Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
- Tomha1
- Innlegg: 14
- Registrert: 07 mai 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
- Bosted: Akershus
Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Da var tiden inne for min del, ble lapplaus for ikke mange dagene siden. Kan skylde seg selv såklart, men ønsker å høre med dere om politiets måling.
Starter fra scratch: Kjørte E6 nede ved Rygge flyplass i motorveihastighet og var litt tung i hånden . Kjørte forbi en sivil og la meg inn foran han da jeg tenkte at det nok var sivil. Kompis kom ett minutt eller to etterpå å braka forbi, ettersom jeg har en gullfiskhukommelse tenkte jeg ikke på at sivilen lå bak meg og la meg ut igjen i venstrefil (i lavere hastighet enn min venn kjørte) og kjørte ca en og en halv kilometer før vi tok av. Parkerer ved en parkeringsplass og går av sykkel og snakker 30sek før samme tenkte sivilbil kommer og tar fra oss førerkort og tar oss til avhør.
Merk: kun en siviloffiser og hans videokamera.
Han påsto at vi hadde ligget i 142km/t og siden vi begge hadde prikker fra før og i prøveperiode (doble prikker) så resulterte dette i midlertidig førerkortbeslag.
Da kommer mine spørsmål og undringer: Hvordan kan han måle oss begge på samme måling (akkurat samme hastighet og lengde) når vi ikke lå i samme hastigheter og ikke lå rett bak oss?
Har hørt med mitt lokale politikontor om å få se videobevis eller bevis i det hele tatt om vår fartsovertredelse men til ingen lykke da skrankemannen ikke fant noe. Jeg skal i avhør om ikke mange uker og ønsker å se beviset før jeg forhandler med dommer.
Takk på forhånd
Starter fra scratch: Kjørte E6 nede ved Rygge flyplass i motorveihastighet og var litt tung i hånden . Kjørte forbi en sivil og la meg inn foran han da jeg tenkte at det nok var sivil. Kompis kom ett minutt eller to etterpå å braka forbi, ettersom jeg har en gullfiskhukommelse tenkte jeg ikke på at sivilen lå bak meg og la meg ut igjen i venstrefil (i lavere hastighet enn min venn kjørte) og kjørte ca en og en halv kilometer før vi tok av. Parkerer ved en parkeringsplass og går av sykkel og snakker 30sek før samme tenkte sivilbil kommer og tar fra oss førerkort og tar oss til avhør.
Merk: kun en siviloffiser og hans videokamera.
Han påsto at vi hadde ligget i 142km/t og siden vi begge hadde prikker fra før og i prøveperiode (doble prikker) så resulterte dette i midlertidig førerkortbeslag.
Da kommer mine spørsmål og undringer: Hvordan kan han måle oss begge på samme måling (akkurat samme hastighet og lengde) når vi ikke lå i samme hastigheter og ikke lå rett bak oss?
Har hørt med mitt lokale politikontor om å få se videobevis eller bevis i det hele tatt om vår fartsovertredelse men til ingen lykke da skrankemannen ikke fant noe. Jeg skal i avhør om ikke mange uker og ønsker å se beviset før jeg forhandler med dommer.
Takk på forhånd
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Uffda...
må man vel si uavhengig av situasjonen...
Har ingen meninger å komme med om det du spør om akkurat nå.
Men tenkte bare å gi beskjed om at jeg har lagt til litt tekst i trådtittelen først og fremst for å gjøre det lettere å søke på ord som "førerkortbeslag" enn den mer humoristiske varianten "lapplaus"...
må man vel si uavhengig av situasjonen...
Har ingen meninger å komme med om det du spør om akkurat nå.
Men tenkte bare å gi beskjed om at jeg har lagt til litt tekst i trådtittelen først og fremst for å gjøre det lettere å søke på ord som "førerkortbeslag" enn den mer humoristiske varianten "lapplaus"...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24132
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
For ett par tre år siden var vi tre sykler i følge og ble stoppet av sivil politi. Var litt forbikjøringer av flere biler, så vi lå ikke rett etter hverandre . Vi kjørte alle for fort men jeg lå under grensa for beslag. Mannen var usedvanlig hyggelig og glad for at vi faktisk stoppet ved blålys og ikke stakk.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.
- Tomha1
- Innlegg: 14
- Registrert: 07 mai 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
- Bosted: Akershus
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.Bjerknez skrev: ↑02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld
Sist redigert av Tomha1 den 02 jun 2022, 20:50, redigert 1 gang totalt.
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
- Tomha1
- Innlegg: 14
- Registrert: 07 mai 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
- Bosted: Akershus
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Takk for innspill.simpson skrev: ↑02 jun 2022, 20:44 For ett par tre år siden var vi tre sykler i følge og ble stoppet av sivil politi. Var litt forbikjøringer av flere biler, så vi lå ikke rett etter hverandre . Vi kjørte alle for fort men jeg lå under grensa for beslag. Mannen var usedvanlig hyggelig og glad for at vi faktisk stoppet ved blålys og ikke stakk.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.
Om du husker, lå han etter dere helt fra start eller kom han med blålys etterpå?
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
nevermindTomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:48Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.Bjerknez skrev: ↑02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld
Sist redigert av supersic den 02 jun 2022, 21:00, redigert 1 gang totalt.
- Tomha1
- Innlegg: 14
- Registrert: 07 mai 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
- Bosted: Akershus
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)supersic skrev: ↑02 jun 2022, 20:58Lappen ryker med 151 i 110 sonenTomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:48Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.Bjerknez skrev: ↑02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
ahh, da lærte jeg noe i dag ogsåTomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:59Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)supersic skrev: ↑02 jun 2022, 20:58Lappen ryker med 151 i 110 sonenTomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:48Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.Bjerknez skrev: ↑02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Usikker på hvor lenge han lå bak, men la ikke merke til han før det kom blålys.Tomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:49Takk for innspill.simpson skrev: ↑02 jun 2022, 20:44 For ett par tre år siden var vi tre sykler i følge og ble stoppet av sivil politi. Var litt forbikjøringer av flere biler, så vi lå ikke rett etter hverandre . Vi kjørte alle for fort men jeg lå under grensa for beslag. Mannen var usedvanlig hyggelig og glad for at vi faktisk stoppet ved blålys og ikke stakk.
Han fortalte at han kunne måle inntil 4 enheter samtidig med utstyret sitt og fortalte hver enkelt av oss nøyaktig hvor fort vi hadde kjørt. Etter en faktisk hyggelig prat kjørte vi videre uten noen form for straff, men med lovnader om å roe oss ned.
Om du husker, lå han etter dere helt fra start eller kom han med blålys etterpå?
Men han lå ikke rett bak meg, som var sist i følge. De har ganske så avanserte utstyr i bilene i dag så de kan ligge lenger og og låse målingene på forskjellige mål over en viss tid
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Regner med det er mellomtung du kjører da, siden prøveperioden kun gis når man tar billappen. Verdt å notere seg da man feks ved mopedlappen, mc-lappen, lastebil og alt annet IKKE har prøveperiode. Mange som brenner seg på å ikke vite dette, da de godtar antall prikker som politiet utsteder...Tomha1 skrev:Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)supersic skrev: ↑02 jun 2022, 20:58Lappen ryker med 151 i 110 sonenTomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:48Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.Bjerknez skrev: ↑02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld
- Tomha1
- Innlegg: 14
- Registrert: 07 mai 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2020
- Bosted: Akershus
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Oi!HeHy skrev: ↑02 jun 2022, 23:29Regner med det er mellomtung du kjører da, siden prøveperioden kun gis når man tar billappen. Verdt å notere seg da man feks ved mopedlappen, mc-lappen, lastebil og alt annet IKKE har prøveperiode. Mange som brenner seg på å ikke vite dette, da de godtar antall prikker som politiet utsteder...Tomha1 skrev:Som jeg skriver så har jeg allerede 4 prikker og er i dobbel periode (prøveperiode) så allerede ved 126km/t i 110-sonen får jeg 4 prikker som da resulterer i førerkortbeslag (8 prikker totalt)supersic skrev: ↑02 jun 2022, 20:58Lappen ryker med 151 i 110 sonenTomha1 skrev: ↑02 jun 2022, 20:48Fort nok hadde vært 126kmt for å miste lappen i 110-sone, da vi er i prøveperiode og hadde prikker fra før.Bjerknez skrev: ↑02 jun 2022, 20:39 Uansett, så kjørte dere vel fort nok til å miste førerkortet uansett?
Ta det som en mann slik som jeg gjorde i 2017. Ikke noe å henge med hue etter dette. En liten selvransakelse er nok på sin plass og jeg skal love deg det fungerer for neste gang du er ute å kjører så klarer du liksom aldri helt og glemme den kjipe følelsen :)
Klarer meg uten førerkort og ser ikke noe hat i saken, men jeg ønsker å prøve å få det tilbake eller redusere tiden (6mnd).
Fullt klar over at dette er kun vår egen skyld
Ønsker gjerne å se dette svart på hvitt hvis du vet hvor du finner denne informasjonen
MT-125 lettsykkel
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
2018 - 4xxx km - krasj i slutten av sesongen
2019 (ny mc og null på telleren) 13000 km
2020 32000 km
2021 34500 km
MT07
Gått 5600km av forrige eier kjøpt mars 2022
2022 juni 10500km
-
- Innlegg: 323
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Googlet faktisk dette selv før jeg kom så her langt ned i tråden da jeg ble nysgjerrig på hvordan dette egentlig fungerer og siden jeg ikke har noe prøvetid merket på førerkortet mitt selv om jeg kjørte opp til klasse A i fjor. Det eneste jeg klarer å finne er egentlig mangelen på at det står noe sted.
Dvs. at om du går gjennom førerkortforskriften så er det kun klasse B som er oppført med prøveperiode. Prøveperiode nevnes ikke i forbindelse med noen av de øvrige klassene.
Når det er sagt så forstår jeg det slik at prøveperioden - når den først er der - gjelder førerkortet i sin helhet og på tvers av alle klasser man eventuelt har. Dvs. at så lenge du tok klasse B for under to år siden (og da skal det stå på førerkortet ditt at du har prøvetid) så stemmer det at du får doblet alle prikker. Dersom det er mer enn to år siden du tok klasse B (og da skal det heller ikke stå oppført prøvetid på førerkortet) så virker det som at det har skjedd noen feil.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Dette er på siden av tema for diskusjonen, likevel ble så nysgjerrig. Hvorfor kjøre for fort på høyt traffikert motorveg? Det er da åpenbart at politiet prioriterer slike strekninger. Om man må være "for tung på hånden" (og gjelder det "alle" motorsyklister?), hvorfor ikke kjøre for fort på alle de flotte landeveiene som er her i landet? Gjennom skog og over fjell. Nesten ingen trafikk, mye større fartsopplevelse, store deler er 80 grense som standard, mindre vindstøy, mye finere utsikt og mer engasjerende vei. Motorvei er jo bare gjesp i forhold!?! Selv I 140 går det kun rett frem.
- Bjerknez
- Innlegg: 24132
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lapplaus (førerkortbeslag etter fartsmåling)
Høyere fart gjør at hjernen må jobbe fortere for å sanse inntrykk og det betyr at man føler at tiden man sparer er er større enn den er i realiteten. Så kan man jo spørre seg hvorfor man vil så fort frem når det er selve turen som er det viktigste?
Å takle situasjoner i høyere fart gir en følelse av mestring. En slags rus.
Høy fart i trafikken er jo unødvendig. Like unødvendig som å bruke penger og masse tid på og komme seg opp i luften i et fly bare for å hoppe ut i fallskjerm. Basehoppere, formel 1 kjørere, Moto GP etc etc. høere fart gir en slags rus og mestringsfølelse.
Desverre kan man vende hjernen til å fungerer bedre i pressede situasjoner ved å nettopp utsette den jevnlig for høyere "press". Noe som igjen gjør at farten må økes ytterligere for å få tilbake rusen, og slik går no dagan...
Noen er mer opptatt av denne rusen enn andre og mannfolk er vel kanskje av en eller grunn mer utsatt for det behovet.
Personlig befinner jeg meg nok ganske midt på treet. På motorvei i 100-110km/t ligger jeg som oftest i 110-130km/t. Jeg liker bedre og passere biler og andre kjlretøy for det gir meg mer oversikt og et mindre behov for å sjekke hva som skjer bak meg. Kjører jeg hele tiden i fartsgrensen så er sjansen større for at biler plutselig dukker opp bak meg, elller evt. slenger seg inn forran meg og ved forbikjøringer er sjansen større for at jeg har noen i blindsonen etc.
Så høyere fart gir meg en følelse av at jeg forflytter meg mer effektivt. Hjernen min jobber litt bedre, på en måte og har som oppgave og tolke det som skjer i skarpsynet forran meg og ikke alt som skjer rundt meg i like høy grad.
Jeg liker heller ikke å kjøre bak andre bilister som kjører ujevnt. Det føles ulogisk og gir meg en følelse av at andre bestemmer hastigheten min. Det tar på en måte i fra meg den "friheten" jeg er ute etter som motorsyklist.
Å takle situasjoner i høyere fart gir en følelse av mestring. En slags rus.
Høy fart i trafikken er jo unødvendig. Like unødvendig som å bruke penger og masse tid på og komme seg opp i luften i et fly bare for å hoppe ut i fallskjerm. Basehoppere, formel 1 kjørere, Moto GP etc etc. høere fart gir en slags rus og mestringsfølelse.
Desverre kan man vende hjernen til å fungerer bedre i pressede situasjoner ved å nettopp utsette den jevnlig for høyere "press". Noe som igjen gjør at farten må økes ytterligere for å få tilbake rusen, og slik går no dagan...
Noen er mer opptatt av denne rusen enn andre og mannfolk er vel kanskje av en eller grunn mer utsatt for det behovet.
Personlig befinner jeg meg nok ganske midt på treet. På motorvei i 100-110km/t ligger jeg som oftest i 110-130km/t. Jeg liker bedre og passere biler og andre kjlretøy for det gir meg mer oversikt og et mindre behov for å sjekke hva som skjer bak meg. Kjører jeg hele tiden i fartsgrensen så er sjansen større for at biler plutselig dukker opp bak meg, elller evt. slenger seg inn forran meg og ved forbikjøringer er sjansen større for at jeg har noen i blindsonen etc.
Så høyere fart gir meg en følelse av at jeg forflytter meg mer effektivt. Hjernen min jobber litt bedre, på en måte og har som oppgave og tolke det som skjer i skarpsynet forran meg og ikke alt som skjer rundt meg i like høy grad.
Jeg liker heller ikke å kjøre bak andre bilister som kjører ujevnt. Det føles ulogisk og gir meg en følelse av at andre bestemmer hastigheten min. Det tar på en måte i fra meg den "friheten" jeg er ute etter som motorsyklist.