Skade på egen MC.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Jalmar skrev:Av all oppmerksomhet man kan få på Tyrigrava, foretrekker jeg den jeg får om vinteren. :mk
Akkurat som om du får mindre oppmerksomhet på sommer'n?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Om sommeren pleier jeg å unngå å dra dit. :bananas
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

cheron skrev:Og fri for skade;

Bilde

Må det nå bli vår!!!!! :[-o<
Definitivt penere uten alle stripene, ja :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Veldig enig Misha! :thumleft
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ragnhild skrev:Akkurat som om du får mindre oppmerksomhet på sommer'n?

Nei for da ringes det og diskuteres mellom Kawa Babene etter han har kjørt hjem-.De snikfotograferer og bilder går på mail. Masse fnising og leing så det er til å bli gal av Og koneemnet er pekt ut bare så det er sagt. Det er ikke vrak pant retur Jalmar. Sorri. :bananas

FZ1Fazer
Innlegg: 14
Registrert: 05 jan 2009, 18:36

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av FZ1Fazer »

FV skrev:Gikk ut i garasjen for å sjekke at det fortsatt var liv i ponnyene i sykkelen. Da den gikk på tomgang lot jeg blikket gli over den vakre sykkelen, da jeg til min store forskrekkelse så at jeg hadde fått en ripe i lakken på bakenden. Det er ikke krise, da det bare er plast. Men jeg kjente jeg fikk en ripe i sjelen også. Jeg har klart og holde denne sykkelen strøken og like fin som da den trilla ut fra samlebåndet for snart to år siden, så dette var ett solid ballespark.
Barnslig kanskje, men jeg ble faktisk lei meg :(
Hvordan er det med dere andre? Har dere klart å holde syklene fine og pene, har dere blitt utsatt for hærverk e.l?
Kjipt det der FV :doh Husker jo godt hvordan jeg reagerte når jeg vaska sykkelen etter pinse-turen i fjor. Softbags uten rikelig "polstring" inn mot lakken er noe dritt ](*,) Og på japse sykklene finnes det ikke for mye av hverken lakk eller klarlakk. Hos meg var det jo gnagd hull gjemmon lakken. Hadde planer om å levere inn til lakkering nå i vinter, men i følge kalenderen så blir det vel snart kjøring. Så lakkeringa for bli til neste vinter, jeg driter litt idet nå. Den skal brukes :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av AJ »

... og det rare er at det ikke finnes lakkoder!? :eh
I hvert fall ikke når det gjelder Yamaha.
Hvorfor er det slik, tro... :scratch
Gjør ikke akkurat ting veldig lettvint... :( :-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av gbruaset »

Jeg kjøpte min suzuki dl 650 v Strom i oktober i fjor - nesten ny. den hadde gått drøyt 2000 km. Litt stress å kjøpe sykkel ny, da de første stripene blir forferdelige! Den første er alltid den verste. Har ikke vært i bakken ennå, men det har vært et par close call, for å si det slik. Sykkel er jo en bruksting, men så vet jo også samtidig, at jo en finere en sykkel er, desto mer er den verdt også, iallefall for oss som har sykler det finns mange av!

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av FJZZR »

Ei ripe eller skramme er alltid surt, men det gjelder å ikke la det ta overhånd..

MC er, som flere klokelig nevner, en bruksting.
Fargekoder er vanskelig på mc, og det er sikkert også mye av grunnen til at mange bilverksteder helst ikke lakkerer mc.

Tar en med seg sykkelen til en lokal velassortert fargehandel, er det ikke umulig at de finner en riktig farge likevel.
I Oslo har ST.Haugen fargehandel utrettet et og annet mirakel på den fronten.

Ellers vil kreative løsninger som den AJ viste på "TDM snuten" også kunne gi sykkelen et løft! og et personlig preg.

Lettere er det med veltebøyler, vesker og denslags, for der trenger ikke fargen stemme sånn helt hundre prosent.

På FJ'en lakkerte jeg ramme med sølvgrå felglakk. Ble bedre enn orginal lakken (skal ikke mye til), og dessuten synes det ikke når en tar hele ramma.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av Cbr »

Holdt på å feste torpedo kamera på hjelmen mens jeg satt på mc`n, mista den ner på tanken å et millimeters diameter flak datt av med grunning å alt. Er lite men må gjøre noe me det ser litt tegn til rust nå. Må jeg kjøpe meg et slikt sett med pensel/grunning/farge med alså tilsvarende farge? Eller bedre å gjøre det hos lakkerer?

Er en liten skrape fra forrige eier på tanken, men det forsvinner med stift. Bak på "halen" på plastikken har en av forrige eiere bunnet noe for stramt å det er noen avtrykk i plastikken. Ellers da jeg henta mc så satte jeg meg bakpå å trødde ner på potta å lagde noen skraper. Bryr meg ikke. Bare jeg ikke dette me an å virkelig lage skraper/knuse plastikken.

Har en kamerat med Ninja zx6r 07 modell strøken i lakken/plastikken. Han er veldig redd for den. Ikke kjørt noe særlig dette året har han heller. Måle er å holde den helt strøken. Umuligt. Det meste kan utbedres eller byttes, koste bare penger. Alså kjøp en mc du har råd til å fikse.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av AJ »

Når det gjelder bittesmå skader som den du beskriver, Cbr, så vil jeg tro et slikt lakksett med små pensler er godt nok. Har et slikt sett til lakken på TDM'en og tanken er å ha det i beredskap i tilfelle små lakkskader som steinsprut og lignende. Blir det samme som det man gjør på bilen.

Settet jeg har består av både grunning, selve metalliclakken og klarlakk.

Når det gjelder grunne, dvs. ikke dype riper som går gjennom helt til metallet, så vet jeg det er å få kjøpt "lurium" på tube som gjør at man kan slipe bort ripa uten å klage nye, om det gir noen mening... :dontknow

Finnes flere slike og jeg har prøvd en på bilen, som ligner veldig på tuben i denne linken:

http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... mover.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Funket veldig bra på metallic lakken på bilen i hvertfall, vel og merke på grunne riper!
Denne får du ganske sikkert tak i hos Mekonomen, MECA og lignende butikker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Mekhi
Innlegg: 111
Registrert: 13 nov 2009, 16:43
Motorsykkelen din: Piaggio-MP3-400-2010
Sted: Jorden

Re: Skade på egen MC.

Legg inn av Mekhi »

Jalmar skal du ha oppmerksomhet på tyrigrava tar du Bella (Piaggio mp3) med deg. :lol Haha... Aldri sett maken til oppmerksomhet. Folk stusser veldig på det med 2 hjul foran.

Var ei flott jente her som kom bort i til meg nede i Drøbak. Trodde det var meg hun ville treffe :sorry Meeeeeeeeeeeeeeeen det var nok sykkelen ](*,)

Svar