.
Men blir kanskje med i kofferten på ferie med familie og unger, og generelt fotografering hjemme.
Blir liksom kamera for "husbruk" for å si det sånn, og kanskje noen bilder av sykkelen etterhvert også.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Foto ?

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
simpson skrev: Min erfaring med foto er omtrent like stor som pavens erfaring med sex,
Er du nå sikker på dette.. Mange fine altergutter i Vatikanet :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nei det er sant, tenkte rett og slett ikke på de stakkars ungguttene...... :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Foto ?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har et 400D. Blir stort sett brukt på fjellturer. Hender også at det blir brukt på ungene osv..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:
simpson skrev:Har funnet ut jeg trenger ett kamera og handlet Canon EOS 650D SLR, 18-55ISII.
Min erfaring med foto er omtrent like stor som pavens erfaring med sex, hart hørt om men vet ikke helt hva det går ut på.
Noen som har erfaringer med dette kameraet?
Nu har du "skutt først, spør siden".. :knegg

Hva skal du bruke det til?
Jeg har 500D, men bruker det veldig lite på mc-turer pga størrelse og støt.
Du ser det at de fleste mine innkjøp går på impuls.
Det blir vel ikke mest brukt på mcturer pga størrelsen som du sier.
Men blir kanskje med i kofferten på ferie med familie og unger, og generelt fotografering hjemme.
Blir liksom kamera for "husbruk" for å si det sånn, og kanskje noen bilder av sykkelen etterhvert også.
Det vil nok funke bra det!
Blir du "bitt av basillen", er det lurt å invistere i skikkelige linser, fremfor mer penger i kamerahus. Ei linse som gir mye for penga, er fastobjektivet EF35mm:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... ektiv%2035" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal du legge ennå mer i det, foreslår jeg EFS15-85IS. (Jeg har begge disse selv).

Sett kameraet heller på "P" istedet for "Auto/grønn rektangel", da kan du ihvertfall låse ISO til si 200..(høyere ISO=mer støy, men også mer lysfølsomhet..mao kortere lukketider, noe du kan trenge om det er lite lys. ISO 800 tåler nok bildene).
Ta gjerne bilder i RAW og benytt medfølgende programvare til å endre på feks lysmengde, fargemetning, skarphet og kontrast. I RAW kan du også velge i ettertid en masse parametrer, feks hvitbalansen. konverter så til JPG de filene du skal ha ut på nettet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Foto ?

Legg inn av simpson »

Ok, takk for tipsene Erling.
Blir vel noen linser etterhvert tenker jeg.
Spørs om jeg ikke må sende mail til hun på finn ja :scratch

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:Har funnet ut jeg trenger ett kamera og handlet Canon EOS 650D SLR, 18-55ISII.
Min erfaring med foto er omtrent like stor som pavens erfaring med sex, hart hørt om men vet ikke helt hva det går ut på.
Noen som har erfaringer med dette kameraet?
Grattis med flott kamera. EOS650D har fått gode kritikker i mange tester og er også fin til video. Sensoren er den samme i mange av Canon sine kamera helt opp til 7D.

Jeg har hatt 7D og bildefilene kameraet leverer er kapabel til fantastiske bilder og jeg anser derfor 650D som akkurat like god. Forskjellene ligger nok mer i hurtighet og byggekvalitet. Jeg er sikker på at du kommer til å bli fornøyd.

Objektivet du har valg er ikke dårlig (noen hevder at alle kit-objektiv er dårlige) og objektivet har en brennvidde fra 18-55mm som er et greit allround objektiv.
Eneste du kommer til å ønske når du sier fotografering av ungene er at ting da ofte skjer i høy fart , da kan det være greit med et raskere objektiv (d.v.s et objektiv med blendertall på f2.8 eller lavere)
Tips er å bruke objektivet du har å se om du liker bilder best som er tatt i tele-enden (55mm) eller i vidvinkel-enden (18mm). Når du har funnet ut det så kan du spe på med et raskt fastobjektiv som kan være rimelig.
Om du skulle ønske et allround zoom-objektiv med samme zoom som det du har men raskere , er Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS et objektiv som jeg var veldig fornøyd med.
Andre gode raske fastobjektiver som ikke koster skjorten er EF 28mm f1,8 , EF 35mm f2.0 , EF 50mm f1.8 og EF 85mm f1.8

Som andre har sagt , start med programhjulet satt i "P" og se hvordan bilder blir. Så kan du se på tallene fra bildene og lære mer om blender og lukkers innvirkning på bildet.
Så kan du gå over til "AV" og "TV" for å leke litt med de halvautomatiske programmene.
Canon EOS650D har jo også faste programmer på programhjulet , disse med figurer på. De programmene kan også være lærerike for å se forskjellene.

Lykke til og spør gjerne her inne om det er ting du lurer på eller ikke forstår. Blir du hektet på valgmulighetene og hurtigheten til speilreflekskameraet så kan det godt hende du legger parfymen , toalettmappen og føneren igjen hjemme og tar kameraet med på MC tur i stedet :D

P.S det ligger alltid mange gode objektiver på bruktmarkedet på foto.no , solgt av entusiaster. Objektiver holder seg relativt godt i pris så om du bommer på et bruktkjøp er det lett å få solgt igjen uten tap.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Foto ?

Legg inn av simpson »

Da ser det ut til at kameraet er ett bra valg.
Må få lest meg litt opp på linser, lukketider og annet gresk materie.....
Men jeg får spørre her om det blir for vanskelig.
Kjøpte kanskje ikke det rimeligste kameraet, men istedenfor eks Canon 1100 D til under halve prisen så tror jeg dette holder seg bedre i pris om interessen avtar.
Og hvis den tar av, hadde sikkert 1100D blitt byttet ut uansett og jeg måtte ha nytt kamerahus.
Føner, parfyme o.l. ligge hjemme på MC-tur? Tror du er gal jeg... :knegg

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Foto ?

Legg inn av Bikeridr »

simpson skrev:Da ser det ut til at kameraet er ett bra valg.
Må få lest meg litt opp på linser, lukketider og annet gresk materie.....
Gakk deg hen på f.eks bokkilden.no og kjøp Magnar Fjørtoft "Digital Fotografi i Praksis" like godt først som sist. Meget bra "begynner-til-viderekommen" bok. Styr unna Scott Kelby, hans bøker er altfor "top-down" eller "nedlatende" og ikke særlig lærerike.
simpson skrev: Kjøpte kanskje ikke det rimeligste kameraet, men istedenfor eks Canon 1100 D til under halve prisen så tror jeg dette holder seg bedre i pris om interessen avtar.
Næ!
Kameraet ditt er (dessverre) verdt "knapper og glansbilder" brukt såsnart du har båret det ut av butikken. ;-)
Dersom interessen avtar kunne et 1100D vært et lavere tap, men nå blir nok ikke interessen din å dabbe av heller. Du har *MASSEVIS* av interessante ting å lære deg og det blir gøy. :-)

At folk gnæger om at det er for stort/tungt til å dra med seg på MC-tur er bare svada. Har selv et EOS 5D Mk II som har vært med overalt, bortsett fra en kort periode med et Olympus E-PL3, fordi jeg "trodde det ble lettere" å dra med seg. Nuvel, en erfaring rikere og en lykkelig filippiner ombord som fikk seg et billig Olympus etter kun noen måneders bruk..

Ellers vil jeg, som de andre, anbefale deg å begynne med "P" for deretter å avansere til "Av" og etterhvert "M". Den dagen du bruker "M" som standard er det ofte greit å også variere med "Tv" og "Av" innimellom, men det er når du forstår "M".
Videre, også RAW er "er must" og Canons medfølgende Digital Photo Professional er et utmerket program for RAW-behandling. Har du i tillegg en Canon skriver, så er Canons "Easy Photo Print" helintegrert med DPP og ZoomBrowser for en sømløs kvalitetsutskrift rett i arbeidsflyten.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av Andreas »

simpson skrev:Da ser det ut til at kameraet er ett bra valg.
Må få lest meg litt opp på linser, lukketider og annet gresk materie.....
Men jeg får spørre her om det blir for vanskelig.
Kjøpte kanskje ikke det rimeligste kameraet, men istedenfor eks Canon 1100 D til under halve prisen så tror jeg dette holder seg bedre i pris om interessen avtar.
Og hvis den tar av, hadde sikkert 1100D blitt byttet ut uansett og jeg måtte ha nytt kamerahus.
Føner, parfyme o.l. ligge hjemme på MC-tur? Tror du er gal jeg... :knegg
Jeg var like grønn som deg når jeg oppgraderte fra lommekamera og superzoomkamera til Canon 550D for et par år siden.

Det som gjorde at det løsnet for meg var når jeg leste alt på denne nettsiden:

http://www.fotoabc.rotne.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Samme med denne filmen på Youtube:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=pn8fN8fjGOs[/video]

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Ken Rockwell skrev: When I get the time after adding all the details to my review, I will most likely have to crown the X100S as the World's Best Digital Camera, earning the crown away from the LEICA M9.
Linken er her.

Lykkelig er den som nettopp har kjøpt en Fujifilm X100S.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
Ken Rockwell skrev: When I get the time after adding all the details to my review, I will most likely have to crown the X100S as the World's Best Digital Camera, earning the crown away from the LEICA M9.
Linken er her.

Lykkelig er den som nettopp har kjøpt en Fujifilm X100S.

[TaSK]
Ikke tvil om at Fujifilm lager supre kompakt kamera og at X100s er ett av de beste tviler jeg ikke på.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

KawaKjetil

Re: Foto ?

Legg inn av KawaKjetil »

Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
På tide med større baik og mer lastekapasitet :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Foto ?

Legg inn av simpson »

Kanskje ett dumt spørsmål, men hva er det som gjør ett bilde bra.
Tenker ikke på halve huer osv men mer fototeknisk, lyssetting, lukkertid, kanskje tema?
Hvorfor er ett bilde brdre enn ett annet?
Det er vel ikke noe fasit men kanskje noen kriterier?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Bergen skrev:
Bringisen skrev:Enda en ny glugge i samlingen , ankommet i dag , begynner å bli tungt etter hvert :P :p
På tide med større baik og mer lastekapasitet :prf
Lastekapasiteten jeg har er vanskelig å slå , og større sykkel har jeg prøvd :P :p

Men ESA og LED lys derimot.......det frister ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

KawaKjetil

Re: Foto ?

Legg inn av KawaKjetil »

Bringisen skrev:Lastekapasiteten jeg har er vanskelig å slå , og større sykkel har jeg prøvd :P :p

Men ESA og LED lys derimot.......det frister ;-)
Det var dit eg ville... :vs Prøvde 1190'en hin dagen. Dro godt den :prop:

Svar