Kompositt hjelm fra lighten

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Bikerboy
Innlegg: 13
Registrert: 11 sep 2012, 09:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650

Kompositt hjelm fra lighten

Legg inn av Bikerboy »

Hei folkens.

Jeg må bestemme med for hjelm da jeg skal starte å øvelseskjører og hadde egentlig bestemt meg for en hjelm, men så fikk jeg prøve en kompositt hjelm fra en forhandler som kommer fra, for meg, et ukjent merke som heter lighten. Et firma i Taiwan vistnok. Hjelmen er godkjent etter ece 22-05 hva nå enn det betyr. Men spm mitt er som føler, jeg merker en viss skepsis til hjelmer fra Taiwan, men har aldri hatt en bedre hjelm på hode. Er dette noe jalla greier, eller et det faktisk kvalitet siden den er godkjent. Tenker da på sammenligning mellom en caberg hardplast hjelm.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kompositt hjelm fra lighten

Legg inn av GSF »

Hjelmen skal tilfredstille internasjonale ECE-krav. ECE står for Economic Community of Europe. 22-05 er vel den strengeste godkjennelsen som finnes. Det at det står ECE 22-05 inne i hjelmen betyr vel at den er godkjent (Sjekk at det er et merke med E-13 omgitt av en sirkel innsydd i hjelmen).

At hjelmen er godkjent betyr ikke det samme som at det er en bra og sikker hjelm for deg. Det er flere mometer som spiller inn. Det viktigste er passform. En riktig hjelm skal sitte med jevnt og lett press rundt hele hodet. Når du har hjelmen på hodet så tar du tak i hjelmen med begge hender og vrir sidelengs. Det skal ikke være mulig å vri mer enn noe få millimeter. Tilsvarende forsøker du å trekke hjelmen over hodet bakfra. Så over haken forfra. Hjelmen skal sitte godt men også behagelig fast. Pass på at hjelmen sitter trangt. Når den er ny skal det faktisk klemme godt rundt kinnet og den skal ikke kunne rikke opp og ned. Det gjør ikke noe om den kjennes for trang ut ved kinnet. Dette går seg ganske raskt til.

Videre vil jeg råde deg til å sjekke hjelmer her: http://sharp.direct.gov.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;. Her kan du se at godkjente hjelmer på langtnær alltid er det samme når det gjelder sikkerhet.

Svar