Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av MaxTron »

Hjernen skrev:
Crinos skrev:
RuneMC skrev:...faktisk vil de ha bort alt annet enn busser fra kollektivfeltet!
http://www.budstikka.no/nyheter/vurdere ... -1.7717360
Ser helt klart at de burde fjerne Taxi

Hvorfor fjærne taxi fra feltet?? Ække de som er de største sinkene, hvertfall ikke her på østlandet (tror jeg).
De er kanskje litt mere sinker på Sørlandet da eller?

PS: Bare de værste jeg fant her asså:

Oslo Rallysentral
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2984352.ece

Alta Speedtaxi
http://www.tv2.no/underholdning/broom/t ... 08684.html
He-He, trur heller ikke taxian er de som sinker trafikken, og sånn æ ser det så er det jo kollektivtransport/ offentlig transport sånn som æ ser det.
Er jo faktisk også lov å fylle opp en taxi, sjøl om det kan virke som de fleste i Norge ikke er klar over det.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av TomB »

TheBandit skrev:
TomB skrev:
TheBandit skrev:Jeg har vært medlem hos NMCU siden jeg begynte på kjøreskole og kjørerlærern forlangte av vi meldte oss inn der.
Forlangte han det? jeg vil da velge selv, hva jeg er/blir medlem av! :[-X
Jaja, ikke så seriøst ment da. Jeg har sikkert fått kjørt opp uten å ha meldt meg inn. :P :p Men det var han som tipset meg om Unionen og jeg syntes at det er en god organisasjon å være medlem i. :thumleft

De på jobben sier at jeg MÅ kjøpe Harley for å få bli med dem på tur også, men så dypt synker jeg ikke. :lol
Det er enda godt :[-X

:knegg
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av TomB »

Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av Lego »

TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av Carpa »

Trafikkstyring
Motorsykler og mopeder er kjøretøy som dessverre ofte glemmes. På OECD konferansen om MCsikkerhet
på Lillehammer i 2008 ble det klarlagt at det er avgjørende for motorsyklisters og
mopedisters sikkerhet at de inkluderes i alle gjeldende transportplaner. I tillegg til å tilby gode
fritidsopplevelser er motorsykler og mopeder en del av løsningen på framkommelighets- og
miljøproblemene i de store byene og et fornuftig pendlerkjøretøy i store deler av året.

NMR forslår derfor:
MC i kollektivfeltet: Motorsykler og mopeder får lovlig kjøres i kollektivfeltet i Norge og i enkelte bussfiler i Stockholm. Årsaken er at dette fører til økt sikkerhet for tohjulingene. Samtidig øker framkommeligheten for alle kjøretøygrupper.

NMR mener derfor at motorsykler og mopeder bør få benytte kollektivfeltet i alle de nordiske landene og oppfordrer nordiske myndigheter til å følge Norges eksempel og i lovs form tillate tohjulige motorsykler og mopeder å bruke kollektivfeltet.

Dette var et utdrag fra http://beta.nmcu.org/files/Nordisk%20policydokument.pdfog gir vel godt svar på hvorfor MC kan benytte kollektivfelt :prop:
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av jhn »

Lego skrev:
TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;
"...noe av de minst forurensende kjøretøyene." Stemmer dette? En gjennomsnitts-mc i Norge i dag bruker vel like mye drivstoff som en bil.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
Lego skrev:
TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;
"...noe av de minst forurensende kjøretøyene." Stemmer dette? En gjennomsnitts-mc i Norge i dag bruker vel like mye drivstoff som en bil.
Tja, de fleste MC ligger vel noe under en gjennomsnittlig bensinbil. Tar du i tillegg med produksjonsutslipp er det nok mye større forskjeller.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:
jhn skrev:
Lego skrev:
TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;
"...noe av de minst forurensende kjøretøyene." Stemmer dette? En gjennomsnitts-mc i Norge i dag bruker vel like mye drivstoff som en bil.
Tja, de fleste MC ligger vel noe under en gjennomsnittlig bensinbil. Tar du i tillegg med produksjonsutslipp er det nok mye større forskjeller.
Jo, kanskje ... men da må man vel også ta med i regnestykket at 90 % av mc-kjøringen er fritidskjøring ... fullstendig unødvendig.
Å bruke miljø-argumenter i forbindelse med mc blir litt ... tja, hva skal man kalle det ... merkelig og nesten litt komisk.
De aller fleste som har mc, har den i tillegg til bil .... og de har ikke kjøpt den av hensyn til miljøet

mekkern
Innlegg: 7663
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:
TheHaughom skrev:
jhn skrev:
Lego skrev:
TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;
"...noe av de minst forurensende kjøretøyene." Stemmer dette? En gjennomsnitts-mc i Norge i dag bruker vel like mye drivstoff som en bil.
Tja, de fleste MC ligger vel noe under en gjennomsnittlig bensinbil. Tar du i tillegg med produksjonsutslipp er det nok mye større forskjeller.
Jo, kanskje ... men da må man vel også ta med i regnestykket at 90 % av mc-kjøringen er fritidskjøring ... fullstendig unødvendig.
Å bruke miljø-argumenter i forbindelse med mc blir litt ... tja, hva skal man kalle det ... merkelig og nesten litt komisk.
De aller fleste som har mc, har den i tillegg til bil .... og de har ikke kjøpt den av hensyn til miljøet
Skal du fjærne alt som ikke er NØDVENDIG så er det ikke mange kjøretøya igjen..
dessuten er det ikke NØDVENDIG at du sitter og bruker opp all den dyrbare strømmen på å skrive unødvendig på nettet... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
TheHaughom skrev:
jhn skrev:
Lego skrev:
TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;
"...noe av de minst forurensende kjøretøyene." Stemmer dette? En gjennomsnitts-mc i Norge i dag bruker vel like mye drivstoff som en bil.
Tja, de fleste MC ligger vel noe under en gjennomsnittlig bensinbil. Tar du i tillegg med produksjonsutslipp er det nok mye større forskjeller.
Jo, kanskje ... men da må man vel også ta med i regnestykket at 90 % av mc-kjøringen er fritidskjøring ... fullstendig unødvendig.
Å bruke miljø-argumenter i forbindelse med mc blir litt ... tja, hva skal man kalle det ... merkelig og nesten litt komisk.
De aller fleste som har mc, har den i tillegg til bil .... og de har ikke kjøpt den av hensyn til miljøet
Kjører man i kollektivfelt er man som regel i de større byene/bysentrum, her kjører man som regel ikke på kosetur.
Hovedsaklig benyttes nok kollektivfelt med MC i forbindelse med pendling osv, vil jeg tro, og da er jo som regel alternativet bil...

Skal ikke påstå for mye, men det er mine antakelser. Det er slik jeg bruker kollektivfelt i alle fall. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:
jhn skrev:
TheHaughom skrev:
jhn skrev:
Lego skrev:
TomB skrev:Noen som kan forklare hvorfor mc kan kjøre i KOLLEKTIV felt?

Det er jo i utgangspunktet den minst kollektiv kjøretøyet man har, unntatt moppe da.
Fordi vi ikke er i veien for andre brukere av kollektivfeltet (det er heller motsatt), og fordi vi kjører bortimot noe av de minst forurensende kjøretøyene.
Og la oss ikke glemme; fordi det skulle bare mangle...! ;-)




http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... lektivfelt" onclick="window.open(this.href);return false;
"...noe av de minst forurensende kjøretøyene." Stemmer dette? En gjennomsnitts-mc i Norge i dag bruker vel like mye drivstoff som en bil.
Tja, de fleste MC ligger vel noe under en gjennomsnittlig bensinbil. Tar du i tillegg med produksjonsutslipp er det nok mye større forskjeller.
Jo, kanskje ... men da må man vel også ta med i regnestykket at 90 % av mc-kjøringen er fritidskjøring ... fullstendig unødvendig.
Å bruke miljø-argumenter i forbindelse med mc blir litt ... tja, hva skal man kalle det ... merkelig og nesten litt komisk.
De aller fleste som har mc, har den i tillegg til bil .... og de har ikke kjøpt den av hensyn til miljøet
Skal du fjærne alt som ikke er NØDVENDIG så er det ikke mange kjøretøya igjen..
dessuten er det ikke NØDVENDIG at du sitter og bruker opp all den dyrbare strømmen på å skrive unødvendig på nettet... :lol
Nei, jeg skal ikke fjærne noe som helst ... ikke på bakgrunn av denne diskusjonen i allfall ... men mener bare at man kan være litt mere nøye med hvilke argumenter man bruker.
Hvis man ser på horfor og hvordan norske motorsyklister bruker mc'n, så er miljøargumentet lite brukbart.

mekkern
Innlegg: 7663
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:Hvis man ser på horfor og hvordan norske motorsyklister bruker mc'n, så er miljøargumentet lite brukbart.
Kollektivfeltet er jo mest intressant i en pendlersituasjon morgen og kveld til/fra jobb og sett i forhold til å benytte en bil som har en del høyere forbruk så ser jeg en miljøfordel-også at det blir litt mindre bilkø som bedrer miljøet for de rundt veiene..vinn-vinn?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:
jhn skrev:Hvis man ser på horfor og hvordan norske motorsyklister bruker mc'n, så er miljøargumentet lite brukbart.
Kollektivfeltet er jo mest intressant i en pendlersituasjon morgen og kveld til/fra jobb og sett i forhold til å benytte en bil som har en del høyere forbruk så ser jeg en miljøfordel-også at det blir litt mindre bilkø som bedrer miljøet for de rundt veiene..vinn-vinn?
Ja, hvis man ser på dette med kollektiv og pendling isolert, så har du rett.
Men hvis man også tar hensyn til at de fleste som pendler med mc når været tilsier det, og ellers bil ... og så bruker mc på fritida ... totalt sett ville miljøet vært spart om de solgte mc'n.
Det er ikke miljøvennlig og eie en mc. Den lille miljøgevinsten man får ved pendling, spises fort opp av koseturen på ettermiddagen.
Hvis man skal bruke miljøet som argument, må man nesten ta med hele regnskapet

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
mekkern skrev:
jhn skrev:Hvis man ser på horfor og hvordan norske motorsyklister bruker mc'n, så er miljøargumentet lite brukbart.
Kollektivfeltet er jo mest intressant i en pendlersituasjon morgen og kveld til/fra jobb og sett i forhold til å benytte en bil som har en del høyere forbruk så ser jeg en miljøfordel-også at det blir litt mindre bilkø som bedrer miljøet for de rundt veiene..vinn-vinn?
Ja, hvis man ser på dette med kollektiv og pendling isolert, så har du rett.
Men hvis man også tar hensyn til at de fleste som pendler med mc når været tilsier det, og ellers bil ... og så bruker mc på fritida ... totalt sett ville miljøet vært spart om de solgte mc'n.
Det er ikke miljøvennlig og eie en mc. Den lille miljøgevinsten man får ved pendling, spises fort opp av koseturen på ettermiddagen.
Hvis man skal bruke miljøet som argument, må man nesten ta med hele regnskapet
Men da snakker du om MC generelt, og ikke isolert til kun kjøring i kollektivfelt (som er det diskusjonen dreier seg om). I så fall burde det jo vært et totaltforbud for MC.
Faktum er vel at når folk allikevel innehar en MC, så er det hensiktsmessig i forhold til både miljø og køavvikling å la MC kjøre i kollektivfelt.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsko her - Ruter vil ha bort MC fra kollektivfeltet !

Legg inn av jhn »

Det ble vel nevnt tidligere at el-biler ikke er miljøvennlige pga produksjon ol, som et argument mot el-biler i kollektivfelt, det var vel blandt annet det jeg hadde i tankene når jeg tok opp dette.
Men det er klart, det er bedre å bruke mc enn bil ... dog ikke så mye

Svar