Kjøreklær til en som er helt ny

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av MH434 »

Andreas skrev:
MH434 skrev:
schnellfahrer skrev:Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Test i butikk først, så bestiller du på nett etterpå :-#

Sparer SÅÅ mye på å kjøpe fra utlandet!
Ja! La oss alle sammen gjøre det! Så kan vi spare 200kr:-) fortsetter vi å gjøre det hele tiden, så blir det sikkert mange MC-sjapper igjen her i landet :eh
Ser problemet du sikter til....
Når det gjelder å spare "200" så er jeg heldt enig iå drifte våre egne mc butikker, men i mitt tilfelle sparte jeg 6000kr på å kjøpe en skinndress på nett kontra her hjemme!

Hvorfor skal forhandleren her hjemme ha de 6000kr isteden for meg?
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av JohnnyTh »

Er det under 500kr i forskjell etter moms og toll pleier ikke jeg å bestille fra utlandet. Men somregel er det så stor forskjell at det ikke henger på greip. Regner med at en forhandler ikke har dårligere pris en det jeg selv kan bestille den for. Så da er avansen deres ikke helt i samsvar med hva jeg oppfatter som ok.
Pris er en ting noe annet er at somregel må de jo bestille uansett og somregel er det raskere for meg å bestille deler fra utlandet en å vente på forhandler. Pluss at jeg får det på døra og slipper å kjøre 200 km tur retur for å hente delene.

Men hjelm og kjøreutstyr vill jeg helst handle i butikk. Vanskelig å handle sånt uprøvd
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av kjellv »

Andreas skrev:
MH434 skrev:
schnellfahrer skrev:Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Test i butikk først, så bestiller du på nett etterpå :-#

Sparer SÅÅ mye på å kjøpe fra utlandet!

Ja! La oss alle sammen gjøre det! Så kan vi spare 200kr:-) fortsetter vi å gjøre det hele tiden, så blir det sikkert mange MC-sjapper igjen her i landet :eh
Dette er et veldig godt poeng!

Hvor kult er det å kjøre MC dersom det ikke lenger finnes et godt forhandlernett?
Alle forhandlere er avhengig av kunder, og ettermarkedet er svært viktig. Ingen forhandlere overlever av å selge nye sykler (brukte blir solgt på finn.no). Ikke overlever de av verkstedtjenester og reklamasjonsarbeid på nyere sykler heller.
Når så alle andre kjøper olje og filter på biltema, kjøreklær og utstyr hos nettbutikker, reservedeler på ebay osv, da står vi i fare for å miste mange lokale forhandlere og mc-verksteder.
Tenk over dette underveis...ikke sikkert dette er så lurt i lengden.
Lokale forhandlere har ingen mulighet til å konkurrere med store nettbutikker, hverken på pris eller vareutvalg. Likevel oppstår det fra tid til annen situasjoner der vi har bruk for den lokale forhandleren. Kanskje har han ikke clutchwire til akkurat din sykkel på lager akkurat den dagen du trenger den. I stedet for da å dømme forhandleren som for dårlig, tenk da over hvorfor det er sånn. At kanskje den siste wiren han hadde på lageret lå der i 3 år? Kanskje han var glad den endelig ble solgt og derfor ikke bestilte den inn igjen?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
Andreas skrev:
MH434 skrev:
schnellfahrer skrev:Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Test i butikk først, så bestiller du på nett etterpå :-#

Sparer SÅÅ mye på å kjøpe fra utlandet!

Ja! La oss alle sammen gjøre det! Så kan vi spare 200kr:-) fortsetter vi å gjøre det hele tiden, så blir det sikkert mange MC-sjapper igjen her i landet :eh
Dette er et veldig godt poeng!

Hvor kult er det å kjøre MC dersom det ikke lenger finnes et godt forhandlernett?
Alle forhandlere er avhengig av kunder, og ettermarkedet er svært viktig. Ingen forhandlere overlever av å selge nye sykler (brukte blir solgt på finn.no). Ikke overlever de av verkstedtjenester og reklamasjonsarbeid på nyere sykler heller.
Når så alle andre kjøper olje og filter på biltema, kjøreklær og utstyr hos nettbutikker, reservedeler på ebay osv, da står vi i fare for å miste mange lokale forhandlere og mc-verksteder.
Tenk over dette underveis...ikke sikkert dette er så lurt i lengden.
Lokale forhandlere har ingen mulighet til å konkurrere med store nettbutikker, hverken på pris eller vareutvalg. Likevel oppstår det fra tid til annen situasjoner der vi har bruk for den lokale forhandleren. Kanskje har han ikke clutchwire til akkurat din sykkel på lager akkurat den dagen du trenger den. I stedet for da å dømme forhandleren som for dårlig, tenk da over hvorfor det er sånn. At kanskje den siste wiren han hadde på lageret lå der i 3 år? Kanskje han var glad den endelig ble solgt og derfor ikke bestilte den inn igjen?
Mulig han ikke kan konkurere med store nettbutikker. men i dette tilfellet kunne han jo selv kjøpt dressen i samme nettbutikken og solgt den til kunden og hatt fortjeneste. Bremseklosser til en sykkel jeg hadde kostet 4 ganger så mye hos forhandler. Skulle bestille en slavesylinder til clutch en gang. fikk beskjed om at det tok 4-6 uker før delen var i butikken. Bestilte selv fra utlandet og fikk den på 1 uke....
Jeg er helt for å støtte lokale forhandlere men det får være grenser på å spa penger opp i ræva på dem.
En gang bestilte jeg clutch hos en forhandler jeg har brukt i Kristiansand. Den dagen den skulle komme ringte jeg inn og fikk bekreftet at den var på plass. Kjørte de 10 milene til Kristiansand for å hente. Men da jeg kom frem hadde den ikke kommet, han skulle da sende den med bussen dagen etterpå men det måtte jeg betale han 160kr for på forskudd siden han ikke viste hvor mye bussen skulle ha for frakten. blir ikke kjøpt en skrue igjen der for min del.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Andreas »

MH434 skrev:
Andreas skrev:
MH434 skrev:
schnellfahrer skrev:Takk for alle tips!

Det er veldig fristende å handle på nettet, men jeg ser fordelen med å få testet i butikk slik at det passer på skrotten min så godt som mulig. Prøver å få vært innom en butikk eller to til uka.
Det blir tekstil, og det blir nok i lavere prisklasse. Kjøretimer og oppkjøring koster kling. I tillegg må jeg få kjøpt meg en sykkel.
Må nok satse på å få meg klær som duger for rolig kjøring og korte turer (til og fra jobb) for så å bytte ut etter hvert.

:D
Test i butikk først, så bestiller du på nett etterpå :-#

Sparer SÅÅ mye på å kjøpe fra utlandet!
Ja! La oss alle sammen gjøre det! Så kan vi spare 200kr:-) fortsetter vi å gjøre det hele tiden, så blir det sikkert mange MC-sjapper igjen her i landet :eh
Ser problemet du sikter til....
Når det gjelder å spare "200" så er jeg heldt enig iå drifte våre egne mc butikker, men i mitt tilfelle sparte jeg 6000kr på å kjøpe en skinndress på nett kontra her hjemme!

Hvorfor skal forhandleren her hjemme ha de 6000kr isteden for meg?
Greit nok hvis du kan spare så mye som 6000kr. Men jeg tviler egentlig på om det er 6000kr i forskjell i utsalgspris på den dressen i Norge kontra Tyskland? Var det ikke noen form for tilbud eller "lagersalg"? Jeg har sett en del "innpriser" på ting til MC-sjapper, både klær og deler, det er sjelden det er så voldsom avanse på tingene...

Ofte så handler jo folk på nett på gammel vane, fordi alt er jo billigere på nett....tror de! Til Ducati f.eks, så har jeg mange eksempler på at ting er billigere hos forhandleren enn hos store, utenlandske nettbutikker!

Men nå ble det litt off topic her..

Til trådstarter så kan jeg si at jeg har god erfaring med Jofama. Første MC-dressen min var en Jofama. Rimelig i innkjøp, behagelig å ha på, god passform og holder tett i ivertfall i 30mil i plaskregn! Eneste er at man merker på glidelåser og knapper osv at de har spart litt. Fikk byttet et par glidelåser på garanti i starten, men ellers fornøyd.
Sist redigert av Andreas den 01 apr 2013, 09:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Andreas »

..
Sist redigert av Andreas den 01 apr 2013, 09:55, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av LordShaft »

Andreas skrev:
Greit nok hvis du kan spare så mye som 6000kr. Men jeg tviler egentlig på om det er 6000kr i forskjell i utsalgspris på den dressen i Norge kontra Tyskland? Var det ikke noen form for tilbud eller "lagersalg"? Jeg har sett en del "innpriser" på ting til MC-sjapper, både klær og deler, det er sjelden det er så voldsom avanse på tingene...
Jeg fant meg ny skinndress i går på nettet! Var bare inne for å se om jeg fant noe kult :-) 9800,- spart om jeg kjøper på nettet! Det er sjukt spør du meg

Sendt med Note2

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av Andreas »

LordShaft skrev:
Andreas skrev:
Greit nok hvis du kan spare så mye som 6000kr. Men jeg tviler egentlig på om det er 6000kr i forskjell i utsalgspris på den dressen i Norge kontra Tyskland? Var det ikke noen form for tilbud eller "lagersalg"? Jeg har sett en del "innpriser" på ting til MC-sjapper, både klær og deler, det er sjelden det er så voldsom avanse på tingene...
Jeg fant meg ny skinndress i går på nettet! Var bare inne for å se om jeg fant noe kult :-) 9800,- spart om jeg kjøper på nettet! Det er sjukt spør du meg

Sendt med Note2
Link?

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av JRO »

JohnnyTh skrev:
Mulig han ikke kan konkurere med store nettbutikker. men i dette tilfellet kunne han jo selv kjøpt dressen i samme nettbutikken og solgt den til kunden og hatt fortjeneste.
Kan noen bekrefte om dette er mulig, altså at en forhandler i Norge kan kjøpe fritt i nettbutikker og så selge dette videre til feks norske kunder med en fortjeneste?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av AJ »

kz1300 skrev:
JohnnyTh skrev:
Mulig han ikke kan konkurere med store nettbutikker. men i dette tilfellet kunne han jo selv kjøpt dressen i samme nettbutikken og solgt den til kunden og hatt fortjeneste.
Kan noen bekrefte om dette er mulig, altså at en forhandler i Norge kan kjøpe fritt i nettbutikker og så selge dette videre til feks norske kunder med en fortjeneste?
Interessant spørsmål som gjerne må diskuteres, men som passer bedre i en annen tråd enn denne.
Spørsmålet dreier seg om noe som begynner å bevege seg ganske langt unna hva trådstarter spør om i første post:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=158385#p158385" onclick="window.open(this.href);return false;

Ber om at folket her inne holder seg til dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38040
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av AJ »

Ingen har så langt nevnt Magasi.net, som selger anerkjente HELD til gode priser.
Vanskelig å få prøvd klærne før de hentes på på posten/annet utleveringsted, men sidene har rimelig greie måletabeller man kan bruke.
Skulle ikke klærne passe har man her, som på andre nettsteder, muligheter for retur.
Uansett gjelder angreretten på 14 dager.

http://magasi.net/catalog/index.php/uts ... r-c-29_158" onclick="window.open(this.href);return false;

http://magasi.net/catalog/conditions.php" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har kun hansker fra Held men disse er meget gode, er resten av utstyret deres like bra så er ikke det noe å være redd for å handle.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av RuneMC »

Ad magasi.net - vel, han nevnte at han trengte det raskt. Jeg forsøkte bestille et par Held hansker der ifjor, men det var tydeligvis ikke lagervare og etter å ha ventet et par uker valgte jeg å kansellere - da var det fortsatt uvisst hvor lang tid det ville ta... (og jeg var ikke sikker på hvordan Held størrelsen ville passe, så tanken på nye 2-3 uker for bytte gjorde utslaget).
NB! Alle varenummerne deres som begynner med AM er bestillingsvare (stort sett alle Held hansker).

I klassen "mye for pengene" ville jeg satset på Jofama/Halvarssons/Lindstrands - har Jofama Rainy Way bukse som er grei og den puster bra og holder tett (selv om det ikke er Gore tex). Hanskene er også gode.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av schnellfahrer »

Jeg må ha noe denne uka. Prøver et par butikker i Grenlandsområdet i morgen.
Hvis ikke jeg finner noe som virker OK så tar jeg en arbeidsdag på kontoret i Oslo på onsdag, så prøver jeg å få meg en tur til MC Oslo. Jofama ser bra ut.
:thumleft
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjøreklær til en som er helt ny

Legg inn av ojda »

Jeg vet ikke helt hvor mye som er igjen, men Motorport på Alnabru i Oslo
legger straks ned filialen :sorry Dvs at det er mye prosenter å hente
på det som er igjen i hyllene :thumleft
Det er nok ikke så dumt å iallefall ta en telefon dit, å høre hvordan
varelageret er :vs




Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar