Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av Toalmar »

Hei

Har en Schuberth C3, kona har samme hjelm.
Er i tenkeboksen om vi skal gå for Schuberth sin egen intercom, eller montere Autocom.
Kom gjerne med deres synspunkter - erfaringer.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av tagesk »

Har hatt Autocom i omlag 100.000 km. Fungerer fint; det beste er at det ikke er noen duppeditter å lade.
Bruker deres Blåtann-dings til å få telefonen inn.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har ikke testet men tror nesten autocom er skuddsikkert. Har flere modeller og alle fungerer enda. Eldste er fra 2000 og eneste grunnen til at den er byttet ut er for å få litt flere funksjoner.
God og klar lyd. Min er koblet opp med zumo gps og kenwood 2veis radio.

Anbefales helt klart. Ledningen er like naturlig for meg å plugge i nå som å vri om nøkkelen for å starte.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av tagesk »

tagesk skrev:....det beste er at det ikke er noen duppeditter å lade.
La meg kvalifisere det der. Vår store skrekk er å ankomme et sted i kveldingen å oppdage at
batteriet i en eller annen trådløs greie en tomt, slik at å finne et hotell blir en reise tilbake til
åttetallet med to på motorsykkel som sitter og roper til hverandre.

Eller våkne om morgenen bare for å oppdage at i vin og kjærlighetsrusen i går glemte vi
å sette ting på lading, som da gir en hel dag med roping.

Så, for oss: Dersom det skal være trådløst må det være AA-batterier slik at vi kan komme oss
på luften (bokstavelig talt) uansett forhold.

Fordi jeg ikke kjenner noen blåtann-greier som kjører på AA forblir vi hos Autocom inntil videre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av knutk »

Undertegnede har heller ikke hengt seg på den trådløse bølgen.

Men om man følger med er jo trenden helt tydlig i retning av trådløse system.
Man noterer også at for hver ny generasjon med system kommer der forbedringer i form av nye finesser og bedre levetid på batteri.
Min skepsis til batteri er basert på at siden systemet blir liggende uvirksomt i et halvt år om gangen er det lett for at batteriene blir lagret ihjel. Således vil det trådløse systemet være greit et par sesonger, for deretter å bli et irritasjonsmoment.

Nå spørs det jo også hva man ønsker å bruke systemet til.
Skal man kun ha systemet for å kunne svare på telefon, eller kun snakke med sin medpasasjer, ja da kan man jo bare kjøpe et rimelig BT anlegg og bruke det et år eller to.
Mere komplisert blir det om man ønsker å henge på GPS, radiao og Bike to Bike radiosamband.
Siden BT må pares opp til hver enkelt enhet, og alt skal administreres fra hjelmen begynner det å lukte komplisert.

I tillegg, om man benytter øreplugger blir ofte volumet fra de batteridrevne systemene litt lavt.

For egen del har jeg sett meg nødt til å modde Autocom for å få mere guffe i forsterkeren, og da har jeg lyd i hjelmen som om jeg satt i en bil. Øreproppene fjerner støy, og Autocom spiller høyt nok til at jeg hører godt både radio og musikk.
Men da drar systemet 6-8 watt, og det sier seg selv at batteri ville fort bli tomme.

Så for min del er kablet system enn så lenge løsningen, samtidig som jeg innser at satsingen i industrien ligger på trådløst, så jeg vet ikke hvor lenge det går før jeg må slenge mine site tråder :knegg

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av Coach »

Hei på deg.

Kjøpte C3 og SRC i 2012. Kan ikke si noa annet en at det er veldig bra ibruk. Radio,mp3,GPS stemme til sumo'en og og stemmestyrt telefon. Det var litt flat lyd så jeg kjøpte et par Sony headsett og moddet disse fast i hjelmen. Nå er det kjempebra lyd.


Må anbefale deg dette systemet. :thumleft
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av Toalmar »

knutk skrev:Undertegnede har heller ikke hengt seg på den trådløse bølgen.

Men om man følger med er jo trenden helt tydlig i retning av trådløse system.
Man noterer også at for hver ny generasjon med system kommer der forbedringer i form av nye finesser og bedre levetid på batteri.
Min skepsis til batteri er basert på at siden systemet blir liggende uvirksomt i et halvt år om gangen er det lett for at batteriene blir lagret ihjel. Således vil det trådløse systemet være greit et par sesonger, for deretter å bli et irritasjonsmoment.

Nå spørs det jo også hva man ønsker å bruke systemet til.
Skal man kun ha systemet for å kunne svare på telefon, eller kun snakke med sin medpasasjer, ja da kan man jo bare kjøpe et rimelig BT anlegg og bruke det et år eller to.
Mere komplisert blir det om man ønsker å henge på GPS, radiao og Bike to Bike radiosamband.
Siden BT må pares opp til hver enkelt enhet, og alt skal administreres fra hjelmen begynner det å lukte komplisert.

I tillegg, om man benytter øreplugger blir ofte volumet fra de batteridrevne systemene litt lavt.

For egen del har jeg sett meg nødt til å modde Autocom for å få mere guffe i forsterkeren, og da har jeg lyd i hjelmen som om jeg satt i en bil. Øreproppene fjerner støy, og Autocom spiller høyt nok til at jeg hører godt både radio og musikk.
Men da drar systemet 6-8 watt, og det sier seg selv at batteri ville fort bli tomme.

Så for min del er kablet system enn så lenge løsningen, samtidig som jeg innser at satsingen i industrien ligger på trådløst, så jeg vet ikke hvor lenge det går før jeg må slenge mine site tråder :knegg
Hvilken radio bruker du til Autocomen din?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av AJ »

Hva med Albrecht AE 600 - noen brukererfaringer med dette systemet her inne?

http://www.mynewcheap.co.uk/products/de ... com/37295/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av knutk »

Toalmar skrev: Hvilken radio bruker du til Autocomen din?
Vel, ehm....
Jeg bruker en radio kjøpt over disk i Kina, den heter PuGuang 708. Navnet finnes ikke på google en gang, men den oppfører seg som om den var en Kenwood, passer i allefall med Kenwood plugger.
Selv om det er et Kina produkt er jeg godt fornøyd med den.
Dog vil den ikke bli godkjent i Europa fordi den har en løstagbar antenne.
Således har jeg lagt antenna på innsiden av kåpen, og radio får strøm fra sykkel.

Jeg skriver gjerne mere om installasjonen og betraktninger rundt støy og støydemping. Men det er kanskje ikke så interessant for de fleste, så om du har flere spørsmål rundt dette så kanskje greiest å sende en PM så slipper vi å plage den store almugen med uinteressant stoff.

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av Delta8v »

Har dere C3 ville jeg vurdert nøye om jeg skulle hatt noe annet enn SRC, da denne er integrert i hjelmen. Jeg vet jo ikke hvordan de andre er festet, men sikkert ikke like bra som SRC.
Jeg har hatt Schubert C3 med SRC gjennom en sesong og kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd! Radiosignalene er ikke helt på stell, men bruker ikke den mye. Overføring av musikk trådløst fra Tlf (Spotify) er gull på lange turer, samme med å kunne prate i Tlf, stemmestyrning er ikke optimalt, men det er vel mer et iPhoneproblem :)
Bare skryt fra meg på Schubert :)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av knutk »

I min post om BtB radio nevnte jeg støy, og at man kunne sende PM for mer info.
Vel, jeg har mottatt flere PM’s, så da kan jeg jo skrive det her til felles lesning for alle som bryr seg.
Mine erfaringer baserer seg på Autocom utstyr, men problemstillingen er den samme uansett merke.

Støy:
Når man tapper strøm fra sykkel for drift av lydutstyr har man på papiret et system som alltid funker, dvs ingen batteri som må lades/byttes.
Dog har flere erfart at i praksis er det ikke så enkelt. Man får ulyd i systemet som man ikke skjønner hvor det kommer fra, og det kan bli så ille at man ikke orker å bruke utstyret.
I utgangspunktet skal de fleste kommersielle system være støydempet, men like fullt hører man støy i høyttaler.

Ulike støykilder:
Sykkelens generator produserer vekselstrøm som likerettes. Vekselstrøm fremstår som en sinuskurve som varierer kontinuerlig fra null volt og opp til toppene som er på ca 19,5V. Det er formler som beregner dette, men jeg finner det uvesentlig å neve her.
Normalt bil/sykkel anlegg er trefaset, og ved hjelp av batteriet jevnes toppene ganske bra. Men urent i lydsammenheng.

I tillegg til generator kan diverse komponenter, som bensinpumpe og annet elektromekanisk utstyr generere støy som både lager små radiobølger og forplanter seg via ledningsnettet.

Generatorstøy greier normalt de fleste system å handtere, så den er sjelden problemet.

Støy fra andre komponenter kan gi støy via power-kablene, men den kan også gi støy som plukkes opp av lydkablene.
Støyen via power-kablene greier systemene også oftest å undertrykke, mens støyen som plukkes opp via lydkablene er verre å dempe.
Men ofte kan man oppnå resultat ved bare å legge kablene et annet sted.

Den store stygge ulven som for de fleste er vanskeligst å både forstå og bli kvitt er støy fra jord-sløyfe (groundloop på nynorsk), heretter kallet JS.
Ref Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)
JS høres gjerne som en høyfrekvent uling, svak eller sterk, og den irriterer noe grasat.

Om man har en intercom som bare blir benyttet til å snakke med medpassasjer vil de fleste kunne montere den uten videre støyproblem.
Problemet dukker gjerne opp i det man kobler til flere kilder som drar strøm fra sykkel.
Om man for eksempel kobler en batteridrevet Mp3 spiller til intercom vil den trolig funke støyfritt, mens tilkobling av GPS med innebygget Mp3 vil kunne gi støy.

Problemet ligger i at siden strøm som går gjennom en kabel alltid vil tape litt spenning siden ingen kabel er uten motstand. Om man regner batteriets minus kabel som referanse vil jordpunktet i apparatenden på ett hvert apparat ligge litt høyere pga av tap. GPS drar kanskje 4-5 ganger (varierende med skjermstørrelse) så mye strøm som en ren Mp3 spiller, og vil således være mer utsatt for støy.

Hvordan løse problemet:
Det kan hjelpe å gi alle apparat felles jord, eller i det minste redusere støynivået til akseptabel grense.
Men skal støyen bort må man enten isolere strømforsyning eller signal.
Hva som er beste løsning må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Ta for eksempel Zumo 660 og Autocom. Man kobler stereo lyd fra Zumo til Autocom via 3,5mm jack, og henter mikrofonlyd fra Autocom til Zumo, og Zumo kommuniserer med telefon via BT.
Stereosignalet fra Zumo til Autocom gir maks 0,7V og må således forsterkes 10 ganger. Trolig vil det fungere uten videre behandling om man ikke benytter telefonen.
Mikrofonsignalet fra Autocom til Zumo derimot er på ca 35 – 40 mV, og må forsterkes kanskje 100 ganger, og da merkes støy.

Autocom tilbyr en spesiell kabel til nettopp denne kombinasjonen, og kabelen inneholder 3 miniatyr transformatorer, 2 for stereo og 1 for mikrofon. De transformerer ca 1:1, og eneste formål er at signalene mellom Autocom og Zumo er galavnisk helt adskilt (dvs der er ingen direkte kontakt mellom apparatene).
Transformatorne blir gjerne kallet Audio-Isolator.
De funker fint i denne type kobling og er helt passive, dvs ingen aktiv elektronikk.
Dog er plassering av Audio isolator sårbar for støy fra nærliggende komponent, så man må kanskje eksperimentere med plasseringen. Transformatorne fungere ganske enkelt som støy-mottagere via luften.

Om man skal bruke to-veis radio (forutsetter at radio drives av strøm fra sykkel) dukker der opp nye problemstillinger.
Så lenge man bare lytter på radioen ville en Audio-isolator funke greit. Problemet oppstår i det man skal svare.
De fleste radioer trigger PTT ved å jorde høyttaler utgangen, og en slik likestrøms-type jording vil ikke fungere gjennom en isolator, siden denne er en transformator som kun formidler vekselstrøm.
Det enkleste ville være å la BtB radio drives av batteri, da unngås JS. En annen løsning er å benytte en DC/DC omvandler med galvanisk isolasjon. Da oppfører BtB radio seg som om den ble drevet på batteri.
Se link Elfa.https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... 57C8%2520W

Selv bruker jeg en kombinasjon av begge løsninger, BtB radio drives av en DC/DC isolator, og faktisk også Autocom fikk litt renere lyd etter den ble isolert, mens DAB radio og Zumo er isolert med Audio-isolator.

Dette er så langt at jeg tror jeg slutter nå. Spør gjerne om hva som er uklart eller ønskes nærmere forklart i stedet for at jeg skal forklare alt

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av JohnnyTh »

Tusen tkk. Jeg ble litt klokere. Skal ut på tur i morgen og lre hva jeg har av støy. Kankje jeg finner ut hvilke tiltak om må til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Toalmar
Innlegg: 372
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av Toalmar »

knutk skrev:I min post om BtB radio nevnte jeg støy, og at man kunne sende PM for mer info.
Vel, jeg har mottatt flere PM’s, så da kan jeg jo skrive det her til felles lesning for alle som bryr seg.
Mine erfaringer baserer seg på Autocom utstyr, men problemstillingen er den samme uansett merke.

Støy:
Når man tapper strøm fra sykkel for drift av lydutstyr har man på papiret et system som alltid funker, dvs ingen batteri som må lades/byttes.
Dog har flere erfart at i praksis er det ikke så enkelt. Man får ulyd i systemet som man ikke skjønner hvor det kommer fra, og det kan bli så ille at man ikke orker å bruke utstyret.
I utgangspunktet skal de fleste kommersielle system være støydempet, men like fullt hører man støy i høyttaler.

Ulike støykilder:
Sykkelens generator produserer vekselstrøm som likerettes. Vekselstrøm fremstår som en sinuskurve som varierer kontinuerlig fra null volt og opp til toppene som er på ca 19,5V. Det er formler som beregner dette, men jeg finner det uvesentlig å neve her.
Normalt bil/sykkel anlegg er trefaset, og ved hjelp av batteriet jevnes toppene ganske bra. Men urent i lydsammenheng.

I tillegg til generator kan diverse komponenter, som bensinpumpe og annet elektromekanisk utstyr generere støy som både lager små radiobølger og forplanter seg via ledningsnettet.

Generatorstøy greier normalt de fleste system å handtere, så den er sjelden problemet.

Støy fra andre komponenter kan gi støy via power-kablene, men den kan også gi støy som plukkes opp av lydkablene.
Støyen via power-kablene greier systemene også oftest å undertrykke, mens støyen som plukkes opp via lydkablene er verre å dempe.
Men ofte kan man oppnå resultat ved bare å legge kablene et annet sted.

Den store stygge ulven som for de fleste er vanskeligst å både forstå og bli kvitt er støy fra jord-sløyfe (groundloop på nynorsk), heretter kallet JS.
Ref Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)
JS høres gjerne som en høyfrekvent uling, svak eller sterk, og den irriterer noe grasat.

Om man har en intercom som bare blir benyttet til å snakke med medpassasjer vil de fleste kunne montere den uten videre støyproblem.
Problemet dukker gjerne opp i det man kobler til flere kilder som drar strøm fra sykkel.
Om man for eksempel kobler en batteridrevet Mp3 spiller til intercom vil den trolig funke støyfritt, mens tilkobling av GPS med innebygget Mp3 vil kunne gi støy.

Problemet ligger i at siden strøm som går gjennom en kabel alltid vil tape litt spenning siden ingen kabel er uten motstand. Om man regner batteriets minus kabel som referanse vil jordpunktet i apparatenden på ett hvert apparat ligge litt høyere pga av tap. GPS drar kanskje 4-5 ganger (varierende med skjermstørrelse) så mye strøm som en ren Mp3 spiller, og vil således være mer utsatt for støy.

Hvordan løse problemet:
Det kan hjelpe å gi alle apparat felles jord, eller i det minste redusere støynivået til akseptabel grense.
Men skal støyen bort må man enten isolere strømforsyning eller signal.
Hva som er beste løsning må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Ta for eksempel Zumo 660 og Autocom. Man kobler stereo lyd fra Zumo til Autocom via 3,5mm jack, og henter mikrofonlyd fra Autocom til Zumo, og Zumo kommuniserer med telefon via BT.
Stereosignalet fra Zumo til Autocom gir maks 0,7V og må således forsterkes 10 ganger. Trolig vil det fungere uten videre behandling om man ikke benytter telefonen.
Mikrofonsignalet fra Autocom til Zumo derimot er på ca 35 – 40 mV, og må forsterkes kanskje 100 ganger, og da merkes støy.

Autocom tilbyr en spesiell kabel til nettopp denne kombinasjonen, og kabelen inneholder 3 miniatyr transformatorer, 2 for stereo og 1 for mikrofon. De transformerer ca 1:1, og eneste formål er at signalene mellom Autocom og Zumo er galavnisk helt adskilt (dvs der er ingen direkte kontakt mellom apparatene).
Transformatorne blir gjerne kallet Audio-Isolator.
De funker fint i denne type kobling og er helt passive, dvs ingen aktiv elektronikk.
Dog er plassering av Audio isolator sårbar for støy fra nærliggende komponent, så man må kanskje eksperimentere med plasseringen. Transformatorne fungere ganske enkelt som støy-mottagere via luften.

Om man skal bruke to-veis radio (forutsetter at radio drives av strøm fra sykkel) dukker der opp nye problemstillinger.
Så lenge man bare lytter på radioen ville en Audio-isolator funke greit. Problemet oppstår i det man skal svare.
De fleste radioer trigger PTT ved å jorde høyttaler utgangen, og en slik likestrøms-type jording vil ikke fungere gjennom en isolator, siden denne er en transformator som kun formidler vekselstrøm.
Det enkleste ville være å la BtB radio drives av batteri, da unngås JS. En annen løsning er å benytte en DC/DC omvandler med galvanisk isolasjon. Da oppfører BtB radio seg som om den ble drevet på batteri.
Se link Elfa.https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... 57C8%2520W

Selv bruker jeg en kombinasjon av begge løsninger, BtB radio drives av en DC/DC isolator, og faktisk også Autocom fikk litt renere lyd etter den ble isolert, mens DAB radio og Zumo er isolert med Audio-isolator.

Dette er så langt at jeg tror jeg slutter nå. Spør gjerne om hva som er uklart eller ønskes nærmere forklart i stedet for at jeg skal forklare alt
Takk for svaret. Rett å slett imponerende.

Hvilken Dab radio bruker du opp mot Autocom?

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Schuberth SRC eller Autocom - brukererfaringer ønskes!

Legg inn av knutk »

Hei.
Jeg bruker Pure Highway 300Di. http://www.pure.com/product/highway-300di-vl-61716/
Radio funker fint, men DAB-nettet er fortsatt dårlig utbygd. Leser at der er satset på utbygging siste år, så der blir vel bedre etter hvert.
Systemet funker fint. God lyd. Display er lyssvak og man ser det vanskelig i sollys, men det er ikke et problem enn så lenge da man i praksis ikke hører på så mange ulike stasjoner. Statsjonene kan forhåndsvelges. Valg mellom de ulike forhåndsinnstillte kan foregå ved enten å dreie-klikke på hjulet i front-- krever synlig display, eller man kan klikke på en knapp på toppen av kontrolleren antall ganger ala om man velger preset 4 klikker man fire ganger etc.
Jeg er godt fornøyd.

---

Angående feilsøking av støy når man har koblet til flere kilder:

Selv om det ikke virker sånn kan støy i en inngang egentlig inndirekte bli forårsaket av en annen input.
Derfor er det viktig når man feilsøker støy at man først kobler fra alle innganger. Deretter kobler man til en om gangen og sjekker for hørbar støy.
Etterhvert som man klarerer ut en kilde kobler man den ifra på nytt før neste kobles til. Alle testes med andre ord først som eneste kilde til input.

Når alle de ulike kildene er sjekket og konstatert støyfri begynner man å koble til flere, og sjekker på nytt for hver kilde som kobles til.
Som eksempel på problem som kan dukke opp kan jeg fra egen erfaring nevne at isolator mellom Autocom og GPS forårsaket støy som kom frem når jeg sendte med min Bike to Bike radio.
Lyden fra GPS gav ingen hørbar støy.

Er det rart vi drikker.... :knegg

Svar