Suzuki RMZ 450 - Kjøp, råd ang.evt overhaling av motor.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
fres
Innlegg: 2
Registrert: 15 aug 2012, 02:53
Motorsykkelen din: Suzuki - RM-Z - 450 - 2005

Suzuki RMZ 450 - Kjøp, råd ang.evt overhaling av motor.

Legg inn av fres »

:vs Hei,

Vurderer å kjøpe meg en Suzuki RM-Z 450 2005 modell :D
Prisen er 22.000,-
Den har gått litt under 100 timer, ca 90. Ut i fra det jeg har lest er det
nå på tide med en service/gjenoppbygging av motoren.


- Kan noen skrive en liten liste over deler jeg bør bytte og evt deler jeg bør sjekke for slitasje?
Har ikke skrudd veldig mye på motor før, å aldri på sykkel.
Men jeg er lærevillig og en jævel med manualen i hånd :knegg :mk
Kan få med meg en med litt peilig første gang jeg skal skru.

- Å er sykkelen verdt 22.000,- med tanke på at den straks trenger service?
Er det rom for pruting? :-k

fres
Innlegg: 2
Registrert: 15 aug 2012, 02:53
Motorsykkelen din: Suzuki - RM-Z - 450 - 2005

Re: Suzuki RMZ 450 - Kjøp, råd ang.evt overhaling av motor.

Legg inn av fres »

Sykkelen går forresten som en kule i dag, ingen ulyder. Men regner med at det vil bli behov for service ganske snart.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Suzuki RMZ 450 - Kjøp, råd ang.evt overhaling av motor.

Legg inn av EasyRider »

Heisann.

Alle 4 takt crossere trenger litt overhalling over tid.

Hva som trengs å overhalles kommer helt ann på stand på motoren/crosseren.

Er den brukt i løp? eller kun en mosjonskjørt.
Det er stor forskjell på bruk og slitasje på disse syklene.
Du får et vist inntrykk av syklen visuelt og om han som eier den har vært flink med å stelle den.
ikke se på om deksel eller plast er litt ripete, men mangler det deksler, skruker osv på syklen kan det være et tegn på dårlig vedlikehold.
spør han litt om hvor ofte han har byttet olje, luftfilter osv.

Normalt er bytte av oljefilter og olje hver 5 time (Her strides man om man trenger så ofte når en putrer rundt på en bane vs bånn gass)
bytte av luftilter hver gang du har vært på banen ( dette er VELDIG viktig hvis du kjører på sandbane iherfall)



Sjekk om hjulager, styrelager er ok.
Sjekk monosvingen,gaffel og demperne, se etter lekasje etc.
Se også om radiatorenen er hel. om det er vann på den :)
Sjekk også eikene, er dem strame, eller slappe ikke minst sjekk om alle er der :)
Skru opp oljepåfyllingslokket og se etter grått skum. Det skal det IKKE være. hvis det er grått skum der er det vann i oljen.
Start opp motoren, når den er kald. og la den gå en stund.. åssen høres den ut, noen ulyder? La den bli varm
og gi litt gass, ryker det blått etc?. ta en liten test runde med syklen, se om den er lett å gire og alle girene går lett.
Gi gjerne litt gass på tilbaketuren så du er sikker på at den ikke glipper ut av gir.
Skru av motoren også starter du den igjen. Syklen bør starte i løpet av et eller 2 kick.
Sliter du med å starten den, kan det tyde på at ventilene står oppe (ventilseter/ventiler er slitt og må shimses)

Når du har fått den hjem så ville jeg har sjekket:

Toppen, er ventilene er innenfor spec.
Stempel, når er det byttet sist?. (hør med eier) hvis ikke må du skru den opp og måle/se etter slitasje.
Noen bytter stempel etter ca 15-25 timer men det er vel ved løpkjøring/hard kjøring. vanlig bruk så vil jeg si ca 50 timer.
Veiv lager/bære lager, veivstake etc. ca 150-200 timer. (kortere tid i manualen) men som sakt alt er relativt alt etter bruk.
Kan også være slitasje utover spec på sylinder. Da må du borre hvis det går, hvis ikke må den byttes.

Sikkert noe jeg har glemt her, men det får andre legge til.
Mulig andre mener jeg har litt for "slak" service/bytte interval på crosser, men er sånn jeg har erfart det med min crosser.
Men min blir bare brukt til å pusle litt rund på MX banen og grusstak. Ikke hardkjør eller løpkjøring.

Vil anbefalle denne siden:
/http://www.thumpertalk.com/
Masse info om crossere der.

Og alltid rom for pruting ;-)

Lykke til :prop: :mc1
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Cybmax
Innlegg: 5
Registrert: 29 mai 2012, 21:54
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000SX -15

Re: Suzuki RMZ 450 - Kjøp, råd ang.evt overhaling av motor.

Legg inn av Cybmax »

Vel.. jeg synes i første omgang kanskje at 22K høres bittelitt mye ut for en 2005 modell..

Men det kommer som Easy sier her selvfølgelig ann på hvor godt vedlikeholdt den er, og selv om crossere ikke nødvendigvis er "strøkne" sett med "MC øyne", så er det jo greit at plasten henger på :D

Jeg har selv en -06 RMZ450, og det er ikke utrolig vanskelig å mekke på da, selv for nybegynnere. Ting er jo laget litt for å være enkelt å pelle ifra hverandre. Bytte av stempel+++ er vel likevel en forholdsvis stor oppgave, og snakker vi råde/veivlager osv er det ikke gjort på 5 minutter da.

Etter mye banning, svetting og skriking har jeg finni ut teknikken på å få start på sykkelen.. Så ikke bli ekstremt overrasket hvis du ikke får startet den på første kicket liksom :P

Hot tip på RMZ450 start etter min erfaring er dette:

Kald - Tråkk på kick'en til den er hard (dvs. på top med kompresjon). Gi gassen 2 fulle jokk, og kick med full styrke. Da burde den starte. Hvis ikke, så kicker du den rundt en/to ganger (dvs. forbi TDC og helt rundt). Gjenta fra start, men ikke mere enn 1 jukk på gassen maks. Starter den ikke da, så er det på tide å banne :P (Ikke jukk på gassen for mange ganger hvis den ikke starter etter 2-3 kick.. da drukner den helt, og du kan glemme det før den har stått lenge evt. du peller ut pluggen og blåser den tørr)

Varm - Typisk hvis du har kjørt litt, og stoppa, eller du kveler/tryner på bane. Trå kick til den er hard (TDC), og fortsett bittelitt til. Du kjenner da at den "hopper litt fram" liksom, før den blir hard igjen. Er vel en decomp sak som du akurat bikker forbi tenker jeg.. Viktig her å sørge for at du løfter foten slik at kicken er helt på topp igjen.. Dra i "hot start" knappen (enten om du har den på styret, eller om det er en på gasseren.. litt usikker på -05 modellen). Så full tyngde på kick. IKKE gi gass når den er varm, for DA sliter du fort!

Etter jeg fant ut det at jeg tråkker den bittelitt forbi TDC (så jeg kjenner den "glipper over" liksom), så har det vært sinnsykt mye lettere å få start på den når den er varm ihvertfall. Generelt er det mange som sutrer over at RMZ'en er lei å starte, og den er hard som pokker.. spesielt når du er passe sliten og har krabba opp fra grøfta etter en litten velt.. Bedre å bruke bittelitt ekstra tid på "riktig start", enn å bare tråkke vilt og slite seg helt ut.. (som jeg gjerne gjorde i starten hehe)

Du må nesten teste litt selv og finne din egen teknikk på det, men dette var ihvertfall mitt lille tips :)

C

Svar