Honda CBX750 1988 Byggtråd

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av KåreDump »

Nydelig tråd!!

Imponert over hvor godt pukkelen matcher og komplementerer tanken! Vakkert!!
pukkel.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

Blir morsomt å følge! Har CX500 sjøl, som jeg bygde om til Caferacer i 1991. Originaltanken måtte selvfølgelig beholdes!

Ellers er vel sykkelen en 84-modell, ikke 88, ut fra hva jeg kan se (kan jo være mikset med oppimellom åra). Vær obs på at disse hadde litt lite olje originalt, så ved hardkjøring og lav oljestand gikk motoren tom for olje, med rådebank som resultat. 85-modellen kom med 3,7 liter olje, 84 hadde 2.8, husker jeg rett. 85-modellen har veivhusventilasjon fra toppdekselet til åndeboks på høyre side under tanken, og kortere peilepinne. Dessuten dobble frontlykter. Den enkle frontlykta var kun for Italia og Norge i 84.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av KevinmsR6 »

Kjellrf skrev: 05 jan 2018, 23:30 Blir morsomt å følge! Har CX500 sjøl, som jeg bygde om til Caferacer i 1991. Originaltanken måtte selvfølgelig beholdes!

Ellers er vel sykkelen en 84-modell, ikke 88, ut fra hva jeg kan se (kan jo være mikset med oppimellom åra). Vær obs på at disse hadde litt lite olje originalt, så ved hardkjøring og lav oljestand gikk motoren tom for olje, med rådebank som resultat. 85-modellen kom med 3,7 liter olje, 84 hadde 2.8, husker jeg rett. 85-modellen har veivhusventilasjon fra toppdekselet til åndeboks på høyre side under tanken, og kortere peilepinne. Dessuten dobble frontlykter. Den enkle frontlykta var kun for Italia og Norge i 84.

Dette slet min far med på Hannes sykkel... desverre endte det i rådebank ut av en annen verden og den ble solgt for slikk og ingenting... mener og ha lest om at det finnes kit som en kan montere for at ikke dette problemet eksisterer ?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Kjellrf skrev: 05 jan 2018, 23:30 Blir morsomt å følge! Har CX500 sjøl, som jeg bygde om til Caferacer i 1991. Originaltanken måtte selvfølgelig beholdes!

Ellers er vel sykkelen en 84-modell, ikke 88, ut fra hva jeg kan se (kan jo være mikset med oppimellom åra). Vær obs på at disse hadde litt lite olje originalt, så ved hardkjøring og lav oljestand gikk motoren tom for olje, med rådebank som resultat. 85-modellen kom med 3,7 liter olje, 84 hadde 2.8, husker jeg rett. 85-modellen har veivhusventilasjon fra toppdekselet til åndeboks på høyre side under tanken, og kortere peilepinne. Dessuten dobble frontlykter. Den enkle frontlykta var kun for Italia og Norge i 84.
Takk for godt info. Den er førstegangsregistrert i 1988, men det kan jo alltids ha vært en overligger?
Den har også oljeånding både på veivhuset og girkassen... vet du om man kan sjekke ramme/motornummer opp mot produksjonsdato?

Forruten finnes det en ganske god gjennomgang på forskjellen på CBX motoren og CB750 Seven Fifty her : http://www.gazzz-garage.com/2017/01/06/ ... rankcases/

Her går han igjennom hvorfor cbx motoren kan slite med å bli olje-fattig.
En mulig løsning er å bytte oljepumpen til den kraftigere Seven Fifty oljepumpen.

Noen kjennetegn for å se forskjell på oljepannen?

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av MorganX »

Hvilket merke er det på frontlykten du har, og hvilken størrelse er diameteren?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

kasparhz skrev: 06 jan 2018, 12:21
Kjellrf skrev: 05 jan 2018, 23:30 Blir morsomt å følge! Har CX500 sjøl, som jeg bygde om til Caferacer i 1991. Originaltanken måtte selvfølgelig beholdes!

Ellers er vel sykkelen en 84-modell, ikke 88, ut fra hva jeg kan se (kan jo være mikset med oppimellom åra). Vær obs på at disse hadde litt lite olje originalt, så ved hardkjøring og lav oljestand gikk motoren tom for olje, med rådebank som resultat. 85-modellen kom med 3,7 liter olje, 84 hadde 2.8, husker jeg rett. 85-modellen har veivhusventilasjon fra toppdekselet til åndeboks på høyre side under tanken, og kortere peilepinne. Dessuten dobble frontlykter. Den enkle frontlykta var kun for Italia og Norge i 84.
Takk for godt info. Den er førstegangsregistrert i 1988, men det kan jo alltids ha vært en overligger?
Den har også oljeånding både på veivhuset og girkassen... vet du om man kan sjekke ramme/motornummer opp mot produksjonsdato?

Forruten finnes det en ganske god gjennomgang på forskjellen på CBX motoren og CB750 Seven Fifty her : http://www.gazzz-garage.com/2017/01/06/ ... rankcases/

Her går han igjennom hvorfor cbx motoren kan slite med å bli olje-fattig.
En mulig løsning er å bytte oljepumpen til den kraftigere Seven Fifty oljepumpen.

Noen kjennetegn for å se forskjell på oljepannen?
Ta ett bilde/se på av peilepinnen, er den kort, er den modifisert. Og åndeboks betyr også at motoren er modifisert. Hovedproblemet er at syklene gikk tom for olje, dessuten bør man vite at på Honda skal peilepinnen duppes, ikke skrus inn, når olja skal peiles.

Det er helt vanlig med overliggere i Norge, spesielt fordi det dengang betalte toll etter fakturaverdi. Så norske importører var flinke til å kjøpe inn sykler fra overskuddslagre rundt om kring for en rimeligere penge, og selge her i landet.
Sist redigert av Kjellrf den 06 jan 2018, 13:59, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

kasparhz skrev: 04 jan 2018, 01:14
For de som måtte lure, er passende frame loop 220mm. Går ut ifra at dette er ganske likt på de fleste 80' honda.
20170925_155437.jpg
På dette bildet ser man Årsmodellkoden, CBX750FE, E = 84-modell
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Kjellrf skrev: 06 jan 2018, 13:57
kasparhz skrev: 04 jan 2018, 01:14
For de som måtte lure, er passende frame loop 220mm. Går ut ifra at dette er ganske likt på de fleste 80' honda.
20170925_155437.jpg
På dette bildet ser man Årsmodellkoden, CBX750FE, E = 84-modell
Da vet vi i alle fall at rammen stemmer overens med den 84 modell. Jeg skal få tatt bilde av oljeåndingen og dip sticken når jeg kommer hjem imorgen.

Hvor mye olje er det anbefalt å fylle om det er 2,8L versjon?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1611
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

Mener det er 3.6-3.7l på den med oilmod. Litt spesiell peilemetode, da den har tørrsump med oil-in-frame, som engelskmennene kallte det så fint.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

MorganX skrev: 06 jan 2018, 12:39 Hvilket merke er det på frontlykten du har, og hvilken størrelse er diameteren?
Hei!

Frontlykta kjøpte jeg på Biltema (Nå blir det debatt her :crazy: :crazy: :crazy: ), å den har både fjern-, nær- og posisjonslys.
Lykta er forsåvidt Ø165 MM.

Link ; http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Be ... 000040262/

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av cannon »

Skjønner godt at du avventer slike innrømmelser til midnatt og mørke.
Byggetråden kommer til å ryke. Sykkelen vil aldri starte og du får trolig koldbrann i alle 10 tommeltotter.
By the way: tøff lykt og fin sykkel:-)

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Kjellrf skrev: 06 jan 2018, 21:02 Mener det er 3.6-3.7l på den med oilmod. Litt spesiell peilemetode, da den har tørrsump med oil-in-frame, som engelskmennene kallte det så fint.
Forklar gjerne peilemetoden?

Jeg har byttet ut de originale oljeåndingssystemet med oljeåndingsfilter, men viser her de to jeg har på motoren.

20180108_155303.jpg
20180108_155250.jpg
Noen kommentar?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Har idag begynt på jobben med montering av svingarmen. GSXR svingarmen er ikke like bred, å jeg må derfor ha avstandsstykker. Diameteren på sykkelens svingarmsaksling er også mindre enn hva GSXR'en hadde, så kombinerte hylsene inn i avstandsstykkene.

Fra mål til produkt:
Hylser.jpg
Ferdig montert.
Svingarm.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av KåreDump »

Vakkert!!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa »

Det ser ut til at du gjør skikkelig arbeid :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar