Moto Guzzi Griso 1200 8V
Moto Guzzi Griso 1200 8V
Da har jeg så smått begynt å drømme om en ny sykkel. En Moto Guzzi 1200 8V.
Er det noen her som har erfaringer, prøvekjørt en slik? Vet det er noen her med erfaring på MG.
Hvordan er egentlig kvaliteten og ikke minst hvordan er servicen hos både importøren og forhandlere? Vet de tidlere 8V motorene sleit litt med kammene, noe som er vist blitt bra nå.
Blir det handel, så er vel den nærmeste forhandler for meg, Høyden MC i Moss. Har igrunn ikke kjennskap til dem eller.
Litt spesielt designe på Griso, men liker den bedre å bedre, jo mere jeg ser og les om den.
Er det noen her som har erfaringer, prøvekjørt en slik? Vet det er noen her med erfaring på MG.
Hvordan er egentlig kvaliteten og ikke minst hvordan er servicen hos både importøren og forhandlere? Vet de tidlere 8V motorene sleit litt med kammene, noe som er vist blitt bra nå.
Blir det handel, så er vel den nærmeste forhandler for meg, Høyden MC i Moss. Har igrunn ikke kjennskap til dem eller.
Litt spesielt designe på Griso, men liker den bedre å bedre, jo mere jeg ser og les om den.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Har ingen erfaring med Griso 1200, men har kjørt 850'en en del, som mekanikeren hos Hadeland MC og Fritid hadde før han byttet den inn i en Breva.
Det jeg kan si om 850'en er at den har en litt spesiell kjørestilling... Litt for sammenkrøpet for min smak. Men sittehøyden er behagelig og gjør sykkelen veldig letthåndterlig ved "padling" på parkeringplasser, ut og inn av garasjer osv.
850'en er ganske sprek og 1200'en vil naturligvis være merkbart bedre i så måte.
Når det gjelder instrumentering manglet Griso 850 bensinmåler slik Stelvio'en min hadde. Ellers er instrumentene så og si identiske. Hvordan det er med Griso 1200 vet jeg ikke.
Griso har noen hester mer enn Stelvio, men jeg tror ikke motorkarakteristiukken er veldig annerledes.
Både Stelvio og Griso er godt bygd og framstår som veldig solide. Derfor er de også ganske tunge. Griso er dog en del lettere enn Stelvio.
Etter min mening er begge en drøm å kjøre!
Hva gjelder motoren er de nye 1200 motorene utstyrt med såkalte roller tappets som erstatning for flat tappets siden siste halvdel av 2012. Etter dette er det ikke meldt om unormal slitasje mellom kontaktflaten på roller tappets løsningen og ventilene.
Utover dette ingen spesielle problemer annet enn at man skal være oppmerksom på eksorørpakningene som blir morkne etterhvert og går i oppløsning. Man merker straks når dette skjer pga. av lyden... . Å bytte disse er dog en smal sak.
Griso er en sykkel med unikt utseende og det finnes ikke mange av disse her i landet. Så du blir en del av en sjelden rase om du velger denne . Tror absolutt du vil gjøre et godt valg. Lykke til !
Det jeg kan si om 850'en er at den har en litt spesiell kjørestilling... Litt for sammenkrøpet for min smak. Men sittehøyden er behagelig og gjør sykkelen veldig letthåndterlig ved "padling" på parkeringplasser, ut og inn av garasjer osv.
850'en er ganske sprek og 1200'en vil naturligvis være merkbart bedre i så måte.
Når det gjelder instrumentering manglet Griso 850 bensinmåler slik Stelvio'en min hadde. Ellers er instrumentene så og si identiske. Hvordan det er med Griso 1200 vet jeg ikke.
Griso har noen hester mer enn Stelvio, men jeg tror ikke motorkarakteristiukken er veldig annerledes.
Både Stelvio og Griso er godt bygd og framstår som veldig solide. Derfor er de også ganske tunge. Griso er dog en del lettere enn Stelvio.
Etter min mening er begge en drøm å kjøre!
Hva gjelder motoren er de nye 1200 motorene utstyrt med såkalte roller tappets som erstatning for flat tappets siden siste halvdel av 2012. Etter dette er det ikke meldt om unormal slitasje mellom kontaktflaten på roller tappets løsningen og ventilene.
Utover dette ingen spesielle problemer annet enn at man skal være oppmerksom på eksorørpakningene som blir morkne etterhvert og går i oppløsning. Man merker straks når dette skjer pga. av lyden... . Å bytte disse er dog en smal sak.
Griso er en sykkel med unikt utseende og det finnes ikke mange av disse her i landet. Så du blir en del av en sjelden rase om du velger denne . Tror absolutt du vil gjøre et godt valg. Lykke til !
Storm skrev:Da har jeg så smått begynt å drømme om en ny sykkel. En Moto Guzzi 1200 8V.
Er det noen her som har erfaringer, prøvekjørt en slik? Vet det er noen her med erfaring på MG.
Hvordan er egentlig kvaliteten og ikke minst hvordan er servicen hos både importøren og forhandlere? Vet de tidlere 8V motorene sleit litt med kammene, noe som er vist blitt bra nå.
Blir det handel, så er vel den nærmeste forhandler for meg, Høyden MC i Moss. Har igrunn ikke kjennskap til dem eller.
Litt spesielt designe på Griso, men liker den bedre å bedre, jo mere jeg ser og les om den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Griso er jo grisetøff
Jeg prøvde en slik for..mange år siden, må ha vært i 2007. Jeg satt litt "stretched" på den, var et stykke fra setet til styret.
Men deilig drag, og stort plusspoeng siden det ikke er noe som finnes på hvert gatehjørne.
Utover det veit jeg lite om kvalitet og evt typiske problemer...
men igjen.. TØFF sykkel
Jeg prøvde en slik for..mange år siden, må ha vært i 2007. Jeg satt litt "stretched" på den, var et stykke fra setet til styret.
Men deilig drag, og stort plusspoeng siden det ikke er noe som finnes på hvert gatehjørne.
Utover det veit jeg lite om kvalitet og evt typiske problemer...
men igjen.. TØFF sykkel
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Fikk lissom ikke noe mindre lyst på en sånn, etter det dere skriver
Problemet er at de ikke finnes nye her, men må bestilles. Noe som tar noen uker. Får jo ikke muligheten til å prøvekjøre dem eller bare å få kjent litt på kvaliteten. Ja ja, uansett før bestilling. Så må jo Harleyen selges først. Har fått skambud på den. Så vi får se hvilken vei høna sparker.
Problemet er at de ikke finnes nye her, men må bestilles. Noe som tar noen uker. Får jo ikke muligheten til å prøvekjøre dem eller bare å få kjent litt på kvaliteten. Ja ja, uansett før bestilling. Så må jo Harleyen selges først. Har fått skambud på den. Så vi får se hvilken vei høna sparker.
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Mye man lurer på. Hva tror dere om andrehåndsverdien på Griso, detter som en stein kanskje?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Billigste i Tyskland inkludert avgifter og registrering i Norge ligger rett under 110 tusen... Du kan sikkert plusse på minst 25 tusen hvis du skulle finne en i Norge..
http://www.mobile24.no/details.php?id=2 ... e&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mobile24.no/details.php?id=2 ... e&lang=nor" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Annenhåndsverdien på Guzzi generelt i Norge er litt vanskelig. Griso ser man knapt annonsert noengang. Faktum er vel også at det ikke er solgt veldig mange av disse her i landet.Storm skrev:Mye man lurer på. Hva tror dere om andrehåndsverdien på Griso, detter som en stein kanskje?
I det store utland derimot, er salget større (men ikke likevel ikke veldig stort...) og tilbakemeldinger fra eierene er nærmest unisont og entydig positivt.
Bunnsolide sykler med karismatisk karakter .
Eldre Guzzi'er selges rimelig kjapt på bruktmaerkedet i Norge, mener jeg å ha registrert. Nyere går noe tregere.
Selv fikk jeg solgt min 2012 Stelvio med forholdsvis høy km.stand (48K) til å være såpass ny til en god pris i vinter.
Ser på Finn.no nå om dagen at Fidel her inne har måttet senke prisen et par ganger på sin California 1400...
Tyder kanskje på at potensielle kjøpere fortsatt velger å sitte på gjerdet og se an prisutviklingen?
Når det gjelder Griso spesielt tror jeg prisingen på brukt er mye avhengig av å treffe rette entusiasten. De som absolutt ikke skal ha noe annet enn nettopp slik sykkel. De er ikke mange her i landet, men de finnes.
Skal bli interessant å se hva du ender opp med... .
Har først Guzzi bitt seg fast i "lyst-på / må-ha" følelsen skal det litt til å slippe unna.
Har vært der selv, jeg... :-) .
Angrer ikke på at jeg kjøpte Stelvio. Angrer litt på at jeg solgte den... . Og ser for meg at jeg gjerne kan bli Guzzi eier igjen senere. Ikke nødvendigivs Stelvio eller Griso, for den del, men kanskje en av etterfølgerne til disse. For de tror jeg kommer om ikke altfor lenge. Det aner meg at skjer en del interessante ting i fabrikklokalene i Mandello del Lario...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Synes den fortjente et bilde
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
AbsolutelyTommas skrev:Synes den fortjente et bilde
Flott sykkel
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Av nakne sykler er Griso sexy som fy. Skulle jeg hatt noe i denne gata ville en slik står høyt på ønskelista!
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Merkelig høy forsikring på Griso. Sammenligne mot Monster 1200 osv.
Kan jo ikke tenke meg at den har gjort seg utpreget i skadestatistikken her til lands? For de finnes knapt her, mulig en liten håndfull.
Har dere noen formeninger om dette?
Ikke har den høy effekt (110 hk.). Og super lett er den heller ikke (230 kg.)
Kan jo ikke tenke meg at den har gjort seg utpreget i skadestatistikken her til lands? For de finnes knapt her, mulig en liten håndfull.
Har dere noen formeninger om dette?
Ikke har den høy effekt (110 hk.). Og super lett er den heller ikke (230 kg.)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Og hva er forsikringsprisen? Hvilket selskap, dekning osv. osv...Storm skrev:Merkelig høy forsikring på Griso. Sammenligne mot Monster 1200 osv.
Kan jo ikke tenke meg at den har gjort seg utpreget i skadestatistikken her til lands? For de finnes knapt her, mulig en liten håndfull.
Har dere noen formeninger om dette?
Ikke har den høy effekt (110 hk.). Og super lett er den heller ikke (230 kg.)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
AJ, ringte Storbrand, da de har hatt meget hyggelige priser på MC. Ringte dem i dag, og mener bærta i den andre siden av tråden sa noe sånt som 5200 ca. på Grisoen (110). Mot Monster 1200 (145 hk) på 2800 kr.
Jeg har full bonus, bor på landet. 51 år gammel gubbe.
Monsteren er jo en råd sykkel og er solgt i bøtter og spann. Kanskje ikke 1200 da
Jeg har full bonus, bor på landet. 51 år gammel gubbe.
Monsteren er jo en råd sykkel og er solgt i bøtter og spann. Kanskje ikke 1200 da
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Mer enn hva jeg betalte for Stelvio i Codan... .Storm skrev:AJ, ringte Storbrand, da de har hatt meget hyggelige priser på MC. Ringte dem i dag, og mener bærta i den andre siden av tråden sa noe sånt som 5200 ca. på Grisoen (110). Mot Monster 1200 (145 hk) på 2800 kr.
Jeg har full bonus, bor på landet. 51 år gammel gubbe.
Monsteren er jo en råd sykkel og er solgt i bøtter og spann. Kanskje ikke 1200 da
Høres ikke helt riktig ut, nei...
Må samtidig legge til at jeg synes de har priset Monster'n utrolig lavt ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38096
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi Griso 1200 8V
Da jeg hentet V7 II'ern på lørdag ble jeg fortalt at Hadeland MC hadde bestilt en Griso 1200. Når den ankommer vet jeg ikke.Storm skrev:Da har jeg så smått begynt å drømme om en ny sykkel. En Moto Guzzi 1200 8V.
Men det drøyer nok ikke veldig lenge. Da vil det i hvert fall bli mulighet for å ta og føle på vidunderet, kanskje til og med prøvekjøring, for alt jeg vet .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering