Dekke bonustap/utgifter med firmabil

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av RuneMC »

biker7 skrev:Bare for å repetere litt: Skade det er snakk om er på motparts bil. Ingen skade på firmabilen arbeidstaker kjørte. Det som kreves er for å dekke bonustapet som blir påført firmaet. (utregnet fram til bonus er opptjent igjen om noen år, altså på forskudd)
Jada, oppfattet det.

Mitt poeng var at dersom utgiften som skal dekkes (reparasjon og evt leiebil for motparten) er mindre enn bonustapet over x antall år, så lønner det seg å betale den for å unngå at forsikringsselskapet betaler den og slår til med et saftig bonustap.

Det blir et regnestykke på hva som lønner seg. F.eks. hvis det er lav fart etc, så kanskje det kun er ny støtfanger som skal til - ca 15K. Mye mer lønnsomt å betale 15K da enn å ta et bonustap som i praksis betyr at du betaler 40-60K sammenlagt via mye høyere forsikringspremie de neste årene.

Men, om man ikke har nok penger til å betale for reparasjonen eller at skaden koster mer enn bonustapet over x antall år, så tar man det selvfølgelig på forsikringen.
For et firma vil jeg tro det er enklere å cashe ut en skade for å unngå bonustap - dersom dette er det mest lønnsomme.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av Svolp »

Nå har jeg ikke egen firmabil her i brannvesenet men når jeg er sjåfør på førstebil, tankbil eller stigebil og kjører blått har det jo hendt at et speil har gått her og der! (les: idioter som ikke kan parkere)

De store uhella har vi vært skånte for.. Nå kjøre me uttrykning som innebærer høy fart med tunge kjøretøy sombærer en del risiko... Skulle mannskapene blitt stilt økonomisk forsvarlig for uhell som kan skje kunne en bare ha lagt ned hele brannvesenet...

Syntes det høres rart ut at en arbeidsgiver i denne situasjonen gjør seg til fant for 6500kr ovenfor en ansatt! Dog, hvis han som ansatt har skrevet under på et papir der arbeidsgiver kan kreve kompansasjon for uhell har han ikke gjort hjemmeleksa si skikkelig spørr du meg!

Irriterende sak :scratch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av ZZR-Tom »

Mi meing er at er det under jobb skaden har skjed så er det arbeidsgjiver som må ta kostnadane, hadde det vore privat så er det arbeidstaker som må/bør/kan/skal ta smellen.
Ingen trailer,buss sjåfører e.l punger ut fra si eiga lomme for skader.
Skal eg stå økonomisk ansvarlig for arbeidsutstyhret på jobb, så slutter eg tvert og går på sosialen, for eg hakkje råd til å gamble på at det ikkje skjer ei ulykke på noke av utstyret på jobb, det koster no en godel millioner.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av RuneMC »

Også enig med de fleste her... arbeisgivers ansvar å forsikre og evt ta bonustap på biler som firmaet eier. Om de har fått ansatte til å skrive på kontrakt om at ansatte tar egenandelen ved grovt uforsvarlig kjøring så er det på en måte greit, men da er også bevisbyrden på arbeidsgiver når det gjelder hva som er grovt uforsvarlig.

Å gå utover dette og i tillegg kreve tilbakebetaling over x antall år for merprisen ift bonustap høres meget sært ut. Arbeidstaker har jo ikke hatt noen innflytelse på typen forsikring, hvilket selskap arbeidsgiver har brukt, hvilke rabatter arbeidsgiver har fått, etc... Slike driftsutgifter vil jo naturlig redusere overskuddet og dermed hvor mye firmaet skatter også...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av Intruder »

Var arbeidsgiver informert om "uhellet" på forhånd eller kom dette som julekvelden på kjerringa.Om så er tilfelle skjønner jeg egentlig reaksjonen... :D
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av JohnnyTh »

Intruder skrev:Var arbeidsgiver informert om "uhellet" på forhånd eller kom dette som julekvelden på kjerringa.Om så er tilfelle skjønner jeg egentlig reaksjonen... :D
skjeldent man informerer noen om et uhell på forhond vel? hei du sjefen i morgen kommer jeg til å bulke bilen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av biker7 »

Intruder skrev:Var arbeidsgiver informert om "uhellet" på forhånd eller kom dette som julekvelden på kjerringa.Om så er tilfelle skjønner jeg egentlig reaksjonen... :D
Ikke så lett å informere før uhellet skjer da. ;-) Neida, skjønner hva du mener. Han ble selvfølgelig informert på tlf rett etter skaden. Neste dag fikk han den utfylte skademeldingen av arbeidstaker, som arb.giver så sendte til forsikringsselskapet.
Sist redigert av biker7 den 30 nov 2012, 23:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av biker7 »

I dag hadde partene et møte, der saken igjen ble tatt opp. Arbeidstaker fikk først høre mye om de ansattes ansvar ved bilkjøring, erstatning-ansvar, hvem som bestemmer i firmaet etc etc etc.. Før arbeidsgiver plutselig sa at de hadde bestemt seg for å droppe hele saken! Så det løste seg til slutt. Arbeidstaker er selvfølgelig veldig glad for dette. Men allikevel har han fått seg en skikkelig tankevekker.. Men sjeleglad det endte på denne måten denne gang. :-)
Sist redigert av biker7 den 30 nov 2012, 23:29, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Dekke bonustap/utgifter med firmabil

Legg inn av Bikeridr »

Flott det ordnet seg for arbeidstaker. :-)
Uansett, slik jeg ser det, er det kommet en permanent skadde i tillitsforholdet mellom ansatt og arbeidsgiver. Jeg ville nok fortsatt sett etter ny arbeidsgiver.
(Hmm, det har jeg jo faktisk gjort ved minst to anledninger..)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Svar