Med motstander på hver LED som gir tilnærmet last som en glødepære gjør så vil vel bilen tro at disse lysene virker og dermed viser at alt er i orden?FredrikE24 skrev: ↑03 apr 2021, 11:11 ... men har du pæresjekk på bilen vil lampene blinke. Det er det som er greia her. Motstander eller ei.
Motstand for LED lys til henger?
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
Jeg snakker om en vanntett boks her altså beregnet for nettopp dette med 7 fordelerkontakter inni.FredrikE24 skrev: ↑03 apr 2021, 11:29 Det handler om å minimere fare for vanninntrengning i installasjonen, en koblingsboks fremme på draget virker for meg som ikke det lureste å gjøre
Sist redigert av Bjerknez den 03 apr 2021, 11:34, redigert 1 gang totalt.
- haakeik
- Innlegg: 731
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Motstand for LED lys til henger?
Ikke glem at det også finnes led-pærer som støtter can-bus. Viktig å bruke slike pærer hvis bilen har can-bus. Da vil pæresjekken gå igjennom. I tillegg må man nok oppgradere blinklysrelet til å støtte led eller å bruke en riktig motstand,
https://www.superbrightleds.com/blog/ca ... bulbs/293/
https://www.superbrightleds.com/blog/ca ... bulbs/293/
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Motstand for LED lys til henger?
Hjelper ikke med canbus-pærer om man vil unngå blink, hvertfall på halvgammel bil som ikke bruker PWM
Har selv canbus-led på egen bil. Får ingen meldinger, men ser passe teit ut når alle lampene blinker når de ikke er tent.
Har selv canbus-led på egen bil. Får ingen meldinger, men ser passe teit ut når alle lampene blinker når de ikke er tent.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
Enig. Det står også på siden det linkes til. canbus pærer hjelper ikke mot blinking.FredrikE24 skrev: ↑03 apr 2021, 11:37 Hjelper ikke med canbus-pærer om man vil unngå blink.
Har selv canbus-led på egen bil. Får ingen meldinger, men ser passe teit ut når alle lampene blinker når de ikke er tent.
- haakeik
- Innlegg: 731
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Motstand for LED lys til henger?
Noen tips her kanskje?
https://www.google.no/search?q=led+trai ... ent=safari
https://www.google.no/search?q=led+trai ... ent=safari
Re: Motstand for LED lys til henger?
Om du har 7 pol på henger og 13 pol på bilen , så bruker du adapteret / overgangen mellom bil og tilhenger.
Motstand ligger innebygd i adapter .
Motstand ligger innebygd i adapter .
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Motstand for LED lys til henger?
Bare en fordel å ikke kjøre jord gjennom chassis på hengeren. Da slipper du jordingspunkter som mister kontakten etter å ha blitt utsatt for vær og vind en stund.
Det er få LED-lamper til 12V som bare har motstand i serie med LED. Da vil du enten måtte brenne av mye unødvendig effekt eller få lys som varierer med batterispenningen på bil/båt/motorsykkel. De aller fleste har et lite switch mode power som gir en konstant strøm ut, siden det er strømmen i LED'en som bestemmer hvor mye den lyser. De vanlige/billige utgavene av disse LED'ene har blant annet ikke noe særlig støyfiltrering. Jeg har nevnt før at de for eksempel ofte slår ut VHF-radioen ombord i fritidsbåter. De har heller ikke særlig kapasitans på inngangen, noe som bidrar til at de rekker å slå seg av og på under pæresjekk i bil.
Hvis du vil ha et skikkelig hobbyprosjekt bør du konstruere et kretskort som gjør at LED'ene ikke blinker under pæresjekk. :-)
Det er få LED-lamper til 12V som bare har motstand i serie med LED. Da vil du enten måtte brenne av mye unødvendig effekt eller få lys som varierer med batterispenningen på bil/båt/motorsykkel. De aller fleste har et lite switch mode power som gir en konstant strøm ut, siden det er strømmen i LED'en som bestemmer hvor mye den lyser. De vanlige/billige utgavene av disse LED'ene har blant annet ikke noe særlig støyfiltrering. Jeg har nevnt før at de for eksempel ofte slår ut VHF-radioen ombord i fritidsbåter. De har heller ikke særlig kapasitans på inngangen, noe som bidrar til at de rekker å slå seg av og på under pæresjekk i bil.
Hvis du vil ha et skikkelig hobbyprosjekt bør du konstruere et kretskort som gjør at LED'ene ikke blinker under pæresjekk. :-)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
DET....... var en god ide!
Det skal jeg jammen meg sjekke opp.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
Hvis bilen sender små pulser for å sjekke og dette gjør at LED diodene blinker når dem er avslått så ser jeg for meg at en feks. 8V zener diode vil fikse biffen?
Da slipper den ikke igjennom spenning under 8V.
Derimot må man ha en transistort som trigger etter dioden hvis spenningen går over 8V og dermed gir 12V til LED pæren?
Kan det være så enkelt?
Da slipper den ikke igjennom spenning under 8V.
Derimot må man ha en transistort som trigger etter dioden hvis spenningen går over 8V og dermed gir 12V til LED pæren?
Kan det være så enkelt?
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
slett
Sist redigert av Bjerknez den 03 apr 2021, 11:58, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
Glem det... bilen sender jo ut 12V pulser...
Hmm... kan uansett ikke se for meg at dette skal være vanskelig å få til...
Kanskje en inductor som gjør at det tar litt tid før strøm slippes igjenom og at dette er nok til å hindre blinkingen?
Hmm... kan uansett ikke se for meg at dette skal være vanskelig å få til...
Kanskje en inductor som gjør at det tar litt tid før strøm slippes igjenom og at dette er nok til å hindre blinkingen?
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Motstand for LED lys til henger?
Som Øivind nevner, så er ikke kapasitansen særlig høy på disse LED-driverne. Ser at Biltemas lampe funker fra 10V-30V, som underbygger at det normalt er SMPS innebygget. Når du nevner det, så har jeg hatt akkurat samme problem vedr. LED og RF-støy på VHF.
Det du trenger er en «støtdemper» i koblingen din.
Og som tidligere nevnt, og som Øivind nevner. Det er ikke så smart å ha jord i ramma på henger. Best å dra jord der du skal ha det. Dumt å få jordfeil og må til og pusse alle punkter i tide og utide.
Det du trenger er en «støtdemper» i koblingen din.
Og som tidligere nevnt, og som Øivind nevner. Det er ikke så smart å ha jord i ramma på henger. Best å dra jord der du skal ha det. Dumt å få jordfeil og må til og pusse alle punkter i tide og utide.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motstand for LED lys til henger?
Ja, og da mener du en inductor? Eller en kondensator? Er det alt som skal til? Altså for å hindre blinking av lys når canbus sjekker? Jeg skjønner at motstand må kobles parallelt okke som.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Motstand for LED lys til henger?
Jeg kjenner best til pæresjekk fra BMW biler. Der er det to tilstander, varm og kald.
Varm pæresjekk brukes for å sjekke ei pære som er på. Det gjøres ved å sjekke om det går en viss strøm i kretsen. Det er her du ender opp med å måtte ha en motstand i parallell med LED-driveren/LED'en.
Det er to måter å gjøre varmsjekk på. Det ene er å måle strømmen direkte gjennom å måle spenningen over en liten motstand i serie med lampa. Den andre måten er å ha en kondensator på utgangen som driver lampa, slå av kretsen et kort øyeblikk og se hvor fort spenningen på kondensatoren synker. Hvis pæra er gåen vil ikke spenningen på kondensatoren synke.
Kaldsjekk gjøres for å sjekke at pærer som ikke er på (for eksempel blinklys) er i orden. Da settes det spenning på pæra et kort øyeblikk. Igjen kan strømmen måles gjennom en liten seriemotstand i kretsen eller ved å se spenningsfallet på en kondensator.
Kaldsjekk vil uansett metode gjøre at det settes spenning på lampa et kort øyeblikk og dermed forårsake et blink i en LED, mens varmsjekk bare vil forårsake blink hvis det er kondensatormetoden som brukes, altså at strømmen slås av et øyeblikk.
Hvor lang "testperioden" er på pæresjekken vil avgjøre hvordan kretsen må utformes. Mener å huske at det var snakk om noen får millisekunder på BMW da jeg surret med dette rundt 2010. Nå har du sjansen til å få brukt oscilloskopet ditt til noe fornuftig, @Bjerknez! Start med å måle tidsforløpet på spenningen til pærene på Caddyen. Både pærer som er av og pærer som er på. Holder med baklysene, da.
Varm pæresjekk brukes for å sjekke ei pære som er på. Det gjøres ved å sjekke om det går en viss strøm i kretsen. Det er her du ender opp med å måtte ha en motstand i parallell med LED-driveren/LED'en.
Det er to måter å gjøre varmsjekk på. Det ene er å måle strømmen direkte gjennom å måle spenningen over en liten motstand i serie med lampa. Den andre måten er å ha en kondensator på utgangen som driver lampa, slå av kretsen et kort øyeblikk og se hvor fort spenningen på kondensatoren synker. Hvis pæra er gåen vil ikke spenningen på kondensatoren synke.
Kaldsjekk gjøres for å sjekke at pærer som ikke er på (for eksempel blinklys) er i orden. Da settes det spenning på pæra et kort øyeblikk. Igjen kan strømmen måles gjennom en liten seriemotstand i kretsen eller ved å se spenningsfallet på en kondensator.
Kaldsjekk vil uansett metode gjøre at det settes spenning på lampa et kort øyeblikk og dermed forårsake et blink i en LED, mens varmsjekk bare vil forårsake blink hvis det er kondensatormetoden som brukes, altså at strømmen slås av et øyeblikk.
Hvor lang "testperioden" er på pæresjekken vil avgjøre hvordan kretsen må utformes. Mener å huske at det var snakk om noen får millisekunder på BMW da jeg surret med dette rundt 2010. Nå har du sjansen til å få brukt oscilloskopet ditt til noe fornuftig, @Bjerknez! Start med å måle tidsforløpet på spenningen til pærene på Caddyen. Både pærer som er av og pærer som er på. Holder med baklysene, da.