batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Fra Elbil.no sies det at de mest moderne batteriene har en kostnad forbundet med batterislitasje på
60 - 80 øre per km. Det blir jo 6-8 kr mila, og tilsvarer et bensinforbruk på rundt halvliteren per mil med dagens
bensinpriser.

Linker:
Denne kalkulatoren http://www.gronnbil.no/elbiluniverset/c ... ransebil=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://elbil.no/elbilfakta/okonomi/115-elbilokonomi" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som vet om tallene stemmer? 20 000 km i året blir da kanskje 15000 i batterikostnader..

Da er elbil muligens ikke så billig som en skulle tro..
mvh

-gsx750_80

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av joo »

Er vel bare de som har latt seg lure av miljøfantastene som har blitt lurt til å tro på el-bilenes fortreffelighet slik teknologien er i dag.
Dessuten skal utslipp kun fra produksjonen av batteriene gi et utslipp på mellom 30 - 50g/CO2 pr.km i levetiden...

Har lyst på en Tesla Roadster. Ikke pga miljøhysteri men på grunn av ytelse og spennende teknologi. Billig er det ikke i alle fall.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av joo »

Men hvis prisene som ble stipulert på pakka til Nissan Leaf stemmer (95.000) og de bare vil gi 5 års garanti så kan man forvente 95000/75000 = 1,27 kr/km i batteriutgifter hvis man kjører 15.000km/året...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av Bikeridr »

Det er det jeg har hevdet fra dag én!
El.bil er og blir det største miljøsvineriet som noen gang er laget for "offentlig" transport.

Nå tenker jeg ikke på CO2 utslipp, da dette faktisk ikke er forurensende, men en naturlig forekomst. Det de kaller "gjenbrukbart" CO2 og "netto CO2-utslipp" er bare noe piss og propaganda de der natur-og-ungdom-blitz-naziene har funnet opp og som de "tror" på. Såkalt "fossilt brennstoff" er også "netto CO2" da dette har vært "ute i luften" tidligere.

Men, men. Uansett, tusen takk for en ytterligere, og for meg gledelig, utgiftsnyhet mhp el.bil-idiotien. Nå kan folk begynne å regne total virkningsgrad alt fra "forurensende" kullutvinning til kraftverkene i Polen og Danmark, via anriking av uran til russiske og svenske kraftverk og via ledningsnettet med dertilhørende spenningsfall og videre til distribusjonsnettet, gjennom sikringsskapet og ut til batteriene som igjen har en virkningsgrad på knappe 50%.

Folkens, vi snakker lett om en effektiv "miljøslitasje" på nærmere 500g/km CO2 og en kilometerkostnad på godt over kr 2,- i hele bilens levetid.

Nei, takke meg til direkte energiomsetning av bensin i forbrenningskamrene under "balla" og diesel i dertilhørende forbrenningskammer foran "balla" på meg i all ettertid.

Hvilken fjomp vil vel farte rundt på to hjul og høres ut som en symaskin med herpes..? ;-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av jhn »

Jeg er ikke uenig i det du sier om el-bil, men avsnittet ditt om CO2 er jeg litt mere skeptisk til :sk?

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av Bikeridr »

jhn skrev:Jeg er ikke uenig i det du sier om el-bil,
:-)
jhn skrev:men avsnittet ditt om CO2 er jeg litt mere skeptisk til :sk?
Skepsis er tillatt og i mange tilfeller sunt. :-)
Du vet at det på dinosaurenes tid var ca 4% CO2 i luften og rundt 30% Oksygen?
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Online
mekkern
Innlegg: 7657
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av mekkern »

hvis vi ser det i litt større sammenheng med kullkraft,olje og gasskraft for deler av strømproduksjon er nok ikke anslaget helt borti natta, for atomkraft er jo på vei ut og vind/solkraft utbyggingen vil nok ikke dekke opp for dette på noen tiår i beste fall......vi kunne ikke dekket opp for den norske bilparken (alle med elbil)med vannkraften vår heller, selv med lading bare på visse deler av døgnet,grunnet all eksport spesiellt på natterstid da solkraften er fraværende.. :sk?

i fremtiden vil vi nok se begrensninger i hva vi får forbruke av energi pr innbygger vil jeg tro.

da blir det nok"klimanøytral-alkoholproduksjon" hjemme for veteran-MC mine.. :lol

EDIT:
det om andel oksygen i lufta vår er jo litt spennende når de hugger ned/fjærner oksygenproduksjonerende vegetasjon i det tempoet de gjør.. :[-X
Sist redigert av mekkern den 10 des 2012, 20:10, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av Bikeridr »

mekkern skrev:da blir det nok"klimanøytral-alkoholproduksjon" hjemme for veteran-MC mine.. :lol
:thumleft :\m/: :cheers
Den skåler jeg på.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av RuneMC »

Nr 1 grunnen til at folk kjøper EL-bil er for å kunne kjøre i kollektivfeltet og slippe kø - det fordrer dog at man har god råd og plass nok i garasjen til å parkere den ved siden av SUV'en. Det er min lille analyse av vanlige EL-biler som har slått salgsrekorder i Asker og Bærum (pluss etterhvert de som pendler Drammen Oslo i takt med at rekkevidden har blitt bedre).

Undersøkelser har vist at de fleste som tar EL-bil er tidligere kollektiv-reisende, så det sier a) noe om hvor dårlig kollektivtrafikken er og b) at det ikke er den store miljøgevinsten.

Billigste EL-bil med lave batterikostnader er Renault Twizy der man leaser batteriene til 400 kr/mnd. Derimot er ikke norske bilforhandlere interessert i å ta den inn, pga at standardfortjenesten på 20 000 NOK er litt vanskelig å markedsføre på en bil som koster ca 60 000 NOK og som skal være avgiftsfri... (men alibiet er at den ikke er testet på vinterføre)

Ønsker meg en Tesla Model S med 40 mil rekkevidde som nr2 bil, men trenger en lotto-premie...
Det har ikke en pøkk med miljø å gjøre, men med at man da slipper dyr og dårlig kollektivreise og kan suse innover E18 i kollektivfeltet (bortsett fra EL-sinkene som kjører 60 for å spare batteriet eller noe...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av Pollti »

Jeg har spurt el bil og el båt selgere om hva en batteripakke koster og hvor lenge de holder. Til dags dato har jeg ikke fått et klart svar på det. Min påstand er at en noen år gammel el bil med orginal batteri pakke er tilnærmet null verdt. Verden vil bedras og enhver er lykkelig i sin tro. Jeg tror på diesel og bensin motoren. El bil er en miljøbløff for meg.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av RuneMC »

Det tyske firmaet DBM Energy har funnet opp ny type battericeller som skal klare 5000x oppladinger - dvs sannsynligvis mer enn bilens levealder (hvis levealderen regnes å være 12-15 år). Pluss lengre rekkevidde og lavere pris.

Problemet er at de ikke er i kommersiell produksjon ennå.

For første generasjon batteripakker er det vel antydet 5 år som levetid, men hvor gode pakkene er på slutten da er nok et åpent spørsmål... For Nissan Leaf som vi kan kalle andre generasjon, er det antydet 5-10 år, avhengig av hvor ofte batteriet hurtiglades og miljøfaktorer (temperatur?).

Aller mest miljøvennlig hadde det nok vært med hybridbiler, fordi dette er biler som kan brukes av alle i det daglige og på lengre ferieturer - dvs den typen hybrid som bare har en liten bensinmotor for å lade batteriene. De klarer seg med 0,2L pr mil og det er klart at om store deler av bilparken ble byttet ut med dette (ikke vanskelig, bare sette ned avgiftene så får man fort effekt a la dagens andel på 70% dieselbiler...) så kunne man effektivt redusert totale utslipp fra bilparken mye mer enn med dagens lille andelen EL-biler.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg leste en gang en sammenligning av Livsløps-forurensningen fra en Elektrisk (batteri) bil og en Hummer.
Det var da sett på den totale miljøbelastningen med å produsere bilene og komponentene, drivstoff forbruket i hele bilens levetid, og miljøbelastningen ved å resirkulere bilene.

Det som var spesiellt miljøbelastende, var produksjon og resirkulering av El-bilens batteri, og en forventet forholdsvis kort levetid på disse. Det er mange giftige/sjeldne/kostbare stoffer/metaller involvert i batteriene, som krever mye transport og gjør de problematiske miljømessig sett.
Drivstoff-forbruket var lavt på elbilen, men var det kullfyrt el-kraft så var det også en stor miljøbelastning.

Hummeren derimot er en tradisjonell bil, av stål, aluminum og plast. Enkel og rimelig å produsere, med lang levetid og den er enkel å resirkulere. Men er ikke akkurat kjennt for å være bensin-gjerrig da..

Når så alt av livsløpsforurensning ble summert opp, var det Hummeren som med god margin kom best ut av miljø-regnskapet for livløpet til bilen.
Det er et paradoks at en Hummer-eier med god samvittighet kan si til en El-bil eier: Min bil er mer miljøvennlig enn din :vs
Og så finnes det jo atpåtil bensin/diesel-biler som er mer miljøvennligere enn en Hummer og da....

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: batterislitasje elbil - 60 - 80 øre per km?

Legg inn av joo »

ArcticTiger skrev: Det var da sett på den totale miljøbelastningen med å produsere bilene og komponentene, drivstoff forbruket i hele bilens levetid, og miljøbelastningen ved å resirkulere bilene.
Nettopp. Fantastene og politikerne har vel aldri klart å se et totalbilde av det som er i vinden. Slipper ikke bilen ut noe forurensing rett utafor døra hos brukeren så er det Nirvana...
Fordelen med det som skjer er at det sannsynligvis kan komme noen brukbare løsninger ut av all forskninga, som en eller annen spin-off eller noe som faktisk kan revolusjonere et eller annet.

Og prisen om "alle" skulle valgt en schlaff Nissan Leaf, hva blir den når de Død-Grøne skulle smelle på alle avgiftene el-biler er fritatt for akkurat nå :-)å

Så lenge svære deler av befolkninga på jorda nu skal ut av den verste fattigdommen og få en anstendig levestandard vil energiforbruket øke drastisk framover. Bare økninga av metanutslipp som følge av at mange kinesere skal kunne få seg noen kjøttmiddager istf å bare gumle ris er gedigen.

Da hjelper det ikke at ho liksom Gunhild liksom Stordalen liksom skal redde verden siden ho liksom har råd til å liksom ha en Tesla i garasjen liksom ved sida av alle de andre bila liksom... Ho og hotellgubben blir jo prototypene på sosse-miljøvernerne som har funnet noe å skrike om bare sida dem har mye penger og gjerne vil lage seg et flott image attåt. Verden vil lures.

Skulle gjerne sett fasiten jeg...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar