kicken "låser" seg
kicken "låser" seg
Hei,
har i det siste merket noe merkelig med sykkelen min, Yamaha WR450F.
Kan beskrive hendelsen som skjedde idag:
Etter 10min kjøring på normalt vis, tok jeg en forbikjøring som resulterte i høyt turtall. Etter dette begynte det å smelle i eksosen en del før den begynte å fjuske. Etter litt fjusking døde den helt ut. Jeg startet den da opp igjen med en gang, dette ved hjelp av choken, og kjørte videre. Da virket den helt fin igjen. Etter 3-4min kjøring begynte den å småfjuske igjen og stoppet. Da hadde kicken/sylinderen "låst" seg, men løsnet etter 4-5 kick (med hånda). Den startet da lett og jeg kjørte videre. Dette skjedde igjen når jeg kom 5meter utenfor jobben min. Låst og løsnet igjen etter noen lettere kick med hånda.
Hva kommer dette av ? Frykter det værste om at den kan være skjært, er det tilfelle ?
Takker for svar på forhånd
har i det siste merket noe merkelig med sykkelen min, Yamaha WR450F.
Kan beskrive hendelsen som skjedde idag:
Etter 10min kjøring på normalt vis, tok jeg en forbikjøring som resulterte i høyt turtall. Etter dette begynte det å smelle i eksosen en del før den begynte å fjuske. Etter litt fjusking døde den helt ut. Jeg startet den da opp igjen med en gang, dette ved hjelp av choken, og kjørte videre. Da virket den helt fin igjen. Etter 3-4min kjøring begynte den å småfjuske igjen og stoppet. Da hadde kicken/sylinderen "låst" seg, men løsnet etter 4-5 kick (med hånda). Den startet da lett og jeg kjørte videre. Dette skjedde igjen når jeg kom 5meter utenfor jobben min. Låst og løsnet igjen etter noen lettere kick med hånda.
Hva kommer dette av ? Frykter det værste om at den kan være skjært, er det tilfelle ?
Takker for svar på forhånd
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: kicken "låser" seg
Måårrnn du, og Velkommen hit
Har du sjekka: Oljenivået, Kjølevæskenivået, er det mye dritt i radiatorn, starter/går kjølevifta, temp måler/varsellys?
Har du sjekka: Oljenivået, Kjølevæskenivået, er det mye dritt i radiatorn, starter/går kjølevifta, temp måler/varsellys?
Re: kicken "låser" seg
sjekka oljen nå på søndag, men fikk ikke sjekka hvor mye. Den var på service for ca 15-20timer siden vil jeg tippe og da ble den skiftet. Den var hvit da, vel og merke, hva vil det si ?ArcticTiger skrev:Måårrnn du, og Velkommen hit
Har du sjekka: Oljenivået, Kjølevæskenivået, er det mye dritt i radiatorn, starter/går kjølevifta, temp måler/varsellys?
Kjølevæskenivået er bra
Ikke sikker på hvor mye dritt det er i radiatoren, men sykkelen ble vasket på søndag og ikke nevneverdig mye.
Kjølevifta har jeg ikke sjekka, når vil denne slå seg på eventuelt ?
Ikke noe varsellys i dashen nei.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: kicken "låser" seg
Olja skal være blank/gylden/mørk. Hvis den er hvit-aktig er det kommet vann/kjølevæske i den, dette burde du kanskje få sjekket nøyere. Er det vann i olja smører den dårligere.
Sist redigert av ArcticTiger den 27 sep 2012, 17:14, redigert 1 gang totalt.
Re: kicken "låser" seg
ok så da burde jeg levere den inn fortest mulig til service ?ArcticTiger skrev:Olja skal være blank/gyllen/mørk. Hvis den er hvit-aktig er det kommet vann/kjølevæske i den, dette burde du kanskje få sjekket nøyere. Er det vann i olja smører den dårligere.
Bør jeg heller ikke kjøre sykkelen hjem idag da ? er 20min kjøretid
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: kicken "låser" seg
Jeg ville fått dette sjekket for å være på den sikre siden, før du kjører mer. Risken er et motorhavari når ikke lagerene og stemplet får den smøring det skal ha. Kan være derfor den har "hengt" litt innimellom .
- Busa Trond
- Innlegg: 2736
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: kicken "låser" seg
Knall sykkel den Yamaha WR450F
Tror du ikke skal kjøre noe mer med den før noen har funnet ut hva det er. Det kan nesten høres ut som om kamkjeden er i ferd med å skjære seg . Men få det sjekket du.
En slik sykkel er jo bygget for å kjøres med
Tror du ikke skal kjøre noe mer med den før noen har funnet ut hva det er. Det kan nesten høres ut som om kamkjeden er i ferd med å skjære seg . Men få det sjekket du.
En slik sykkel er jo bygget for å kjøres med
Re: kicken "låser" seg
Ja er en kanonkjekk sykkel!Busa Trond skrev: Knall sykkel den Yamaha WR450F
Tror du ikke skal kjøre noe mer med den før noen har funnet ut hva det er. Det kan nesten høres ut som om kamkjeden er i ferd med å skjære seg . Men få det sjekket du.
En slik sykkel er jo bygget for å kjøres med
Setter den på firmapickupen nå ikvell og drar til nærmeste forhandler imorgen tidlig. Får ikke håpe det er noe veldig dyrt som venter.
Om den er skjært, så vil det vel være oppboring og honing som er det mest opplagte å gjøre ? I tillegg til et nytt større stempel.
- Busa Trond
- Innlegg: 2736
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: kicken "låser" seg
Nå veit ikke jeg hvor du bor, men det er vist en kar nede i Lier / Drammen et sted som er genialt flink og rimelig på slike motorer.
Re: kicken "låser" seg
Jeg bor i Stavanger, så det blir nok litt i lengste laget å sende en motor.Busa Trond skrev:Nå veit ikke jeg hvor du bor, men det er vist en kar nede i Lier / Drammen et sted som er genialt flink og rimelig på slike motorer.
I forhold til oppboring og honin så jobber jeg som CNC operatør, så det skal vel ikke være et problem. Regner med oppboring blir gjort i fresebenk og honing i honebenk ?
Men jeg må ikke ta sorgene på forskudd, kan være jeg er heldig og at det ikke er så alt for gale :)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: kicken "låser" seg
Ja det er umuli for oss å si hva det er her over nette, det jeg reagerte på var det du sa om at olja var hvit. Det er oftest ikke noe godt tegn, og skal ikke være slik. Så det blir vel nr. 1 å få sjekket ut hvorfor den var det, og om den nye olja også er det.
Re: kicken "låser" seg
Noen som vet hvor vanskelig det er å skru opp toppen på sykkelen ? HAr gjort det en del ganger med moped, men vet ikke om jeg skal skjekke om den er skåret selv eller om jeg skal levere den inn?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: kicken "låser" seg
Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6996
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: kicken "låser" seg
Nei, det er ikke vanskelig.FunksTiGi skrev:Noen som vet hvor vanskelig det er å skru opp toppen på sykkelen ? HAr gjort det en del ganger med moped, men vet ikke om jeg skal skjekke om den er skåret selv eller om jeg skal levere den inn?
Ta løs forgasser og eksosrør først. Forresten, ta av tanken aller først.
Fortsett med toppdeksel, kamaksel/kamaksler, Skru vekk eller slakk opp kamkjedestrammeren og heng opp kamkjeden i en streng eller ei snor så den ikke ramler ned for deg.
Ta løs mutterne/ boltene som holder toppen fast oppå cylinderet.
Løft av toppen og cylinderet.
Og husk!!!!!!!!! Legg alle delene ( unntatt skruer og muttrre) i den rekkefølgen de ble demontert, og legg dem samme vei som de stod
på motoren.
Å sette sammen delene igjen kan være værre, registeret ( kamaksel ) skal stemme 100 %, toppboltene, boltene som holder kamaksellager
skal strammes med rett moment, ny toppakning, kjedestrammeren på registerkjeden m.m.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: kicken "låser" seg
Om det ikke er spon noe slikt i oljen, skal jeg da sette i ny topppakning og fylle på ny olje for så å prøve sykkelen igjen, eller vil det være lurt å sjekke alt ?ArcticTiger skrev:Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.