politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av gsx750_80 »

http://www.dagbladet.no/2013/04/05/nyhe ... /26497667/" onclick="window.open(this.href);return false;

Politiet registreres å ha kjørt i 205 km/t "uten videre", men saken henlegges. Bla heter det:

"UP har forklart at tjenestemenn var på kurs, og at tjenestemennene var under kyndig veiledning av erfarne instruktører i Utrykningspolitiet."

"
I konklusjonen til Spesialenheten heter det: «Det brukes biler som er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter»."

Kan en lekmann på mc skaffe seg immunitet mot bøter ved feks å hevde at kjøretøyet er særskilt egnet for kjøring i høye hastigheter
(forutsatt feks plastrakett), og at man er erfaren hva angår grisekjøring? Neppe..

Fikk for ikke lenge siden 4-5000 i bot for å ha kjørt 101.5 km/t mellom Elverum og Trysil, på en 3 km rettstrekning, på høylys dag.
(stoppet av nærmere 2 meter sur nordlending i sølv VW passat stasjonsvogn som kom bakfra med saftblanderen påslått..)

Artig at politiet tilsynelatende kan kjøre så fort de vil, fordi de er erfarne og har gode kjøretøy. ;-)
mvh

-gsx750_80

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av EasyRider »

Trist sak.


Dette hjelper jo ikke på omdømme til politiet.

Politi klager jo på at holdningene mot dem, særlig fra yngre publikum er veldig dårlig.
Og sånne overskrifter som dette hjelper nok ikke.

Desverre så er det "svarte får" i alle samfunnslag, også i politiet. Men det er trist at så mange av disse slipper unna tiltale.
Jeg synes spesialenheten for politisaker burde gå litt i seg selv. Og være enda mer kritisk.
De skal jo være et overvåkningsorgan, og de burde i realiteteten være like kritisk til politiet, som politiet er ovenfor oss vanlige brukere.
Men slik jeg ser det, er dem ikke engang i nærhteten.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Alas »

Vi er alle like, men noen er likere enn andre...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Carpa »

Siste nytt i saken er at Politimester i Follo vurderer å anke

http://dt.no/nyheter/up-rakjoring-vurde ... -1.7834759" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av LordShaft »

Alle kan vel si at de vurderte det i ettertid. For meg så er det enten eller!

Jeg syns det er helt hårreisende at de skal sleppe unna dette.

Jeg var i tvil om jeg kunne det, og jeg kjenner ikke til at det er blitt gjort, men nå har jeg fått informasjon fra Riksadvokaten om at de også behandler slike klager. Men jeg fant det unaturlig å gjøre dette.

Fant det unaturlig faktisk :scratch
Sist redigert av LordShaft den 08 apr 2013, 21:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:Siste nytt i saken er at Politimester i Follo vurderer å anke

http://dt.no/nyheter/up-rakjoring-vurde ... -1.7834759" onclick="window.open(this.href);return false;
Han vurderte.. – Nå kan jeg ikke gjøre det uansett, klagefristen har gått ut for lengst, sier han.


Jeg mener at det er litt journalistisk oppgulp, som vi biter på. De kjørte med lyd og lys. De som satt bak rattet var opplært til dette. Det er selvsagt ikke bra at de gjør dette i rushtrafikken, men pokker hvor mye rush kan det være hvis det er mulig å holde 200 km/t. Vedder på at politifolka er mentalt sjekket, og så lenge ingen av de er suicidale, vil jeg anta at de fant det forsvarlig. Jeg har mange venner og tidligere kollegaer som har samme kjøreopplæring som politiet. Jeg vet at dette foregår på norske veier daglig. Tabben de gjorde denne gangen var at de passerte en fotoboks. Normalt legger de treningen til områder uten fotoboks. Da er det ingen som reagerer på blålys i 200
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av gsx750_80 »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Siste nytt i saken er at Politimester i Follo vurderer å anke

http://dt.no/nyheter/up-rakjoring-vurde ... -1.7834759" onclick="window.open(this.href);return false;
Han vurderte.. – Nå kan jeg ikke gjøre det uansett, klagefristen har gått ut for lengst, sier han.


Jeg mener at det er litt journalistisk oppgulp, som vi biter på. De kjørte med lyd og lys. De som satt bak rattet var opplært til dette. Det er selvsagt ikke bra at de gjør dette i rushtrafikken, men pokker hvor mye rush kan det være hvis det er mulig å holde 200 km/t. Vedder på at politifolka er mentalt sjekket, og så lenge ingen av de er suicidale, vil jeg anta at de fant det forsvarlig. Jeg har mange venner og tidligere kollegaer som har samme kjøreopplæring som politiet. Jeg vet at dette foregår på norske veier daglig. Tabben de gjorde denne gangen var at de passerte en fotoboks. Normalt legger de treningen til områder uten fotoboks. Da er det ingen som reagerer på blålys i 200
Høyfartsøvelsene var avsluttet tidligere på dagen, sto det. Og:

"Avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens Vegvesen i Akershus slo først alarm og kontaktet politimesteren i Follo.

- Vi har forståelse for at politiet skal kunne trene. Men vår oppfatning er at det må skje under forsvarlige forhold. Vi reagerte på at dette skjedde i Oslofjordtunnelen. Denne tunnelen er ikke egnet for slik kjøring, sier Bogsrud. "

Om slik kjøring "foregår på norske veier daglig" gjør ikke det saken bedre, og unnskylder ikke slik trafikkatferd, hverken fra politiet eller andres side, men her har vi antakelig ulike oppfatninger.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av SuperMorten »

gsx750_80 skrev:
SuperMorten skrev:
Carpa skrev:Siste nytt i saken er at Politimester i Follo vurderer å anke

http://dt.no/nyheter/up-rakjoring-vurde ... -1.7834759" onclick="window.open(this.href);return false;
Han vurderte.. – Nå kan jeg ikke gjøre det uansett, klagefristen har gått ut for lengst, sier han.


Jeg mener at det er litt journalistisk oppgulp, som vi biter på. De kjørte med lyd og lys. De som satt bak rattet var opplært til dette. Det er selvsagt ikke bra at de gjør dette i rushtrafikken, men pokker hvor mye rush kan det være hvis det er mulig å holde 200 km/t. Vedder på at politifolka er mentalt sjekket, og så lenge ingen av de er suicidale, vil jeg anta at de fant det forsvarlig. Jeg har mange venner og tidligere kollegaer som har samme kjøreopplæring som politiet. Jeg vet at dette foregår på norske veier daglig. Tabben de gjorde denne gangen var at de passerte en fotoboks. Normalt legger de treningen til områder uten fotoboks. Da er det ingen som reagerer på blålys i 200
Høyfartsøvelsene var avsluttet tidligere på dagen, sto det. Og:

"Avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens Vegvesen i Akershus slo først alarm og kontaktet politimesteren i Follo.

- Vi har forståelse for at politiet skal kunne trene. Men vår oppfatning er at det må skje under forsvarlige forhold. Vi reagerte på at dette skjedde i Oslofjordtunnelen. Denne tunnelen er ikke egnet for slik kjøring, sier Bogsrud. "

Om slik kjøring "foregår på norske veier daglig" gjør ikke det saken bedre, og unnskylder ikke slik trafikkatferd, hverken fra politiet eller andres side, men her har vi antakelig ulike oppfatninger.
Jeg forsøker ikke unnskylde, for all del. Jeg forsøker å finne motargumenter i en tråd hvor alle er enige. Blir fort kjedelig da :p Prøver dog kanskje å trøste meg selv med at det er tryggere med en politimann i 200 enn en 18 åring i 200. At det er hverdagskost var ment som sakopplysning. Fast øvingsområde er oftest E6 mellom Oslo og Gardermoen. Her er det ingen fotobokser.

Forøvrig hvis du vil ha min oppriktige mening burde spesialenheten vært nedlagt, da dette blir litt for mye bukken og havresekken. Man burde heller hatt et nøytralt organ utenfor politiet som kunne etterforske snusk i politiet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

Dette er jo folk som skal vite bedre. Å bli truffet av en Politibil i 200 + er ikke anderedes enn å bli truffet av en hvilken som helst annen tulling. At politi som gjør noe ulovlig skal slippe billigere unna enn andre er en skam for systemet og graver unna respekten for det de skal stå for. Det skal være like ulovlig for Politi å kjøre uansvarlig som for alle andre..

Dette viser bare at spesialenheten kun sperrer for en annen uhildet seksjon som kan slå ned på slike tullinger i trafikken. Er det oen som burde ha GPS og forklare alle forseelser i rapport så er det disse folka. Ser de rett som det er med telefonen på øret - i politibil - men de er sikkert mye bedre enn oss andre til å kjøre så da så.....

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Busa Trond »

Husker den sykkelen jeg hadde i fjor. Den likte seg best over 205, intet straffbart forold der, sjåføren var skapt for fart :lol
Hadde tunnelsyn hele tiden :knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

Busa Trond skrev:Husker den sykkelen jeg hadde i fjor. Den likte seg best over 205, intet straffbart forold der, sjåføren var skapt for fart :lol
Hadde tunnelsyn hele tiden :knegg

Straffbart blir det når du blir tatt eller kjøringen medfører problemer av noe slag og det bør det være for polti også...

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av TBI81 »

Busa Trond skrev:den sykkelen jeg hadde i fjor. Den likte seg best over 205
Har vi ikke sett! :prop: Må være den andregenerasjonern! :knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Duville »

TBI81 skrev:
Busa Trond skrev:den sykkelen jeg hadde i fjor. Den likte seg best over 205
Har vi ikke sett! :prop: Må være den andregenerasjonern! :knegg
Han hadde den bare på våren i fjor men jeg var litt misunnelig i forfjor for den var fine.....

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av SuperMorten »

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: politi i 205 km/t - "intet straffbart forhold"

Legg inn av Svolp »

Jeg forstår ikke problemet, de har lov til og kjøre så fort under uttrykning! Sakens kjerne er om det var/er forsvarlig på gitt sted og tidspunkt og det kan desverre ingen andre en sjåføren anslå da ansvaret og handligen hviler på han! (Evt instruktør hvis det er kurs)

Til sammenligning har jeg da kjørt i 130 km/t med en 16 tonn tung lastebil mer en én gang og ser ikke noe problemer med dette når situasjonen tillater det
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar