Hjullager og bytte av olje
Hjullager og bytte av olje
Er det noe fasit på om man skal bytte olje før eller etter vinterlagring? (sykkelen står varmt). Mener jeg har lest at olja blir dårlig bare av å stå på sykkelen? Eller dette et tema som det er en million meninger om?
Er det noe sted(eventuelt noen som vet) man kan finne ut hva slags hjullager det er på en Yamaha MT 10? Har spurt på pris og syns det var sykt dyrt med originale. Kommer på over 3 000 for foran og bak, 4 støvringer og 5 lagre.
Derfor jeg spør er fordi jeg ikke har noe lyst til å ta ut lagrene før jeg har de nye i hende.
Er det noe sted(eventuelt noen som vet) man kan finne ut hva slags hjullager det er på en Yamaha MT 10? Har spurt på pris og syns det var sykt dyrt med originale. Kommer på over 3 000 for foran og bak, 4 støvringer og 5 lagre.
Derfor jeg spør er fordi jeg ikke har noe lyst til å ta ut lagrene før jeg har de nye i hende.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Hjullager og bytte av olje
Sjekka priser på motorcyclespareparts. Synes egentlig du har fått en god pris om det er totalt ca 3000 for både framme og bak. Totalt her er ca 4000 hvis du handler alt på en gang.
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ront-wheel
Nummer 3 og 4, 2 stk av hver. Ca 800+moms og frakt, dvs ca 1300 levert. For originale til framhjulet. Tar ca 2 uker, noen ganger 3 om varene ikke er på lager selvfølgelig (som oftest ikke).
Litt dyrere for bakhjulet da det er flere og større hjullager
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... rear-wheel
CA 2k for lager til både hjul og rykkutjevneren bak med støvringer. Nummer 4,6,7,15,16
CA 2500 ferdig levert til norge inkl moms og frakt.
Har handla masse fra motorcyclespareparts og i forhold til lokal forhandler når det gjelder kawasaki I det minste, var prisene ca 50-60% av forhandler, dette inkludert norsk moms og frakt til nærmeste post i butikk... Derfor overraska at du fikk det billigere lokalt...
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ront-wheel
Nummer 3 og 4, 2 stk av hver. Ca 800+moms og frakt, dvs ca 1300 levert. For originale til framhjulet. Tar ca 2 uker, noen ganger 3 om varene ikke er på lager selvfølgelig (som oftest ikke).
Litt dyrere for bakhjulet da det er flere og større hjullager
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... rear-wheel
CA 2k for lager til både hjul og rykkutjevneren bak med støvringer. Nummer 4,6,7,15,16
CA 2500 ferdig levert til norge inkl moms og frakt.
Har handla masse fra motorcyclespareparts og i forhold til lokal forhandler når det gjelder kawasaki I det minste, var prisene ca 50-60% av forhandler, dette inkludert norsk moms og frakt til nærmeste post i butikk... Derfor overraska at du fikk det billigere lokalt...
- haakeik
- Innlegg: 731
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Hjullager og bytte av olje
Jeg bruker aldri orginale hjullagre. De er som oftest svindyre. Jeg søker på forumer om hvilke andre kompatible merker og størrelser andre bruker og deres erfaringer. Det er store prisforskjeller ute og går.
Ellers ville jeg sett litt hos Wemoto på hva de har av hjullagre.
https://www.wemoto.com/bikes/yamaha/mt-10/18
Ellers ville jeg sett litt hos Wemoto på hva de har av hjullagre.
https://www.wemoto.com/bikes/yamaha/mt-10/18
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hjullager og bytte av olje
AllBalls lager er bra, og til god pris. Kjøpes på ebay og sikkert andre plasser.
Det går trolig greit å måle lagrene uten å demontere dem. Originale lager er laget på kulelagerfabrikk, pakket i oem-esker og overpriset.
Det går trolig greit å måle lagrene uten å demontere dem. Originale lager er laget på kulelagerfabrikk, pakket i oem-esker og overpriset.
-
- Innlegg: 503
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Hjullager og bytte av olje
Finn ut størrelsen og gå til din lokale maskinforretning, om det ikke er lagervare så tar det ikke lang tid å få tak i, å er som regel billig
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1561
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hjullager og bytte av olje
Når det gjelder det andre spørsmålet ditt (oljeskift), det spiller nok ikke noen særlig rolle om du gjør det på høsten eller før sesongstart på våren.
Men personlig foretrekker jeg å ta det på våren, kjører først en liten tur i nærområdet for å varme litt på den så den flyter bedre og raskere ut.
Om det er noe "gugge" som ligger igjen i en krok eller noe, så får man forhåpentligvis med det også.
Bytter oljefilter hver gang også (HiFlo).
Men personlig foretrekker jeg å ta det på våren, kjører først en liten tur i nærområdet for å varme litt på den så den flyter bedre og raskere ut.
Om det er noe "gugge" som ligger igjen i en krok eller noe, så får man forhåpentligvis med det også.
Bytter oljefilter hver gang også (HiFlo).
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hjullager og bytte av olje
Kjøp i hvertfall ikke de billigste du finner, velg et anerkjent merke som nevnt i flere andre tråder her inne. Det er store kvalitetsforskjeller i markedet.
Billige kulelager opererer med lavere toleranser. Kulene må være akkurat like store, er de ikke det vil de tre største kulene i kransen bære hele vekta. Resultatet av det er at disse tre kulene blir varmere enn resten. Dette eskalerer ved at de utvider seg pga varme, det blir trangere og varmgang oppstår.
Bare så det er nevnt, Biltema er ikke et anerkjent merke..
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Billige kulelager opererer med lavere toleranser. Kulene må være akkurat like store, er de ikke det vil de tre største kulene i kransen bære hele vekta. Resultatet av det er at disse tre kulene blir varmere enn resten. Dette eskalerer ved at de utvider seg pga varme, det blir trangere og varmgang oppstår.
Bare så det er nevnt, Biltema er ikke et anerkjent merke..
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hjullager og bytte av olje
Har du tid til å bytte olje nå til høsten, så gjør det. Min mening er at det er best totalt sett. Bare å trykke på startknappen på våren og kjøre. Så står sykkelen med frisk og fin olje vinteren gjennom.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hjullager og bytte av olje
Hvis olja er klar for skift på høsten så skift. Hvis ikke, la det være, og skift før neste års sommerferie, eller ihht servicehefte. "Vinterlagring" er en litt lang parkering for de aller fleste, og konservering av sykkel er stort sett unødvendig.
Re: Hjullager og bytte av olje
Som nevnt over her "Finn ut størrelsen og gå til din lokale maskinforretning" ... Hvis du ikke finner hvilke type lager du skal ha så ser du det ved demontering, lager nummret står som regel på lagerringen. Hvis det mot alle odds ikke står der har du de fysiske målene og kjøper lager etter det. I maskinforetningen har de sikkert SKF som aldri blir feil, har bestandig gjort det og lagrene har vært hyllevare hos de store foretningene. Som nevnt over her "bytt olje før vinterlagring", der er jeg heldig for min KTM har service intervall på høsten :)
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1140
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Hjullager og bytte av olje
Jeg kjøpte bakhjulslagre (3 stk) fra kulelager24.no og det kostet meg kr 305 pluss frakt. Merket var Koyo.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hjullager og bytte av olje
Du burde sjekke med Slettebøe i SørlandsparkenHeHy skrev: ↑04 aug 2021, 14:15 Sjekka priser på motorcyclespareparts. Synes egentlig du har fått en god pris om det er totalt ca 3000 for både framme og bak. Totalt her er ca 4000 hvis du handler alt på en gang.
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ront-wheel
Nummer 3 og 4, 2 stk av hver. Ca 800+moms og frakt, dvs ca 1300 levert. For originale til framhjulet. Tar ca 2 uker, noen ganger 3 om varene ikke er på lager selvfølgelig (som oftest ikke).
Litt dyrere for bakhjulet da det er flere og større hjullager
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... rear-wheel
CA 2k for lager til både hjul og rykkutjevneren bak med støvringer. Nummer 4,6,7,15,16
CA 2500 ferdig levert til norge inkl moms og frakt.
Har handla masse fra motorcyclespareparts og i forhold til lokal forhandler når det gjelder kawasaki I det minste, var prisene ca 50-60% av forhandler, dette inkludert norsk moms og frakt til nærmeste post i butikk... Derfor overraska at du fikk det billigere lokalt...
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Hjullager og bytte av olje
+1
Enig, som regel får du lager med samme eller bedre specs til en tredjedel av prisen!
Begynte å handle slike deler hos maskinforretninger ved en tilfeldighet en gang på nittitallet.
Skulle på ferie og den komplett ubrukelige Suzuki-forhandleren klarte å bestille feil hjullager, ikke en men to ganger, selv om jeg gav dem delenummeret! Tok med de gamle lagrene til maskinsjappa og de hosta opp nye lager på et blunk! :-)
Mener å huske at innerdiameteren på bakhjulslagrene ikke var helt "industristandard" og det tok to-tre dager før jeg fikk dem, mens forhjulslagrene var hyllevare.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.