Link til artikkel:
https://www.abcnyheter.no/motor/mc/2023 ... mc-nyheter
Høyteknologisk innstegsmodell
Hva gjør en sportstouring-Yamaha på listen over årets råeste motorsykkelnyheter, spør du kanskje deg selv. Vel, det handler ikke så mye om motorytelse og kjøreegenskaper – selv om dette også er upåklagelig – nei, det handler om teknologi.
Og det er her de ulærde strides – hvor mye skal man styre selv, og hvor mye skal man overlate til datamaskinene? Lite slår følelsen av å gi på ut av svingen så forhjulet løfter seg noen titalls centimeter fra underlaget. Skal man la datamaskinen tøyle kreftene og senke forhjulet ned på bakken igjen, eller la erfaring gjøre jobben?
Yamaha Tracer 9 GT+ tar oppgaven på strak arm. Hjernen i denne touringsykkelen er blant det heftigste på markedet. Her får du ABS, cruise-control, anti-skrens, anti-wheelie-control og quickshifter opp og ned, men i tillegg til dette har du nå en sensor foran på sykkelen som måler avstand til bilen foran.
Hva gir det? Jo, adaptiv cruise-control. «Jeg skal jo kjøre aktivt», sier du kanskje. Ja, men på lange transportetapper på motorvei og med midtdeler som gjør forbikjøringer umulig, er det absolutt ikke å forakte.
Ikke nok med det – sensoren bistår også i en ekstremsituasjon der Yamahaen merker at du ikke bremser nok for å stoppe før hindringen foran deg. Bremser du kun med forbremsen, vil motorsykkelen selv bidra med bakbremsen, og bremser du ikke hardt nok vil den automatisk skvise bremsene ytterligere for å gi maksimal stoppkraft. Trygt mener Yamaha – spørsmålet er hvor mye bremsingen griper inn under vanlig kjøring.
Prøvekjøringen tilsier at Yamahas løsning i sin nyeste Tracer er av ypperste klasse.
Japanernes sportstourer virker å kunne bli en bestselger i et segment som passer godt for dem av oss som har kjørt R-sykler og heftige nakensykler i noen år – og fremdeles vil ha fart og smidighet i krappe svinger – men som også kan sette pris på komfort, bagasje og mulighet for å kjøre lengre turer uten å måtte stoppe med stadig kortere mellomrom jo lengre turen drar ut.
Prisen for Yamahas flaggskip i sportstouring-segmentet: 230.000 kroner.
Toppfart: 250 km/t
Dreiemoment: 93 Nm
Motorytelse: 119 hk
Akselerasjon 0-100 km/t: 3,5 sek