Spørsmål ang kjede, scottoiler

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Spørsmål ang kjede, scottoiler

Legg inn av lasse_hansen »

Hei sann..

Har nettopp vært ute på en passe lang tur med mcèn idag, var blant annet på svinesund. Og diverse andre steder... Merker at sykkelen er mye bedre og roligere å kjøre nå som jeg har fått nye drev, og knirkfritt kjede :prf

Men det er en ting jeg lurer på, ang scottoileren, hvordan skal jeg få stilt den riktigst mulig? Er kanskje ikke noe fasit, men er det noen som har noen tips..
Og ang kjede, kjede skal jo så klart ikke være nedklint med olje, men heller ikke tørt... Hvordan skal et kjede som er perfekt smurt se ut? :-k Skal det være sånn at man ser det er olje på det, men ikke så det renner? ;-)

Driver å prøver å få justert scottoileren se, men ikke lett.. Har nå kjørt i hele dag, og kjedet er ikke full av olje, men man ser det er litt fuktig på en måte..... Har nå stilt opp scottoileren litt, men usikker på hvor mye olje jeg bør sette den til å sprøyte ut..

I følge nettsiden bikerman så sier de dette om scottoiler:
9. Hvor mye olje trenger kjedet?
Oljen smører, renser og avkjøler leddene. En eller to dråper i minuttet, omtrent en teskje i timen sørger for tilstrekkelig smøring av kjedet. Oppjustering av oljemengden for å øke utspyling av skitt fra hulrommene er mulig, og av og til ønskelig ved kjøring på virkelig sølete eller saltede veier.


Er dette i teorien, eller kan jeg rett og slett starte opp sykkelen, og la den stå 1-2min å gå på tomgang, for så å se om det kommer en dråpe olje ut av slangen nede ved kjedet?? Vil det fungere?

Brukeravatar
MT-03
Innlegg: 26
Registrert: 08 nov 2011, 20:07
Motorsykkelen din: Yamaha MT-03

Spørsmål ang kjede, scottoiler

Legg inn av MT-03 »

Ja du kan godt la sykkel gå på tomgang og ta tiden på dråpene :) jeg stillte min inn på 2 dråper per minutt..og opplever at det er litt i overkant..skal selv justere til 1 dråpe per minutt og se om det passer bedre :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spørsmål ang kjede, scottoiler

Legg inn av Jompa »

Trur du må justere opp oljen veldig mye hvis den skal ha noen mulighet til å spyle bort skit fra hulrommene, som det stod på nettsida.'
For mye olje samler vel heller mere støv ?¨
Hvis kjeden er såvidt våt uten å grise ned bakhjulet høres det vedlig riktig ut, ihverfall i mine ører.(og ser veldig riktig ut i mine øyne også)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Spørsmål ang kjede, scottoiler

Legg inn av lasse_hansen »

Da skal jeg la den gå på tomgang i 1min, og så justere den inn til å dryppe 1dråpe i minuttet... Har bare aldri sett det har kommet olje ut av den når den bare står på tomgang, trudde man måtte kjøre, altså ha litt gass, osv... Men skal sjekke etterpå, eller i morra.. Ble sein arbeidsdag idag, så vet ikke om jeg orker å gå ut å se på det nå gitt :eh

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Spørsmål ang kjede, scottoiler

Legg inn av hjc »

Ventilen i beholderen med olje åpnes av vakum fra motoren, så det holder at den går på tomgang. Hvis det likevel ikke kommer olje ut av "nippelen" kan det være luft i slangen ned fra beholderen. Jeg har justert min til 1 dråpe i minuttet, og det holder. Det blir litt skvett på bakparten og litt på felgen, men har svarte felger så det synes ikke så godt og er lett å få bort ved vask.Dersom du skal kjøre langt i regnvær, kan du åpne litt opp for mer olje siden det blir vasket litt bort fra kjedet i sprut fra veien. Lurt å prøve seg fram og huske et par innstillinger, så slipper du å fundere hvis du skal øke eller minke på oljen. Oljen er så pass tynn at den tar med seg litt støv og skitt når den blir slynget av. Jeg har med meg et par bittesmå flasker med tut-kork når jeg skal på tur, så slipper jeg å dra rundt på den store flasken under salen. Det går uansett ikke med mye olje.

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Spørsmål ang kjede, scottoiler

Legg inn av Per K »

Kast griseriet.
X-ring kjede og en god kjedespray er bedre.

Svar