Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av OleB »

Jompa skrev:Fremdeles værfast ](*,) :bl3
........æææææææ
Begynne å lure på om Æ burde ofre en sau til værgudene, eller danse naken rundt huset for å blidgjøre dem. :-k :scratch
....tror nok "eller" må byttes ut med "og" ;-)
Skal lunefulle værguder blidgjøres nytter det ikke å holde igjen :lol
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av Jompa »

Æ hadde ikke noen sau tilgjengelig og nakendans e ikke helt min greie, så æ har tilbrakt formiddagen i garagen med en boks turtlewax. Vet av erfaring at turtlewax e regngudens beste venn, men tok sjansen.
No e det oppholdsvær, det kom forresten bare ti regndråpa i går, og værstsjonen min e veldig optimistisk :thumleft :thumleft
Men te gjengjeld e kjerringa kjørt ut for å handle seg sommerklær, og det kan jo i verste fall irritere værguden. :-k :twisted
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av Duville »

Jompa skrev:Æ hadde ikke noen sau tilgjengelig og nakendans e ikke helt min greie, så æ har tilbrakt formiddagen i garagen med en boks turtlewax. Vet av erfaring at turtlewax e regngudens beste venn, men tok sjansen.
No e det oppholdsvær, det kom forresten bare ti regndråpa i går, og værstsjonen min e veldig optimistisk :thumleft :thumleft
Men te gjengjeld e kjerringa kjørt ut for å handle seg sommerklær, og det kan jo i verste fall irritere værguden. :-k :twisted

Sånn er det, når det er bra vær her nede så er det dårlig vær der oppe. Kunne jo ønske ett laaangt høytrykk så kunne dere få litt opp der også men så lange høytrykk finnes nesten ikke :) - bare en ting å gjøre - lang ferie her nede så kan dere boltre dere i godvær
:-)å :-)å :-)å

----...

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av Geir »

Skillpaddevoksen er ikke noe videre greier på mc - dette er saker når en først skal ta jobben! http://www.swissvax.no/produkter/motorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false; :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av Jompa »

Geir skrev:Skillpaddevoksen er ikke noe videre greier på mc - dette er saker når en først skal ta jobben! http://www.swissvax.no/produkter/motorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false; :prf
Neivel, men når sykkelen er lakkert med bil-lakk må vel en voks til bil gjøre nytta ?
Svissvaxen er sikkert god, men tviler på at det blir dobbelt så blankt selv om prisen er det dobbelte av turtle.
Æ e muligens blitt gammel og konservativ (forstokka) men bruke den tjukke voksen i grønn boks som æ har brukt i tredve år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av Intruder »

Reklamens makt...bare damer med toppbryster kjøper BH vet du...ikke gamle kjerringer.. :[-o<
Bare svigermorsdrømmer kjøper truse...ikke gammelkaller med hengebuk.. :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: GYLLENE TIDER, værfast i garagen

Legg inn av Geir »

Jompa skrev:
Geir skrev:Skillpaddevoksen er ikke noe videre greier på mc - dette er saker når en først skal ta jobben! http://www.swissvax.no/produkter/motorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false; :prf
Neivel, men når sykkelen er lakkert med bil-lakk må vel en voks til bil gjøre nytta ?
Svissvaxen er sikkert god, men tviler på at det blir dobbelt så blankt selv om prisen er det dobbelte av turtle.
Æ e muligens blitt gammel og konservativ (forstokka) men bruke den tjukke voksen i grønn boks som æ har brukt i tredve år.
He, he... Om den blir blankere vet jeg ikke, men ser ikke bort fra det heller... Greien med Swissvaxen er att den sitter lengre, holder glansen lengre og tåler en bensindråpe og to uten å bli borte sammen med sølet. Var rimelig "forstokket" selv, men "tok til vett" og gikk over til mer high-end saker på bil- og mc-pleie fronten. Produktene er dyrere i innkjøp, men siden det skal lite til for å få godt resultat (less-is-more) er det dryge saker. At de holder lengre på lakken er også et poeng for meg - når jeg først gnikker lakk synes jeg det er greit at det holder lakken bank og fin i mer enn en måned og to... men selvsagt; har man en tradisjon så er det jo ofte greit å holde på den... :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Etter å ha sett hundre ganger på barometeret og himmelen bestemte jeg meg endelig for å ta en kveldstur.
Først en rask cruising gjennom "byen" og så ut på landeveien. Æ hadde ikke kjørt mange kilometer før æ oppdaga en hård, metallisk lyd hver gang æ ga gass. Stoppa og hørte på motoren uten å kunne høre annet enn den vanlige skramlinga.
men straks æ begynte å kjøre, var lyden der igjen.
Skarp lyd som når du slår en hammer ganske lett mot metall. Æ mistenkte både tenningsbank, clutch, eller lager i gearkassa.
syntes av og til at æ kjente banking opp gjennom setet også.
Etter å ha stoppa flere ganger og både sjekka olje og smårusa motoren bestemte æ meg for å kjøre pent og forsiktig hjem.
Men lyden var så skummel at æ måtte stoppe enda en gang. Da fant æ feilen.
Tur2605 002.jpg
Kjeden var litt for slakk raspa borti hovedstøtta hver gang æ gassa på. Enda godt det ikke var verre.
Trur de var ejs som sa en gang at med gammel sykkel så får man to timer i garasjen for hver kjørte time.
Vel, denne "jobben" tar mindre tid.
Her e ett til bilde knipsa på den samme rasteplassen.
Tur2605 001.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Pollti »

Meguair båtpolish er uovertruffen til MC og bil. Sist jeg kjøpte polish så kjøpte jeg no møl for mørk lakk, det må jo være fint for sorte Hyser tenkte jeg. Resultatet var skuffende, de så ut som de hadde vært kjørt i bilvaskemaskin i åresvis så det ble avfetting og Meguair med bra resultat. Alternativt så kunne de stå ute og bli gule av pollen for å skjule dårlig resultat :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Sitter hjemme å gjør unna litt kontorarbeid. Ute sner det tett. DEt kommer sikkert av at meteorologen som er ansvarlig for finvær i nord er i streik. Finner ikke noen bedre årsak.
Da jeg var ute å kjørte på fredag, var det egentlig bakdemperen som skulle prøves skikkelig. Jeg husket plutselig at jeg ikke hadde fylt luft
på demperen da den blei montert, og pumpet den opp til halvveis mellom min og max.
Demperen fungerte fint uten luft også, ingen gynging i svingene som den gamle. Men med passelig lufttrykk ble det andre boller.
Merket det spesielt godt i knappe svinger der den gamle, utslitte (?) ville "sette seg ned" og sykkelen hadde en tendens til å ville
"velte" innover i svingen.
Hadde kanskje litt for mye luft i demperen, den ble litt hard i forhold til gaffelen. Skal prøve med å slippe ut litt luft, evt fylle litt i gaffelen sånn at det blir balanse mellom dem.
I går, da jeg strammet kjeden, oppdaget jeg at det er elefanter på begge dekkene. For meg spiller ikke det noen rolle, elefantene er uansett totalfredet i Finnmark, i hele hekketida....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av jhn »

Jompa skrev: ..... elefantene er uansett totalfredet i Finnmark, i hele hekketida....
Men eggsanking e vel lov, så lenge man ler det ligge et egg igjen til matriarken?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:
Jompa skrev: ..... elefantene er uansett totalfredet i Finnmark, i hele hekketida....
Men eggsanking e vel lov, så lenge man ler det ligge et egg igjen til matriarken?
Nå, det er vel langt mellom hekkende elefanter, men asfaltreinen er på plass igjen, og den finnes i hele Nordnorge, deler av Trøndelag og helt ned til Hedmark. Så hold øyan åpen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Hjemme igjen etter en flott om enn litt småkjølig kveldstur. Vinteren fra igår er nesten glemt, selv om det enda finnes spor etter den.
Starta ut i 7-tida og kom hjem halv elleve. Turen gikk utover østsida av Altafjorden og ble avslutta med en times sykkelprat, slarv og gamle røverhistorier på Statoilbenken.

Altafjorden i kveldssol. Enda hvite fjell.
Tur til Kviby 310512 002.jpg

Med litt godvilje kan man se at trærne begynne å bli grønn.
Tur til Kviby 310512 003.jpg
Syns sjøl æ va ganske heldig med det her bildet.
Tur til Kviby 310512 005.jpg
På hjemturen ble det stopp for å varme fingrene, ta en røyk og knipse litt mere.
I går var det 15 cm nysne på veien i bakgrunnen. Det gikk greit å kjøre ut på parkeringsplassen, men da jeg skulle opp og inn på veien igjen, var det nesten umulig å gå sykkeln til å rikke seg forover. Helt avgjort ingen vintersykkel. Det endte med at jeg måtte trille bakover
10- 15 meter og snu sykkeln.
Tur til Kviby 310512 011.jpg
I kveld fungerte sykkeln fint, ingen skumle lyder annet enn den vanlige skramlinga i motoren. Og litt frieksos fra 1. cylinder. Det må fikses en dag.
Æ hadde tenkt å ta noen bilder utfor Statoil også, men glemte det i farta. Nå, det kommer nye muligheter.
Men ikke til helga, for da skal vedskjåen på hytta beises.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Pollti »

At elefanter hekker nordpå er fordi jeg var med å grave en elefantfelle i skogen da jeg var guttunge så tar det som et tegn på at fella har skremt elefantene vekk. Av Ragnhild har jeg lært at Kameler bor i hi så det er mye rart i naturen :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Pollti skrev:At elefanter hekker nordpå er fordi jeg var med å grave en elefantfelle i skogen da jeg var guttunge så tar det som et tegn på at fella har skremt elefantene vekk. Av Ragnhild har jeg lært at Kameler bor i hi så det er mye rart i naturen :scratch
Jo, det finnes til og med arktiske tigre. Ihvertfall en som jeg vet om.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar