Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
HondaVFCustom
Innlegg: 3
Registrert: 07 aug 2019, 16:17
Motorsykkelen din: Honda VF 1100 C

Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av HondaVFCustom »

Jeg har googlet litt, men sliter med å finne personer/verksteder som bygger om MC.

Jeg har en Honda VF 1100 Custom, som jeg kunne tenkt meg å "chopp'e opp" litt. Vil gjerne høre med fagfolk hva som er mulig å gjøre, og til vilken pris.

Noen som vet om noen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av AJ »

Det er en nederlender her på MCsiden forumet som startet opp en liten virksomhet som har med ombygging av MC å gjøre. Holder til nordpå, så vidt jeg husker.
Men jeg husker dessverre ikke brukernavnet hans...
Prøv å bruk litt tid på søk her så dukker kanskje tråden hans opp.

Uansett så ønskes detlykke til med prosjektet.
Og velkommen her på MCsiden.no :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 82
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: KTM 390 Adv
Bosted: Skedsmo

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av tordfo »

Kanskje han her du tenker på? http://www.scheffersengineering.com/

Følger han på Facebook :)
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av AJ »

tordfo skrev: 07 aug 2019, 17:34 Kanskje han her du tenker på? http://www.scheffersengineering.com/

Følger han på Facebook :)
Det er mannen :thumleft !

Mer å lese her:

viewtopic.php?p=222783#p222783
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7812
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av mekkern »

Det er mange som driver med ombygging i norge.
Mange flinke og noen «ødeleggere»..
Spørsmålet er vel hva man er ute etter og hvor mye penger en vil bruke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av cannon »


Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av dypen »

Hva vil du bygge, hva slags stil ... bobber chopper ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

HondaVFCustom
Innlegg: 3
Registrert: 07 aug 2019, 16:17
Motorsykkelen din: Honda VF 1100 C

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av HondaVFCustom »

dypen skrev: 07 aug 2019, 21:55 Hva vil du bygge, hva slags stil ... bobber chopper ...
Tenker om det er mulig å forlenge gaflene forran, kanskje senke litt bak, og bredere bakhjul, hvis det lar seg gjøre. Er åpen for andre forslag også.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av HeHy »

HondaVFCustom skrev:
dypen skrev: 07 aug 2019, 21:55 Hva vil du bygge, hva slags stil ... bobber chopper ...
Tenker om det er mulig å forlenge gaflene forran, kanskje senke litt bak, og bredere bakhjul, hvis det lar seg gjøre. Er åpen for andre forslag også.
Da snakker du nye gaffelben/framdempere, potensielt ny styrekrone, ombygging av bakdel, ny bakdemper, ny svingarm og ny bakfelg.
Alt lar seg gjøre, koster (rimelig mye) penger, tid og arbeidstimer.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av gsx750_80 »

HeHy skrev: 08 aug 2019, 11:29
HondaVFCustom skrev:
dypen skrev: 07 aug 2019, 21:55 Hva vil du bygge, hva slags stil ... bobber chopper ...
Tenker om det er mulig å forlenge gaflene forran, kanskje senke litt bak, og bredere bakhjul, hvis det lar seg gjøre. Er åpen for andre forslag også.
Da snakker du nye gaffelben/framdempere, potensielt ny styrekrone, ombygging av bakdel, ny bakdemper, ny svingarm og ny bakfelg.
Alt lar seg gjøre, koster (rimelig mye) penger, tid og arbeidstimer.
Foto av ulike utgaver av VF 1100 C, eller V65 Magna, som den og kalles:
https://www.google.com/search?biw=1396& ... ed=&uact=5

Dette er sykler som holder seg godt i pris, og som muligens blir mer verdt i framtida.
Å begynne å bygge om en slik koster antakelig en god del, samt at sjansene er gode for å ende opp med å redusere verdien, snarere enn å øke den.
Det er naturligvis helt ok, gitt at man virkelig vet hva man vil ha ut av prosjektet, og at det gir en betydelig egen gevinst i å modifisere sykkelen.
mvh

-gsx750_80

HondaVFCustom
Innlegg: 3
Registrert: 07 aug 2019, 16:17
Motorsykkelen din: Honda VF 1100 C

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av HondaVFCustom »

Takk for nyttig feedback.

Skjønner at dette fort kan koste mer enn det smaker....har sendt en forespørsel til krankmotostudio, så får jeg se hva de sier.

Mulig jeg heller må selge den jeg har, og finne meg en som er mer i tråd med hva jeg vil ha. Har vært veldig fonøyd med Hondaen, og vil jo helst ikke miste så mye "power", som man kanskje gjør med en chopper.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 729
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av JanK »

HondaVFCustom skrev: 07 aug 2019, 22:27
dypen skrev: 07 aug 2019, 21:55 Hva vil du bygge, hva slags stil ... bobber chopper ...
Tenker om det er mulig å forlenge gaflene forran, kanskje senke litt bak, og bredere bakhjul, hvis det lar seg gjøre. Er åpen for andre forslag også.
Regner med at det du er ute etter er en annen vinkel på gaffelen, mer "rake" som det heter på engelsk, for å få chopper looken?
Lengre gaffel vil bare heve sykkelen foran, du må modifisere vinkel på ramma og ha lengre gaffel.

Denne Street rod'n er 27 grader, mens FXDR under er 34 grader. Din Honda er 30 grader i følge google

Bilde

Bilde
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av cannon »

Med dine ønsker så ville jeg sett nærmere på VF750C ("Magna") som ble produsert fra 1994 til ca 2003. Motoren er basert på VFR, uten barnesykdommene og med 88 hk. Dette er en "powecruiser" med stort potensiale for modifiseringer. Mye Chrome, hondakvalitet og gode kjøreegenskaper.

Eksempel:
https://www.google.no/search?q=1995+vf7 ... 5272405661

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av cannon »

JanK skrev: 08 aug 2019, 15:13
HondaVFCustom skrev: 07 aug 2019, 22:27
dypen skrev: 07 aug 2019, 21:55 Hva vil du bygge, hva slags stil ... bobber chopper ...
Tenker om det er mulig å forlenge gaflene forran, kanskje senke litt bak, og bredere bakhjul, hvis det lar seg gjøre. Er åpen for andre forslag også.
Regner med at det du er ute etter er en annen vinkel på gaffelen, mer "rake" som det heter på engelsk, for å få chopper looken?
Lengre gaffel vil bare heve sykkelen foran, du må modifisere vinkel på ramma og ha lengre gaffel.

Denne Street rod'n er 27 grader, mens FXDR under er 34 grader. Din Honda er 30 grader i følge google

Bilde

Bilde
"Rake" har vel ingenting med vinkel på gaffel å gjøre.
Rake er et mål for hvor langt "foran" gaffelbeinets senterlinje hjulakslingen er festet.
Sykkelen på bildene har null mm Rake, akslingen er montert i gaffelbeinets senterlinje.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvem driver med ombygging av MC i Norge?

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 08 aug 2019, 18:54 "Rake" har vel ingenting med vinkel på gaffel å gjøre.
Rake er et mål for hvor langt "foran" gaffelbeinets senterlinje hjulakslingen er festet.
Sykkelen på bildene har null mm Rake, akslingen er montert i gaffelbeinets senterlinje.
Du blander rake og trail.

Rake er vinkelen på gaffelen og måles i grader, ikke mm. Trail er avstanden du snakker om...

EDIT: Nei, jeg vet ikke hva du snakker om. Trail er avstanden mellom akslingen og en tenkt linje dratt fra styrekrona (noen bruker en tenkt linje bra akslingen). Ingen av syklene avbildet har 0 hverken rake eller trail...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar