Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt. Solgt!!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7012
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Jompa »

Spiker i akselmutteren er davel en kurant løsning ?
Ble helt sikkert brukt av caferacerpionerene i England også.

Er det mye rust på ramma di ? Hvis ikke kan du vel lakkere uten å sandblåse først ?
Bruk den gamle lakken som grunning, burde bli halv pris av " hel" behandling.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av pelsen »

Jompa skrev:Spiker i akselmutteren er davel en kurant løsning ?
Ble helt sikkert brukt av caferacerpionerene i England også.
kurant løsning er det, men litt finere hvis den er kuttet litt. Det var ikke brukt på de opprinnelige caferacerne, ganske enkelt fordi Norton ikke hadde splint i akselen. :knegg

Men å sveise fast drevmutter til aksel er sleggemekk av værste sort. Her er det bare å lete etter ny aksel.
Når man finner slike ting er det lurt å gå over alt for å sjekke om det er mer som Kloms har "reparert".

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av mekkern »

skal bli artig å følge prosjektet. :thumleft
slike tråder er nok det eneste jeg kommer til å følge/kommentere heretter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av MaxTron »

Er vel betraktelig billigere. Og bedre? Å pulerlakkere.

Men da er der visst viktog å sette skruer du er villig til å ofre inn i gjengede hull?
Det er ivertfall det jeg har hørt...
Sikkert nån her som vei mye om det og :thumleft
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Snikkeren »

De fleste som driver med pulverlakkering har sånne koniske gummipropper som de setter i skruehull før de sprayer på pulverlakken. De tåler den temperaturen i ovnen, og kan brukes flere ganger. Men det kan være man må ofre noen småskruer hvis det er noen små skruehull. Vet ikke hvor små man får de gummiproppene.

Jeg er også stor fan av pulverlakkering. Rimelig, og bra holdbarhet. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av joo »

Har mysa på pulverlakkerinsutstyr. Ser ut som en renslig og i grunnen enkel jobb å gjøre sjøl. Renslig siden man koster vekk overskuddspulveret istf å få lakk overalt. Men det store problemet er å skaffe en stor nok ovn til å bake ting som ramme i...
Propper av alle slag fins.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Litt mer fremgang i dag. Pulver lakkering er jo selvsagt en mulighet som jeg vurderer. ;-)

Her er ramma strippet ned.

Bilde

Greit med kamerat som har tilgang på skikkelig steamer via jobben. :thumleft

Bilde

Og her ligger ting og tang. Motoren blir jo nå bedre og mekke på siden den er ren.
Rammen, baksving og hovestøtte må jeg gå over før sandblåsing.
Må plukke løs noen små pakninger og bestemme meg ang evnt kutting i rammen. Veldig i tvil ang dette! :8-[

Bilde
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av l-k-p »

Hei. Den fikk rengjøring. Hadde selv en XS 500 , med Tx motor, dvs,delt topp. Egentlig en koselig sykkel. Følger med. Ta kontakt om nødvendig. Lykke til .l-k-p
:-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av simpson »

MaxTron skrev:Er vel betraktelig billigere. Og bedre? Å pulerlakkere.

Men da er der visst viktog å sette skruer du er villig til å ofre inn i gjengede hull?
Det er ivertfall det jeg har hørt...
Sikkert nån her som vei mye om det og :thumleft
Du tar bare å kjøre igjennom en gjengetapp i hullene før du skrur inn boltene.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Får se om jeg ikke får gjort dette i løpet av uka. Karen tar det nok med seg på søndagen eller noe. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av MaxTron »

Blir BRA dette!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Kawasaki »

bikerdude73 skrev:Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av bikerdude73 »

Kawasaki skrev:
bikerdude73 skrev:Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.
Nei jeg skal levere det til en kar som har kontakter innen offshore og slikt. Er vel oppe ved bergen en plass tror jeg.
Har sett på det som er blitt gjort tidligere via denne kontakten og ser ingen grunn til å evnt klage.
Billigt og bra resultat ser det ut som. Felgene tror jeg blir blåst med valnøttskall pga det er aluminium.

Men pulverlakkering på stål skal visst ikke være så bra som det er på for eks aluminium.
Var visst best på det. Gjentar bare det jeg hørte i går. Selv har jeg ikke peiling. :P :p
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Kwak »

Kawasaki skrev:
bikerdude73 skrev:Nå har jeg endelig fått pratet med en bekjent som kan skaffe blåsing av deler og pulverlakkereing.
Må klargjøre delene mine mer. Skru mer av felgene og vrenge dekkene av dem pluss dekke dette med gjenger og slikt.

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.

Pulverlakkering går ut på å gjøre objektet statisk elektrisk for så å sprøyte med pulver som egentlig er små pvc kuler, altså plast. Når det settes i ovnen smelter plastkulene og man får "lakk".
Jeg har brukt dette en del og har noen erfaringer:
- PVC plasten oppnår ikke samme glans som våtlakk. Maks 90'i glans. På en ramme er det normalt OK
- Dette er egentlig en industri overflatebehandling. Finishen er dermed deretter med mindre dunfinner en som er god til dette.
- "Lakklaget" blir mye tykkere enn våtlakk. Det gir bra slitestyrke. Ulempen er at detaljer kan forsvinne helt i lakklaget som f.eks rammenummer
- PVC plasten er forholdsvis myk. Det gjør at den tåler slag, men ripes fort.

Mitt råd: Hvis du skal bruke sykkelen mye og ikke skal ha topp finish så er det greit med noe som tåler steinsprut, bruk pulverlakk.
Hvis du skal kjøre mindre, typisk for veteransykler, og vil ha høy finish og glans så gå for våtlakk.
Jeg har etterhvert gått bort fra pulverlakk og bruker bare våtlakk. Blir finere
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: No Limit? Yamaha XS 500 Cafe Racer Prosjekt.

Legg inn av Snikkeren »

Kawasaki skrev:

Jeg trodde pulverlakkering var "the best a man can get",så fikk ramma og svingarmen på XT'en sandblåst og pulverlakkert for et par år siden. Kanskje av samme person som du har funnet? En som driver litt som attåtnæring sørpå Karmøy.

Vel,jeg er ikke helt fornøyd. Mulig han var kjip på pulveret,for enkelte plasser var det akkurat som om det var porer i malingen,som om ikke malingen hadde smeltet skikkelig isammen.Dette i kriker og kroker som egentlig er viktigste plassen å få det bra.Endte opp med at jeg "strip-coated" disse plassene med lakk og en tynn pensel.
Har antagelig sølt litt bremsevæske ned på svingarmen,og der er pulverlakken borte. Akkurat det er vel min egen feil,vanlig lakk hadde kanskje ikke tålt det heller.
Siden jeg er født beskjeden,så giddet jeg aldri å klage,men var ikke helt fornøyd :redface

RD-ramma sandblåste jeg selv,og spraymalte med 2K primer og billakk. Har en bedre følelse med den.

Går du for pulverlakkering,så gjør dem oppmerksom på at du forventer godt resultat. Og sjekk kriker og kroker skikkelig når du henter den. Bruk gjerne min historie som referanse.
Hvordan ble felgene dine som kompisen min pulverlakkerte da?
Synes det ble meget bra på GSX 650F'en jeg hadde. Synes finishen ble bra også jeg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar