MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Hurtiglading? Eller 6 timer lading annen hver time?
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Hmm lightning sier på hjemmesiden sin 35 min DC hurtiglading. Usikker på batteri størrelsen dette gjelder for.
Zero sin nyeste støtter vel både 3, 6, 9 og 12 kW level 2 lading, hvis jeg husker rett.
4.5 timer på 3 kW, 2.5 timer på 6, og enda mindre med hurtiglading. Ifølge hjemmesiden.
Edit: Hurtiglading betyr altså med chargetank, som er på 6 kW alene.
Standard edition er på 3 kW, premium på 6.
Zero sin nyeste støtter vel både 3, 6, 9 og 12 kW level 2 lading, hvis jeg husker rett.
4.5 timer på 3 kW, 2.5 timer på 6, og enda mindre med hurtiglading. Ifølge hjemmesiden.
Edit: Hurtiglading betyr altså med chargetank, som er på 6 kW alene.
Standard edition er på 3 kW, premium på 6.
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/
Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.
Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.
Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av
Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.
Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.
Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Om det høye momentet kommer til sin rett kommer vel litt an på banen. En bane med lange rettstrekker hvor toppfarten blir nådd blir det vel litt "tamt", men på bane med mange svinger hvor aksellerasjon ut av svinger er kluet så kommer den nok mer til sin rett. Vertfall sånn jeg ser det.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Da satser jeg på at de kommer med bra antispinn software, eller så tror jeg vi kommer til å se mange som går på rævaxyvind skrev: ↑13 mar 2019, 12:30 https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/
Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.
Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.
Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av
De første Zero syklene har ikke antispinn i det hele tatt, og uten lyd og mye moment er det flere som har gått i bakken med de.
- Fsva
- Innlegg: 780
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.
MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Det synes jeg også. Synes dette er ganske spennende jeg, uten å mene noe annet enn det.Fsva skrev:Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.
Etter å ha gått over til elbil har jeg blitt veeeldig glad i den feelingen elbilen har. Men å kjøre motorsykkel er annerledes. Da liker jeg vibrasjonene, turtallet, lyden, lukta osv.. men ser ikke på det som klin umulig å ha en el-mc en gang. Det må bare bli veldig enkelt og raskt å lade de først.
Zero SR/F
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Enig med deg Øyvind. Ser ingen grunn til ikke å vurdere det om noen år.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Den der så faktisk litt bra ut ja
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Enige der. Nevnte det te noen kollegaer på jobben, og ble nesten hudfletta. Honda fans hele gjengen. Pffft.
Hvis den bare hadde vært en smule billigere, hadde eg kjøpt den likevel.
Edit:
Da er faktisk Lightning Strike ute med sin nye motorsykkel også. Denne siden her har en liten artikkel om disse, og batteriforskjellene:
https://electrek.co/2019/03/28/lightnin ... le-launch/
Hvis den bare hadde vært en smule billigere, hadde eg kjøpt den likevel.
Edit:
Da er faktisk Lightning Strike ute med sin nye motorsykkel også. Denne siden her har en liten artikkel om disse, og batteriforskjellene:
https://electrek.co/2019/03/28/lightnin ... le-launch/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Canutus
- Innlegg: 580
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Nå er ikke jeg kjempefan av el-mc, men det er jo morsomt å følge med litt og hvis rekkevidde hadde vært bedre, eller at en kunne hatt "standardbatterier" som kunne byttes inn på enhver ladestasjon, så hadde det jo vært morsomt.
150KW, 400Nm og 200kg, det MÅ jo bare være morsomt (så lenge det varer).
http://essencemotocycles.com/
Også e det noen bygg som er noe enklere, men til sitt bruk e det sikkert greit
https://silodrome.com/exodyne-electric-motorcycle/
150KW, 400Nm og 200kg, det MÅ jo bare være morsomt (så lenge det varer).
http://essencemotocycles.com/
Også e det noen bygg som er noe enklere, men til sitt bruk e det sikkert greit
https://silodrome.com/exodyne-electric-motorcycle/
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Det er vel første Moto-E løpet nå snart etter at de måtte bygge opp flåten med sykler igjen etter brannen som skjedde tidligere i år. Det blir spennende å se på!
http://www.motogp.com/en/news/2019/03/2 ... ced/287184
http://www.motogp.com/en/event/Germany#schedule
EDIT: Den Essence sykkelen over her ser forresten lekker som f ut Jeg er ikke helt overbevist over bærekraften til setet der, men...
Det er mye kult som skjer med designet på syklene når man ikke lenger trenger å legge til rette for bensintank og fossilmotoren med alle sine komponenter.
http://www.motogp.com/en/news/2019/03/2 ... ced/287184
http://www.motogp.com/en/event/Germany#schedule
EDIT: Den Essence sykkelen over her ser forresten lekker som f ut Jeg er ikke helt overbevist over bærekraften til setet der, men...
Det er mye kult som skjer med designet på syklene når man ikke lenger trenger å legge til rette for bensintank og fossilmotoren med alle sine komponenter.
Sist redigert av Snikendeugle den 24 jun 2019, 11:32, redigert 3 ganger totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Spørsmålet er vel hva man skal med 400NM på 200 kg.?
Det tilsvarer vel (hvis man ganger opp) rundt 2.500-3.000NM i en bil som veier rundt 1.400kg.
Er det ikke bedre og justere dette litt ned, for å øke batterilevetiden og kanskje vekt?
Eller er det ikke helt slik det henger sammen når det kommer til batterier?
Det tilsvarer vel (hvis man ganger opp) rundt 2.500-3.000NM i en bil som veier rundt 1.400kg.
Er det ikke bedre og justere dette litt ned, for å øke batterilevetiden og kanskje vekt?
Eller er det ikke helt slik det henger sammen når det kommer til batterier?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Er det slike vi skal cruise på i framtida ?
Newron fra Frankrike...
Mer on Newron her...:
https://advrider.com/whats-next-newron- ... otorcycle/
Newron fra Frankrike...
Mer on Newron her...:
https://advrider.com/whats-next-newron- ... otorcycle/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Jeg blir definitivt ikke å cruise på en sånn sykkel, men så har jeg også lagt det meste av frimtida mi bak meg .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.