En 1200 Bandit er det "bare" 100 hk i, altså kun 20 mer enn i den 600 han har. Men det er mye mer moment, og effekten er tatt ut ved lavere turtall, det er et atskillig lavere max turtall og. Altså en roligere motorkarakteristikk. Dette gjør den etter mitt syn mer anvendelig/brukervennlig for "vanlig" kjøring. Feks så er det aldri nødvendig å gire ned for forbikjøring, og den går lett i bakkene, også med passasjer og bagasje. Sittestillingen kan lett justeres med et annet styre. Jeg satt lett foroverlent, sånn at fartvinden holdt meg oppe og avlastet hendene. Med et styre som er litt mer tilbakebøyd sitter man helt oppreist.2000Touring skrev:Det er selvfølgelig en mulighet, men tror(vet) han kommer til å sitte mer oppreist på en TDM/V-Strom - noe jeg vet han kommer til å sette pris på.
Og som jeg skrev i forrige innlegg tror jeg ikke det er noen "case" med motorstyrke.
Bytte av MC
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Bytte av MC
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Nå er det uansett i 1. omgang avtalt å kikke på en DL650 V-strom, så får vi se hvordan han liker den sykkelen.
Han er heller ikke ikke interessert i å sitte så foroverbøyd som han vil gjøre med en Bandit, så jeg tror ikke det er så veldig interessant å se på en slik en.
Han er heller ikke ikke interessert i å sitte så foroverbøyd som han vil gjøre med en Bandit, så jeg tror ikke det er så veldig interessant å se på en slik en.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Bytte av MC
DL650 er og blir 650cc og 67hk, og det er klart det merkes at det ikke er en 900cc.
Den største grunnen til at jeg bytter sykkel er jo nettopp sterkere og mer langbent motor.
Å nå har jeg jo handlet nytt helt i andre enden av skalaen
Men DL'ens krefter er veldig godt disponert selvom de ikke er allverden.
Den har ikke så mye å gi under 3500 rpm, men mellom 4 og 7000 rpm er
det mye å ta av "relativt sett".
Det er nok av krefter ved forbikjøringer i høy fart, men giret må brukes.
Det samme gjelder ved kjøring på typiske Vestlandsveier hvor man må ned i fart v krappe svinger, her må det også endel giring til. Men fortsatt er det en veldig godt disponert motor. Det må jo bare prøves, men dette er jo greit å ha i bakhodet ved prøvekjøring.
La far få en times tid til å teste du, det er fortsatt veldig mye sykkel.
Den største grunnen til at jeg bytter sykkel er jo nettopp sterkere og mer langbent motor.
Å nå har jeg jo handlet nytt helt i andre enden av skalaen
Men DL'ens krefter er veldig godt disponert selvom de ikke er allverden.
Den har ikke så mye å gi under 3500 rpm, men mellom 4 og 7000 rpm er
det mye å ta av "relativt sett".
Det er nok av krefter ved forbikjøringer i høy fart, men giret må brukes.
Det samme gjelder ved kjøring på typiske Vestlandsveier hvor man må ned i fart v krappe svinger, her må det også endel giring til. Men fortsatt er det en veldig godt disponert motor. Det må jo bare prøves, men dette er jo greit å ha i bakhodet ved prøvekjøring.
La far få en times tid til å teste du, det er fortsatt veldig mye sykkel.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Ja, det er tross alt opp til svigers å bestemme. Så vi får se hva han mener - takk for innspill så langtojda skrev:DL650 er og blir 650cc og 67hk, og det er klart det merkes at det ikke er en 900cc.
Den største grunnen til at jeg bytter sykkel er jo nettopp sterkere og mer langbent motor.
Å nå har jeg jo handlet nytt helt i andre enden av skalaen
Men DL'ens krefter er veldig godt disponert selvom de ikke er allverden.
Den har ikke så mye å gi under 3500 rpm, men mellom 4 og 7000 rpm er
det mye å ta av "relativt sett".
Det er nok av krefter ved forbikjøringer i høy fart, men giret må brukes.
Det samme gjelder ved kjøring på typiske Vestlandsveier hvor man må ned i fart v krappe svinger, her må det også endel giring til. Men fortsatt er det en veldig godt disponert motor. Det må jo bare prøves, men dette er jo greit å ha i bakhodet ved prøvekjøring.
La far få en times tid til å teste du, det er fortsatt veldig mye sykkel.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Var og kikka på en 650 V-Strom i går, og den virka som passet veldig godt for ham
Men prisen på den vi kikka på var litt stiv, samtidig som vi hadde dialog med en annen som ble solgt - så da får vi vente å se om det dukker opp noe nytt etter hvert
Men prisen på den vi kikka på var litt stiv, samtidig som vi hadde dialog med en annen som ble solgt - så da får vi vente å se om det dukker opp noe nytt etter hvert
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Bytte av MC
Dere får benytte ventetida til å sjekke ut/prøve andre sykkeltyper/merker imens da, feks en..........
Re: Bytte av MC
Som referanse til pris på brukt V-Strom...
Den jeg kjøpte ifjor var fra forhandler, var en 08 modell som hadde gått 6500km - delvis som laveffekt, men oppgradert til full-effekt av forhandler, med ABS, varmeholker, hendelbeskyttere, fullt koffertsett og "crash-bars" og plast under motoren (bellypan?) - til 80K blank.
Den var det rift om...
Den jeg kjøpte ifjor var fra forhandler, var en 08 modell som hadde gått 6500km - delvis som laveffekt, men oppgradert til full-effekt av forhandler, med ABS, varmeholker, hendelbeskyttere, fullt koffertsett og "crash-bars" og plast under motoren (bellypan?) - til 80K blank.
Den var det rift om...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Det som jeg har observert som spesielt, i forhold til priser, de siste dagene - er at det har vært flere forhandlere med lave priser på disse syklene. Og private skal ha mere enn dem
Et par eksempler solgt fra forhandler:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33648367" onclick="window.open(this.href);return false; . 2004 35.000km 49.000kr
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33649622" onclick="window.open(this.href);return false; - 2006 11.000km 68.000kr
Et par eksempler fra private:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33505653" onclick="window.open(this.href);return false; - 2005 36.000km 65.000kr
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33770768" onclick="window.open(this.href);return false; - 2005 36.000km 69.000kr
Nå skal det jo sies at de som ble solgt fra forhandler forsvant før de rakk å svare meg på henvendelse. Men nå har vi bare kikket på dette i en uke, så sykler kommer og går.
Men det er jo flere ting som spiller inn også, så som hvor sykkelen står.
Det er jo også ønskelig med salg fra forhandler slik at man kan bytte inn sykkelen direkte også - så vi får nok bare vente å se
Et par eksempler solgt fra forhandler:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33648367" onclick="window.open(this.href);return false; . 2004 35.000km 49.000kr
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33649622" onclick="window.open(this.href);return false; - 2006 11.000km 68.000kr
Et par eksempler fra private:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33505653" onclick="window.open(this.href);return false; - 2005 36.000km 65.000kr
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33770768" onclick="window.open(this.href);return false; - 2005 36.000km 69.000kr
Nå skal det jo sies at de som ble solgt fra forhandler forsvant før de rakk å svare meg på henvendelse. Men nå har vi bare kikket på dette i en uke, så sykler kommer og går.
Men det er jo flere ting som spiller inn også, så som hvor sykkelen står.
Det er jo også ønskelig med salg fra forhandler slik at man kan bytte inn sykkelen direkte også - så vi får nok bare vente å se
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Enda et eksempel på at forhandlere skal ha mindre for nyere MC, som har gått kortere:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33787482" onclick="window.open(this.href);return false; 2006 28.000km til 69.900kr
Det er helt ulogisk for meg at private som selger kommer og forlanger mer enn hva forhandlere gjør - for samme eller eldre/gått mer sykkel.
Hos forhandler får man jo i tillegg garantier...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33787482" onclick="window.open(this.href);return false; 2006 28.000km til 69.900kr
Det er helt ulogisk for meg at private som selger kommer og forlanger mer enn hva forhandlere gjør - for samme eller eldre/gått mer sykkel.
Hos forhandler får man jo i tillegg garantier...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
Re: Bytte av MC
Helt enig - garanti fra forhandler er ikke å forakte, samt at man er sikker på at det ikke er heftelser - og kan levere inn gammel når man henter ny.2000Touring skrev:Det er helt ulogisk for meg at private som selger kommer og forlanger mer enn hva forhandlere gjør - for samme eller eldre/gått mer sykkel.
Hos forhandler får man jo i tillegg garantier...
Baksiden av medaljen er at de kan gi ganske dårlig innbyttepris - de beregner seg fort 20K i fortjeneste, så det gunstigste er å selge privat og kjøpe av forhandler i mange tilfelle.
Tror nok også det er litt tidlig på sesongen ennå... har en tendens til at syklene dropper i pris fra private når de har ligget usolgt noen uker. Det er egentlig bare å følge med og slå til fort når noen annonseres med riktig pris. De med riktig pris går veldig fort...
Den noe "optimistiske" prisingen av private er nok også grunnen til at noen synes det går tregt å selge på Finn... ikke uventet...
Kuriositet: Forrige bilen jeg kjøpte var brukt MB kjørt i Norge og solgt gjennom Bertel O. Steen. Den var billigere enn mange private annonserte tilsvarende privat-importerte bil for... Så privat er langtfra alltid billigst.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Bytte av MC
GS1150 kan kanskje være noe å vurdere?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=31637344" onclick="window.open(this.href);return false;
Eneste usikkerhetsmomentet her er vel ift at den er endel år. Kmstand og "look" var det lite å si på...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=31637344" onclick="window.open(this.href);return false;
Eneste usikkerhetsmomentet her er vel ift at den er endel år. Kmstand og "look" var det lite å si på...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Er ganske sikker på at det er uaktuelt. Han prøvekjørte min R850R, og likte over hode ikke boksermotoren. Jeg hadde den sykkelen i 3 år, og må innrømme at jeg ikke ble 100% fortrolig med den selv(ikke bra å innrømme av en BMW-mann )RuneMC skrev:GS1150 kan kanskje være noe å vurdere?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=31637344" onclick="window.open(this.href);return false;
Eneste usikkerhetsmomentet her er vel ift at den er endel år. Kmstand og "look" var det lite å si på...
En vag mulighet er evt en F650GS, om det skulle være aktuelt med BMW - men da blir det ensylindret modell da...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Ja, da har det skjedd litt siden sist
Etter at han hadde vært i tenkeboksen en tid kom han til at han ville prøve ut sykler som var litt mere lettkjørte, og er grei på gruskjøring. Han hadde funnet ut at Motoren som sitter i F650GS opp til 2007 er den samme som sitter i Aprillia Pegaso, og han ville prøve en slik en.
Like fort tenkt som gjort, da det stod en slik til salgs i Kongsberg. 2008 mod Aprilia Pegaso Strada 650, endunker.
Han var ikke like entusiastisk etter å ha prøv den
Syntes det ble litt vell mye nøkking... Også satt han ikke helt godt på salen heller.
Siden han ble så usikker tok vi hver vår sykkel og kjørte bort til en kollega av meg som har en 2004 Yamaha XT660R - bare for å teste ut om det var samme nøkking og røkking i den endunkeren der. Han kjørte min BMW F650GS og jeg kjørte konas Honda Shadow VT600 - på tilbaketuren byttet vi.
Etter å ha kjørt Yamaha'en var han fortsatt i tvil på om endunker er det rette - det var omtrent like mye nøkking og rykking i Yamaha'en.
Dette ble jo en veldig god dag for testing av sykler, da han fikk kjørt 4 forskjellige
Nå konkluderte han med at han skulle prøvekjøre en kamerats MC, som også er en endunker - en Suzuki FX Freewind 650.
Har ikke fått pratet med ham etter det, men jeg har gjort meg mine egne tanker:
-Han vil ha en offroadlignende sykkel som er lettkjørt
-han vil nok helst ikke ha en endunker, tenker da at valget blir 2 sylindre
Er ikke mange sykler igjen å velge i da...
BMW F650GS fra 2008 og oppover blir for dyr
Honda Transalp XL650 fra ca2003 - det kunne kanskje være et valg
Suzuki DL650 V-strom, ikke veldig offroad, men tror den vil være grei på grus.
Noen jeg nå har oversett - andre forslag?
Etter at han hadde vært i tenkeboksen en tid kom han til at han ville prøve ut sykler som var litt mere lettkjørte, og er grei på gruskjøring. Han hadde funnet ut at Motoren som sitter i F650GS opp til 2007 er den samme som sitter i Aprillia Pegaso, og han ville prøve en slik en.
Like fort tenkt som gjort, da det stod en slik til salgs i Kongsberg. 2008 mod Aprilia Pegaso Strada 650, endunker.
Han var ikke like entusiastisk etter å ha prøv den
Syntes det ble litt vell mye nøkking... Også satt han ikke helt godt på salen heller.
Siden han ble så usikker tok vi hver vår sykkel og kjørte bort til en kollega av meg som har en 2004 Yamaha XT660R - bare for å teste ut om det var samme nøkking og røkking i den endunkeren der. Han kjørte min BMW F650GS og jeg kjørte konas Honda Shadow VT600 - på tilbaketuren byttet vi.
Etter å ha kjørt Yamaha'en var han fortsatt i tvil på om endunker er det rette - det var omtrent like mye nøkking og rykking i Yamaha'en.
Dette ble jo en veldig god dag for testing av sykler, da han fikk kjørt 4 forskjellige
Nå konkluderte han med at han skulle prøvekjøre en kamerats MC, som også er en endunker - en Suzuki FX Freewind 650.
Har ikke fått pratet med ham etter det, men jeg har gjort meg mine egne tanker:
-Han vil ha en offroadlignende sykkel som er lettkjørt
-han vil nok helst ikke ha en endunker, tenker da at valget blir 2 sylindre
Er ikke mange sykler igjen å velge i da...
BMW F650GS fra 2008 og oppover blir for dyr
Honda Transalp XL650 fra ca2003 - det kunne kanskje være et valg
Suzuki DL650 V-strom, ikke veldig offroad, men tror den vil være grei på grus.
Noen jeg nå har oversett - andre forslag?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- 2000Touring
- Innlegg: 265
- Registrert: 24 jan 2010, 12:12
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
- Sted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
Da ble det en 2003mod Honda XL650 Transalp
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bytte av MC
se der ja...da var det i boks
Da gjenstår det bare å få din sviger til å registrere seg her på forumet
Uannsett...ønsk ham lykke til med valget og kjøringen videre!
Da gjenstår det bare å få din sviger til å registrere seg her på forumet
Uannsett...ønsk ham lykke til med valget og kjøringen videre!