Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Foto ?

Legg inn av joo »

Kjøpte meg "plutselig" en normalzoom nettopp.

Lurte på at det skulle bli Canon sin 24-70 f4L, men lesing av brukererfaringer på ymse foto-fora sa at den hadde noe treg autofokus og mye vignettering. Så passet det seg sånn at FotoVideo hadde satt ned Sigma sin 24-70 f2,8 DG (EX HSM) med 1500.- . Og brukererfaringene sa at man fikk mer linse for mye mindre penger der. Zoom er ikke noen favoritt, men tenker å prøve å like... Et par objektiver som har vært med på mye i mange år begynner å slarke, spesielt favoritten (50 1.4) høres ut som noe med grus i veiva. Kanskje denne zoomen kan erstatte begge?

Har ikke vært mye lys og knallfarger i dag, så det ble en liten test med is og snø og tett skydekke. Ser absolutt ut som jeg kan like denne, men også her er det synlig vignettering med full blender og 24mm. Merkelig nok ikke så uttalt bare i hjørnene men mer langs hele side-kantene. Nedblenda forsvinner det kjapt. Syntes faktisk linsa ga uvanlig mye god dybdefølelse på rette motivene.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg får sikkert litt pepper av ZZR-Erling pga litt vel skarpt, men jeg klarer ikke la være bestandig :redface

Måtte jo leke litt. Grusom overeksponering, men liker litt sånne rare bilder en sjelden gang:

Bilde

OK, bare ei lita brukererfaring selv om det ikke er så mye erfaring enda.
Tilbake til temaet favorittobjektiv av fast type i tråden.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:Kjøpte meg "plutselig" en normalzoom nettopp.

Lurte på at det skulle bli Canon sin 24-70 f4L, men lesing av brukererfaringer på ymse foto-fora sa at den hadde noe treg autofokus og mye vignettering. Så passet det seg sånn at FotoVideo hadde satt ned Sigma sin 24-70 f2,8 DG (EX HSM) med 1500.- . Og brukererfaringene sa at man fikk mer linse for mye mindre penger der. Zoom er ikke noen favoritt, men tenker å prøve å like... Et par objektiver som har vært med på mye i mange år begynner å slarke, spesielt favoritten (50 1.4) høres ut som noe med grus i veiva. Kanskje denne zoomen kan erstatte begge?

Har ikke vært mye lys og knallfarger i dag, så det ble en liten test med is og snø og tett skydekke. Ser absolutt ut som jeg kan like denne, men også her er det synlig vignettering med full blender og 24mm. Merkelig nok ikke så uttalt bare i hjørnene men mer langs hele side-kantene. Nedblenda forsvinner det kjapt. Syntes faktisk linsa ga uvanlig mye god dybdefølelse på rette motivene.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg får sikkert litt pepper av ZZR-Erling pga litt vel skarpt, men jeg klarer ikke la være bestandig :redface

Måtte jo leke litt. Grusom overeksponering, men liker litt sånne rare bilder en sjelden gang:

Bilde

OK, bare ei lita brukererfaring selv om det ikke er så mye erfaring enda.
Tilbake til temaet favorittobjektiv av fast type i tråden.
Ser bra ut. Jeg bruker Canon EF-S 15-85IS USM i det området, og liker den.

24-70L, er det ikke den som veier 1kg :-)å

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

En zoom i "normalområdet" synes jeg også er greit. Valgte den nye Tamron 24-70mm f2.8 VC sammen med 5D MkIII for et par-tre måneder siden.
Er fornøyd med dette som walkaround objektiv siden det er så allsidig , området 24-70 på FF dekker et greit området og når objektivet har f2.8 i kombinasjon med bildestabilisering er det bankers. Dessuten er det "ekstar værtettet" som kameraet. Objektivet har fått gode kritikker optisk , til og med bedre enn Canon EF 24-70mm f2.8 L.

Favoritt objektivet mitt er vel EF 200mm f2.8 L.

Snuser på et objektiv med mer vidvinkel , og lurer litt på og kjøpe EF 17-40 mm f4 L igjen , hadde det før og var godt fornøyd. Det nye Sigma 12-24 versjon 2 er også i kikkerten. Drømmer litt om EF14mm f2.8 L men er foreløpig for dyrt...
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Har fått øynene opp for denne Perfect Photo programvaren idag... virker enkelt i bruk og kan gi vesentlige forbedringer til relativt ordinære foto med få klikk...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=xQjG_nM2Jbo[/video]

Noen vil kanskje si at det er å "jukse", men husk at øyet har mye større dynamisk omfang (dvs vi ser flere farger og detaljer både i lys og skygge) enn selv det beste fotoapparat, så brukt riktig så kan dette gi de fleste bilder mer liv, kontrast, detaljer etc... eller sette en stemning...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Dette har jeg kikket litt på RuneMC.... er det behov for noe annet en standard edition? Kan du gi litt mere info om programmet? Hvilket du har brukt tidligere osv?

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

Hva tenker denne "fotogjengen" om rettigheter til de bilder vi legger ut på mcsiden? Se egen tråd om det: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=5515" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av hakhap »

Godtvoksen skrev:Hva tenker denne "fotogjengen" om rettigheter til de bilder vi legger ut på mcsiden? Se egen tråd om det: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=20&t=5515" onclick="window.open(this.href);return false;
De bilder jeg laster opp på nettsiden antok jeg var til å bli brukt i trpd med hva AJ sier. Bilder lenkede fra andre nettsted er ikke til godtykligt bruk av MC siden
.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

LordShaft skrev:Dette har jeg kikket litt på RuneMC.... er det behov for noe annet en standard edition? Kan du gi litt mere info om programmet? Hvilket du har brukt tidligere osv?
Pr idag bruker jeg mest DxO Optics Pro 8 med Filmpack. DxO gjør et noen bra ting 1) De er standarden når det gjelder linsekorrigering 2)God for bedre skarphet og generell justering av eksponering/HDR etc 3) Mulighet for å lagre egne presets 4) Batch prosessering, så man kan i prinsippet kjøre samme type korrigering på en haug med bilder. Filmpack er mer "nice to have" for å få en egen "look"/"stil" på fotoene. Ellers bruker jeg Corel Paintshop Pro Ultimate X4 (X5 er kommet med noen oppdateringer) - det er en gunstig priset pakke med tanke på at Nik Color Efex Pro 3.0 er inkludert (!)

Heiv meg på DxO Labs pga tilbud for et par år siden... skulle jeg valgt igjen idag så hadde det sannsynligvis blitt Lightroom 4. (Mange flere "plugins" laget for Lr4)

Ad Perfect Photo Suite 7, så lastet jeg ned standard versjonens demo igår :-) Ser ut som om det kanskje mangler endel filtre som bl.a. ble vist på Youtube, men er jo mulig å lage egne presets mot investering av mer tid... Har ikke helt bestemt meg her... Maskeringen ser genial ut da... Kommer nok til å kjøpe det, men muligens gå for mellom-versjonen som har flere presets/filtre. Edit: Ser at mellomste versjon er nødvendig for RAW foto import. Videre har de kampanje med 50% på Premium versjonen for de som eier NIK software produkter nå... (Neppe den som er bundlet med PSP X4 dog...)


@GodtVoksen - vel, "storm i vannglass" synes jeg. 800x600 oppløsning som forumet her begrenser det til er ikke akkurat proff-salgsobjekter, men funker bra for oss som liker å lese illustrerte historier fra turene dine :thumleft At forumbilder brukes for å reklamere for selve forumet er vel noe alle forum gjør direkte eller indirekte. Du kan sikkert be AJ restore ditt digitale liv fra en eller annen backup om du angrer deg :mk

@Alle - Hvis dere lurer på om blinkskuddene deres brukes av andre der ute på det store internett, så går det an å søke på bildet både med Google bildesøk (drag&n drop bildet til søkefeltet) og med http://tineye.com" onclick="window.open(this.href);return false; som kan finne flere sider.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Takk for informativt innlegg RuneMC :thumleft

Jeg blir nok å teste ut litt demoen å se om dette er noe jeg selv kan like godt. Testing pågår :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - viste seg at demoen likevel inneholdt filteret som ble nevnt i tutorial (Hollywood glow) og ellers ser det egentlig ut til at Standard versjonen holder til det meste om man klarer seg uten RAW import etc... men har man Lightroom, Photoshop (elements) eller lign er det nok mellomste eller Premium versjonen som er best med tanke på integrasjon og "goodies".

Edit: Viser et før og etter MC-relatert bilde istedenfor. Bilde i blek vårsol omgjort via PPS7 til mer sommerlig pluss div andre justeringer/effekter :D
BildeBilde
Eller sort/hvitt med litt de-fokus
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Ble til at jeg trykket kjøp på standardversjonen av Perfect Photo Suite 7. Veldig mye valuta for pengene som etter en "coupon" (TARS15) også ble 15% rimeligere og endte på ca $67 = 370 kr. Trenger du Raw import og/eller integrasjon mot Lr/Photoshop så velg en av de dyrere versjonene. Har du Nik Software produkter er det p.t. 50% rabatt.

Sterke farger med "Color enhancer"
[img]http://g1.img-dpreview.com/1C73DCE21300 ... 927660.jpg[/img]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av ojda »

Kan du da innstalere den på flere pc'er, eller er man stuck med den maskinen man først legger den på? :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg bruker bare Pixelmator til redigering av mine bilder. Men savner en del enkle effekter.
Derfor jeg har kikket på PS7 (standard versjonen)

Ble jo veldig bra effekt på de bildene dine. Får ikke lastet ned prøve versjonen her i nordsjøen. Er så latterlig dårlig nettlinje på flotellet. Må ta det når jeg kommer hem, om en liten uke :-)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Foto ?

Legg inn av Voodoodoo »

Da er valg av kamera og tilhørende startpakke valgt.

Budsjettet mitt er 10' har googla meg grønn på reviews på nettet men fant ut at jeg måtte stikke fingern :redface i jorda og lande på noe overkommelig.

Det ble et Nikon D5200 hus med et 18-55VR objektiv
Jeg er helt grønn på speilrefleks men har hatt digicam siden jeg kjøpte et Nikon Coolpix 995 i 2001.
Nikonkameraet har etter hva jeg skjønner bra AF samt egner seg for å ta bilder av ting i bevegelse.
I tillegg er det egnet for en nybegynner som meg :prf

Kommer også til å bestille meg en Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Super Zoom.
Zoomen er tiltenkt en kommende tur til Kenya/Masai Mara.
Ekstra batteri samt minnekort vil bli handlet inn før ferien.

Fanatikere vil sikkert hevde at en bør ha med seg flere objektiv men jeg skal tross alt ha med endel annet på ferien også.
Har også hørt at det er greit å slippe å stå og fikle med linsebytte i støvføyka :scratch

Skal bli morro å fikle litt med et skikkelig kamera :yeyeye
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

ojda skrev:Kan du da innstalere den på flere pc'er, eller er man stuck med den maskinen man først legger den på? :scratch
Lisensreglene tillater installasjon på 2 datamaskiner (lisensen gjelder også for både Windows og Mac versjon, så du kan evt ha det på 1 Windows PC og 1 Mac) og vil du flytte lisensen så er det Menyvalg -> deactivate på den du flytter fra og activate på den du flytter til. M.a.o. blant de mer brukervennlige og fleksible lisensreglene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar