Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Hei!
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
Hvor «fort» skal man egentlig kjøre angående kjeglekjøringen?
Har hørt fra 3-5 km til 3-7 km?
-
- Innlegg: 422
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Tror 3-5 er fint. Mener det er ‘gå’-fart
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Er vel ingen fasit, men er nok saktere enn det sykkelen går på tomgang i 1. gir. Man skal vise at man behersker clutch, brems og balanse. Jeg fikk beskjed om at det gikk for sakte. Så er ikke «bra» det heller.
-
- Innlegg: 503
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Det jeg fikk beskjed av sensor i sommer når jeg tok er at farten ikke er så nøye, men clutch skal aldri være fullt innkoblet. Jeg kjørte i 5-8km/t
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang
En fot neddi på garasjeøvelsen hadde jeg å. Men sensor bemerket det ikke engang
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Interessant - og litt skremmende - hvor mye forskjell det er på sensorer og kjørerlærere rundt omkring. Jeg lærte å ta krypen med clutchen inne nesten hele tiden. Litt gass for å komme i gang, så i bunn og grunn bare trille med litt bakbrems for å holde farten nede. Litt gass dersom balansen begynner å avta samt før alle svinger. Kom meg gjennom begge forsøk uten problem og sensor var strålende fornøyd.
- Domino
- Innlegg: 1140
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Kanskje ikke så skremmende likevel? Ut fra min forståelse av det norske språket (som er mitt morsmål) så er vel "clutchen aldri fullt innkoblet" og "clutchen inne nesten hele tiden" så å si det samme?
Innkoblet betyr for meg at clutchen er ute og i fullt inngrep.
Innkoblet betyr for meg at clutchen er ute og i fullt inngrep.
-
- Innlegg: 317
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Godt mulig! Jeg kan ikke nok om detaljene i hvordan en clutch fungerer, så om en clutch er "av"/"på"/"utkoblet"/"innkoblet" blir noe diffuse begreper for meg når jeg faktisk tenker meg om. I farten var nok tanken at "innkoblet" = "inn".
For oss som ikke kan stort om hva som befinner seg inni motor og girkasse så blir det nok gjerne slik at når man drar clutchhendelen inn så er clutchen "på" og da er motorkraften av, men det er kanskje mer korrekt å si at clutchen er "på" til enhver tid under normal kjøring og at hendel (ev. pedal) "skrur den av"?
For oss som ikke kan stort om hva som befinner seg inni motor og girkasse så blir det nok gjerne slik at når man drar clutchhendelen inn så er clutchen "på" og da er motorkraften av, men det er kanskje mer korrekt å si at clutchen er "på" til enhver tid under normal kjøring og at hendel (ev. pedal) "skrur den av"?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Jeg tenker at "inn" er når du drar inn spaken, det vil si at du kobler ut clutchen. Innkoblet clutch er når man "slipper ut clutchen", dvs. slippe ut clutchspaken.
Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
Litt av samme problemstilling med gir. Høyere gir betyr lavere utveksling.
-
- Innlegg: 503
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Definisjonen her er snakk om hva cluch gjør, ikke nødvendigvis hendel.
Innkoblet clutch=hendel ute
Innkoblet clutch=hendel ute
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
eller for å si det litt mekanisk:
-når hendel er helt ute så se clutchen i fullt inngrep.
-helt inntrekt hendel så er clutchen helt frikoblet.
-i mellom dette så slurer vi på clutchen.
Litt av greia her er bruken av clutch til å justere fart og turtall for å vise førers kontroll og balanse av MC ved krypkjøring.
-når hendel er helt ute så se clutchen i fullt inngrep.
-helt inntrekt hendel så er clutchen helt frikoblet.
-i mellom dette så slurer vi på clutchen.
Litt av greia her er bruken av clutch til å justere fart og turtall for å vise førers kontroll og balanse av MC ved krypkjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Har du høyest utveksling på første eller sjette gir?
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Du har høyest på sjette gir.
På eldre biler med firetrinns girkasse går fjerde giret direkte ut, når du da girer ned (setter den i et lavere gir), bruker du ulike drev i ulike gir, for å få utgående aksel til å gå saktere rundt. Derav, jo lavere gir jo lavere hastighet på utgående aksling.
På eldre biler med firetrinns girkasse går fjerde giret direkte ut, når du da girer ned (setter den i et lavere gir), bruker du ulike drev i ulike gir, for å få utgående aksel til å gå saktere rundt. Derav, jo lavere gir jo lavere hastighet på utgående aksling.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?
Gearbokser:
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250
kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.
men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)
Dette gir en totalutveksling for hvert gear.
og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.
så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv?
Høy/stor nedgearing-stort forhold mellom rask innaksel og treg utgående aksling.oppgis normalt eksempelvis 25:1 eller 3.75:1 for nedgearing og motsatt for oppgearing: 0,5:1 eller 1:2.5 1:1250
kjøretøy:
Høy utveksling=lavt gear
Høyt gear=lav utveksling eller overdrive.
men i tillegg har du sluttutveksling_kjede/drev eller sluttveksel(kardangaksel)
Dette gir en totalutveksling for hvert gear.
og så er det rulleomkretsen på hjulet som bestemmer hvor langt en runde på motor flytter kjøretøyet.
så kommer dreimoment i motor inn...
en forbrenningsmotor på max 150nm ved 12000rpm kontra en med max 200nm ved 2000rpm..
ved hjelp av gearkassene så kan vi utnytte arbeidet maks ved begge motorene, men hvilken gir da mest skyv?
Sist redigert av mekkern den 28 jun 2021, 19:51, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006