Yamaha v max sluring på clutch

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av yam1100 »

Hei,har en v max..97 mod ..med hydraulisk clutch..nettopp anskaffa meg den..prob..er at at den slurer..er det noen justering?eller må en rett og slett bytte lameller?..noen med erfaring..?når jeg prøvkjørte merka jeg ikke noe,annet enn at clutchen tok helt ute.vh.har stått i garasjen en 14 dagers tid..starta den nå...kom nesten ikke i gang på 1.e gir..olja er ny..

Mvh. Jan

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av DrGreve »

Tja, vanskelig å si, men siden sykkelen er såpass ny så vil det overraske meg om ikke våtclutshen takler glatt syntetolje...
Hvis det ikke er luft i det hydrauliske systemet er det nærliggende å tro at lammellene må byttes, ja. Den eneste gangen som jeg personlig har opplevd at girkassen har sluret og at det ikke har vært de forannevnte årsakene er hvis strammeplaten/fjæren har gjenget seg ut av seg selv, men da har den heller ikke vært strammet nok på momentet i henhold til spec i manualen...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av RuneMC »

yam1100 skrev:... olja er ny..
DrGreve skrev:Tja, vanskelig å si, men siden sykkelen er såpass ny så vil det overraske meg om ikke våtclutshen takler glatt syntetolje...
+1

Nøyaktig hvilken olje? Er den for MC med våtclutch? (JASO MA eller JASO MA2 skal stå på etiketten)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av yam1100 »

Vet ikke hva slags olje som er tømt på den,var bytta til ny olje når jeg henta den..men skal få sjekka det..

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av yam1100 »

DrGreve skrev:Tja, vanskelig å si, men siden sykkelen er såpass ny så vil det overraske meg om ikke våtclutshen takler glatt syntetolje...
Hvis det ikke er luft i det hydrauliske systemet er det nærliggende å tro at lammellene må byttes, ja. Den eneste gangen som jeg personlig har opplevd at girkassen har sluret og at det ikke har vært de forannevnte årsakene er hvis strammeplaten/fjæren har gjenget seg ut av seg selv, men da har den heller ikke vært strammet nok på momentet i henhold til spec i manualen...

Hmm..luft i systemet...ville ikke det være motsatt,at clutchen ikke hadde virka i det hele tatt?...hvis olja er feil,og jeg bytter vil resulatet nesten komme umiddelbart..eller må det byttes noen ganger?..spør mye nå jeg :-)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av DrGreve »

De fleste mastersylinderne til hydraulisk kløtsj har en returventil så hvis du tar av lokket og pumper til at det ikke bobler opp mellom hver pumping, så har du heller ikke luft.
Sjekk hvilken olje som passer til våtklutsjen i manualen, men jeg heller til lamellene og ikke oljen.
Og for å ha nevnt det, jeg har tatt feil før og kommer til å gjøre det igjen :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av yam1100 »

Takker for svar :vs ...ja tar alt som gode råd og ideer :thumleft

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av yam1100 »

Etter å ha vridd tanker å lest verkstedbøker..osv.. :-k tok jeg råda til meg fra DrGreve....begynte med det enkleste "lufta clutchen"..(enda jeg var skeptisk :[-( )..Vips der var løsninga :D ...Takk for gode råd :prop:

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Yamaha v max sluring på clutch

Legg inn av DrGreve »

:thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar