Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Så hvis jeg vil ha en sykkel som er sterkere og har mere drag på lavt turtall enn Tdmèn så er FJRèn egentlig ikke et stort hopp frem på skalaen??

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Så hvis jeg vil ha en sykkel som er sterkere og har mere drag på lavt turtall enn Tdmèn så er FJRèn egentlig ikke et stort hopp frem på skalaen??
Skal ikke være helt kategorisk på dette, men jeg tror det ikke er veldig stor forskjell på lave turtall.
Forskjellen vil derimot blir tydeligere lenger opp i turtallsregisteret hvor FJR'en blir mer "langbeint" og fartsvillig enn TDM'en.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da har jeg egentlig enda et argument for å luke vekk FJR vekk ifra "vurderings lista". hehe...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Da har jeg egentlig enda et argument for å luke vekk FJR vekk ifra "vurderings lista". hehe...
Men ikke ta mine meninger/vurderinger som fastslåtte sannheter: du bør egentlig prøve disse syklene (FJR og FZ1), om du har mulighet, slik at du selv kan 'ta og føle' på dem og vurdere dem opp mot både TDM og R1 ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg har tatt deg på ordet jeg nå Aj.. FJR er luket vekk..
Står nå kun mellom R1 og FZ1-S... Dette er to ganske like motorer etter hva jeg har lest.. Stemmer dette? Bare at FZ1 er litt mere behagelig å sitte på for passasjer, pluss at FZèn er litt bedre å få med bagasje på?
Men FZ1 blir kanskje litt mere lik sittestillingen på TDMèn?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Jeg har tatt deg på ordet jeg nå Aj.. FJR er luket vekk..
Står nå kun mellom R1 og FZ1-S... Dette er to ganske like motorer etter hva jeg har lest.. Stemmer dette? Bare at FZ1 er litt mere behagelig å sitte på for passasjer, pluss at FZèn er litt bedre å få med bagasje på?
Men FZ1 blir kanskje litt mere lik sittestillingen på TDMèn?
FZ-1 har en noe nedtunet R-1 lignende motor. Dvs. litt færre HK og med en litt annen momentkurve hvor dreiemomentet, som er det morsomme med MC-kjøring \:D/ , er plassert noe lavere på turtallsregisteret og gir sykker'n et dravillig preg over et bredt register/turtallsområde. Akkurat det man trenger på aktiv turkjøring under norske forhold (en del svinger og stigninger hvor det helt klart er morsomt å kjøre MC :P :p ).

Sittestillingen er mindre racingpreget enn R-1, men ikke fullt så oppreist som på TDM'en. Virket i hvert fall slik på meg da jeg prøvesatt en FZ-1 for ikke lenge siden.
For øvrig tror jeg at Z-1 rent ergonomisk (sittestilling, knevinkel osv.) har mye til felles med Kawa'en som Globe kjøpte.
Globinen skrøt forøvrig av passasjerplassen på den sykker'n. Tru'kke passasjersetet på FZ-1 er noe dårligere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, kanskje dette er en sykkel jeg skal ta en nærmere titt på gitt.. FZ1 ser jo egentlig ikke så gal ut, sånn egentlig da.. Men spørs om den har den akselerasjonen som R1 hadde da, fra f.eks 0-80km.. Dette likte jeg med R1. Kom rimelig kjapt opp i fartsgrensa.. Noe som var moro i svingene, slapp gassen litt i svingene, og dro på litt ut av svingen.

Men FZ1 ser jo ganske frisk ut den også.. Men utifra bildene jeg har sett, så har man ikke noe kåpe som dekker for beina.. Men man har brått en helt annen og bedre sykkel for passasjer, og evt bagasje da.

Utdrag ifra yamaha sine sider:
Maks dreimoment FZ1: 106 Nm (10.8 kg-m) @ 8 000 rpm Og maks effekt: 110.3 kW (150PS) @ 11 000 rpm
Maks dreimoment R1: 115.5 Nm (11.8 kg-m) @ 10 000 rpm Og maks effekt: 133.9 kW (182.1PS) @ 12 500 rpm (without air-induction)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ikke at jeg skjønner så mye av disse tallene. Men er sikkert noen andre her som forstår de bedre? Jeg kan ikke kinesisk desverre :scratch

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Hmm, kanskje dette er en sykkel jeg skal ta en nærmere titt på gitt.. FZ1 ser jo egentlig ikke så gal ut, sånn egentlig da.. Men spørs om den har den akselerasjonen som R1 hadde da, fra f.eks 0-80km.. Dette likte jeg med R1. Kom rimelig kjapt opp i fartsgrensa.. Noe som var moro i svingene, slapp gassen litt i svingene, og dro på litt ut av svingen.

Men FZ1 ser jo ganske frisk ut den også.. Men utifra bildene jeg har sett, så har man ikke noe kåpe som dekker for beina.. Men man har brått en helt annen og bedre sykkel for passasjer, og evt bagasje da.
Tru'kke aksen er no' særlig dårligere enn R-1. Marginale og helt uvesentlige forskjeller i så fall, tør jeg påstå.
Jeg liker dreiemomentsykler. Derfor liker jeg TDM. Og ikke minst Tiger 1050. Og jeg tror ganske sikkert at FZ-1 har mye av de samme kvalitetene, samtidig med at den er rimelig frisk i det øvre turtallsregisteret hvor TDM'en blir "tungpustet" og hvor Tiger 1050 også må "kaste inn håndkleet" ved et visst turtall.
Jeg tror FZ-1 har en god kombo av praktisk god dreiemomentkurve (trekkraft på lav- og mellomturtall) samtidig med at den er sprek nok i øvre turtallsområdet med gode høyfartsressurser. I tillegg tror jeg tyngdepunktet er passe lavt og at sykkelens geometri forøvrig gjør den letthåndterlig og svingvillig.
At den har brukbar behagelig passasjerplass og mulighet for gode bagasjeløsninger er heller neppe noen ulempe... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:
Utdrag ifra yamaha sine sider:
Maks dreimoment FZ1: 106 Nm (10.8 kg-m) @ 8 000 rpm Og maks effekt: 110.3 kW (150PS) @ 11 000 rpm
Maks dreimoment R1: 115.5 Nm (11.8 kg-m) @ 10 000 rpm Og maks effekt: 133.9 kW (182.1PS) @ 12 500 rpm (without air-induction)
Ja, dette mener jeg er det samme jeg har prøvd å forklare med enkle ord, etter beste evne, i den forrige posten jeg skrev.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da er det på tide å gå vekk ifra pcèn litt merker jeg. Og få inn i tenke boksen :D
Så får vi se hva hjernen min finner ut (Ps. Tenker med den øvre hjernen)
Takk for alle innspill og hjelp så lagt.. Kom gjerne med flere mens jeg ligger rett ut i sofaen og tenker :scratch

God kveld og helg videre. Titter innom etterpå igjen :prf

lazyboy
Innlegg: 251
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lazyboy »

Om du har det som mange av oss andre, så for du kjøre like langt som kona synes det er komfortabelt :lol
Som alle damer så sier dem en ting og mener en annen ting,(koden er knekt :D )
La henne også komme med sitt førstvalg, og se om dere er langt unna hverandre.

Ang tdm (89 nm ved 6000 rpm ) effekt kontra Fjr (134 nm ved 6000 rpm)er det etter min mening mopped kontra motorsykkel.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: Ang tdm (89 nm ved 6000 rpm ) effekt kontra Fjr (134 nm ved 6000 rpm)er det etter min mening mopped kontra motorsykkel.
Forskjellen er stor, men ikke så stor som du vil ha det til:
FJR data.JPG
Edit:
Ser at du har korrigert deg selv. Men turtallet er fortsatt feil...

:mk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 251
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lazyboy »

ja, så det var feil i linken jeg kikka på .
Men uansett har jeg kjørt litt med begge , og jeg mener forskjllen er ganske markant

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38043
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev:ja, så det var feil i linken jeg kikka på .
Men uansett har jeg kjørt litt med begge , og jeg mener forskjllen er ganske markant
Ikke uenig i det.
400 kubikks forskjell vil selvfølgelig merkes. Noe annet ville vært rart...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar