Med MC til Russland, litt informasjon

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av EtronX »

Heisann :-)

Jeg har fått noen spørsmål angående det å reise på MC-tur til Russland. Her kommer noen tanker rundt dette.

Når det gjelder veier så kommer det helt an på hva man liker. Skal man kjøre offroad eller på vanlige veier?

Ved offroad, eller på spennende og kreative veier, så finnes det mange gode muligheter i østerled. Men skal du ut på disse vegene er en lett sykkel å foretrekke. Jeg kjørte en BMW R1200 GSA i fjor. Denne var egentlig alt for tung til de vegene som ble valgt. Mye løs sand, elvekryssinger og velting. Da sliter du mye unødvendig med en tung sykkel. På Sibirturen i år skal vi bruke en BMW G650 XChallenge. Denne veier halvparten av en GS. Da blir livet enklere.

Når det gjelder vanlige veier så er de av ymse kvalitet. Mye hull i veiene så vær forsiktig. Fort å punktere eller slå flat en felg. Det er også mange fine grusveger å kjøre på. Vær nøye med å holde fartsgrensene og ikke krysse hvite linjer. De har en del kontroller, men vi opplevde aldri noen problem med myndighetene. Nå kjørte dog vi veldig lovlydig. Vi var jo på tur og da skal man ha god tid :-)

Tenk litt på å holde deg borte fra hovedveiene. Mye trafikk på disse på sommeren og kjøringen kan være "kreativ". Langs bakvegene finnes etter min mening de fineste plassene og småbyene. De vennlige menneskene. Det er her opplevelsene ligger.

Generelt så er det bra å være Biker i Russland. Du er godt ansett og de fleste vil ta kontakt med deg når du stopper. Dette gjelder spesielt litt utenfor alfarvei. Ofte blir du invitert inn på en vodka og mat. Det er jo hyggelig, men all vodkaen kan bli et problem. Det å dele vodka har sterke tradisjoner i Russland og det kan ansees som en formnærmelse om du sier nei. Jeg løste dette ved å smile stort, peke på magen og si:" Problema, medisina, doktor nje vodka." Dette tok de fleste med en gang og klappet meg på ryggen. Så skålte de for min videre helse ;-)

Noe å tenke på er at en dyr norsk sovepose tilsvarer en årslønn der borte. Jeg reiste med to lommebøker. En langt inne på kroppen med operative kort, dokumenter og litt ekstra penger i. En til dagligbruk med kopi af sertifikat (kopimaskin hjemme og laminering), kopi av internasjonalt førerkort, kopi av grønt kort (forsikringsbevis), noen utgåtte kredittkort og litt penger. Viste aldri at jeg hadde mye Rubler. Ikke noe vits å friste folk. Sykkelen var også støvete og skitten. Blir mindre fristende da.

Jeg hadde også med en billig MC-presenning fra Biltema. Denne var sølv/grå. Veldig greit å trekke over sykkelen når man parkerer for natten. Den forsvinner nesten og de fleste har en høy terskel for å løfte opp presenningen for å kikke under. Dette er forøvrig noe jeg bruker uansett hvor jeg ferdes.

Tenk nøye på rutevalg. Google Maps er din venn her, samt advrider. På advrider finnes mye informasjon. Det også greit å opprette kontakter der. I så henseende brukte jeg også Facebook mye. Moro å chatte litt med folk før en tur og så møte dem senere.

Det er rimelig å kjøre i Russland. Rundt kr. 5 per liter for bensinen. En god middag for to er en hundrelapp. Overnatting er også rimelig.

På turen i fjor gikk ett bakhjulslager adundas på den ene sykkelen og jeg flatet ut fremfelgen min litt. Bakhjulslageret ble reparert kl. 2100 en kveld av noen lokale Bikere i Kirovsk. De ordnet alt og ville ikke ha betaling :-) De sa bare: "Bikers brotherhood".

Min hovedfølelse etter å ha kjørt på Kola er "vennlighet og hjelpsomhet". Det er vel derfor man vil tilbake ;-)

Her er en lenke til fjorårets tur her på forumet: Kolahalvøya

Er det noe mer noen lurer på kan jeg svare etter fattig evne :-)


Beste hilsner

EtronX

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av Crinos »

Veldig nytt info, og fikk i grunnen lyst til å ta turen selv når jeg leste dette...

Men et praktisk spørsmål.. Hvordan søker man visum til noe slikt.
Begynne i god tid og spesifisere at man er på motorsykkeltur ?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av EtronX »

Crinos skrev:Veldig nytt info, og fikk i grunnen lyst til å ta turen selv når jeg leste dette...

Men et praktisk spørsmål.. Hvordan søker man visum til noe slikt.
Begynne i god tid og spesifisere at man er på motorsykkeltur ?
Visum er en ganske enkel sak. Jeg har brukt, og bruker, Pasvikturist.
Du fyller ut en søknad, sender den, pass og penger. Så går det noen dager og visumet er i posten. Sist tok det fem arbeidsdager.

Du får da et turistvisum. Du må beskrive innreisepunkt, kjørerute og utreisepunkt. Kjøreruta trenger bare å være en grov oversikt.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av Crinos »

EtronX skrev:
Crinos skrev:Veldig nytt info, og fikk i grunnen lyst til å ta turen selv når jeg leste dette...

Men et praktisk spørsmål.. Hvordan søker man visum til noe slikt.
Begynne i god tid og spesifisere at man er på motorsykkeltur ?
Visum er en ganske enkel sak. Jeg har brukt, og bruker, Pasvikturist.
Du fyller ut en søknad, sender den, pass og penger. Så går det noen dager og visumet er i posten. Sist tok det fem arbeidsdager.

Du får da et turistvisum. Du må beskrive innreisepunkt, kjørerute og utreisepunkt. Kjøreruta trenger bare å være en grov oversikt.
Genialt! En jeg kjenner skulle med cruise til St.Petersburg, men ønsket ingen av de standardpakkene ombord (som inkluderte turistvisum). Han fikk kjempe problemer med å få godkjent visum... Når sant sies.. Jeg har bare hørt hans side av historien. Som sikkert er *pyntet* til hans favør. :-k
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av EtronX »

Dette er en god nettbutikk når det gjelder kart: http://www.stanfords.co.uk/

For Kola og vest Russland søker du på Karelia.

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av rayongracer »

Først av alt tusen takk til EtronX som besvarte min PM samt la den ut her, kjempebra informasjon.

Jeg fikk tak i kart fra en jeg traff her om dagen som hadde fått to, det er ett kart laget av Reise (tysk) og det er på Engelsk og Russisk slik at du har begge deler noe som er sykt bra når en bruker GPS som er på Norsk samt skal sjekke skilter.

Han hadde kjøpt dette fra Omnimap online som er hvor jeg kjøpte Marokko kartene mine tidligere.

Planen min er å Kjøre opp fra Kristiansand til Nordkapp, krysse inn i Russland mot Murmansk og kjøre nedover til St. Petersburg, deretter ut til Finland, ferge til Sverige og hjem. Jeg drar den 15. Juni og møter en Engelskmann og en Australsk rytter og kjører med dem oppover. Noen som vil delta på turen eller deler av turen si ifra.Det blir Kristiansand over Røldal oppover slik at vi får med Trollstigen og Atlanterhavsveien til Trondheim, derretter ytre vei til Nordkapp.

Det skal bli en utrolig fin tur...

Jeg bruker min Triumph Tiger 800 XC som jeg liker godt, den er noe tung offroad men det går relativt greit. Jeg har krysset rimelig dype elver med den som gikk meget bra samt brukt den endel på stier og traktorveier. Jeg er enig i det ikke er optimalt med eventyr sykkel offroad, de er supre på vei, grusvei og lettere offroad og overlever offroad, men optimalt er det ikke.
Jeg har reist endel offroad og den perfekte sykkelen er en 450 faktisk, 650 blir tung i skikkelig terreng, og 250 er for liten på vei. Så den perfekte sykkelen i mine øyne er Yamaha WR 450 F med en stor tank ettermontert. Vi får se hvordan Russland er, så kan det hende jeg tar en 450 med soft luggage og reiser tilbake for å oppleve det skikkelig røffe senere :)

Men for en laaaaaaaaaaaaaaaaang tur som denne tror jeg Tigeren er perfekt, da den er meget god på lange strekk i høyere hastighet på vei og grusvei.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av Lauri »

:-) bare ved å lese innleggene hittil gir meg gedigen turfølelse. Lykke til for den som er så heldig å reise med ....
Hittil har jeg ikke krysset den store grensen mot øst, kun zikk-zakket meg gjennom Finland, Sverige og Norge ... på gode asfaltveger.

Jeg har jo også en Ural med sidevogn - og drømmen er tur i østerled ... en gang :prop:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Godtvoksen

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av Godtvoksen »

Det har vært spennende å følge dere...

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter ... 12#t=11m2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av Godtvoksen »

Spennende, og tøft:

http://www.agderposten.no/nyheter/vill- ... -1.7538096" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Med MC til Russland, litt informasjon

Legg inn av joo »

Da får vi håpe de får laget film av sakene :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar