Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Ronning skrev: ↑05 nov 2020, 12:58
Bratt den siste der Ser brutalt ut. Syns aursjøveien var ille nok jeg
Enig. Helt rått!
Her fra en annen vinkel:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Tilbake til Alpene, slapp tak i det etter pass fra Davos til St.Moritz. Området her er ikke mye dårligere enn rundt Andermatt og kjøre man litt nordøstog deretter østover Ofenpass er det muligheter for moro. Kanskje ikke mest spektakulær men mer åpen og rask enn en del andre veier i området så de med RR smiler ekstra bredt her etter å ha knotet hele dagen på småveier:
Kan følge Ofen helt over til nedi dalen mot Bolzano, men alternativt tar man sørover Umbrailpass som kommer innpå Stelviopasset. Var delvis grus før men så vidt husker nå 100% asfalt. Veldig fin, masse, masse hårnåler :) :
Så kan man enten ta ned den bratte østsiden av Stelvio eller kjøre ned vestover til Bormio. Bormio er for øvrig trivelig sted å overnatte gjerne 2 netter da plenty veier så egnet for rundtur. Sørover fra Bormio kan man kjøre over Gavia passet:
Vel nedi dalen og litt vestover kan man ta nordover over det fra Giro d'Italia kjente Mortirolo passet. Gangstibredde og fullstendig spagetti. Kjørte over der med 690 og de andre med dobbelt så mye hk (og 50kg ekstra vekt) hadde null sjans til å henge med
Vel nedi dalen igjen kan man dra nordover over Bernina passet, litt trafikk men til gjengjeld bra veistandard (er vel sammenheng der):
Når på toppen av bernina kan man forstette ned til St, Mortitz eller kjøre om Livigno og tilbake til Bormio, DA har man hatt en fin rundtur
Sist redigert av pingvin den 05 nov 2020, 19:06, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Vel, vel, nok politikk. Om etter Silvrettastrasse heller kjører litt lengre øst før kjører sørover, kommer man over Timmelsjoch, helt supert pass både både mhp. vei og natur. Har til og med sitt eget flotte MC museum (ligger i bygg i første bilde, kombinert restaurant, museum og bomstasjon) som må innrømme enda ikke fått besøkt, men av bilder sett så er det absolutt verdt besøk:
Vel nedi dalen kan man ta østover over det svært så underholdende Jaufen passet:
Og så over Penserjoch til Bolzano, flott vei det også:
Og når kommer til Bolzano har du virkelig noe å glede deg til for østover ligger Dolomittene, kanskje det flotteste stedet (utenom Lofoten da) i verden og med bare helt tullete svingete veier
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Slenger inn noen bilder fra Timmelsjoch tatt i 2018. Svææært museum med mange forskjellige kjøretøy inkl MC, absolutt verd et besøk Også mye tråkkemaskiner fra hine hårde dager og litt biler som har kjørt i Alpene.
Litt av utstillingen inne
Når du har gått igjennom hele museet kommer du til restauranten, som du tilfeldigvis må forbi/igjennom på vei ut. Men maten var god
På utsiden kom disse knallertene og parkerte. Traff på de noen dager før borti Passo Sella / Pordoi. Stod stille i et kryss i fjellene og hørte en voldsom motor rusing og kvining i dekk. Så kom de rundt svingen med firehjulsladd og fortsatte opp mot Passo Sella med sladding i hver sving.
Det var et syn som ga litt gåsehud, og ikke mulig å holde følge med de karene der! Ble nesten litt misunnelig på de
Og ja pingvin, bekrefter at Dolomittene har de råeste mc veier Blir aldri lei der!!
X-bow er knalltøft det, like upraktisk som MC sikkert like moro om enn vesentlig dyrere
OG vaksine som visstnok fungerer, plutselig er ikke Alpetur så urealistisk neste år likevel men får vel avvente litt til
Tilbake til alpeveier og er man i Bolzano kunne man tidligere kjøre en smal, svingete vei gjennom canyon mot Dolomittene. Dessverre har de ødelagt den med tunneler og overbygg nesten hele veien, men så kommer man til Passo di Costalunga eller Karerpass på tysk (de prater mer tysk enn italiensk i området). Deilige svinger i litt mer skogkledd terreng.
Alternativt kan man ta Nigerpass litt lengre nord fra Bolzano,kommer da ned på Karerpass. Kanskje bedre valg nå som canyonen er mindre interessant om noe lenger:
Så er dett litt cruising opp dalen mens nyter naturen før det VIRKELIG braker løs i Canazei Her er det feler muligheter, rakeste vei til Cortina er over Pso Pordoi og den er absolutt helt tullete bra, her er det NULL hvile BARE svinger :-) For ikke å snakke om naturen, Dolomittene er bare så utrolig flott!
Sist redigert av pingvin den 09 nov 2020, 18:52, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Kan bli svimmel av mindre, ja Og det ER slitsomt, må ha 100% fokus hele tiden og får null hvile. Vil si at 40 norske mil tilsvarer 25 Dolomitt mil, skal virkelig stå på for å snitte 60kmt
Istedenfor å ta østover fra Canazei, kan man ta nordover over det like bra Sella passet.
Bak toppen i bakgrunnen, Sassolungo, ligger (om ser bortfra Lofoten da) verdens fineste sted, SEISER ALM. Kan ta smågondol opp i skaret i Bakgrunnen og gå ned til slettene og så ta stor-gondol ned i dalen.
OK. Neste pass er det velkjente Pso Gardena eller Grödnerjoch. MYE hårnåler
Og bare så vidt begynt med Dolomittene
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Moro det her, litt rusten ifht når var i alpene hvert år så greit med litt oppfriskning Vel nede fra Gardena kan man ta sørover til Arabba hvor Pordoi også kommer ned, dette er den berømte Sella Ronda, Pordoi, Sella, Gardena og altså Campolongo. Kan også anbefales på vinteren, ganske kult å dra på dagtur rundt fjellmassiv på slalåm (eller brett om det din greie). Og dagen etter kan man ta samme runden moturs, blir helt ny tur siden står ned alle bakkene tok heis opp. Gjelder for så vidt MC også, ny tur om kjørr andre veien
Om tar østover mot Cortina kommer man over det aldeles glimrende Falzarego:
Alternativt til Campoplongo kan man kjøre nordover fra Corvara før svinger østover over det (også) veldig bra Valparola passet, kommer da ned på toppen av Falzarego passet som vist på første bilde:
Når kjører ned mot Cortina kjører man gjennom kort tunnel, der verdt å stoppe opp for utsikt og bilde, kanskje den byen i verden med vakrest omgivelser:
Mange alpebyer er egentlig litt kjedelige om sommeren, selv om en del turister så lite ifht vinteren så blir fort litt halvtomt og mye pensjonister så ikke så mye trøkk. Cortina er en fin by og i hvert fall litt mer som skjer enn mange steder så pleier å overnatte her.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Men gir meg ikke så lett. Rundt Cortina er det noen aldeles glitrende veier, kjører man østover oppover masse deilige åpne hårnåler ut av byen over Pso Tri Croci, kommer man etter hvert til den utrolig vakre Misurinasjøen hvor skøytekonkurransene ble avviklet under OL for mange mange år siden:
Derfra kan man dra opp til Tre Cime di Lavaredo (som har kjørt...med leiebil og familien):
ELLER du kan dra sørvestover fra Cortina over en av de fineste passene i verden, Pso Giau. Den MÅ man ha med seg:
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Her er bare å kjøre på pingvin
Minner meg på at veien opp fra sør mot Passo di Giau gjorde meg i godt humør Trenger ikke Rudskogen eller annen rus når en får oppleve slike veier - hehe.
Med alle disse bildene på netthinnen bør det komme en vaksine innen sommeren. Blir nedtur å kjøre rundt på norske riksveier og 60 soner et år til
Ja, avskriver ikke Alpene i 2021, fort ettersommeren i praksis, lov å håpe nå
Ikke noe i veien for å ta 3 netter i Cortina og 2 rundturer. En fin muligheter er sløyfe som starter sørover etter Giau, først over Pso Staulanza:
Så over den dødskule Pso Duran, gangsti-bred og masse svinger, var favoritt småveien min en stund:
Så Forcella Aurine:
Og SÅ opp pso Rolle, den er kjempeartig :
Så Passo di Valles:
Så Pso di San Pellegrino, denne er BRATT, ikke misunnelig på Giro syklistene som må opp her:
Litt vanskelig å finne gode bilder av passene over da litt lavere pass som går mer i skogen enn snaufjellet. Men over Pso Fedeia så er man plutselig litt høyere : Første bilde fra toppen med den berømte dammen hvor starten på "The Italian Job" ble spilt inn, passveien til venstre for vannet:
Vel nede kan man enten ta Giau tilbake, verdt å kjøre begge veier, eller over Falzarego tilbake til Cortina. DA har du kjørt mye svinger og fortjener en øl
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days