Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av TheHaughom »

Offentlig uttalelse fra Vegvesent i Norge er vel at man kan kjøre på rødt, dersom man har stått lenge nok til å være sikker på at trafikklyset ikke registrerer at man er der.
Dog vil man være skyldig ved et evt. krasj, så det må vises stor forsiktighet!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av DrGreve »

Uten noen form for relevans til tråden, når jeg bodde en tid i New Orleans fikk vi klar beskjed om å kjøre på rødt etter mørkets frembrudd i kriminelt belastede områder, hvis det ikke var til hinder for den øvrige trafikken. Hvis ikke hoppet "muggere" fram fra mørket og tippet sykkelen og man var sjakk matt og en lommebok fattigere :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av Carpa »

Trodde det var lov her i Norge jeg....
Jeg kjørte nemlig på rødt lys en gang for maaange år siden, hadde akkurat fått lappen og blingsa litt i lyskrysset. Og jammen var ikke politiet på plass og så hva jeg gjorde. Ble vinket til side og fikk beskjed av en streng politimann om at jeg ikke måtte gjøre det igjen, og så fikk jeg et litt lattermildt og sjarmerende smil fra politimannen ved siden av 8-) Etter det så har jeg jo tenkt at det ikke er så farlig om man kjører på rødt lys *blondie*

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av ArcticTiger »

I USA kjører jeg alltid på rødt lys, med bil eller mc, når jeg skal til høyre, og det er klart fra venstre. Trudde det var lov overalt der borte, unntatt når det står spesiellt skiltet "No right turn on red" :-k

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av JRO »

Ser at ikke alle har lest artikkelen det var lenket til i første post, problemet var i kryss hvor det var sensor skifte av lysene. Det vil si at når du kommer fram til et kryss og det er rødt lys, vil hvis du kommer i bil en sensor merke at du kommer og lyset vil skifte til grønt etter noe tid. Problemet er at mange at disse kryssene ikke registrerer at det er en MC som står der og lyset forblir rødt. Den nye loven skal gi deg lov etter 2 minutter venting og at kryssing kan skje uten at det skapes trafikkproblemer skal nå være lov i Nebraska. Samme loven er kun innført i 4 andre stater i USA.

Dette har også vært diskutert her på MCsiden tidligere da dette også kan være et problem i Norge også.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av joo »

Syntes det var ubehagelig å ta høyresving på rødt i USA, selv om det var lovlig. Er sikkert den respekten man har for rødt lys her på berget som lå og murra hele tida :scratch

Den riktige løsninga er jo å sørge for at sløyfene settes så følsomme at dem registrerer to-hjulingene i stedet for å tillate noe som gir rom for tolking og personlig vurderinger... ?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Kan bli lovlig for MC å kjøre mot rødt i Nebraska

Legg inn av JRO »

joo skrev:Syntes det var ubehagelig å ta høyresving på rødt i USA, selv om det var lovlig. Er sikkert den respekten man har for rødt lys her på berget som lå og murra hele tida :scratch

Den riktige løsninga er jo å sørge for at sløyfene settes så følsomme at dem registrerer to-hjulingene i stedet for å tillate noe som gir rom for tolking og personlig vurderinger... ?
Helt enig joo, syns også at det å lage en lov som ikke kan verifiseres uten at politiet står ved krysset og tar tiden er tøysete. Har bodd 2,5 år sjøl i USA og ble etter hvert vant til å kjøre på rødt til høyre. Savnet det faktisk når jeg flyttet hjem igjen til Norge.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Svar