kicken "låser" seg

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Hei,

har i det siste merket noe merkelig med sykkelen min, Yamaha WR450F.
Kan beskrive hendelsen som skjedde idag:

Etter 10min kjøring på normalt vis, tok jeg en forbikjøring som resulterte i høyt turtall. Etter dette begynte det å smelle i eksosen en del før den begynte å fjuske. Etter litt fjusking døde den helt ut. Jeg startet den da opp igjen med en gang, dette ved hjelp av choken, og kjørte videre. Da virket den helt fin igjen. Etter 3-4min kjøring begynte den å småfjuske igjen og stoppet. Da hadde kicken/sylinderen "låst" seg, men løsnet etter 4-5 kick (med hånda). Den startet da lett og jeg kjørte videre. Dette skjedde igjen når jeg kom 5meter utenfor jobben min. Låst og løsnet igjen etter noen lettere kick med hånda.

Hva kommer dette av ? Frykter det værste om at den kan være skjært, er det tilfelle ? :-k

Takker for svar på forhånd

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av ArcticTiger »

Måårrnn du, og Velkommen hit :vs
Har du sjekka: Oljenivået, Kjølevæskenivået, er det mye dritt i radiatorn, starter/går kjølevifta, temp måler/varsellys?

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

ArcticTiger skrev:Måårrnn du, og Velkommen hit :vs
Har du sjekka: Oljenivået, Kjølevæskenivået, er det mye dritt i radiatorn, starter/går kjølevifta, temp måler/varsellys?
sjekka oljen nå på søndag, men fikk ikke sjekka hvor mye. Den var på service for ca 15-20timer siden vil jeg tippe og da ble den skiftet. Den var hvit da, vel og merke, hva vil det si ?

Kjølevæskenivået er bra

Ikke sikker på hvor mye dritt det er i radiatoren, men sykkelen ble vasket på søndag og ikke nevneverdig mye.

Kjølevifta har jeg ikke sjekka, når vil denne slå seg på eventuelt ?

Ikke noe varsellys i dashen nei.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av ArcticTiger »

Olja skal være blank/gylden/mørk. Hvis den er hvit-aktig er det kommet vann/kjølevæske i den, dette burde du kanskje få sjekket nøyere. Er det vann i olja smører den dårligere.
Sist redigert av ArcticTiger den 27 sep 2012, 17:14, redigert 1 gang totalt.

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

ArcticTiger skrev:Olja skal være blank/gyllen/mørk. Hvis den er hvit-aktig er det kommet vann/kjølevæske i den, dette burde du kanskje få sjekket nøyere. Er det vann i olja smører den dårligere.
ok så da burde jeg levere den inn fortest mulig til service ?

Bør jeg heller ikke kjøre sykkelen hjem idag da ? er 20min kjøretid

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg ville fått dette sjekket for å være på den sikre siden, før du kjører mer. Risken er et motorhavari når ikke lagerene og stemplet får den smøring det skal ha. Kan være derfor den har "hengt" litt innimellom :-k .

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Busa Trond »

:vs Knall sykkel den Yamaha WR450F
Tror du ikke skal kjøre noe mer med den før noen har funnet ut hva det er. Det kan nesten høres ut som om kamkjeden er i ferd med å skjære seg :scratch . Men få det sjekket du.
En slik sykkel er jo bygget for å kjøres med :prf

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Busa Trond skrev::vs Knall sykkel den Yamaha WR450F
Tror du ikke skal kjøre noe mer med den før noen har funnet ut hva det er. Det kan nesten høres ut som om kamkjeden er i ferd med å skjære seg :scratch . Men få det sjekket du.
En slik sykkel er jo bygget for å kjøres med :prf
Ja er en kanonkjekk sykkel!

Setter den på firmapickupen nå ikvell og drar til nærmeste forhandler imorgen tidlig. Får ikke håpe det er noe veldig dyrt som venter.

Om den er skjært, så vil det vel være oppboring og honing som er det mest opplagte å gjøre ? I tillegg til et nytt større stempel.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Busa Trond »

Nå veit ikke jeg hvor du bor, men det er vist en kar nede i Lier / Drammen et sted som er genialt flink og rimelig på slike motorer.

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Busa Trond skrev:Nå veit ikke jeg hvor du bor, men det er vist en kar nede i Lier / Drammen et sted som er genialt flink og rimelig på slike motorer.
Jeg bor i Stavanger, så det blir nok litt i lengste laget å sende en motor.
I forhold til oppboring og honin så jobber jeg som CNC operatør, så det skal vel ikke være et problem. Regner med oppboring blir gjort i fresebenk og honing i honebenk ?

Men jeg må ikke ta sorgene på forskudd, kan være jeg er heldig og at det ikke er så alt for gale :)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det er umuli for oss å si hva det er her over nette, det jeg reagerte på var det du sa om at olja var hvit. Det er oftest ikke noe godt tegn, og skal ikke være slik. Så det blir vel nr. 1 å få sjekket ut hvorfor den var det, og om den nye olja også er det.

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

Noen som vet hvor vanskelig det er å skru opp toppen på sykkelen ? HAr gjort det en del ganger med moped, men vet ikke om jeg skal skjekke om den er skåret selv eller om jeg skal levere den inn?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av ArcticTiger »

Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av Jompa »

FunksTiGi skrev:Noen som vet hvor vanskelig det er å skru opp toppen på sykkelen ? HAr gjort det en del ganger med moped, men vet ikke om jeg skal skjekke om den er skåret selv eller om jeg skal levere den inn?
Nei, det er ikke vanskelig.
Ta løs forgasser og eksosrør først. Forresten, ta av tanken aller først.
Fortsett med toppdeksel, kamaksel/kamaksler, Skru vekk eller slakk opp kamkjedestrammeren og heng opp kamkjeden i en streng eller ei snor så den ikke ramler ned for deg.
Ta løs mutterne/ boltene som holder toppen fast oppå cylinderet.
Løft av toppen og cylinderet.
Og husk!!!!!!!!! Legg alle delene ( unntatt skruer og muttrre) i den rekkefølgen de ble demontert, og legg dem samme vei som de stod
på motoren.

Å sette sammen delene igjen kan være værre, registeret ( kamaksel ) skal stemme 100 %, toppboltene, boltene som holder kamaksellager
skal strammes med rett moment, ny toppakning, kjedestrammeren på registerkjeden m.m.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FunksTiGi
Innlegg: 11
Registrert: 27 sep 2012, 16:26
Motorsykkelen din: Yamaha WR450F 2005

Re: kicken "låser" seg

Legg inn av FunksTiGi »

ArcticTiger skrev:Det er ikke sikkert det er stempelet som har skjært seg. Hvis det er vann/kjølevæske i olja kan det gå hardt utover rådelageret. Det er oftest et glidelager og må ha skikkelig oljefilm. Tapp av olja og se om den er blitt hvitaktig på nytt, og om det er noe spon eller "metallic" skjær i den.
Om det ikke er spon noe slikt i oljen, skal jeg da sette i ny topppakning og fylle på ny olje for så å prøve sykkelen igjen, eller vil det være lurt å sjekke alt ?

Svar