Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom
-
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 mar 2013, 19:30
- Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
- Sted: Ålesund
Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom
Jepp, enda en nybegynner som maser om hjelp. Til mitt forsvar har jeg trålet forumet litt, men når jeg fikk 557 treff da jeg søkte etter Shadow, mistet jeg litt motet til å lese alle.
.
Har i 20 år nå utsatt MC-kjøp, alltid sagt at neste år, da... Og nå er man plutselig 45 og man kan skylde på 40-års-krisen om ikke annet. I tillegg slutta jeg å røyke for 10 måneder siden, så nå, nå, skal det bli sykkel.
Jeg har for det meste bestemt meg for enten en Shadow eller en Dragstar, 1100 ccm. Har prøvd Virago, men likte ikke helt sittestillingen der. Shadow har jeg så vidt prøvd, den var bedre. Budsjettet er ca 70 000,-, men dette skal også inkludere klær og alt annet. Bruken blir for det meste småkjøring til jobb, og en og annen langtur.
Det jeg da ser, er at jeg enten kan få en Shadow fra tidlig/midten av 90-tallet, eller en Dragstar fra tidlig 2000-tall. Så hva bør jeg gå for da? Er det bedre med en 5-6 år nyere sykkel, eller er Shadow'er bare så bra at man bør gå for det. Når man er i dette segmentet, er det kilometer eller alder som betyr mest? Kan det lønne seg å kjøpe en eldre sykkel, og heller bruke 10-20 000 på å fikse opp sykkelen? Jeg er ingen mekaniker, så det må i så fall skje via verksted.
Mange spørsmål dette. Får håpe det ikke ble litt overkill som første innlegg.
.
Har i 20 år nå utsatt MC-kjøp, alltid sagt at neste år, da... Og nå er man plutselig 45 og man kan skylde på 40-års-krisen om ikke annet. I tillegg slutta jeg å røyke for 10 måneder siden, så nå, nå, skal det bli sykkel.
Jeg har for det meste bestemt meg for enten en Shadow eller en Dragstar, 1100 ccm. Har prøvd Virago, men likte ikke helt sittestillingen der. Shadow har jeg så vidt prøvd, den var bedre. Budsjettet er ca 70 000,-, men dette skal også inkludere klær og alt annet. Bruken blir for det meste småkjøring til jobb, og en og annen langtur.
Det jeg da ser, er at jeg enten kan få en Shadow fra tidlig/midten av 90-tallet, eller en Dragstar fra tidlig 2000-tall. Så hva bør jeg gå for da? Er det bedre med en 5-6 år nyere sykkel, eller er Shadow'er bare så bra at man bør gå for det. Når man er i dette segmentet, er det kilometer eller alder som betyr mest? Kan det lønne seg å kjøpe en eldre sykkel, og heller bruke 10-20 000 på å fikse opp sykkelen? Jeg er ingen mekaniker, så det må i så fall skje via verksted.
Mange spørsmål dette. Får håpe det ikke ble litt overkill som første innlegg.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Hallo Hansi, og velkommen hit
Nå skal jeg like godt tråkke litt i salaten med engang : For 70.000 kan du få en mye bedre Mottor-sykkel enn en Cruiser/Custom :-#
Nå skal jeg like godt tråkke litt i salaten med engang : For 70.000 kan du få en mye bedre Mottor-sykkel enn en Cruiser/Custom :-#
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Sted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Støtter den uttalelsen. Dersom du ikke har kjørt på mange år er du bedre tjent med å bruke 70 lapper på noe annet enn cruiser, men.... Valg av mc er en følelse og ikke bare fornuftsak, så du får følge hjertet.ArcticTiger skrev:Hallo Hansi, og velkommen hit
Nå skal jeg like godt tråkke litt i salaten med engang : For 70.000 kan du få en mye bedre Mottor-sykkel enn en Cruiser/Custom :-#
Kan du ikke skru, er det uklokt å kjøpe noe som må fikses på verksted. Går unødig mye tid og penger. Lav km er ikke nødvendigvis ensbetydende med et bedre valg. Like viktig med vedlikehold.
Ikke mye hjelp, men om det er Yamaha eller Honda som er valget, ta den billigere med lav km, som er nyest. og har den fargen og utstyret du har drømt om.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Ikkeno' overkill som første innlegg, dette! Langt i fra. Jeg leser det som en kort og fin presentasjon som gjør meg nysgjerrig på å vite mer . Men det haster jo slett ikke :-).
Dragstar eller Shadow?
Er flere her inne som har erfaring med Shadow i hvert fall.
Kan hende både rogg og hakhap kommer på banen etter hvert... .
Og før jeg glemmer det; velkommen som medlem her på MCsiden.no, Hansi - kanskje det mest aktive forumet for MC-folk her i landet
Dragstar eller Shadow?
Er flere her inne som har erfaring med Shadow i hvert fall.
Kan hende både rogg og hakhap kommer på banen etter hvert... .
Og før jeg glemmer det; velkommen som medlem her på MCsiden.no, Hansi - kanskje det mest aktive forumet for MC-folk her i landet
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Sted: sarpsborg
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
ArcticTiger skrev:Hallo Hansi, og velkommen hit
Nå skal jeg like godt tråkke litt i salaten med engang : For 70.000 kan du få en mye bedre Mottor-sykkel enn en Cruiser/Custom :-#
Triumph Daytona 955i 2003
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Hei!
Hyggelig med en cruiser-rider til på forumet! Noen ganger føles det som om jeg og hakhap var de eneste her :-)
Kan kun snakke om egne erfaringer. Jeg kjører en Shadow 750ACE fra 1999. Da jeg kjøpte den sto odometeren på 55000km (dvs. godt kjørt sykkel). Jeg har tilbakelagt 11000km i fjor. Ingen problemer whatsoever. Fra en erfaren Honda-mekaniker har jeg hørt at Shadow-ene er veldig pålitelige og går og går, og behandles de godt er de så å si 'uutslitelige'. Så om du kjøper en fra 90-tallet så trenger du sannsynligvis ikke fikse opp noe...
Jeg er ingen mekaniker heller, men har lært å gjøre en del vedlikehold selv, har til og med klart å justere ventilene, så jeg har unngått verksted enn så lenge (unntatt dekkskift).
Mye av det samme kan sikkert sies om Dragstar, og de er veldig fine sykler òg. Er ingen fanboy, så jeg ville kanskje sagt at du bør gå for den du liker best/den som er i best stand i forhold til prisen. Dragstar er tydeligvis litt billigere, men det kan jo hende at det dukker opp et plutselig kupp av en Shadow.
Hyggelig med en cruiser-rider til på forumet! Noen ganger føles det som om jeg og hakhap var de eneste her :-)
Kan kun snakke om egne erfaringer. Jeg kjører en Shadow 750ACE fra 1999. Da jeg kjøpte den sto odometeren på 55000km (dvs. godt kjørt sykkel). Jeg har tilbakelagt 11000km i fjor. Ingen problemer whatsoever. Fra en erfaren Honda-mekaniker har jeg hørt at Shadow-ene er veldig pålitelige og går og går, og behandles de godt er de så å si 'uutslitelige'. Så om du kjøper en fra 90-tallet så trenger du sannsynligvis ikke fikse opp noe...
Jeg er ingen mekaniker heller, men har lært å gjøre en del vedlikehold selv, har til og med klart å justere ventilene, så jeg har unngått verksted enn så lenge (unntatt dekkskift).
Mye av det samme kan sikkert sies om Dragstar, og de er veldig fine sykler òg. Er ingen fanboy, så jeg ville kanskje sagt at du bør gå for den du liker best/den som er i best stand i forhold til prisen. Dragstar er tydeligvis litt billigere, men det kan jo hende at det dukker opp et plutselig kupp av en Shadow.
-
- Innlegg: 28
- Registrert: 07 mar 2013, 19:30
- Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
- Sted: Ålesund
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Tja, har vel ikke full kontroll over hva som er cruiser/custom/touring/naken. Blir ikke så mye klokere av Finn, det er ikke akkurat ens merking der. Liker best en sittende kjørestilling, har prøvd et par sportssykler men liker ikke å ligge fremover. Smak og bak osv.
Har sett litt på Goldwing ol også, men føler at de er veldig store for en som ikke har kjørt så mye. Noen år flere turer, så kan det gå 5-6 år til neste gang. At jeg havnet på Shadow/Dragstar er etter å ha lest og snakket med et par venner som kjører sykkel. De jeg kjenner, kjører Harley, men jeg vet ikke om det er en bra nybegynnersykkel.
Det jeg mente, var at jeg hadde tenkt å bruke ca 60' på sykkel, og 10 på hjelm, klær osv. Siden jeg ikke skrur noe særlig, har jeg vel havnet på japansk som det mest driftssikre. Og som sagt fått anbefalt Honda som veldig driftssikre.
Men ellers er jeg åpen for gode forslag.
Har sett litt på Goldwing ol også, men føler at de er veldig store for en som ikke har kjørt så mye. Noen år flere turer, så kan det gå 5-6 år til neste gang. At jeg havnet på Shadow/Dragstar er etter å ha lest og snakket med et par venner som kjører sykkel. De jeg kjenner, kjører Harley, men jeg vet ikke om det er en bra nybegynnersykkel.
Det jeg mente, var at jeg hadde tenkt å bruke ca 60' på sykkel, og 10 på hjelm, klær osv. Siden jeg ikke skrur noe særlig, har jeg vel havnet på japansk som det mest driftssikre. Og som sagt fått anbefalt Honda som veldig driftssikre.
Men ellers er jeg åpen for gode forslag.
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Hansi skrev:Men ellers er jeg åpen for gode forslag.
Her på forumet har vi tradisjon for å anbefale TDM eller Tiger,skal vel ikke gjøre unntak for deg Hva du enn gjør,ikke la noen lure deg til å kjøpe italiensk.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Ja, du må ikke la deg skremme av det. Hvis du sier at du liker pølser så er det som regel straks 16 stykker som sier "Ææææææsj, ass! Så ekkelt! Vaffler er jo mye bedre!" Sykkel handler om drømmer, og de kan ingen prakke på degKawasaki skrev:
Her på forumet har vi tradisjon for å anbefale TDM eller Tiger,skal vel ikke gjøre unntak for deg Hva du enn gjør,ikke la noen lure deg til å kjøpe italiensk.
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Sted: sarpsborg
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Da må jeg jo bare si at motoguzzi rouler. de syklene har sjel.. og er nærmest vedlikeholdsfrie. En 1100 carlifornia får du for ca 60k.Flere her som kjører guzzi, og som kan gi deg mer info.
Triumph Daytona 955i 2003
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Siden du vil ha en custom så skal ikke jeg anbefale noe annet. Jeg hadde en Shadow 1100, 95 mod, og har egentlig bare godord å si om den, bortsett fra at jeg likte ikke styret på denne.
Jeg byttet det til et rettere og bredere styre, og mener den ble bedre av det. Men det er smak og behag
Jeg hadde sykkelen i 5 år og hadde absolutt ingen problemer eller feil i løpet av den tiden.
Meget behagelig sykkel ... og forholdsvis pen også, men igjen, smak og behag
Sånn så den ut
Jeg byttet det til et rettere og bredere styre, og mener den ble bedre av det. Men det er smak og behag
Jeg hadde sykkelen i 5 år og hadde absolutt ingen problemer eller feil i løpet av den tiden.
Meget behagelig sykkel ... og forholdsvis pen også, men igjen, smak og behag
Sånn så den ut
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Apropos TDM. Kjøpte meg en i fjor høst etter å ha kjørt en Virago 1100 i 3 sesonger. Virago'n begynte å bli litt daff etterhvert syntes jeg. Selv om den var trygg og god å kjøre.
Har ikke fått kjørt TDM'en noe særlig ennå, men regner med at den en god del livligere enn Virago'n.
Har ikke fått kjørt TDM'en noe særlig ennå, men regner med at den en god del livligere enn Virago'n.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Sted: Buskerud
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Ja du må passe deg for ADV maffia her på forumet
Jeg har en Shadow 1100 -94 mod, det er min første sykkel.
Er fornøyd med den, men som sagt over her kan det vare en ide å byte styre hvis du er model større da det blir lit trangt på kroppen med orginal styre.
Fint med flere custom/cruiser folk her , så velkommen
Hvis du lurer på noe om shadow så skal jeg se hva jeg kan svare på.
Jeg har en Shadow 1100 -94 mod, det er min første sykkel.
Er fornøyd med den, men som sagt over her kan det vare en ide å byte styre hvis du er model større da det blir lit trangt på kroppen med orginal styre.
Fint med flere custom/cruiser folk her , så velkommen
Hvis du lurer på noe om shadow så skal jeg se hva jeg kan svare på.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Siden du ble advart mot Guzzi så er 3 stk. California på finn.no.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40204667
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40207059
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38927587
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40204667
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40207059
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38927587
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust
Den gangen jeg tenkte på cruiser var både Shadow og Dragstar aktuelle. Kanskje mest Dragstar pga utseendet.
Men det finnes også ting som BT1100 Bulldog fra Yamaha
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40159820
[video]http://www.youtube.com/watch?v=N1V5-nzRhCw[/video]
Men det finnes også ting som BT1100 Bulldog fra Yamaha
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40159820
[video]http://www.youtube.com/watch?v=N1V5-nzRhCw[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#